Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat
Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

2007.08.22. 10:30

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

III. díjban részesült 12-es sorszámú pályamű:Felelős tervező: Dr. Jámbor Imre tájépítész Vezető tervezők: Almási Balázs, dr. Balogh Péter István tájépítészek

III. díjban részesült 12-es sorszámú pályamű:

Budapesti Corvinus Egyetem Kert- és Szabadtértervezési Tanszék
Felelős tervező: Dr. Jámbor Imre tájépítész
Vezető tervezők: Almási Balázs, dr. Balogh Péter István tájépítészek
Tervezők: Bőcs Beatrix, Csepely-Knorr Luca, Fally Veronika tájépítészek
Munkatársak: Terpó Veronika, Varga Eszter tájépítészek, Kiss Csaba út-közmű tervező

1/10

2/10

3/10

4/10

5/10

6/10

7/10

8/10

9/10


Részletes bírálat 


Értékes eleme a tervnek, hogy a II. ütemben a Nádor utcai közlekedés mögöttes utcákra terelésével, a tér faltól-falig rendezésével a Kúria és az FVM épületét is a tér részévé teszi, ezzel új minőséget hoz létre – az eddiginél sokkal jelentősebb méretű városi teret – noha a villamosforgalom veszélyt is jelent.
A terület tagolásakor az Országház koordinátarendszerét csak az épület közelében tartja meg, a tér nagyobbik részén az Alkotmány utca, Nádor utca alkotta tengelyekre szervez – ezzel a Kossuth tér városi tér jellegét hangsúlyozza. A két koordinátarendszer közötti átmenetet a medence oldja fel. A műleírásban szereplő felülnézeti látványtervek jól mutatják ezt az alaposan átgondolt térszervezést.
Az épület középső rizalitjának kiemelése a tér burkolati rendszerének kialakítása által jó gondolat. A ferde gyalogostengelyek behúzása kissé önkényes, inkább madártávlatból látható csak.
A pályázat célja, hogy a tér önálló karaktert kapjon, de ne vetélkedjen az Országházzal („ússzon a zöldben, és mint egy hatalmas, mindenki által megcsodált óceánjáró kössön ki a téren, és csak az arra kijelölt pontokon – hajóhidak - lehessen megközelíteni"). A tér kettős szerepét a vízzel konzekvensen választja el, és következetes térformálást és anyaghasználatot alkalmaz. A gondolat érthető, de nem biztos, hogy ilyen erőteljes eszközökkel kell elválasztani egymástól a reprezentatív és a városi tér funkciót. Nem értünk egyet azzal sem, hogy az épületnek a vízben kell úsznia. A „vizesárok" elkülöníti az Országház épületét a közönségtől, arisztokratikus távolságtartást sugallva, ami nem szerencsés.
Jó az Országház előtti téren a jelentősebb gyalogosforgalomnak megfelelően sok gyalogos felülettel, kisebb ágyásokkal kialakított déli térrész és a nyugodtabb, egybefüggő zöldfelületekkel ellátott északi térrész megfogalmazása.
A Kossuth szobor környezetét – helyesen – nem alakítja át, megfelelően megoldott.
A Rákóczi szobor körül jó arányú, a rendszerbe illő zöld szigetet alakít ki.
A két ’56-os emlékhely egyesítése támogatható, bár szülhet politikai konfliktust!
Gyalogos forgalom vezetésénél tekintetbe veszi fő irányokat. A lobogónak nekivezetett gyalogostengely érdekes gondolat, jó hangsúlyt ad, környezetének átalakítása jó javaslat. A hozzá vezető ferde út sem osztja, zavarja meg – mint más pályázatokban – a Kossuth szoborcsoport előtti ünnepélyes parkot. A Vértanúk tere felőli megközelítés jól megoldott. A Nádor utcát zöldfelületekkel, pihenőfelületekkel tagolt, jól használható gyalogos sétánnyá alakítja – ez értéke a tervnek.
A látogatóközpont elhelyezése, metró megállóhoz közeli kialakításának javaslata nagyon is támogatható, továbbtervezésre javasolható. A több funkció erre a pontra telepítése felszabadítja a tér másik oldalát, s az ettől ünnepélyesebb marad, ez meg mindennapok céljára használhatóbbá válik.

Az északi és déli kert szépen megoldott, a belső biztonsági zóna határát jól választja meg: olyan távol kerül az épülettől, hogy ezzel lehetővé teszi, hogy az Országházhoz tartozó kis tér kialakítását az áthajtó körüli parterre az épülethez illeszkedjen.
Helyesnek tartjuk a két kert egészen különböző tervezését: az északi kert klasszikus, átlós, tengelyes kialakítását (a tér a Károlyi szobor mögötti fásítással hátteret ad).

Az északi kert laza, inkább modern hangulatú, két eleme van, egy hangsúlytalan: a füvesített pályán átlósan áthaladó villamos és az Országház hossztengelyébe állított medence és gépkocsi áthajtó ez a kert ritkás növényzete révén lehetőséget teremt a Duna látványának feltárására. A József Attila szobrot áthelyezi az északi kertbe, önálló teresedéssel a Duna felé fordítva. Lehet, hogy a két szobor így túl közel került egymáshoz. József Attila szobrának áthelyezése az északi oldalra pedig vitatható.
A központi téren a kilátó rámpák értelmét megkérdőjelezzük (nincs hová kilátni, csak belátni – belátórámpa), jónak tartjuk viszont a víz fölé nyúló két stéget (ha már van medence).
Az Országház stílusához illő kerítést javasol. A tér külső lezárására vonatkozó előírásnak a terv nem felel meg.
A felső vezeték nélküli trolik és villamosok gondolata nagyon is korszerű!
Értékes javaslat a déli kert alatti mélygarázs kialakításra.
A belső védelmi zónában klasszikus utcabútorokat javasol, kívül modern bútorcsaládot, ez a kettőség nem támogatható, zavaros képet eredményezhet – bár a terv alapkoncepciójába illik ez a határozott kettősség.
A világítás megoldásait nem részletezi, a régi - új kettősége itt is követhető megoldás. Ez a másik pályázat – a 6-os pályázat mellett – melyben „történeti" világítótestek javaslata megjelenik.
Jó gondolat a jelentős virágfelületek létesítése, azonban a tervezett fásítás mértéke (154 fa) a kivágott fákat pótolja vissza.
Közlekedés javaslatai sok ötletet tartalmaznak, részleteiben nem kidolgozottak. A terv erőssége a hármas mélygarázs koncepció. Jó ötlet a déli kertrész alatt - (Miniszterelnöki Hivatal előtt) - javasolt garázs. Ezt azonban a metrónak itt a felszín alatt elhelyezkedő létesítményeinek kiváltási költségei – melyről a pályázó valószínűleg nem tudhatott - meghiúsítják.
A mélygarázs Alkotmány utcai le – felhajtó rámpái kedvezőek. Javasolt négyszintes elrendezése (szinteltolással) figyelemre méltó. Az elválasztott képviselői garázs ötlete esetleges önálló Balassi Bálint utcai kapcsolattal kedvező. Garázs alaprajzai szakszerűek, belső és külső gyalogos kapcsolatai átgondoltak, a javasolt forgalomcsillapításhoz kedvezően illeszkednek a gyalogos kapcsolatok.
A pályázat közlekedési szempontból átgondolt, garázsokkal kapcsolatos javaslatai kiemelkedően jók.
A tervek áttekinthetősége, rajzi feldolgozás megfelelő– jók a műleírásba betett látványok.

A Bírálóbizottság a pályaművet összességében igen értékesnek ítélte, és ezért 3 millió forintos III. díjban részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk