Design/Belsőépítészet

Méltó előteret kapott a Deák tér ikonikus épülete

1/16

A Modern és Breitner áru- és lakóház a torony 1953-as elbontása előtt

?>
A Modern és Breitner áru- és lakóház a torony 1953-as elbontása előtt
?>
A Modern és Breitner áru- és lakóház napjainkban
?>
Az előtér korábbi állapota
?>
Az előtér korábbi állapota
?>
Az előtér korábbi állapota
?>
Alaprajz
?>
Metszetek
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
?>
A Modern és Breitner áru- és lakóház Deák utca felőli bejárata
1/16

A Modern és Breitner áru- és lakóház a torony 1953-as elbontása előtt

Méltó előteret kapott a Deák tér ikonikus épülete
Design/Belsőépítészet

Méltó előteret kapott a Deák tér ikonikus épülete

2019.11.23. 07:07

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Pyxis Nautica, Tótszabó Tamás, Monori László, Tóth Dávid

Társasházi előterének belsőépítészeti átalakítása (Modern és Breitner áru- és lakóház)

Tervezés éve:
2017-2019

Építés éve:
2019.09.

Stáblista

Tervező: Pyxis Nautica design & build / Tótszabó Tamás, Monori László, Tóth Dávid
Kivitelező: Wortex Kft.

A Deák téren álló Modern és Breitner áru- és lakóház az 1960-as évekbeli átalakítás során kapta Deák utcára néző bejáratát. A még egy átlagos lakóházhoz is méltatlan állapotú előteret a közelmúltban a Pyxis Nautica tervezésében tették méltóvá a gyönyörű Jugendstil homlokzathoz. 

A Deák téren álló impozáns hatemeletes, a szecesszió korszakában született Jugendstil homlokzatú épület 1910-12 között  épült Révész Sámuel és Kollár József építészek tervei alapján. A megbízók Stern Alfréd, Modern Lőrinc és Breitner L. Zsigmond posztó nagykereskedők voltak, így a korabeli pesti polgárság az épületet Modern és Breitner áru- és lakóházként ismerhette meg. 

Az épületnek számos híres lakója volt, a teljesség igénye nélkül néhányuk: Nemes Marcell műgyűjtő; Iványi Grünwald Béla, Medvecky Jenő, Kmetty János festőművészek, Ferenczy Noémi gobelinművész.

A Modern és Breitner áru- és lakóház a torony 1953-as elbontása előtt
1/16
A Modern és Breitner áru- és lakóház a torony 1953-as elbontása előtt



Saroktömbjének tetőidomát és tornyát 1953-ban lebontották, a ma is látható csonkán lecsapott sarki tömegkialakítása ezután keletkezett. A hatvanas években lakásait felaprózták, melynek hatására a fő lépcsőház mellé újakat alakítottak ki. Tervezési területünk az egyik ilyen újonnan létrejövő, a „Fashion Street"-ről (Deák Ferenc utcáról) nyíló kapualj, mely az épület egyetlen polgári bejárata jelenleg. A meglévő állapot nem volt méltó az épülethez, de egy átlagos házhoz sem. Az előtérben villamos elosztószekrények, szabadon futó kábelek, a telefonközpont korábbi szekrényei éktelenkedtek, nőtt módon gyűltek a postaládák a falon. 

A lépcsőházhoz tartozó lakásokon kívül két ügyvédi iroda is működik a házban, így a lakók és az irodák közös megbízása nyomán láttunk munkához, hogy a társasház pénzügyi lehetőségéhez mérten az épülethez méltó előteret hozzunk létre. Célunk egy kortárs, a ház karakteréhez diszkréten idomuló enteriőr kialakítása volt, mely figyelembe veszi a mindennapi használhatóságot, illetve szem előtt tartja az egyszerű karbantarthatóság igényeit is.

Az előtér korábbi állapota
3/16
Az előtér korábbi állapota



Az utcai és az udvari kijárat összekötéseként létrejövő kapualj oldalirányban kapcsolódik a lépcsőházhoz, melyet biztonsági rács határol. A térben ezen kívül még egy tároló ajtaja található. Építészeti szándék volt, hogy a zegzugos előteret addig egyszerűsítsük, amíg lehet: álmennyezettel, a falak kiegyenesítésével, beépített szekrényajtókkal (elrejtve minden elektromos berendezést) és beépített postaládákkal, hogy végeredményként egy nyugodt és egyszerűen értelmezhető teret kapjunk.

Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
12/16
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)

A tér szűkössége miatt a felületeket világos anyagokkal burkoltuk. A padló melegszürke terrazzo burkolatához  a falak tekintélyes méretű  márvány mintázatú kerámia burkolatot kaptak. A burkolatokból „kipipettázott" világos melegszürke szín jelenik meg a többi felületen is: a postaládák, az új udvari kapu, az új rács, az elektromos szekrényeket takaró fal mind ezt az árnyalatot kapta. A világításról az eredeti épület korából ihletet merítő art deco jellegű falikarok és függesztékek, egy alkonykapcsolóra kötött álmennyezetbe süllyesztett led profil lámpa és a lábazatokat megmosó rejtett led szalagok gondoskodnak.

Részlet (Fotó: Valastyán Igor)
13/16
Részlet (Fotó: Valastyán Igor)



A homogén felületeket sárgaréz részletek egészítik ki - ilyen a lábazat, a faliújság, cégtábla, az ajtóhúzók betétje és erre rímelnek a világítótestek fém szerelvényei is.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk