Épületek/Középület

Mese a barlangrajzról - Ősművészeti Központ Lascaux-ban

1/35

Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia

?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta
?>
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta
1/35

Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia

Mese a barlangrajzról - Ősművészeti Központ Lascaux-ban
Épületek/Középület

Mese a barlangrajzról - Ősművészeti Központ Lascaux-ban

2018.04.04. 16:45

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Franciaország

Építészek, alkotók:
Snøhetta

Dosszié:

Éles szögekkel, maratott szürke látszóbeton falakkal, hasadékszerű bevilágítókkal kíván mesterségesen barlangvilágot teremneti a norvég Snøhetta iroda az egyik legismertebb őskori lelet, a Lascaux-i barlangrajzokra alapozott új bemutatóközpontban. Bán Dávid írása.

Íme, itt látható az, ami csak annak látszik! Ezzel a paradoxonnal nyílt meg 2016 év végén a dél-franciaországi Montignac városában a Nemzetközi Barlangrajz Központ (Centre International d’Art Parietal). A maga nemében kiemelkedő a vállalkozás, mivel egy olyan dolog bemutatására vállalkozik, ami voltaképpen nem látható, pontosabban nem itt látható. Illetve mégiscsak látható, de csak másolatban, hiszen a feltételezhetően 17.000-20.000 évet meglepő épségben – bár az eredeti állapotra is csak régészeti elméletek utalnak – kibírtak a Lascaux-i barlangban megtalált falfestmények, de ahogy a mai ember felfedezte, az már a komolyabb gondok kezdetét jelentette. Egy 18 éves fiú, kalandregényekbe illő módon lelt rá a barlang bejáratára 1940-ben, majd két társával beljebb merészkedve bukkant rá a több tízezer éve ott pihenő festményekre, az emberiség egyik legjelentősebb őskori leletére. A második világháború után a nagyközönség számára is megnyitották ezt a páratlan felfedezést, de alig egy évtized után már egyértelműnek látszott az emberi jelenét miatti jelentős állagromlás. A napi 1200 látogató által termelt hő, széndioxid és pára látható károkat kezdett okozni a festményeken, így 1963-ban a barlangot bezárták, régészek és művészettörténészek pontos állapotfelmérést végeztek, majd két évtizeddel később, egy betonból kiöntött, az eredeti domborulatokat hűen követő terepre elkészítették a festmények pontos másolatát. A 2000-es évek elején egy újabb másolat készült olyan munkákból, amelyek eddig kimaradtak a reprodukciókból, azok a barlangrendszer más folyosóin voltak találhatóak.


Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
13/35
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia

 

2012-ben további tervek merült fel egy újabb interpretáció, a Lascaux IV létrehozására. Végül hosszas előkészítés után a Dordogne tartományi önkormányzat állami, Európai Uniós és alapítványi forrásokból egy legújabb generációs bemutatóhely létrehozására írt ki pályázatot. A központ, a tervek szerint lényegesen többet kívánna nyújtani egy újabb, a korábbinál persze sokkal pontosabb replika bemutatásánál. A cél egy olyan holisztikus tudományos és oktatási centrum létrehozása, amely párhuzamba állítaná az őskori művészet feltárásának és feldolgozásának három különböző szemléletét. A 19. századi korai felfedezések korszakát és azok hitelességének kutatását, a 20. századi értelmezéskeresések – főleg André Leroi-Gourhan és Henri Breuil kiemelkedő munkásságának– bemutatásán keresztül a 21. századi technológiai áttörésekig vezetne a tudományos ív magukig a barlangrajzokig. A régészek által csak az „őskor Sixtus-kápolnájának" aposztrofált feltételezhetően kultikus szentély az utókor számára is egy számos kérdést és rejtélyt magában hordozó felfedezőhelyé vált.


Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
29/35
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia

 

A Lascaux IV, azaz a Nemzetközi Barlangrajz Központ megtervezésére kiírt tervpályázatot végül a norvég székhelyű, a világ számos pontján tervező Snøhetta iroda nyerte meg. Az épület elhelyezésénél és kialakításánál fontos szempont volt az adott terepviszony – a barlangot is magában foglaló domb és a mezőgazdasági terüket határában jelölték ki a múzeum helyszínét –, valamint a festményeket rejtő barlangra való egyértelmű és szimbolikus utalás. A külső forma és a funkcionális belső terek kialakításában a Snøhetta építészei szorosan együtt dolgoztak Casson Mann díszlettervezővel és az interpretációt szakmai szinten segítő régészeti csapat munkatársaival. A 8363 négyzetméter alapterületű épület a hegyből kivájt, barlangos rendszer hatását kelti, amely átmenetet képezve igazodik az azt körülvevő két egyedi tájképi formához. Az épület távolról nézve alig emelkedik ki környezetéből, egyfajta szögletes hullámzásban vonul végig a domboldallal párhuzamosan. A zöldtetővel fedett hullámzó épület finom mozgással forr egybe a környező erdőséggel.


Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
3/35
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia

 

A belső térben időutazásra hívnak a tervezők. A tér kiképzésével, fokozatos változásaival, a különböző térélményekkel és vizuális hatásokkal a több tízezer éves ősmúltba ugyanúgy el kívánnak vinni, mint a barlang felfedezésének idejébe, 1940-be is. A tér kialakítása a hatásokra, a kalandra épült, természetesen szem előtt tartva a tudományosságot. Ugyanakkor a legújabb múzeumrendezési tendenciákat követve a történetmesélésre helyezi a hangsúlyt. El kívánja mondani annak a nyolc évtizeddel ezelőtti napnak a kalandos történetét, amikor a 18 éves Marcel Ravidat először jutott be a barlangba, majd barátaival együtt visszatérve, a sötétségből lassan kibontakozott számunkra az őstörténet ma ismert egyik legnagyszerűbb lenyomata. A múzeumba érkező látogatót pontosan kidolgozott útvonalak vezetik végit az épületen és a történeteken, míg végül eljut a barlangmásolatba. Az épületből remek kilátás tárul a szomszédos mezőgazdasági területekre, de az ég felé is nyitott, amely fontos szerepet játszik a térszervezésben. Az üveg és látszóbeton dominálta belső tér durván megmaratott textúrája mintegy a föld mélyének a rétegvonalait követi. Az tervezők egyértelmű célja volt, hogy maga az épület is része legyen a geológiai terepnek, anyaghasználatában, megformáltságában ez is egy lelet legyen.


Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
15/35
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia

 

A belső tér csúcspontja természetesen a barlangmásolat, amelyben igyekeztek az összes körülményt az eredetihez hasonló módon reprodukálni: állandóan 16 fokra szabályozzák a hőmérsékletet, kellő nedvességet juttatnak a levegőbe, a világítás is a korabeli állatzsír lámpák halványan vibráló fényét imitálja. A csúcstechnológia segítségével az eredeti barlangfestményről korábban soha nem látott pontosságú, 3D lézeres képfeldolgozást tudtak készíteni, majd a rekonstruált barlangra is pontos, még az eredeti festékanyag textúráját és domborulatait is hűen követő nyomatot tudtak készíteni. Az 1 milliméteres pontosságú nyomatot azután húsz művész közel két évig kézzel festve keltette életre, minden hatásában, textúrájában és pigment-rétegében is hűen reprodukálva a 20.000 éves elődöt.


Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia
14/35
Nemzetközi Barlangrajz Központ, Lascaux - építész: Snøhetta - fotó: Luc Boegly és Sergio Grazia

 

A barlangmásolatból kilépő látogató egy „barlangi kertben" találja magát, amelyben megpróbálják a korabeli környezet hangulatát átadni. A többszörösen megtört épület kialakításánál ügyeltek arra, hogy a falakról visszaverődő hanghatások is tükrözzék a régmúlt táj zajait a vízcsobogástól a szél átfújásáig. Az épületformálásnál természetesen kiemelt fontossága volt a fényeknek is, amely szintén segít végigvezetni a látogatót az időutazáson. A különböző szögekből érkező természetes fények kijelölik az épület belső csomópontjait, valamint a szürke falakkal megteremtik a belső atmoszférát: rejtélyes, zegzugos, barlangos hatást keltenek. A hasadékszerűen kiképzett felső bevilágítók segítenek eljutni a múzeum különböző térségeibe, a kiállítóterektől az előadó- és vetítőtermen keresztül egészen a pedagógiai helyiségekig.

A hegyoldalba félig belevájt, táj felé hatalmas üvegtáblákkal nyitott múzeumnak jóformán nincs semmilyen megszokott formájú belső tere. Noha a barlangmásolat kivételével mindenhol szögek és éles betonfalak vezetnek végig a helyiségeken, mégis hangulatában, megformálásában és fényhatásaiban egy zegzugos zárt, sok helyen intim tér jött létre.

Bán Dávid

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk