Millenáris Széllkapu ötletpályázat - a CET Budapest Kft. munkája
Bemutatjuk a CET Budapest Kft. munkáját, amit a Millenáris Széllkapu ötletpályázatra készítettek.
Műleírás
Ami fontos volt:
- „városi" erdő létrehozása
- a Margit-körút nyomvonalának folytatása
- hogy az új park a Millenáris Parkkal szervesen össze legyen kötve (fizikai és szellemi értelemben egyaránt)
- (előző ponthoz kapcsolódva), hogy a két régi, ipari épület megmaradjon és a szél mégis átfújja a területet
- vizuálisan a parkot úgy lezárni a Margit-körúttól, hogy a körút is átszellőzhessen.
Ami történt:
- az Üzemcsarnok vázát teljes egészében megtartottuk, a két bütüre új, masszív téglafal készülne, új nyílásokkal az egyik oldalon. A másik bütüfal mászófalnak lesz kialakítva. A fedett-nyitott csarnoktérben a pillérek geometriai lehetőségét kihasználva 3 szinten: extrém sportpályák, kiszolgálóegységek, mászófal és kalandpark készülne. A földszinten labdajátékok (lábtenisz, tollaslabda,srteetball,
- ping-pong) valamint extrém sportok (falmászás, slack-line,air-flare,park-our,
- skate park) kapnának helyet. A felső szinteken függőhidak, függesztett csúszdapálya (Zip - line), EUROBUNGY útvonal létesülhetne, a meglevő tartószerkezetek, valamint a létesülő „kezelőjárdák", teraszok felhasználásával.
- a Melegpörgetőt szintén „belaktuk". Az utcára merőleges – polgári funkciókra alkalmas szárny földszintjén – recepció, kávézó - kerthelyiséggel. Az épület egyéb megmaradó tereiben teljes egészében „paintball", ill. „laser tag" funkciót gondoltunk elhelyezni. A pincébe öltözőket, gépészetet terveztünk.
- a térformálás szempontjából 2 fontos helyre két új téglatornyot képzeltünk (lásd Melegpörgető megmaradó téglaburkolatát és a csarnok két új bütüfalát).
- az egyik: (kerek) a Mammut átforduló, íves sarkát „megfogandó",a Margit körút axisában – II. kerületi információs és kiállítótorony volna.
- a másik: beleszövődve a futtató rácsba – egy földszinti kávézó és emeleti bérműtermeket tartalmaz (lásd Jurányi-ház)
- a területet körbekeríti egy növényfuttató rácsszerkezet, aminek a földszinti pillérsora árusító pavilonok befogadására alkalmas, emeleti két szintje tulajdonképp egy „emeleti" sétaút, ahonnan az összes eddig említett épület elérhető két szinten.
- a „városi" erdő fáit úgy válogattuk össze, hogy a szabályos geometriai elrendezés ellenére a virágos és őszi látványuk változatos képet mutasson
tiszafa vagy fekete fenyő
ostorfa
keskenylevelű kőris
japán akác - a Millenáris park felől a csarnoktérhez kapcsolódva süllyesztett, provizórikusan lefedhető többcélú teret terveztünk. Színielőadás esetén a csarnoktérből szolgálható ki a színpad.
- ehhez kapcsolódik egy járófelületekkel szabdalt vízfelület, amit labirintusokkal átszőtt sűrű, nyírt cserjés övez. Így a tavacska – mintha egy szobában volna. Ez ugyanakkor biztosítja a süllyesztett tér lezárását is.
- a Mamut felé vizuális terelőfalakat terveztünk, amik a park felé intim leülő helyek létesítését teszi lehetővé. Ennek a sávnak a lezárásaként a „cserjéssel" azonos magasságú bambuszerdőt telepítettünk.
A meglevő csarnoképületbe javasolt kalandpark elsősorban a fiatal, „zajosabb" korosztály igényeit szolgálná, így a Millenáris park megtartaná a „csendes" közpark jellegét.
Az ajánlott, - vélhetőleg népszerű -, funkciókkal azt kívántuk elérni, hogy sok embert becsábítson a területre, s ez által a Millenáris park is tudna gazdagodni.
A Fény utca forgalmát a Lövőház utca- Kis Rókus utcák között lesüllyesztettük. Erről a süllyesztett, felülről nyitott útszakaszról lehet megközelíteni a tervezett szint alatti autóparkolót, valamint közvetlen behajtás biztosítható a Mamut II. meglevő parkolójába is, a gazdasági bejárat szintbeli megtartásával.
A süllyesztés a két parkrész eggyé válásának elengedhetetlen feltétele.
08:50
Messze a legjobbnak ez a terv tűnik. Funkciógazdag, megőrzi a hajdanvolt ipari épületet, miközben parkban csatlakozik az öldöklő forgalmú Margit körúthoz. Átlós növényelrendezésével még érdekes is tud lenni... Ez akkor is igaz, ha alapvető kétségeim vannak afelől, hogy az a Margit körúti parkrész több lehet-e majd, mint puszta látvány. A zaj és a tömör, kétszer két sávban pöfögő járművek, a száguldó, csattogó kombínók mellett lehetetlennek tűnik bármiféle parkbéli pihenés. Ismétlem, szerintem a megismert pályázatok közül ez a legszínvonalasabb; de lehet, hogy az egész ipari rom legjobb hasznosítása mégiscsak az Építészeti és a Fényképészeti Múzeum ide telepítése volna. Mert lehet érvelni a Margit körút átszellőztetésével, de ez, ha meghagyjuk a hajdani főcsarnokot, mindenképpen illuzórikus; bármiféle park pedig, a Margit körút miatt, legalább 80-100 m mélységben elviselhetetlenül harsogó és turbulens lenne. A legjobb volna újraépíteni a térfalat, méghozzá egy, az út ívére látványosan reflektáló, elhatároló-díszítő, a párkánymagasságot tiszteletben tartó épülettel.