Pályázatok/Magyar

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaművének értékelése

1/15

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton

?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
?>
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
1/15

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaművének értékelése
Pályázatok/Magyar

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaművének értékelése

2022.07.15. 14:11

Projektinfó

Nyugati pályaudvar és környékének megújítása

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Kengo Kuma & Associates, Inc.
Kengo Kuma, Bognár Balázs, Mészáros Máté, Rue Critchfield, Sarah Wellesley Sjafei, Yi Ji, Markus von Dellinghausen, Samira Mousavi

M-Teampannon Kft.
Noll Tamás, Madzin Attila, Varga Bence, Liu Dan, Hartvig Dániel, Rafail Costea, Urbán Erzsébet

Korzó Stúdió
Grabner Balázs, Terhes Dénes

MASU Planning
Gauthier Durey, Malin Blomqvist, Sune Oslev

AKT II
Edoardo Tibuzzi, Martin Ocampo, Jonathan Rodger

Közlekedés Kft.
Rhorer Ádám, Várady Tamás, Bősze Sándor, Vince Andrea, Körmendi Kende

Hilson Moran
Alex Henderson, Jagdeep Nagra

Város-Teampannon
Koszorú Lajos, Koszorú Bálint, Ulbert Dzsenifer

ÉrtékTérkép
Varga-Ötvös Béla

Lanterv
Lantos András, Dévényi Sándor

Takács-Tetra
Takács Lajos

Atelier Ten
Shruti Kasarekar, Junko Nakagawa

Fisher Marantz Stone
Charles G. Stone II, Kevin Frary

Tomlin
András Ómajtényi, Hais Krisztina

Földtudományi Tervező és Fejlesztő Kft.
Lorberer Árpád

A  Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati pályaudvar és környezetének megújításáról szóló tervpályázaton megvételben részesült. A bírálóbizottság értékelése a tervről alább olvasható.

A pályamű a legmagasabb szinten tükrözi a HELY már-már spirituális jellegét. Ötvözi a keleti és nyugati filozófiákat, hordozza azt a lelki töltést, amit Budapest az itt élőknek, hazánk számára, és a Nagyvilágnak jelent. Távolról, magaslatokról, levegőből és környező dombokról, hegyekről látva jelenik meg a városi térben.

Mind szellemi, mind fizikai értelemben tekintve az új, immáron intermodális központ, az Eiffel csarnok mintegy a tervezési terület „szívcsakrájaként", annak fókuszaként jelenik meg. Egyszerre hordozza a görög-római európai kultúra klasszikus arányát, az aranymetszés rejtett, tudat-felettire ható szerkesztését, megfoghatatlan belső szépségét, valamint a zen-buddhista, szintén klasszikussá vált „plusz-mínusz" végtelen térben való alkotás eszméjét.

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
6/15
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton

A pályaudvar-bővítés kettébontott, jó arányú, az Eiffel csarnok tetőhajlását átvevő, díszített tetőzetet kap, reflektálva a híres Zsolnai-kerámiák városi tájkép-értékű, színes, szőnyegszerű látványára, mely a szó legmélyebb értelmében kulturális értékvédelmet képvisel, és homlokzatként érvényesül. Zöld gondolkodása hordozza az életadó víz jelenlétét a közterületek formálásában, és használja a bioszféra javaslatban annak erejét. Utal a Duna, a Dunapad vizére, nemcsak energetikailag, hanem parki, tájépítészi elemként, valamint hasznosítani ajánlja az országban mindenütt megtalálható geotermikus energiát.

A terv scenario-ja hűen leköveti a különböző sebességű emberi haladást, áramlást, az érkezési és indulási élményt. A városi érkezést több irányból, és 3D-ben oldja meg mintaszerűen, az Eiffel csarnokból „városi nappali"-t kreálva, kiemelkedően jó programmal. Az igényesebb vendéglátást a térszinten, a gyorséttermet a -1. szinten helyezi el. A funkciók térbeli elosztását és a térsorok dinamikáját a „human flow"-nak megfelelően, finoman, elegánsan biztosítja.

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
9/15
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton

Az Új Csarnokra adott javaslat, a műemléki csarnokra hátulról rácsúszó tetőszerkezettel, mind megjelenése, mind a megvalósíthatóság és a karbantartás nehézségei miatt megosztó. Míg bizonyos nézetekből úgy tűnik, az Új Csarnok „bekebelezi" a régit, valójában nem ér hozzá; a tetők kompozíciója az Eiffel csarnok körút felőli kapuzatának toronyszerű épületrészével együtt lesz teljes.

A Nyugati tér felőli kisebbik tető egyértelműen kijelöli az Új Pályaudvar bejáratát, azonban a Nyugati téri keresztirányú, aluljárószinti feltárás épp keresztbe vágja az ez irányú haladást, elkeskenyítve a felszíni gyalogos útvonalat, valamint kerékpáros konfliktust is okoz.

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
4/15
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton

Az M3 metró és a Nyugati aluljáró rendszer bekötése, a térszín alatti közlekedés megoldása, és az aluljáró rendszernek a teljes pályaudvar területén való átvezetése és megközelítése kiváló.

A tervből jól kirajzolódik a XIII. kerület és a VI. kerület eltérő karaktere, koordináta-rendszere. A Váci úti városi pezsgéshez, az aktív funkciókhoz, az üzleti élethez jól kapcsolódik a Lehel tér rendezése. Értékes gondolat a templom terének összekötése a Szent István Parkkal a Dunapartig, valamint a vasút feletti, kiválóan megoldott parkosított átvezetés, és finoman formált összekötés a Csanády- Szinyei Merse Pál utcák gyalogos, illetve vegyes forgalmával. A további, vasút feletti átkötések száma és funkciója is kiváló.

A felértékelődő Lehel téri pólus egyik legértékesebb transzformációs pontja a kongresszusi központ. A területen arányosan javasol elhelyezni három mobilitási pontot: Nyugati tér, Podmaniczky oldal és Lehel tér, ennek megfelelően a Sóház mellé helyezett kongresszusi központ - pályaudvar kapcsolattal -, egy ívet képez a mögöttes Váci úti üzleti/irodai negyed és a repülőtéri vasút között. Környezetének utcahálózata igényes, jól működő, és megvalósul a Vágány utca hiányzó szakaszának kiépítése is.

Összességében mind városépítészeti, mind építészeti szempontból jövőbe-mutató, hosszú távon gondolkodó ötletek sorát hozza a pályamű, amit a hosszú távú fejlesztéseknél javaslunk a megbízónak hasznosításra, (például.: a buszok fordulója a kongresszusi központ alatt, érdekes ötletes). A vasút feletti területek átkötésének karaktere, száma, kapcsolódása, és főleg közösségi téri szerepe mintaérékű, világvárosi, de visszahat majd a mikro-és makroközösségre is.

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
3/15
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton

A Ferdinánd híd aluljáróvá alakítása preferáltabb közlekedési megoldás, mert segíti az Új pályaudvar parkolási és kiszolgáló kapcsolatait, a bővülő kereskedelmi funkciókat is jól szolgálja, valamint lényeges, hogy elérhetőek innen a peronok.

A Terézvárosi oldal városi fejlődési iránya inkább a rekreáció, kultúra, szabadidő és zöld tengely átvezetése a Városliget felé. A historikus, szövetszerű városrész sűrűsége átalakul, a pályázatban szépen bomlik le. Egyedül a lineáris park északi végét lezáró épület kérdéses, mert bár folytatja a kerület tradicionális, utca indító hangsúlyát, azonban lezárja a zöld átvezetést a Városliget felé. Ez az ötlet még alakítható.

Az észak-déli tengelyű lineáris Zöld park az Új Pályaudvart kiválóan tárja fel, a keresztirányú átkötés pedig jó ritmusban váltott felületekkel, valamint városi tér-tömeg alkotta homlokfalakkal, köti össze ezt a már említett két kerületi oldalt.

A zöldfelületek kialakítása, land-art szintű formálása kimagasló értékű, mind esztétikailag, mind a vegyes funkciójú használhatósága révén integráltan működik. Különösen szimpatikus a budapesti lehetőségek mind jobb kihasználásával a növények választása, víz és bioszféra program kidolgozásának javaslata.

Sajnos, a bioszféra vízió építészeti megoldásain túl nincs mélyen kidolgozott fenntarthatósági program.

Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton
7/15
Kengo Kuma & Associates és az M-Teampannon közös pályaműve a Nyugati tervpályázaton

Erről a Zöld promenádról érzékelhető legjobban az új pályaudvar mintegy tranzíciós, átformálódó tetőzete, a zöldített, lépcsős teraszok rendszere, mely részben a meglévő kereskedelmi funkciót bővíti, de felveti a vasúti területeken történő nagymértékű kereskedelemi létesítmények kialakítását. Érdekes gondolat, hogy a kongresszusi központ mind a parkból, mind a pályaudvarról megközelíthető.

Összességében elmondható:

Mind városépítészeti, mind építészeti szempontból kimagasló a pályamű. A résztvevő tervezők szakavatottak, jártasak a közlekedési kihívások és a városi identitásukat kereső területek kezelésében. A Masterplanban bemutatott kapcsolódás a városi szövethez példaértékű, egy, az Eiffel Nyugati Pályaudvar 21. századi, intermodális központtá való fejlesztésről szóló kiváló elképzelést jelenít meg.

Egyéb észrevétel, további kritika, hogy a mélyállomás kialakítása metró jellegű, természetes fény bebocsátása nélkül. Az óriási faszerkezetű csarnok a felszíni vágányok lefedésére szolgál, az északi végében a vágányok fölé épített többszintes beépítéssel. Radikális javaslat, igen intenzív beépítés és ellentmondásos látvány. A programelemek létjogosultsága kérdéses.

A jövőbe mutató zöld-építés, bioszféra, további kutatást igényelne a későbbiekben. Feltétlenül kell foglalkozni ezzel a felvetéssel, így egy kísérleti csoport kutatásával, megvalósításkor hasznosítani lehetne.

A Bíráló Bizottság, a pályamű építészeti és városépítészeti kvalitásainak elismeréseként, a tervet megvételre javasolta.

Szerk.: Bendicskó Laura

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk