/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

Kristályszilánk a Váci út felett

1/18

?>
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
?>
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
1/18

Kristályszilánk a Váci út felett
Helyek/Infrastruktúra

Kristályszilánk a Váci út felett

2010.12.10. 10:09

Az egykori újpesti hajógyárba vezető vasúti híd szerkezete futurisztikus formájú kávézó-étteremként születhet újjá Fernezelyi Gergely DLA elképzelései nyomán.

A híd története

A Váci út felett átívelő, szegecselt acéltartókból készített, egy nyomvonalas vasúti hídszerkezet egykor a Ganz hajógyár ellátását szolgálta. Az üzem már a kezdetektől, a 19. század második felétől rendelkezett vasúti kapcsolattal, az északi vasúti körgyűrűről közvetlenül a gyár udvarára és csarnokaiba gurultak be az acélelemekkel és gépekkel megrakott szerelvények. Az 1950-es évek fokozódó közúti forgalma szükségessé tette a Váci úton az iparvágány szintbeli kereszteződésének megszüntetését. Így készült el a vasúti híd, amely közel 50 éven keresztül szolgálta ki a hajógyár igényeit.

 

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
2/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
3/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
4/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
5/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
6/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

 

 

A rendszerváltozás időszakára a magyar hajógyártás elvesztette jelentőségét, a gyárat feldarabolták és privatizálták. Újpesten a termelés megszűnt, így az iparvágány és a vasúti híd is elvesztette jelentőségét. Végül a MÁV tulajdonában lévő vasúti töltésnek helyet adó telekrészeket is eladta az állam, így a vasúti híd is magántulajdonba került. Az először bontásra szánt építményben az új tulajdonos fantáziát látott és ötletével megkereste az önkormányzat illetékeseit. A városvezetés szívesen fogadta, hogy az ipari emlékből attraktív építészeti eszközökkel új érték jöjjön létre, amely a nagy átalakulás előtt álló rozsdaövezet emblematikus eleme lehet.

Az épített környezet átalakulása

A Váci út külső szakaszát is elérte az a lendületes fejlődés, amely az utóbbi húsz év egyik legdinamikusabban átalakuló fővárosi területére jellemző. A városközponthoz közelebb eső telkek mindegyikén új épületek állnak, a külső területeken is megjelent már néhány új beépítés. A Duna-parti iparterületek déli végén megépültek az óriási lakóparkok, az északabbra eső területekre pedig készülnek a tervek. Az egyre erősödő forgalmú Váci út mentén szolgáltató épületek, üzletek, irodák kapnak majd helyet. Így a híd környezetét a közeli jövőben egy pezsgő városrész csomópontjaként képzelhetjük el, igényes irodaépületekkel és fásított utcákkal, amelyek a hátsó utcákban található lakóterületekhez vezetnek.

A Váci út ezen szakaszán a gyalogos forgalom kevésbé jellemző, elsősorban az autós közlekedés kiegészítéseként van jelen. A szabályozásoknak megfelelően az új épületek, bevásárlóközpontok megfelelő mennyiségű parkolóhellyel épülnek, ami tovább erősíti az autóforgalmat. Mivel a metró ezen a nyomvonalon halad, így a városrész kiépülésével és a környezet rendezésével növekedhet a gyalogos forgalom is.

Építészeti koncepció

A Váci út angyalföldi szakasza, a Lehel tértől az Újpesti Északi Összekötő Vasúti hídig közel 5 kilométeren keresztül egyenesen vezet keresztül a városon. Csak a kereszteződő főútvonalak és a Rákos-patakon átvezető hidak hulláma töri meg az útvonal monotonitását. Ezen a helyszínen található a használaton kívüli, egy nyomtávos vasúti híd, amelynek töltéseit már elbontották, így megkövült dinoszauruszként ível át a Váci út felett. A feladat a megkövesedett csontok letisztítása, kifényesítése és új köntösbe öltöztetése volt. A tervezésben nagy kihívást jelentett a kialakulatlan környezet, amelyben az igazodási pontot a szoborszerű épület jelenti majd. A megépülő híd-kávézó az elsuhanó tájban törést okoz, a lineáris teret egy vizuális kereszteződéssel gazdagítja, így csomópontot, megállóhelyet teremt a száguldó környezetben. A másik kihívás a közlekedési műtárgy és a képzőművészettel kacérkodó építészet kereszteződéséből adódik. A tervezők ezt a kapcsolódási pontot a két térbeli forma egymásba csúsztatásában találták meg, amellyel a megkövesedett mammut a csontvázat tartó gerince lesz az új szoborszerű testnek.

 

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
7/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
8/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
9/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
10/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

 

 

Az utak felett átívelő éttermek kevéssé felemelő olasz és amerikai hagyománya helyett egy szép városi műtárgy létrehozása volt a cél, amely ráadásul egy meglévő ipartörténeti emlék újrahasznosítása, formai újraértelmezése során keletkezik, és éppen ez adja teljes érvényű létjogosultságát. A hajlított, áramló forma a közlekedési csomópont lendületében nyugalmat sugároz. Az üveg kristályszilánk egy letört és megcsavarodott darabja az alakuló környezetnek.

A híd átépítése során létrejövő épület új funkciójának kiválasztásakor a fejlődő környezet adottságai és a híd városi szövetben elfoglalt helye volt a meghatározó szempont. A belvárostól és a kerületi alközpontoktól egyaránt távol eső, elsősorban autós forgalom szempontjából frekventált környezet a vendéglátás elhelyezését sugallta. Így született meg az út feletti, egzotikus kávézó-étterem funkció ötlete.

