Kiírták a tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására
A pályaműveket jövő év márciusáig kell benyújtani, ezt követően dönt a zsűri, és kezdődhet a részletes tervezés.
A Budapest Fejlesztési Központ meghívásos építészeti tervpályázatot hirdetett a Nyugati pályaudvar és környéke megújítására, funkcionális bővítésére. Ahogy az e célból létrehozott honlapon Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára írja köszöntőjében, a kormányzati vízió szerint a tervpályázat "azt fogja eredményezni, hogy az elkövetkező években újjászülető Nyugati pályaudvar világszínvonalú építészetével és szolgáltatásaival a magyar vasúthálózat nemzetközi, távolsági és elővárosi szegmensben egyaránt első számú csomópontjává, egyben a budapesti belváros fejlődésének új fókuszává válik. A korszerűsítéseknek köszönhetően a pályaudvar évi 18 milliós utasszáma ráadásul tovább bővül."
A fejlesztés annak a hosszabb távú elképzelésnek a része, amely Budapestet 2030-ra a városi életminőség és a gazdasági, kulturális, turisztikai vonzerő alapján Európa top három fővárosának egyikévé tenné. Ennek egyik kulcsa a közlekedés rendbetétele lehet. "Versenyképessé tennünk Budapest és a fővárosi agglomeráció közösségi közlekedését. A megoldás egyértelműen a budapesti közlekedés aranytartaléka: a vasút fejlesztése", fogalmaz Fürjes, említve a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát és abban a Nyugati pályaudvar szerepét, utalva a közelmúltbeli felújításra, amely a csarnokot, a tetőszerkezetet érinti.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója szavai szerint "az impozáns utascsarnok tetőszerkezetének megújítása után egy annál is nagyobb léptékű beruházás veszi kezdetét. A Nyugati ezzel modern, korszerű, a 21. századi nagyforgalmú vasútüzemi és utasforgalmi elvárásoknak megfelelő, de a műemléki örökséget tiszteletben tartó átmenő rendszerű központi pályaudvar, az ország főpályaudvara lehet, közösségi közlekedési csomópontként pedig – a Deák Ferenc tér környékét ellensúlyozva – egész Budapest új fókuszpontjává válhat. Helyi, regionális és országos szinten is a 21. század egyik, ha nem a legmeghatározóbb vasúti közlekedési és urbanisztikai beruházásának tervezése indulhat meg."
Kitért a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia egyik fő elemére, az új Duna-alagút létrehozására is, ami egy felszín alatti vasúti kapcsolatot teremtene a Nyugati és a Kelenföldi pályaudvar között: "A Nyugati pályaudvart és környezetét tehát oly módon kell megtervezni, hogy az már egy alagúttal kompatibilis új rendszer legyen, természetesen megőrizve a történelmi értékeit, elsősorban az utascsarnokot. Azért írunk ki nemzetközi tervpályázatot, mert felkészült és ilyen léptékű beruházás megtervezésére alkalmas csapatot keresünk, akik sokrétű szakértelmet képesek mozgósítani. Egyszerre kell ugyanis érteni az építészethez, és figyelembe venni a vasútüzem sajátosságait. Így fontos, hogy olyan cégek tudjanak tervezni, akiknek már jelentős a tapasztalatuk az együttes felszíni, illetve felszín alatti központi pályaudvar kialakításában."
A feladat az új mélyállomás és a felette kialakítandó felszíni vágánycsarnok, illetve a peronok és peronlefedések tervezése. A műemléki csarnok átjárható, hosszabb-rövidebb időtöltésre ösztönző fedett köztérré alakítandó, melléktereinek szintén új funkcionális jövőképet szükséges adni. Az épület építészeti értékeit maximálisan tiszteletben tartva különös kihívást jelent a történeti és a kortárs struktúrák egymáshoz illesztése. A pályaudvaron el kell helyezni minden szükséges utasforgalmi és vasútüzemi funkciót, továbbá üzleti céllal hasznosítható – kereskedelmi, szolgáltató, esetleg irodai vagy kulturális rendeltetésű – területeket is.
A pályaudvar többszintes, összetett térrendszere a projekt eredményeként tovább bővül. A gyalogos közlekedő- és várakozóterek, függőleges közlekedőmagok átlátható, vonzó kialakítása a pályázat egyik kulcseleme, összefüggésben az épületegyüttes körül található közterületekkel és gyalogos aluljárókkal. Ezek humanizálása, a jelen és jövő igényeihez igazodó, emberléptékű kialakítása szintén a feladat része. Szintén a pályázat tárgya a közösségi közlekedési átszállások optimalizálása, a pályaudvar kerékpáros, mikromobilitási és közúti kiszolgálásának megoldása, ideértve a logisztikai igényeket is.
A pályázat megalapozásaként készült részletes megvalósíthatósági tanulmány városfejlesztési mestertervet is tartalmaz. Ennek továbbgondolásával el kell mélyíteni a pályaudvar mögötti barnamezős területek fejlesztési koncepcióját, különös tekintettel a vasúti pálya mentén kialakítható lineáris zöldfelületekre, a városszövet átjárhatóságának javítására és a területben rejlő ingatlanfejlesztési potenciál felszabadítására.
A pályázatot a magyar jogszabályoknak és a Magyar Építész Kamara előírásainak megfelelően bonyolítják le. A zsűri a Magyar Állam és a Budapest Fejlesztési Központ delegáltjai mellett Budapest Főváros és az érintett kerületek önkormányzatainak küldötteiből, a szakmai szervezetek képviselőiből és a vasútépítészetben jártas külföldi résztvevőkből áll össze. A pályázatra öt iroda nyert meghívást: a Grimshaw Architects LLP, a Benthem Crouwel Architekten B.V, az ARUP Group Limited, a Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V és az Albert Wimmer ZT-GMBH.
A pályaműveket jövő év márciusáig kell benyújtani, ezt követően dönt a zsűri és kezdődhet a részletes tervezés. A pontos ütemezésről, leírásról, a bíráló bizottság tagjairól és a regisztrációról ezen a honlapon lehet tájékozódni.