Ízek – design - építészet
Napjainkban egyre hangsúlyosabb szerep jut az éttermek és szállodák arculatának kialakítására, belsőépítészeti megoldásaikra, ezért hozta létre a Professional Publishing a Gasztro Design Díjat, sőt, mindez erősen jelen van az idei Média Építészeti Díjának jelöltjeinél is. A két díj alapelvei szoros kapcsolatban állnak egymással, így magától értetődő együttműködés született. Mizsei Anett írása.
Vágó Ágnes újságíró, pszichopedagógus, a Turizmus Trend / Vendég & Hotel vezető szerkesztője az idei Média Építészeti Díjának új zsűritagja. Az általuk alapított Gastro Design díjjal a vendéglátós szakma figyelmét akarták felhívni arra, hogy mennyire fontos a professzionális építészet és design egy szolgáltatóhely esetében. Az ő díjuk adta az ötletet, hogy az epiteszforum.hu is kapcsolatot keressen velük, elindítva egy régóta szükséges párbeszédet és együttműködést a két szakmai közösség között.
Design szemléletű gasztronómia és a gasztronómia által tematizált design kapcsolódott össze az idén harmadik alkalommal megrendezett Gasztro Design Díjért zajló versengésben. Főszerkesztőnk, Pásztor Erika Katalina és szerzőnk, Mizsei Anett jelen voltak a Larus Étteremben megtartott eseményen, amelynek főbb bírálati szempontjai - az eredetiség, a kreativitás, az érthetőség, az átláthatóság, a kivitelezés minősége, a pályázott munka esztétikai és funkcionális minőségének összhangja - szoros kapcsolatban állnak a MÉD alapelveivel is, ezért is válhat mindkét fél számára hasznossá az együttműködés.
A Turizmus Trend/Vendég & Hotel szaklap által szervezett szakmai versenyen vendéglátási arculatok (szállodák, éttermek, kisebb és nagyobb vendéglátóegységek részvételével) versenyeztek egymással. Több kategóriában is indulhattak a pályázók: a belsőépítészet mellett egyebek közt a digitális technikák használata, az arculat, az étlap- és itallap design is díjat hozhatott a nevező vendéglátóipari egységeknek. Idén kiemelt kategóriában először vehettek részt a street-food vendéglátóhelyek, amelyek tagadhatatlanul egy „gyors" és design-érzékeny urbánus műfajt képviselnek. A díj tehát – a szó legszorosabb értelmében – egy asztalhoz ültette a megbízókat és tervezőiket, legyenek bár építészek, belsőépítészek, grafikusok vagy a kreatív ipar más területein működő szakemberek.
Vándor Ágnes, a díjalapító Professional Publishing Zrt. ügyvezető igazgatója köszöntő beszédében kiemelte, az idei, harmadik díjátadót új szintre emelték, ami a helyszínválasztásban, illetve az újabb kategóriák bevezetésében is megnyilvánult. A pályaműveket a gasztronómia, a design, a vendéglátás és a szakirányú médiumok képviselői bírálták el. A zsűri elnöke, Varró Zoltán (Varró Design) belsőépítész rámutatott, hogy egy ilyen színvonalú szakmai verseny a tervező és vendéglátó szakmáknak egyaránt fontos, és jó alkalom a magas szintű design-t megcélzó megbízók és szakemberek megünneplésére. Vágó Ágnes pedig azt is elárulta, a zsűrizés során igen nehéz volt a jók közül az arany-, ezüst- és bronzérmesek kiválasztása. Az előválogatás után shortlist-re kerülő pályázók között aztán személyes zsűrizéssel döntöttek a végleges sorrend felől, amelynek ünnepélyes kihirdetésére került sor az exkluzív gálavacsorán.
A nemrég megújult MOM Kulturális Központ szomszédságában üzemelő Larus Étterem fogadótermét erre az estére a díjat támogató vállalatok „öltöztették fel". A JAB CSOPORT gyönyörűen bebútorozott enteriőrje, a SOLINFO elegáns topdesign világítástechnikai tárgyai és bútorai, a MEGA-GLASS különleges üvegtechnika megoldása, a PALATINUS luxus fürdőszoba berendezései és a MERCEDES-BENZ autói voltak láthatóak a vacsora közönsége számára. Kóstolóval képviseltette magát a Carslberg Hungary, a Kristinus Borbirtok, a Villányi Pálinka, a Jack Daniels és a Finlandia, de megjelent a Grimbergen is, belga apátsági söreivel.
Az étterem specialitásait felvonultató vacsora közben adták át a díjakat, elsőként a kiemelt, új Street Food kategóriában. Mint Varró Zoltán elmondta, e tekintetben Budapest élen jár, és ez a mezőnyben is megmutatkozott: erős verseny alakult ki. Egyféle hangsúlyeltolódás volt tapasztalható ugyanakkor az étlap- és itallap design kategóriában, ahova a korábbi éveknél képest kevesebb pályamunka érkezett, s nem is osztottak végül helyezéseket: aranyat csak akkor ítéltek oda, ha valóban iránymutató minőségű munka érkezett be. Hasonlóképpen nem érkezett be díjazásra alkalmas pályamű a digitális megoldásokat díjazó kategóriában – dacára a gyorsan fejlődő műfaji keretnek.
A sokrétű szempontokat figyelembe vevő zsűri tehát a legérdemesebbeknek ítélte oda a díjakat. A kialakuló mezőnyök, az induló pályázatok – ahogy Varró Zoltán is rámutatott – egyféle keresztmetszetét mutatják a design-szemlélettel működő kisebb- és nagyobb vállalkozásoknak. Talán a viszonylag kis számú magánkezdeményezésből elinduló verseny miatt is fontos, hogy az ilyen rendezvények és pályázatok egymásra találjanak, ezzel ösztönözve a megbízók és tervezők szoros, bizalmi együttműködését. Reméljük, hogy a hasonló díjak közelebb hozzák egymáshoz a tervezőket és megrendelőket, amihez a Média Építészeti Díja is igyekszik hozzájárulni.
Mizsei Anett