Iskola a domboldalon - A WeCare architecture és Tom Thijssen közös pályaműve a podgoricai City Kvart iskola tervpályázatán
Montenegrónak komoly ambíciói vannak az oktatási rendszer bővítésére és fejlesztésére, így építészeti pályázatot hirdettek Podgorica egyik új negyede, City Kvart általános iskolájának tervezésére, melyre a WeCare architecture Tom Thijssen-nel együttműködve nyújtott be pályaművet.
A terület – ahogy Podgorica nagy része – nagyon jól megközelíthető autóval, de ezáltal kevésbé biztonságos a gyalogosok, különösen a gyermekek és az iskola mellé tervezett kórház látogatói részére. Ezért az iskolaudvar főbejáratát egy „lassított forgalmú zöld tengelyre" helyeznénk, melynek tervezésénél a gyalogosokra fókuszálunk.
Tervünkben újragondoltuk az oktatási tereket, hangsúlyozva a fenntarthatóságot, a természeti elemeket és a közösséget. Ez a holisztikus megközelítés az oka annak, hogy a jelenleg a telken lévő dombok talaját, valamint az építkezés során kitermelt talajt egy emelt udvar kialakítására használjuk fel. Az udvar köré osztálytermeket és tanuló tereket terveztünk, ily módon összekötve a játszó és a tanuló funkciókat. Az ültetett növényzet lehetővé teszi a tanulók számára, hogy megtapasztalják a változó évszakokat és játszva megismerjék a különböző növényfajokat. A biofília fontos szempont a projektben, elősegítve a gyerekek és a természet közötti szoros kapcsolat kialakulását. A dús növényzet és a nyitott homlokzat közel hozzák a természetet, javítva a levegő minőségét és elősegítve a jó közérzetet. A tervezett őshonos és helyi növények alkalmazkodtak a helyi éghajlathoz, így kevesebb vizet és karbantartást igényelnek, mint a nem őshonos fajok. Az udvart áteresztő felületekkel és esővízgyűjtő rendszerekkel tervezzük kialakítani. Ez segít hatékonyan kezelni a csapadékvizet, megelőzve az árvizeket és csökkentve a helyi vízelvezető rendszerek terheit.
Az udvarról az épületbe való bejutást egy domb és az azon álló fa jelöli: a „dombtető-fa", mely a forró montenegrói nyárban árnyékot nyújt, de télen is karaktert ad a bejárati térnek. Egy emlékezetes placc, ahol a gyerekek a barátaikkal találkozhatnak vagy várhatják a szüleiket.
Az emelt kialakítás minimalizálja az épület lábnyomát is, optimalizálva a korlátozott városi terek kihasználását. A talaj mérsékli a földszint klímáját, és természetes határvonalat hoz létre az oktatás és egyéb funkciók között. A gondosan elhelyezett tetőablakok és a homlokzatok mentén kialakított ablakok biztosítják, hogy a földszint továbbra is bőséges természetes megvilágítást kapjon, és szoros kapcsolata legyen a külvilággal.
Funkcionális elrendezés
A tantermeket életkor szerint csoportosítottuk, az alsósok tantermei az első emeleten helyezkednek el, így az emelt udvar a legkisebb gyerekek számára is biztonságos játszótérré válik. A felsősök tantermeinek nagy része a második emeleten található, kapcsolódva a tetőteraszhoz. Az adminisztrációs és személyzeti terek, a főbejárat, a könyvtár és az ebédlő mind a földszinten - az iskolaudvar és a város szintjén - találhatók. A multifunkcionális terem két szinten helyezkedik el, így nagyobb előadások számára is helyet ad. Az udvar és az épületek kapcsolatánál fontos, hogy vizuális és funkcionális kapcsolat jöjjön létre a beltéri és kültéri sportlétesítmények között, így a gyerekek folyamatosan motiválva vannak a különböző sportok kipróbálására.
A tantermek előtti folyosókról az emelt udvarra néző, adaptív tanuló terek koncepciója az oktatás dinamikus és sokoldalú megközelítését képviseli. A tanulók kiválaszthatják a kívánt helyet a tanuláshoz, olvasáshoz vagy a feladatok elvégzéséhez, elősegítve az autonómiát és az önálló tanulást.
Az emelt udvarra néző terek közvetlen kapcsolatot teremtenek a külvilággal, mely lehetővé teszi a tanulók számára, hogy tanulás közben élvezhessék a természetes fényt, a friss levegőt és az udvar zöldövezetére nyíló kilátást, ily módon javítva a tanulási élményt.
A kialakítás biztosítja, hogy a terek adaptálhatóak legyenek, különböző tanulási stílusokhoz és tevékenységekhez, fókuszált tanuláshoz, olvasáshoz, független kutatáshoz vagy kreatív projektekhez. A rugalmas elrendezés lehetővé teszi a pedagógusok számára, hogy testre szabják a teret az adott leckéhez és a változó igényű tanulók igényeihez.
Fenntartható építőanyagok és megoldások
A fa és azon belül a CLT környezettudatos építőanyag negatív karbon lábnyomának (mivel élő faként szén-dioxidot köt meg), megújulásának és hatékony összeszerelési folyamatának köszönhetően. A szerkezet látható CLT-felületei meleg légkört teremtenek, miközben bemutatják a természetes fa textúrák szépségét. Ez a megközelítés nem csak minimalizálja a beton és acél felhasználását, hanem a régió gazdag faállományát is prezentálja. A panelek előregyártottak és a helyszínen gyorsan összeszerelhetők, csökkentve az építési időt és a kapcsolódó költségeket, mely különösen előnyös oktatási épületek építésénél. A panelek kiváló hő-és hangszigetelő tulajdonságokkal rendelkeznek, így a minimális napenergia segítségével működő fűtés és hűtés hozzáadásával egész évben biztosítják a kényelmes beltéri környezetet. A CLT továbbá megfelelő választás a szeizmikus aktivitásra hajlamos területeken, mely különösen fontos az olyan régiókban, mint Montenegró, ahol a földrengésállóság kulcsfontosságú szempont az épülettervezés során.
Háromféle árnyékoló rendszert terveztünk, amelyek a különböző napszakokban és évszakokban védenek a közvetlen napfénytől, de optimalizálják az indirekt napfény mennyiségét. Csökkentik a hőterhelést, miközben a belső teret jól megvilágítják, ami fontos az egészséges iskolai környezethez.
WeCare architecture