Épületek/Középület

Mit kezdjünk egy bezárt repülőtérrel? – Berlin

1/26

Berlin, Tempelhof - első terminálépület 1937-ben. Forrás: Wikipedia

Berlin, Tempelhof - első terminálépület 1937-ben. Forrás: Wikipedia
Berlin, Tempelhof - első terminálépület. Forrás: Wikipedia
Berlin, Tempelhof - első terminálépület. Forrás: Wikipedia
Berlin, Tempelhof - légifelvétel az új terminál- és hangrépületről, 1945. Forrás: Wikipedia
Berlin, Tempelhof - a légihíd idején, 1948-ban. Forrás: Wikipedia
Berlin, Tempelhof - a légihíd idején, 1948-ban. Forrás: Wikipedia
Berlin, Tempelhof - repülőnap, 1984. Forrás: Wikipedia
Berlin, Tempelhof, 2007. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - főhomlokzat. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - fényfesztivál, 2011. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - központi csarnok. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof park. Forrás: Lichtschwaermer
Berlin, Tempelhof park. Forrás: Lichtschwaermer
Berlin, Tempelhof park - madárles. Forrás: Lichtschwaermer
Berlin, Tempelhof park. Forrás: Lichtschwaermer
Berlin, Tempelhof. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - kerékpárvrerseny a kifutópályákon. Fotó: Upsolut Event, Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - szabadtéri művészeti fesztivál. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof. Fotó: D. Laubner, Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof park megnyitása, 2010. május.  Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - kiállítás a hangárban.  Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof. Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - kiállítás a hangárban, 2012.  Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof a repülőbeállók felől.  Forrás: www.thf-berlin.de
Berlin, Tempelhof - tranzitterület.  Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - első terminálépület 1937-ben. Forrás: Wikipedia
?>
Berlin, Tempelhof - első terminálépület. Forrás: Wikipedia
?>
Berlin, Tempelhof - első terminálépület. Forrás: Wikipedia
?>
Berlin, Tempelhof - légifelvétel az új terminál- és hangrépületről, 1945. Forrás: Wikipedia
?>
Berlin, Tempelhof - a légihíd idején, 1948-ban. Forrás: Wikipedia
?>
Berlin, Tempelhof - a légihíd idején, 1948-ban. Forrás: Wikipedia
?>
Berlin, Tempelhof - repülőnap, 1984. Forrás: Wikipedia
?>
Berlin, Tempelhof, 2007. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - főhomlokzat. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - fényfesztivál, 2011. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - központi csarnok. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof park. Forrás: Lichtschwaermer
?>
Berlin, Tempelhof park. Forrás: Lichtschwaermer
?>
Berlin, Tempelhof park - madárles. Forrás: Lichtschwaermer
?>
Berlin, Tempelhof park. Forrás: Lichtschwaermer
?>
Berlin, Tempelhof. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - kerékpárvrerseny a kifutópályákon. Fotó: Upsolut Event, Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - szabadtéri művészeti fesztivál. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof. Fotó: D. Laubner, Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof park megnyitása, 2010. május.  Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - kiállítás a hangárban.  Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof. Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - kiállítás a hangárban, 2012.  Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof a repülőbeállók felől.  Forrás: www.thf-berlin.de
?>
Berlin, Tempelhof - tranzitterület.  Forrás: www.thf-berlin.de
1/26

Berlin, Tempelhof - első terminálépület 1937-ben. Forrás: Wikipedia

Mit kezdjünk egy bezárt repülőtérrel? – Berlin
Épületek/Középület

Mit kezdjünk egy bezárt repülőtérrel? – Berlin

2015.02.03. 07:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
Ernst Sagebiel

Vélemények:
4

Több régebbi repülőteret lassan egyre komolyabban fon körbe a város folyamatosan terjeszkedő szövete.  Berlin sokat megélt légikikötője, az Ernst Sagebiel tervei alapján 1941-re kiteljesedett Tempelhof 2008-ban zárt be, szerepét azonban még nem találta meg a megújuló fővárosban.

A berlini Tempelhof repülőtér jóformán történelmi emlékhellyé vált. 1923-ben döntöttek létrehozásáról, első terminálépületét négy évvel később avatták, egyben a repülőterek közül a világon elsőként földalatti vasúttal csatlakoztatták a belvároshoz. Látva a rohamosan növekedő forgalmat, a náci kormány már az 1930-as évek közepén a repülőtér erőtejes fejlesztéséről határozott, így épül meg Prof. Ernst Sagebiel tervei szerint a hatalmas, félköríves, ikonikussá vált terminálépület. Az 1941-re elkészült épület az Albert Speer által felvázolt hitleri Germania birodalmi építészetének egyik legjelentősebb, egészében felépült darabja lett az, amit később Norman Foster a világ repülőtereinek ősanyjának nevezett.

Berlin, Tempelhof - légifelvétel az új terminál- és hangrépületről, 1945. Forrás: Wikipedia
4/26
Berlin, Tempelhof - légifelvétel az új terminál- és hangrépületről, 1945. Forrás: Wikipedia

Az 1,2 kilométer hosszú kvadráns épület – amely egyben magába foglalja a terminált, a hangárokat és az összes kiszolgáló létesítményt – központi elhelyezkedése miatt a 1939-re a világ egyik legforgalmasabb repülőtere lett, majd a bombázások idején a polgári utasforgalmat leállították. A megosztott Berlinben az amerikai zónába került Tempelhof sorsdöntő szerepet játszott az 1948-49-es szovjet blokád idején, hiszen mivel szárazföldön Nyugat-Berlint szinte teljes egészében elzárták a külvilágtól, ezért minden a repülőtéren keresztül érkezett a városrészbe. A „légihíd" idején szinte percenként érkeztek ide a repülők a legalapvetőbb szükségleti cikkekkel, élelmiszerrel, szénnel megpakolva, így a városlakóknak a Tempelhof jelentette az életben maradást.

Berlin, Tempelhof - a légihíd idején, 1948-ban. Forrás: Wikipedia
6/26
Berlin, Tempelhof - a légihíd idején, 1948-ban. Forrás: Wikipedia

A blokád idején határoztak egy új nyugat-berlini repülőtér létrehozásról, ekkor épült meg a város észak-nyugati szélén a Tegel. Az ország és a város újraegyesülésével ismét átrajzolódtak a viszonyok Berlin térképén. A városhatáron belüli két repülőtér, a Tegel és a Tempelhof egyre komolyabb problémát okozott a régi-új főváros számára. Eredetileg 2010-re tervezték átadni Berlin új nemzetközi légikikötőjét a már meglévő, volt kelet-berlini repülőtér, a Schönefeld tőszomszédságában, de legkorábban csak 2017-ben várható, hogy elinduljon a forgalom. A döntés értelmében az új, Brandenburg repülőtér venné át a meglévő 3 berlini légikikötő forgalmát, a többi fokozatosan bezárna.

Berlin, Tempelhof - fényfesztivál, 2011. Forrás: www.thf-berlin.de
10/26
Berlin, Tempelhof - fényfesztivál, 2011. Forrás: www.thf-berlin.de

Így elsőként, 2008-ban a városközponthoz közeli Tempelhof húzta le a rolót. Noha sokan tiltakoztak a bezárása ellen, még egy sikertelen népszavazással is próbálták megakadályozni a döntést, végül a forgalom leállt, a terület pedig a város tulajdona lett. Ezután számos nagy eseménynek, koncertnek, vásárnak, fesztiválnak, sportrendezvények adott otthont, hiszen az egybefüggő hangárépületek és a körbevett betonozott repülőbeállók remek adottságokat nyújtottak ezekhez. Idővel pedig a kifutópályák és a zöld területek vonódtak be a város rekreációs zónájába: 2010-ben nyílt meg a hamar népszerűvé vált Tempelhof park, amit rég nem látott madár- és állatfajok is hamar belaktak, illetve számos alkalmi zöld projektnek nyújt terepet.

Berlin, Tempelhof park - madárles. Forrás: Lichtschwaermer
14/26
Berlin, Tempelhof park - madárles. Forrás: Lichtschwaermer

A város külön vállalatot hozott létre, hogy megvizsgálják a terület fejlesztési lehetőségeit, felvázolják a Tempelhof jövőbeni szerepét. Maga a terminálépület az építészeti örökség és a történelmi emlékezet része, ehhez méltóan kell a jövőben hozzányúlni – nyílhatna itt egy „légihíd" emlékmúzeum is. A repülőtér területének domináns részén megmaradna a park és a rekreációs zóna, azonban még nem pontosan rajzolódott ki, hogy a tervezők mit tudnak kezdeni a terület „társadalmi, kulturális és gazdasági sokféleségével" és a megújuló városban betöltendő szerepével.

Bán Dávid

Vélemények (4)
Tarzi
2015.02.09.
16:49

Nem ismerem a berlini ingatlanpiaci viszonyokat, és az épületeggyüttes adta lehetőségeket sem, de egy bécsi gázgyár/gasometerhez hasonló hasznosítás (lakások, irodák, kereskedelmi területek, szállások + nem kereskedelmi jellegű közösségi területek együttese), vagyis egy kis város a városban szerű hasznosítás nem lehetséges?

Természetesen a zölterület valamilyen szintű parkosításával.

Pákozdi Imre
2015.02.04.
07:31

A valamikori tempelhofi reptér kapcsán felmerülő dilemmák amúgy tanulságosak. A városnegyed (Tempelhof) gazdag parkokban. A Viktoria-park és a Hasenheide bőséges pihenőterületet kínál, ráadásul az utak és az utcák, hagyományos jó berlini módon, eleve fásítva épültek. Ezt a nagy, kopár reptéri területet tehát nem feltétlenül kellene összefüggő parkká alakítani; ha valahol, hát itt lenne létjogosultsága olyasminek, amit Baán akarna a Városligetre erőltetni. (Más kérdés, hogy Berlinnek már van múzeumi negyede, három ókori és két XIX. századi tematikájú múzeummal.) A másik lehetőség az eddigi betelepülési sajátosságok követése. Tempelhof ui., mint már írtam, ritka kiegyensúlyozottsággal kialakított, rokonszenves lakónegyed. Ami gyár volt ott, az már régen domesztikálódott, mint pl. a Sarotti csokoládégyár, amely ma szálloda. Miért is ne lehetne kortársi eszközökkel folytatni ezt a veretes, a XIX. század végétől máig ragyogóan működő hagyományt? Tehát lakónegyedként, de nem böhönc sáv- és pontházakkal beépíteni a repteret... A fentebbi, mB által becsatolt  győztes tervből alig derül ki valami, de az igen, hogy körbeépítené a területet, meghagyva annak zöld magvát, és a nagy, repülőgéphangárokból álló épületkaréjt. Nos, ezen az úton kellene - írom én innen, Budapestről :-) - bátran tovább haladni. Lebontani a régi, hatalmas, imponáló, szép, de reménytelenül haszontalan épületkaréjt és beépíteni az egész volt repteret emberarcú, tehát max. négyemeletes, jól tagolt épületekkel, az utcaszintet árkádokkal, átjárókkal, üzletekkel, lokális csomópontokkal és pihenőparkocskákkal, játszóterekkel tarkítva.

mB
2015.02.03.
15:55

Valóban valós a címben jelzett kérdés, tényleg bizonytalanság jellemezné a park jövőjét? Én úgy tudom hogy 2010 óta nagyon sikeres közpark, vitorlásdeszkásokkal, közösségi kertekkel, piknikezőkkel, 2011 körül egy tervpályázaton döntöttek a jövőbeni hasznosításról (közpark és néhány lakóház, 2017-es tervezett befejezés):

Berlin Tempelhof átépítés;majd 2014-ben népszavazással úgy dönt a város hogy a hely hangsúlyosan park marad, további beépítések nem történnek:

Park marad! A berliniek leszavazták a Tempelhof beépítésétEz nekem a kérdés lezárásának tűnik, és a berliniek láthatólag élvezettel használják is a helyet - vagy van ami még nyitott a jövőre nézve?

Pákozdi Imre
2015.02.03.
16:34

@mB: Van még nyitott kérdés, méghozzá a monumentális épületkaréj hasznosítása. Ahogy a volt reptér mellett, a Dudenstrasse közeli mellékutcájában lakó rokonom mondja, a város gazdáinak egyelőre fogalmuk sincs, mit kezdjenek vele. És tényleg, ez a legjobb szándék mellett is fogas kérdés. Impozáns, sőt, nagyon klassz látvány kívülről, a körítő utcákról ez az íves épület, de akkora tereket tartalmaz, amekkorából egy elég lenne a városrész sportcsarnokának, egy másik fesztivál-helyszínnek, a harmadik vásárvárosnak... na de a többi? Ráadásul ezek a terek nagyrészt hangárnak és raktárnak épültek, ennek megfelelő szigetelési, akusztikai, burkolási jellemzőkkel. Amúgy a park is csak a valamikori le- és felszálló pályákat övező mező nyúlfarknyi részletét foglalja el; a többi a száguldani szerető biciklisták és kerekes szörfök szerelmeseinek boldogítására szolgál. A helyzetet talán a google-térkép mutatja a legjobban: https://www.google.com/maps/@52.474939,13.403749,4157m/data=!3m1!1e3?hl=hu 

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk