Egyéb cikkek

Maribor EKF 2012 - Maribor Art Gallery, 1. díj

1/21

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor  2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
?>
Lévai Tamás
?>
Jószai Ágnes
?>
Árva  József
?>
1/21

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor EKF 2012 - Maribor Art Gallery, 1. díj
Egyéb cikkek

Maribor EKF 2012 - Maribor Art Gallery, 1. díj

2010.04.01. 14:23

1. díj: Lévai Tamás, Jószai Ágnes és társaik  Árva József és Haász Ferenc (Budapest, Magyarország) pályaműve

3. helyszín

1. díj: Lévai Tamás, Jószai Ágnes és társaik  Árva József és Haász Ferenc (Budapest, Magyarország) pályaműve

Építészeti koncepció

Hely
Ha a várost, mint egy kulturális szövetet tekintjük, akkor ebben a hálózatban az új Maribori Művészeti Galéria egy idegsejt, melyben összecsomósodik a város kulturális idegrendszere. A városi szövetben e helyet három karakteres elem határozza meg: a Dráva partja, mint természeti környezet, illetve a történelmi városmag és az új fejlesztések, a két épített környezet határán. Ezek a tényezők alakítják azokat a vizuális és kulturális csatornákat, amibe e közösségi hely beleágyazódik. A város közösségi tereit vizsgálva az üres terek kirajzolják azt a léptéket, jellegzetes nagyságrendjét az üres tereknek, mely jellemző e szövetre. Ezt a szövetet a pályázati koncepcióval tovább szőve az erős áramlatok egy lényszerű alakzattá csomósították az épületet, mint a mesterséges természet részét.

 

 

 

Városi terek
Legalább két különböző karakterű városi térre van szükség az UGM működésével kapcsolatban. A fogadó tér kitárulkozó, figyelemfelhívásra, rendezvények szervezésére alkalmas, teraszként néz a Drávára. A gyerekmúzeumhoz kapcsolódó terület befelé él, parkszerűbb, játszótér és gyerekeknek szervezett események miatt védő, óvó karakterű. Mindkettő egységesen burkolt felület, melyben a fák kitüntetett térkijelölő és szimbolikus szerepben vannak. A kettő között a galéria nyitott utcaként viselkedik, a nyaktagon keresztül szoros kapcsolatban áll, így az étkezési mindkét oldalon megoldott.

Közlekedés
A galéria egész földszintje a teljes megnyitással az utca része, a zajos városi élet színtere. A felső szintek ettől elzárva az elmélyülést segítik, s csupán irányított helyeken van vizuális kapcsolat, a pihenőterekkel összefüggésben. A belső közlekedés szintén az idegpályák sejtes szerveződésének analógiájára készült. A függőleges közlekedés központi terét az erős vizuális kapcsolat a Drávával teszi egyértelművé. A vízszintesen körbefutó közlekedők képezik a visszatérő idegpályákat. A kiszolgáló terek az teraszszint alatt találhatók, védetten, zárt rendszerben.

 

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
1/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
2/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
3/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
4/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
5/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
6/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
7/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
8/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor  2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
9/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
10/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

 

Screen
Az idegsejt hálózatra rímelve az épület-sejt nyílásai kommunikációs csatornák. A megnyitások befelé képernyőként viselkednek, szitázott árnyékoló hirdeti már messziről az aktualitásokat. Kifelé ablakként keretezik a város jellegzetes élő képeit.

Fények
A természetes fények a galéria pihenő tereit járják át, melyek többfunkciós térként alkalmasak fényre kevésbé érzékeny szobrok, plasztikák, installációk bemutatására. Az állandókiállítás  terei hangsúlyozottan zárt kubusok. A természetes fény hangulati szerepű, irányítottan, szórtan érkezik körben a falakra, ügyelve, hogy a forrásra ne lehessen rálátni . Az így kialakult pozíciók alkalmasak  a mesterséges fényforrások elhelyezésére is. Az ideiglenes kiállítások nagyobb egybefüggő tereket kaptak, osztásuk flexibilis falakkal oldható meg. Minden tér a keskeny fénynyílások elzárásával könnyen elsötétíthetők rejtett módon. A kubusok hangsúlyozott lebegő megjelenését derítő fények erősítik.

 

 

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
11/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
12/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
13/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

 

Anyagok
Az anyagok kiválasztásának fontos szempontja, hogy olyan részlet-mentes egységes felületek jöjjenek létre, melyek segítenek a léptékváltásban, mely a történelmi városmag cizellált világa és a nagyságrenddel nagyobb funkcionális igény feszültségéből adódik. Ennek megfelelően, az épület-lény bőre egységes, fehérre glettelt és csiszolt műgyanta vékonyvakolat, melynek erős tükröződő fénye van, mintha vizes bőr lenne. A felső tömeg a terület keretes beépítéséhez idomul, az itt elkerülhetetlen részletek a tömb belsejére néznek, így vizuálisan nem hangolják át a teret alkotó falakat. A padló mindenütt öntött ipari padló, fehércementtel kialakított világos felülettel.

Tartószerkezet
A nagy összenyitások létrejöttéhez vasbeton faltartókat alkalmaztunk, melyek egymásra rétegződnek, s a külső dobozszerkezet tartja össze. A nyílás nélküli zárt falakba kedvező inerciájú magas tartóelemek a tér nagyvonalúságát eredményezik, s az ideiglenes kiállító tér flexibilis kialakításában is segítenek.

 

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
14/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
15/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
16/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc
17/21
Maribor 2012 - Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

 

 

Gépészet
Az UGM klimatizálásához a megújuló energiaforrások közül a Dráva víztömegében rejlő energia hasznosítása kínálkozik egy hőcserélő rendszerrel, a hálózati meleg víz előállítását a tetőn, mint ötödik homlokzaton elhelyezett ablakfelületek között kialakuló napkollektorok adódnak.  A kiállító terek rejtett gépészeti megoldásaihoz a réteges falszerkezet és a metszet kialakítása segít, ahol fénycsapda mellett gépészeti szerelőtér húzódik. 

Lévai Tamás, Jószai Ágnes, Árva József, Haász Ferenc

 

Jószai Ágnes
19/21
Jószai Ágnes

Árva  József
20/21
Árva József


 


A zsűri értékelése

A pályázat első helyezettje egyhangú szavazással nyert.

A zsűri véleménye szerint ez a projekt garantálja, hogy Maribor városa elegáns, létrehozható és jól funkcionáló kulturális középponttal és egyben emblematikus elemmel gazdagodjék.

A javasolt épület tömege alaposan átgondolt, jól elhelyezett és kiegyensúlyozott, különösen az általa határolt városi terek tekintetében - a védett park-szerű játszótérrel a Gyermekek Múzeuma mellett, a keresztutcát működésbe hozó Könyvtár / Kreatív Iparág és Stúdiókkal, a Drávára nyíló nagyméretű terasszal ("a város nappalija"). A finom, érzékeny és kifejezetten logikus városi pozíciót a sarkokon elhelyezett, az utcát felélénkítő két rendezvényhelyszín (a nagyméretű észak-nyugati előadóterem, valamint az áttetsző dél-keleti Építészeti Központ) is felerősíti. A mozgási útvonalak ("a város élete") természetesen haladnak a külső térből a jól átgondolt, rendkívül jól érzékelhető és hívogató előcsarnokba.

A két felső szinten kiállítóterek kaptak helyet, hat lebegő dobozzal, amelyekben az állandó gyűjtemény kerül majd elhelyezésre. Az áramló "köztes" terek különböző atmoszférát kínálnak bármilyen installáció vagy esemény számára. A teljes felső kiállító épülettömeg a szerzők által 'keskeny faltartóként' meghatározott elemekkel van körbevéve. A hátsó részen ezek a falak ortogonálisak, visszafogottak, és alkalmazkodnak a város szövetéhez, míg a folyó felőli oldalon érzékeny ívekké alakulnak, dinamikus és hívogató építészeti elemként. A felső szinteken a sarokablakok átgondolt elhelyezése különleges kapcsolatot hoz létre a galéria terei és a külső városkép között, melyeket indokoltan hívnak a pályamű alkotói "introvertált és extrovertált tereknek". A tereiben gazdag múzeumi elrendezés alaposan és professzionális módon végiggondolt mind a megvilágítás, mind az időszakos és állandó kiállítások tekintetében.

A sokat emlegetett "kép és embléma" kérdése e pályamű egységes és szoborszerű tömegével, annak elegánsan ívelő "egynemű, fehér csiszolt műgyanta alapú vakolatával", és erős fényvisszaverő hatású homlokzataival (mely "nedves bőrhöz hasonló") kerül megválaszolásra. Az egyszerű, kvázi-emblematikus egységesség az aktív és áttetsző alap felett egyedi és különleges impulzust ad a városnak. A környezet új és történeti elemeihez való kapcsolódás igen fontos műemléki kérdéseket vet fel, és a pályamű 19.40 méteres homlokzatmagasságával az egyik legalacsonyabb és legszimpatikusabb munka volt a pályaművek között. A zsűri ennek ellenére a helyszín délkeleti sarkán javasolja a tetősziluett magasságának további csökkentését - akár lejtéssel is. Az Építészeti Központ feletti galériaterület ezáltali csökkenése ellenére az épület jobban tükrözné a város topográfiáját és tovább finomítaná a nyugodt és rendkívül elegáns homlokzatot.

Összefoglalva, a zsűri igen jelentős építészeti értéke miatt javasolja az épület megvalósítását, nemcsak Maribor kulturális fővárosának központjaként, de mint olyan épületet is, amely hosszú távon is garantálja a város nemzetközi jelentőségét.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk