Design/Formatervezés

Lassan belépve - Entrez lentement

1/19

Entrez lentement

Az igazi modulor

Corbu dobozkája (modell)

belülről

belső részlet

Nicolin Corbu installációja

Kengo Kuma - Eileen Gray E-1027-es tengerparti villája (modell)

Juan Navarro Baldeweg Barragán-installációjának részlete

Maltzan Schindlerről

Álvaro Siza Niemeyerről

Steven Holl Aalto-installációja

Via Tortona

?>
Entrez lentement
?>
Az igazi modulor
?>
Corbu dobozkája (modell)
?>
belülről
?>
belső részlet
?>
Nicolin Corbu installációja
?>
?>
Kengo Kuma - Eileen Gray E-1027-es tengerparti villája (modell)
?>
Juan Navarro Baldeweg Barragán-installációjának részlete
?>
Maltzan Schindlerről
?>
?>
Álvaro Siza Niemeyerről
?>
Steven Holl Aalto-installációja
?>
?>
?>
?>
?>
Via Tortona
?>
1/19

Entrez lentement

Az igazi modulor

Corbu dobozkája (modell)

belülről

belső részlet

Nicolin Corbu installációja

Kengo Kuma - Eileen Gray E-1027-es tengerparti villája (modell)

Juan Navarro Baldeweg Barragán-installációjának részlete

Maltzan Schindlerről

Álvaro Siza Niemeyerről

Steven Holl Aalto-installációja

Via Tortona

Lassan belépve - Entrez lentement
Design/Formatervezés

Lassan belépve - Entrez lentement

2005.05.12. 11:37

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Szentpéteri Márton

Kiállítás lakóterekről és személyiségekről Pierluigi Nicolin rendezésében

2005. április 13-tól május 5-ig, Via Stendhal 36, Milánó

 

2000 óta a Milánói Szalonokat rendre úgy nevezett "szalonon kívüli" (fouri salone) események kísérik, amelyek arra hivatottak, hogy a nagyszabású bútorvásár erőteljes kommersz imázsán változtassanak, csakúgy, mint a fiatalokat bemutató SaloneSatellite is. Kiemelkedő ebből a szempontból a designereket, építészeket és képzőművészeket mozgósító "nagy kiállítás", melyet 2000-ben a "Szobák és titkok" (Stanze e Segreti), 2001-ben az 1951-2001 Made in Italy?, 2002-ben a GrandHotelSalone, 2003-ban a "Prométheuszt elképzelvén" (Immaginando Prometeo), tavaly pedig a "Vacsorázó design" (Dining Design) címmel nyitottak meg az érdeklődők előtt. Ez a kiállítás évről-évre a Milánói Szalonok egy-egy vezértémáját választja kiindulási pontjául, s a bútorvásár pavilonjaiban megszokott hektikus légkörrel szemben a kontemplációnak nyújt otthon pár hétre minden tavasszal.

 

Ami immár csupa PR, marketing és túlélésért folytatott harc a Salone del Mobilén, az ezeken a kiállításokon egészen más fényben jelenik meg. Egyszerűbben szólva, e kiállítások arra intenek, hogy nem csupán kenyérrel él az ember, s a kortárs designt - téralkotást, tárgytervezést és vizuális kommunikációt - nem csupán trendek és üzleti szempontok vezérlik, de páratlan szakmai felkészültség, és nem ritkán művészi spiritusz is. Vagy legalábbis azt sugallják e tárlatok, hogy jobb, ha nem feledkezünk meg az artisztikus látásmód játékos anarchizmusáról sem, hiszen az minden szakmában - sőt Feyerabendtől tudjuk, a tudományban is - húzóerő, az innováció egyik legfontosabb letéteményese. Egyébként is, aki járt már Milánóban a Szalonok idején, tudja, jó megpihenni egy darabon a sok szakmai újdonság sokkja után.

 

Idén Pierluigi Nicolin arra vett rá néhány kortárs építészt, hogy immár jócskán klasszikusnak mondható modern építészek egy-egy személyes indíttatástól gazdag házát gondolja újra, a kiállítás megfelelő részének megtervezésével, s egy filozofikus töltetű installáció - afféle művészi re-design - elkészítésére. Kengo Kuma Eileen Gray E-1027-es tengerparti villáját, Juan Navarro Baldeweg Luis Barragán mexikóvárosi házát, Álvaro Siza Vieira Oscar Niemeyer rio de janeiroi Casa das Canoas-át, Tony Fretton Alison és Peter Smithson fonthilli Upper Lawn Pavilionját, Pierluigi Cerri Marco Zanuso szardíniai Casa ad Arzachenáját, Michael Maltzan Rudolf M. Schindler nyugat-hollywoodi Kings Road-házát, Steven Holl Alvar Alto noormarkkui Villa Maireáját, Pierluigi Nicolin pedig Le Corbusier Cap Martini Cabanonját gondolta újra, s értelmezte a jelenből.

 

A kiállítás a Tortona-negyed újjáéledő posztindusztriális zónájában várta látogatóit egy decens módon rehabilitált, értékes ipari épületben. Személyes töltetű installációi arra adhattak szívmelengető példát, milyen is az, amikor az újítók nem feledkeznek meg elődjeikről, s az innovációt csakis a hagyomány messzemenő tisztelete mellett tudják elképzelni. A kiállítás címe és szlogenje Le Corbusier-től származik; Corbu egykoron Eileen Gray - egészen a közelmúltig vandálok dúlta állapotban lévő - tengerparti villájának falára írta fel e sorokat. Nem is lehet szebben összefoglalni, miként is viszonyul a jó építész az intim lakóterek megtervezéséhez, a bensőséges otthonok megálmodásához. Ugyancsak szépen illusztrálja Corbu idézete azt az elmélyült és kifinomult látásmódot, ahogyan az igazán nagy építészek elődjeik alkotásai felé fordulnak, megértve azokban a csak a maguk korára jellemző vonásokat, s azokat a transzcendens tartalmakat is egyúttal, melyek nem az üzleti világ kisajátító percembereinek szólnak.

SzeM

Fotók: Szentpéteri Márton

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.