| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

John Hejduk: Wall House, Groningen, Hollandia (1973) 2001

1/23

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/23

John Hejduk: Wall House, Groningen, Hollandia (1973) 2001
Épületek/Lakóépület

John Hejduk: Wall House, Groningen, Hollandia (1973) 2001

2005.07.22. 10:08

Projektinfó

Építészek, alkotók:
John Q. Hejduk

Groningen városvezetése a nyolcvanas évek végén azt a felismerést tette, hogy kortárs építészeti tettekkel fellendítheti a város kulturális életét és a világ építészeti térképére helyezheti a pécsi léptékben mérhető várost. Ennek jegyében született meg a folyóparti múzeumi központ (Philippe Starck, Allesandro Mendini és a Coop Himmelblau, 1994), 1990 táján a belvárosi videopavilonok az akkor még nem annyira befutott dekonstruktivista építészek (Bernhard Tschumi, Zaha Hadid, Peter Eisenman valamint Rem Koolhaas) tervei alapján, és ekkor készültek a városkapukat jelző "markerek" is. Azóta az "ikonoktól" kissé eltávolodva, sorban valósulnak meg az újszerű városi létformákkal kísérletező munkák (pl. ilyen az epiteszforum.hu-n is bemutatott CiBoGa lakó- és üzleti negyed). A városi léptékű kísérletezésen túl a város nyitott volt arra is, hogy megvalósítsa John Hejduk (1926-2000) New York-i építészetteoretikus egyik legjelentősebb tervét, az 1973-as Wall House-t Groningen üdülőnegyedében.

Hejduk elsősorban elméleti építész és oktató volt, többek között Daniel Libeskind, Elizabeth Diller, Stan Allen és Toshiko Mori számára jelentette a mestert a Cooper Unionban (ahol maga Hejduk is tanult). Számtalan terve közül a Wall House egyik változata a hetvenes években majdnem megépült Connecticut egy dombtetőjén, de végül 2001-ig kellett várni a megvalósulására egy teljesen eltérő holland külvárosi kontextusban. Bár a kész házat nem láthatta már, a tervek átdolgozásán Hejduk is dolgozott még.

 

A ház változatos stílusú sorházak és nyaralóépületek között, egy nagy üres telek közepén helyezkedik el. A bejárat a telek hátsó végében található, onnan lépcső vezet fel egy apró irodába és egy hosszú folyósóra, ahonnan - a falon át - a három szintet elfoglaló lakóterekbe jutunk. Minden emelet egy-egy funkciónak ad otthont, földszinttől felfelé: hálószoba és fürdő - konyha, ebédlő és vendégmosdó - nappali. A házat a tó irányában magasodó hatalmas nyersbeton fal határozza meg; szó szerint ezen függeszkednek a biomorf formákat öltő lakóterek. Arra jártunkkor egyrészt a szokatlan májusi holland fülledtség várt bent, mert az ablakok többsége nem nyitható..., másrészt a látványt mindhárom irányban keretező ablakok, hol hagyományos kerettel, hol hosszan elnyúló keskeny réssel, amely valamely homlokzat íveit követi. Az emeletek között a faltól szintén eltartott lépcsőház-hengeren keresztül lehet közlekedni.

 

Hejdukot nem a hagyományos építészeti gyakorlat kérdései foglalkoztatták. Kezdetben geometrikus formákkal, kockával, ráccsal, keretekkel kísérletezett Piet Mondrian és Mies van der Rohe hatására, később a geometrikus formák és az ívelt fal viszonya foglalkoztatta. Ezután kezdett allegorikus kompozíciókkal - különböző kombinációjú és színű sík felületekkel és ívelt tömegekkel -, saját kifejezésével "maszkokkal" - foglalkozni, amelyek egy szubjektív, asszociatív építészeti nyelv használatát fejezték ki. A Wall House esetében a fal a fizikai átmenetet jelképezi az eltérő idősíkok, az elől és hátul, a nyitott és a zárt között. A költői kísérletek legtöbbször távol tartották Hejdukot a konkrét társadalmi, materiális és klimatikus kontextustól, és épületei - ha megvalósulnak - többségükben alkalmatlanok lettek volna a pragmatikus hétköznapi igények kielégítésére. A Wall House sem kivétel ez alól, ám - mint írják róla - ez a ház is birtokolja a lakás költészetét, ahogyan helyet teremtünk magunknak a világban, azaz elsősorban az elbeszélés, történetmesélés kreatív aktusait.

 

A ház 2001-ben készült el, majd néhány évnyi tanácstalanság után végül egy alapítvány vette kézbe a gondozását - nekik köszönhető, hogy mi is bejárhattuk. A Wall House ebben az évben már látogatható, ősztől pedig egy artist in residence pályázat keretében be is lakható.

 

 


Építész: John Q. Hejduk
Kezdeményezés: Groningen Önkormányzata
Megbízó: BAM Woningbouw BV
Projekt tervező: Noordeloos architecten & Thomas Müller

som
fotó: me>mo, Somlyódy Nóra

Hejduk néhány munkája:
Kislevitz Residence, New York City; 1977
Cooper Union House 7, 1967
Laurel Trevisano House, 1967
One-Half House, 1966 (terv)
"House of the Suicide" és "House of the Mother of the Suicide," a Whitney Museum of American Art (New York) udvarán

Kártyatorony (vagy Joker) - Groningen egyik kapujában, 1990

Groninger Museum Keleti Pavilon (Philippe Starck, Allesandro Mendini és Coop Himmelblau, 1994)

Groningen az archiguide-on

A havi téma megjelenések támogatója a
Holland Királyság Budapesti Nagykövetsége

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.