Közélet, hírek

Kijárat

1/23

kamodu

Dr. Becker Gábor, Cságoly Ferenc DLA, Pálfy Sándor DLA

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
kamodu
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
Dr. Becker Gábor, Cságoly Ferenc DLA, Pálfy Sándor DLA
?>
?>
?>
1/23

kamodu

Dr. Becker Gábor, Cságoly Ferenc DLA, Pálfy Sándor DLA

Kijárat
Közélet, hírek

Kijárat

2006.11.14. 10:53

Szabadfoglalkozás kódolt üzenetekkel - alkotóheti kiállítás a Műegyetemen.  

Lévai-Kanyó Judit értékelő beszédében a ’92-es sevillai Expo finn pavilonját tervező egyetemi hallgatók egyikének diplomatervét idézte meg, ami egy egyszemélyes tér, egy erdei kunyhó volt. Ennek intimitását és személyességét, az önmagunkra találás fontosságát vélte kiolvasni a Középülettervezési tanszék hallgatóinak alkotóheti munkáiból is.

Valóban, az egyhetes ötletelgetés végtermékeiben eléggé nyilvánvaló igény manifesztálódik az intimitásra, a közösségi terekre, az otthonosságra (alighanem tanulságos lenne pszichológusokat felkérni egy következő alkotóhét levezénylésére: lássuk, milyen a mindenkori építészhallgató lelkivilága, hogyan hatnak rá iskolája terei).

Igény a valóság díszletei mögé való betekintésre, sőt, a díszletek átrendezésére, átértelmezésére, határok áthágására, titkok feltárására és létrehozására, a tér demokratikus és anarchikus használatára (ebben a műteremvezetőnek felkért művészek serény felbújtónak bizonyultak).

Az anarchia (és itt még véletlenül sem a rend hiányára, hanem annak egy kevésbé fojtogató, nem elnyomó formájára gondoljunk) termékeny közege a kreativitásnak, tehát helyben vagyunk. Ha alkotóhét, akkor kreativitás, ha kreativitás, akkor anarchia. Ez egyébként valahogy mindig vidámságot szül.

E kiállítás is példázza, hogy az építészet nem tudathasadásos dolog, amelyben művészet és műszakiság ellentétes princípiumai feszülnek egymásnak. A két, eredendően kreatív műfaj, a mérnöki és a művészi munka közös nevezői ugyanis: a problémamegoldás szolgálatába állított logika illetve intuíció. Jóval több hasonlóság van itt, mint ellentét. Nade anarchia és műszaki tudományok? Idézzük Feyerabendet: „A tudomány lényegileg anarchikus vállalkozás" stb., vagy Feyerabenden keresztül Brechtet: „Ordnung ist heutzutage/meistens dort,/wo nichts ist./Es ist eine/Mangelerscheinung." A rend manapság valaminek a hiánya.

Az alkotóhetek szívós rákfenéje, az anyagszerűtlen gányolás (skiccpauszból bármit) se nem logikus, se nem látnoki eredményeket produkál. Építészetről lévén szó, ez nem marginális probléma ugyan, de nem is teszi tönkre a dolgot. Tulajdonképpen az aula is alkalmatlan kiállítási célra, de a tanulságokat ez sem tudja elfedni.

Összeszedettség benyomását keltő városmakettek (budapesti olimpia, kormányzati negyed) láthatók az emeleten, a várostervezési alkotóhét termékei. Nagy lépték, koherencia, komolyság. Nem úgy, mint a földszinten, ahol kuckó, bujócska, mese, játék, mint az oviban – ezek szerint mégsem nyúlnak mellé a tanszékvezető urak, amikor legyerekezik az egyetemi polgárokat? Dehát gyerekek vagyunk mindannyian, amikor rajzolunk, alighanem.

Török Tamás


 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.