Megjelent A brutalista előzetese, melyben Adrien Brody egy magyar építészt alakít
A három és fél órás amerikai film középpontjában egy fiktív magyar építész áll, akinek karakterét Breuer Marcell, Louis Kahn és Paul Rudolph ihlették. A Domusweb szerzője szerint a tengerentúlon szerencsét próbáló zsidó alkotó története az építészet lenyűgöző képeit tárja elénk, miközben mesterien mutatja be, mi teszi az építészetet művészetté, és hogy miként beszélhetünk a tervezés által önmagunkról, a világról és az emberek közötti kapcsolatokról.
Brady Corbet rendező elmondása szerint eredetileg egy olyan híres Bauhaus-építészről akart filmet készíteni, aki „a háború viszontagságai közepette rekedt, de Amerikában újrakezdte életét". Ám mivel 2023 augusztusában elhunyt francia építész és építészettörténész, Jean-Louis Cohennel történő konzultáció közben sem talált ilyen történelmi alakot, A brutalista végül fikciós alkotás lett.
A 3 és fél órás játékidővel rendelkező film egy kitalált, magyar származású zsidó építész, Tóth László (Adrien Brody) történetét meséli el, aki 1947-ben emigrál az Egyesült Államokba, hogy „megvalósítsa az amerikai álmot". Eleinte szegénységben él, de hamarosan megbízást kap egy rejtélyes és vagyonos ügyféltől, Harrison Lee Van Burentől (Guy Pearce), ami teljesen megváltoztatja az elkövetkező három évtizedét. A forgatókönyvet Corbet és felesége, Mona Fastvold norvég filmrendező és színésznő közösen írták. A vágó Jancsó Miklós fia, Jancsó Dávid, de sok más magyar név is olvasható a stáblistán, mivel a film Budapesten készült.
A filmet Jean-Louis Cohen Architecture in Uniform című könyve ihlette, amely az építészet és a második világháború traumája közötti kapcsolatra fókuszál. A Domusweb szerzője szerint – aki látta a filmet –, A brutalista az építészet lenyűgöző képeit tárja elénk, miközben mesterien mutatja be, mi teszi az építészetet művészetté, és hogy miként beszélhetünk a tervezés által önmagunkról, a világról és az emberek közötti kapcsolatokról. A film amellett, hogy az építészet nagyszerűségét ünnepli, érzékenyen mutatja be, milyen mély hatást gyakorolhat az építészet az emberekre és a társadalomra, írja.
Az ábrázolt építészeti alkotások a film díszlettervezője, a Carolban is közreműködő Judy Becker fiktív alkotásai, nem pedig egy létező építész művei. Tóth László stílusának megformálásához a korszak három ikonikus építésze nyújtott ihletet: Paul Rudolph impozáns homlokzatai; Louis Kahn története – aki zsidó származású és Pennsylvaniában alkotott, akárcsak Tóth –, valamint az épületeibe beszűrődő fények; és Breuer Marcell letisztult vonalai. A Bauhaushoz kötődő magyar építész hatása a székek és fotelek ábrázolásában is megmutatkozik a filmben, amelyet Magyarországon január 25-től láthat a közönség a mozikban.