Épülettervek/Hallgatói terv

Iskola a csapatmunkának

1/6

Helszínkeresés, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.

?>
Helszínkeresés, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
?>
Helyszínrajz, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
?>
Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
?>
Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
?>
Léptékrajz, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
?>
Helszínrajz, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
1/6

Helszínkeresés, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.

Iskola a csapatmunkának
Épülettervek/Hallgatói terv

Iskola a csapatmunkának

2019.09.15. 17:55
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Zentai Kinga

Innovatív iskola, Óbuda, Aranyhegy

Tervezés éve:
2018

Stáblista

Tervező: Zentai Kinga


Intézmény: Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem, Középülettervezési Tanszék

Konzulens: Vannay Miklós Ágoston

MÉD:

Zentai Kinga diplomázó célja egy olyan oktatási intézmény — magániskola — tervezése volt, ahol az alternatív, Montessori - oktatási módszer ideálisan működhetne. 

 

E cél legfőbb elemei a következők: 

Indirekt, flexibilis, alakítható, többfunkciós terek, melyek önállóságra, kreativitásra, csapatmunkára, kommunikációra sarkallnak. Az iskola egy mini város, térszervezése, centrális kialakítása a szociális irányultságú és közösségelvű társadalom víziójának és eszméjének metaforájául szolgál. Ennek megfelelően a köztérszerű közös terek köré csoportosul. A téralakítás, bútorozás a spontán térhasználatot, az önálló- és csapatmunkát, a szabad mozgást segíti elő.

A tantermek differenciáltak, a közösségi terek „tanulási tájként" vannak jelen, közvetlen kapcsolatuk van a természettel. Az oktatás során a személyi kompetenciák fejlesztése kerül előtérbe, az oktatónak tanulás-szerevező szerepe van. Tehát az épület az oktatási módszerre és környezetpszichológiai tényezőkre adott válasz, azaz a belső térkapcsolatokból építkező organikus egészről van szó.

 

Helyszínrajz, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
2/6
Helyszínrajz, Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.


Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.
4/6
Innovatív iskola Óbudán, Tervező: Zentai Kinga, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2018.

 

Helyszín

A tervezési terület az óbudai Aranyhegyen található, az egykori kemény villa telkéhez kapcsolódik.

A helyszín kiválasztását kutatás előzte meg. Az általános iskolák hiányterületei jelentősek a budai, hegyvidéki peremterületeken. Itt erősebb a természettel való kapcsolódási lehetőség, a városi nyüzsgéssel szemben nyugodt a környezet és a gyerekes családok száma is dinamikusan fejlődik, melyek az alternatív iskola elhelyezéséhez elemi szempontokat jelentenek. Zöld völgyben fekszik, hegyoldalba ágyazott családi házak ölelésében.

 

Az iskolaépületről

Az épület a környező családi házak léptékéhez igazodó additív tömegek összessége. A leprivátabb, legzártabb tömegek a tantermek, közöttük a szabadon áramló közösségi terek átláthatók és üvegfallal határoltak. A közösségi terek egy nagy közös „nappaliban", aulában kapnak helyet. Ebben található a lesüllyesztett tornaterem az öltözőkkel és egy fél szinttel feljebb az étkező, könyvtár, pihenő és a közös tanulás terei.

Ezek egy térként „tanulási tájként" jelennek meg. A kiszolgáló funkciók bútor jelleggel, térbe állítva vannak jelen, illetve az öltözők, gépészet és raktárak a tornateremhez, annak szintjében kapcsolódnak. A privátabb tantermek a közös térhez additív tömegekkel kapcsolódnak. Ezek, mint kis házszerű tömegek a környező szabadon álló családi házak léptékéhez igazodnak.

A tömbök között átlátható üvegfelületek találhatóak. A földszintes épületben az 1-8. osztályos korosztály számára 1-1 tanterem kap helyet. Az osztályok alacsony létszámmal, egyenként 16 fővel működnek. A közös terek összekapcsolható, variálható, flexiblis, módon vannak kialakítva. Parkszerű környezetben való elhelyezése lehetővé teszi a természetbe való folytathatóságát, mind az átmeneti terek, mind a tájépítészeti elemek által.

 

Az épület legprivátabb tantermei és a kapcsolódó csoporttantermek, valamint közösségi terek nincsenek élesen lehatárolva, a különböző korcsoportok közötti változatos tevékenységek így szabadon, spontán végbe mehetnek. A terek bizonyos színtű határozatlansága megengedi a tanulás természetességét, amely az otthonos nappaliszerű térben az élet természetes részévé válik. A határoló eltolható és nyitható üvegfalak, valamint a belső udvar biztosítja a környezethez való közvetlen kapcsolódást, a kültér és beltér összefonódó, szabad használatát. Az átmeneti tereket túlnyúló, konzolos előtető fedi.

A bútorozás, belső téri elemek kialakításánál fontos az interakcióra hívó részletgazdag környezet, egységes megjelenéssel. A közös, belátható tereket térbe állított bútorok tagolják. A tömör falfelületeket egységesen beépített bútorsor fedi, mely mind biztosítja az önképzés szabad polcos rendszerét, mind az egyes osztályoknak kirakatul szolgál. A mindennapi használat során az étkező és a konyha is a többivel egy teret alkot, hiszen a pedagógia értelmében nem szükséges kötötten meghatározni az egyes terek állandó funkcióját.

A diákok ezekben a terekben is tanulhatnak, együtt dolgozhatnak, vagy éppen előkészíthetik uzsonnájukat. A tanári is a közös terekbe integráltan jelenik meg, hiszen a pedagógusnak a partneri szerepe érvényesül a tekintélye által fölérendelt megfigyelő helyett. Ugyanez az elv érvényes a könyvtárra és a pihenőre is. A tantermekben a frontálisabb jellegű ismeretátadó órák zajlanak. A kapcsolódó galéria a tanterem tartószerkezetétől független, bútorszerű kialakítású. Kisebb foglalkozások és elsősorban a pihenés teréül szolgál.

 

Az anyagválasztásnál elsődleges szempont volt a biztonság, otthonosság érzését keltő természetes anyagok használata, valamint a privátabb magok, tömegszerű megjelenése és a közös terek transzparens átláthatósága. A belső térben raszterre szerkesztett és kiosztott (és így a szövetszerűséget erősítő) fenyőfa burkolat jelenik meg a padlón, a mennyezeten, a falon és a bútorok által is. Ez a belső burkolat kint is folytatódik, az épületből kifordul. A tantermi tömegek anyaga a faburkolattal színazonos téglaburkolat.

 

Tájépítészet és telekrendezés

Az épület elhelyezkedéséből adódóan fontos szempont a lehatárolt terület parkként való értelmezése, annak esetleges folytathatósága a tágabb környezetbe. Az additív tömegekként jelen lévő és teraszaikkal részben lesüllyesztett tantermi tömegek folytatódnak a kertben megjelenő elemekkel. Ezek a terepből kiemelt, illetve lesüllyesztett tájépítészeti elemek, a lesüllyesztett kültéri sportpálya és a hozzá kapcsolódó kültéri öltözők. Ezen elemek szabadon használhatók iskolától független eseményekkor, sportrendezvényekkor. A lapostetőn megjelenő gépészeti berendezések és felülvilágítók ugyanilyen additív tömegek, melyek egységes megjelenésűek és rendszerbe szerkesztetten jelennek meg.

 

Zentai Kinga

 


 

Szerk.: Pleskovics Viola

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk