Kecskeméti Főtér pályázat
Rangsorolás nélküli I. díjban részesült 12. sz. pályázat Völgyzugoly Műhely Kft., Solymár szerzők: Ferik Tünde, Lukács Péter, Kéthelyi Márton, Gólya Szilvia, Südi Beáta
Rangsorolás nélküli I. díjban részesült 12. sz. pályázat
Völgyzugoly Műhely Kft., Solymár
szerzők: Ferik Tünde, Lukács Péter, Kéthelyi Márton, Gólya Szilvia, Südi Beáta
Részletes bírálat
„Az ötletpályázat a realitás és az álom ötvözete" olvasható a kiírásban. Ez a sajátos kettősség ebben a pályaműben érhető leginkább tetten.
A valóság talaján megfogalmazott, térkapcsolati, forgalmi, beépítési javaslatai mellett a pályázat legmerészebb megoldásait hozza az egyes beépítési módok, építészeti megoldások tekintetében. Teljes, átfogó megoldás-együttest mutat valamennyi, a tervezési területen lévő tér, teresedés egységgé formálására.
A Deák tér térhatásának hangsúlyozásával, a forgalom további kiszorításával erősíti a meglévő kelet-nyugati térszervező tengelyt.
Egyúttal magabiztosan mutat rá a színháztól a Széchenyi térig (vagy a Kápolna utcáig) értelmezhető észak-déli tengely kialakíthatóságára. Ugyanakkor határozott megoldással emeli ki a Piaristák terétől a Széchenyi térig húzódó harmadik tengelyt, melybe logikusan csatlakozik az Arany János utca-Kálvin tér erővonala.
Valamennyi, a kiírásban szereplő területtel, kérdéskörrel foglalkozik.
A piaccal összefüggésben szűkszavú, ám logikus megoldást körvonalaz.
A Széchenyi teret térszint alatti parkolóval és jól formált, arányos beépítéssel oldja meg. A beépítési mód takarja a takarandókat, bőséges köz- és zöldterületet hagy és a jelenleg inkább nagyméretű foghíjként ható teret valódi térré formázza.
A Deák tér forgalom mentesítésével a téri hatást, funkciót erősíti. Váratlan, de megfontolandó javaslat a buszállomás, a szomszédos körforgalom mellé telepítése egyedi építészeti megoldások alkalmazásával. A forgalmi viszonyok alapos átgondolását tükröző javaslat.
A Dobó körút mellett mélygarázsokkal együtt tervezett, erősen tagolt, a szükséges közterületeket is biztosító beépítési javaslata figyelemre méltó.
A Kiskörút déli szakaszának megosztott vezetése, és a Vörösmarty utcai tömb melletti forgalmi rendje arányos, és reálisan számol a jelenlegi közterületi felületek megtartásával. Egyedi építészeti megoldásai a Vörösmarty utcai tömb újragondolására impresszívek, magukkal ragadóak.
Összefoglalva: a pályamű átgondolt, arányos, a kiírás valamennyi kérdésére választ kereső, fantáziában is bővelkedő megoldás-együttest mutat fel.
Erényei alapján a zsűri a pályaművet rangsorolás nélküli I. díjban és bruttó 1.750.000,- Ft díjazásban részesíti.