Megközelítés

A helyszínre látogató vendégek elsősorban autóval érkeznek, így a keleti hídfő melletti telken kialakított parkolóhelyek irányából biztosítható az épület feltárása. A meglévő hídlábak U alakú betonszerkezetei (120-150 cm vastag vasbeton falak) az Váci úttól kifelé fordulnak, így ez a formai adottság is a telekbelső felőli megközelítést sugallta. A Jászi Oszkár utca járdájáról azonban közvetlenül a sarok után, előlépcsőn át megközelíthető a hídfő nagyvonalú, fedett-nyitott tere. A hídfőben kialakított lépcső és lift egyszerre szolgálja ki a közönséget,  üzemidőn kívül pedig biztosítja a gazdasági feltöltés lehetőségét. Az oldalról nyitott lépcsőházból lépünk be az alsóbb szinten a gazdasági szintre, felül pedig a fogyasztótérbe.

 

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
11/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
12/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
13/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

 

 

Alsó szint

Az eredeti hídszerkezet alsó övének magasságában kialakított új födémen, az eredeti hídszerkezet 200 cm gerincmagasságú tartói között került kialakításra az épület gazdasági szintje. Itt kapott helyet a konyhaüzem, amely étellifteken keresztül látja el az egy szinttel feljebb kialakított fogyasztóteret. A konyha mögött a fogyasztóteret kiegészítő különterem, biliárdterem kapott helyet, amelyet egy belső lépcsőn keresztül a fogyasztótérből közvetlenül is meg közelíthető. Ez a lépcső vezet a fogyasztótérből az épület nyugati végében kialakított  közönségforgalmú vizesblokkhoz is. A nyugati hídfő felett is egy fedett-nyitott tér jön létre, ahol a meglévő vasbetonszerkezet kontúrjain belül a menekülő lépcső és a gépészeti berendezések kapnak helyet.

Emelet

Az épület felső szintjén, az eredeti hídszerkezet felett, a régi szerelőjárda szélességéig kifeszülő új födémen kapott helyett az étterem-kávézó fogyasztótere. A régi szerkezet köré és fölé épített légies szerkezet és azt fedő üvegszerkezet mind belülről a vendégeknek, mind kívülről a közlekedőknek különleges látványt biztosít. Ez az exkluzív tér alkalmas lehet arra, hogy az utca szintjéről a vendégeket a magasba csábítsa.

 

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
14/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
15/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
16/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
17/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.
18/18
Váci úti híd - étterem-kávézó. Vezető tervező: Fernezelyi Gergely.

 

 

Szerkezet és anyaghasználat

A két vasbeton szerkezetű, régen töltés által betemetett hídlábat eredetileg nem látszó felületnek szánták, azonban az új funkcióhoz jól illik a méretes vasbeton testek felfelé szélesedő, futurisztikus formája. A meglévő szerkezeteket letisztítás után a szükséges külső védelemmel ellátva, eredeti formájukban maradnának meg. A középső láb a híd általános szerkezetéhez hasonlóan szegecselt acélból készült, amely antracit színű festést kapna.

A híd acélszerkezetéhez részben csavarozott, részben hegesztett kapcsolatokkal rögzítve keretállásokat helyezkednek el, egymástól kb. 2,2 méter távolságban. Ezek változó geometriája adja a külső felület csavarodását, torzulását oly módon, hogy közben a belső tér a 2,5 méteres belmagasságtól az 5,2 méteres magasságig változik. A keretállásokat keresztmerevítők kapcsolják össze, illetve az alsó, a felső és a középső övön is a felület és az élek csavarodását követő szerkezetekkel fűződik fel. Így egy térrácshoz hasonló következetes, mégis vibráló szerkezetet alakul ki. Az elemek kis keresztmetszete a légiesség érzését biztosítja.

A kialakuló acélszerkezetre a szerkezet csomópontjaiból induló távolságtartó elemekkel épül föl a háromszög formájú darabokból építkező, strukturált, a sarokpontokon megtámasztott pontmegfogásos üvegszerkezet. A görbülő felületet a háromszög alakú üvegelemek kis síktörésekkel követik le. A szerkezet hőszigetelő kétrétegű üvegezéssel készül.

Az épület gépi szellőzéssel ellátott, a fűtést és a hűtést hőkezelt levegő befújása biztosítja. Mivel nagy üvegfelületről van szó, az épület nyári hőterhelése mértékadó az energiaigény szempontjából. Az árnyékolást a külső üvegfelületre pontraszter mintában felhordott zománcréteg adja. Ennek mintája és sűrűsége az egyes üvegfelületeken változik, így ez a speciális árnyékolórendszer önálló rajzolatot ad az üvegfelületen, amely nappal az üveg tükröződését módosítja, este pedig a belső fények kiszűrődését befolyásolja.

 


Váci úti híd - étterem-kávézó
vezető tervező: Fernezelyi Gergely DLA
tervező társak: Reisz Ádám, Varga Koritár Krisztián, Kiss Dávid
Blacklight látvány: Szpevár Attila
statika: Kerek István, Pintér Tamás
gépészet: Bicskei Attila, Seres Edit
elektromos tervezés: Petkovics János
tűzvédelem: Decsi György
konyhatechnológia: Straub Ágnes
generáltervező: Fernezelyi Basa Iroda építészműterem




 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk