Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

1/6

?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/6

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat
Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

2007.08.23. 11:34

Kiemelt megvételben részesült 7-es sorszámú pályamű:Gelesz és Lenzsér Kft.Vezető tervezők: G. Lenzsér Ágnes okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/ Locsmándi Gábor okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/

Kiemelt megvételben részesült 7-es sorszámú pályamű:
Gelesz és Lenzsér Kft.
Vezető tervezők:
G. Lenzsér Ágnes okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Locsmándi Gábor okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Nádai Brigitta okl.kertépítész mérnök /zöldfelület-tervezés/
Visnyei Ilona okl.mérnök /úttervezés/
Hobl Géza okl. mérnök /közműtervezés/
Kovács Lászlóné Homonnay Zsuzsa /elektromos tervezés/
Tervezők:
Bujdosó Attila, Gelesz András, Gyulai Attila, Payr Anna, Safranka Péter, Steiner Balázs Miklós, Vértessy László
 

2/6

3/6

4/6


5/6


Részletes bírálat:
A térrendezési javaslat megtartja a tér eredeti hármas tagolódását. A keleti tér-rész szervezésénél szerencsésen ötvözi a „köztér" és a „park" jelleget az észak-déli gyalogos tengelyekkel. Ez a tér-rész a Kossuth és a Rákóczi szobor között eszmei tartalommal telítődik, létrehozva a "demokrácia terét".

A sétány az északi és déli villamos megállók és a Metro lejárat között alkot lineáris kompozíciót, melyet hosszanti vízfelületekkel és a déli szakaszon új fasorokkal gazdagít. A tengely a főbejárat előtt, nagyelemes burkolatú, reprezentatív előtérré bővül. A tengely nemcsak az említett, eredeti helyükön megtartott szobrokat, hanem az 56-os emlékhelyeket és az Országzászlót is felfűzi. Ez utóbbi elhelyezése nem jó megoldás.

Ebbe a sétányba integrálja, a térszint lejtős lesüllyesztésével – a pályázók közül egyedül – a látogató-centrumot, melynek az egész környékre vonatkozó funkciót szán. A felvetés azonban ötlet szinten marad, mivel a kijárat messze kerül a biztonsági zónától, így a látogatók átvizsgálása változatlanul csak az Országház épületében történhet.

Jó a burkolt felületek és a park felületek aránya. Jó a „zöld villamos" ötletének felvetése. A keleti térrészt a tervezett „metro kerttel" jól kapcsolja a gyalogos áramlás fő irányaihoz (Metró, Vértanúk tere ). Az északi és déli parkban dunai kivezetést, sétányt tervez. Ugyanekkor a déli gyalogos híd túl közel kerül az épülethez, így egy fontos nézőpontból zavaróan vágja szét a homlokzatot.

Ugyancsak zavaró térrendezési elemek a keleti oldal gyalogos rámpái és a déli oldalon a garázs lehajtó. Túl sok sebet ejt a tér felszínén.

Vízfelületek inkább kitöltő elemként illeszkednek a kompozícióba. A Kossuth szobor mögötti tó elhibázott javaslat. Szintén vitatható elem az Alkotmány utca felöli hármas szökőkút rendszer, mely a tér meglévő asszimetriáját és a tengelyváltást inkább felerősíti, mintsem tompítaná.

Szerencsés elgondolás az épület főbejárati szárnyának északi és déli oldalán kialakított kert. Ezekbe a kertekbe rejti a felvezetési útvonalat és a biztonsági zóna határolását. A sávos növénytelepítésnek ellentmond az íves vonalvezetésű delegációs útvonal.

Nagyon részletes értékelést ad a növényzet jelenlegi állapotáról. A pótlásra tett javaslataira inkább a sokféleség a jellemző, nem szerencsés. Növény kiültetést nem dokumentál.

Foglalkozik a tér megvilágításával, de a világítótestek megválasztása nem meggyőző. Ez a tervezett utcabútorokra is vonatkozik, visszautal a korábbi pályázatra, nem ad önálló javaslatot.

A pályázó nem vette kellően figyelembe a kiírás „biztonsági" követelményeit. Nem adott javaslatot a külső biztonsági zóna gépjárművek behajtását megakadályozó határvonalára, hacsak a tervezett ( de az előzőekben már formai szempontból kritizált ) gyalogos rámpákat nem tekintjük ilyen rendszer részének. Ugyanígy nem tervezte meg a belső biztonsági zóna határának állandó lezárását, ennek módját és a hozzátartozó jelzőrendszert.

A pályázat közlekedési szempontból alaposan kidolgozott. Itt is megemlítjük az átgondolt gyalogos kapcsolatokat, kerékpár utat és a dunai kivezetéseket. Az Alkotmány utca felőli garázs lehajtó megfelelő, de az Akadémia utca felöli ki-behajtás eltúlzott, forgalomtechnikai megoldása vitatható.

A közmű kiváltásokkal kellő mértékben foglalkozik, mindenre kiterjedően megoldja a közművesítés kérdéseit.

A pályaművet a Bírálóbizottság részeredményei alapján 1.5 millió Ft összegű kiemelt megvételben részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk