Közélet, hírek

Megválaszolatlan kérdések: nem a kormányzati negyedre

2007.11.15. 12:32

Egy MSZP-s bizottsági tag tartózkodása miatt elutasította a fővárosi önkormányzat szakbizottsága a szabályozási keretterv módosítását, ami elengedhetetlen a kormányzati negyed megépítéséhez. A Fővárosi Közgyűlés két hét múlva újratárgyalja a javaslatot.

Egy szocialista tartózkodás miatt nem fogadta el a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési bizottsága szerdán a Nyugati pályaudvar térségét érintő Fővárosi Szabályozási Keretterv módosítási javaslatát. A kérdésben végleges döntést a hónap végén a közgyűlés hoz majd.

Ughy Attila a bizottság fideszes elnöke azzal indokolta az elutasítást, hogy az általuk feltett, döntően a közlekedéssel összefüggő kérdésekre a tervezők képviselői nem tudtak válaszolni. Horváth Gyula (MSZP) alelnök szerint az egy tartózkodás azért volt, mivel párttársa, aki környezetvédelmi szakértő, nem kapott megnyugtató választ arra, hogy hol, és miként pótolják a beépítés miatt megszűnő zöld területeket.

Ughy kifejtette, hogy válasz nélkül maradtak az olyan kérdések, hogy mi lesz a pályaudvar Eiffel-csarnokával, hol, milyen villamosközlekedési változások lennének. Nem kaptak választ arra a Ráday Mihály (SZDSZ) által felvetett kérdésre sem, hogy mi lesz a sorsa a területen lévő, országosan egyedülálló műemlék fűtőháznak.

A villamosok esetében szó esett a 47-49-esek Podmaniczky utcai továbbvezetéséről, illetve a 47/49-12/14-es járatok összekötéséről, valamint a 2-es villamos vonalának továbbvezetéséről. A politikus utalva arra, hogy a pályaudvar Európa-szerte egyedülálló XIX. századi műemlék, úgy vélte, hogy "csak bizonyos érdekköröknek" kedvezne az, ha mindenféle boltok, üzletek kerülnének az Eiffel-csarnokba. A politikus szerint nincs megnyugtató válasz arra sem, hogy mi lesz a sorsa a Ferdinánd hídnak, amelynek egyik lehajtója helyére egy kormányzati épületet terveztek.

Horváth Gyula közölte, hogy a felvetések többsége nem a szabályozási tervhez kapcsolódott. Az ugyanis, hogy miként alakulnak a közlekedési viszonyok, melyik villamos merre jár majd, nem a szabályozási tervre tartozó kérdés. Mint ahogy az sem, hogy nemzetbiztonságilag védhető-e a kormányzati negyed, vagy hogy mi lesz a pályaudvar Eiffel-csarnokával. A szabályozási terv azt határozza meg, hogy mekkora lehet egy adott térségben a beépítés mértéke - jegyezte meg. A Fővárosi Közgyűlés két hét múlva újratárgyalja a javaslatot.

szemle: MTI

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk