| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

MOL Rt. székház, a felsővezetői szint belsőépítészeti átalakítása

1/13

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

MOL Rt. székház, a felsővezetői szint belsőépítészeti átalakítása
Design/Formatervezés

MOL Rt. székház, a felsővezetői szint belsőépítészeti átalakítása

2005.05.31. 12:37

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Somogyi Krisztina

Építészek, alkotók:
Göbölyös Kristóf

Tervező: Göbölyös Kristóf

Belsőépítészeti átalakítás a Mol Rt. székházában

Az elmúlt öt évben Magyarországon is tapasztalható, hogy a "corporate" téralakítás egy általános érvényű kommunikációs stratégia részeként jön létre. Más szóval: egy székház vagy iroda manapság nem egyszerűen a presztízst hivatott kifejezni, hanem a látvány ennél sokkal összetettebb jelentést hordoz. Az imidzshez kapcsolódó tervezési munka előnye, hogy a teljesen általános, személytelen irodai környezettervezés helyett a tervezőnek bizonyos értelemben specifikus helyzetnek kell megfelelnie: ez lehetőséget adhat egyedi megoldásokra, akár személyesebb jellegű gesztusokra is. A MOL Rt. székházában 2005 tavaszán elkészült belsőépítészeti átalakítás, arra példa, hogy lehet sztereotípiák nélkül, valódi jelentésekből, jól használható és minden szempontból a nemzetközi sztenderdeknek megfelelő teret kialakítani.

A feladat a vezetői szint átalakítása volt úgy, hogy az megteremtse az elmélyült, ámde dinamikus szervezésű munka minden feltételét, és a tér egyben utaljon valamilyen módon a tevékenységekre. Ismervén a helyi építészeti adottságokat, az elvárásoknak igen nehéz lehetett megfelelni. A XI. kerületben, a 70-es évek szocialista lendületében megépült irodaház ugyanis igen rossz adottságokkal bír: valódi építészeti igényesség nem érzékelhető sem a homlokzat megjelenésében, sem a térkapcsolatok kialakításában. Általános probléma a szűkösség érzése, amely egyrészt a sokemeletes épület két belső folyosóval, három sávra osztott szerkesztéséből, másrészt a kifejezetten alacsony belmagasságból következik. A középső traktus teljesen sötét, pedig a gépészeti mezők és a vizesblokkok mellett itt vannak maguk a közlekedők is. A zártcellás irodákban már korábban is alig fért el két ember; a mai, számítógéphez kötött, jellemzően feladatokra szerveződő team-munkamódszer pedig alapvetően nagyobb és jobban alakítható térigénnyel bír.

Érthető módon tágasabb, nyitottabb és a természetes fénnyel ügyesebben gazdálkodó környezet kialakítása lehetett az átalakítást végzők elsődleges célkitűzése. Ennek érdekében az irodák belső folyosókkal érintkező felületét üvegezetté alakították, és a középső, korábban zárt belső mezőt helyenként folyosókkal törték át. E változások eredményeként a térélmény alapvetően megváltozott. A középső, korábban teljesen zárt és sötét traktus például teljesen átlényegült: itt kaptak helyet a közösségi terek, így a központi titkárság, az ügyfélváró vagy a lobby. Ugyanebben a belső sávban találhatók a vizesblokkok is, amelyeknek nagy odafigyeléssel történt kialakítása jól jellemzi nemcsak a tervezés, hanem a kivitelezés magas minőségét is.

A belsőépítészeti átalakítás legizgalmasabb eredménye, hogy a korábban monoton módon sorjázott, statikus tér kifejezetten dinamikus összhatásúvá vált. A transzparens helyzetekre való törekvésen túl fontos észrevennünk, hogy az átjáró folyosók az épület szigorú raszter szerkesztésével dacolnak, finoman ferde irányokat hoznak be a térbe. Számos más megoldás lendíti meg a tér érzékelését: így a sávos mintázatú világos szőnyegpadló, a tapéta irdalt felületkezelése és az üvegfelületek vonalakból építkező, savazott grafikája is hangsúlyos szerephez jutnak a kívánt hatást elérésében. A térképzés összességében barátságos professzionalizmust, dinamikus erőt sugall, amely méltó egy modern vezetésű, nemzetközivé nőtt cég életéhez. Az elegáns megoldások mögé persze sok minden sejthető. Minden könnyednek és természetesnek tűnő látvány hátterében ott rejtőzik az intelligensnek mondott csúcstechnológia. Na és persze nagyon sok ember megalapozott, mély tudása.

Somogyi Krisztina




A közreműködők listája:
Belsőépítészeti tervezés: Art Front Kft.
Vezető tervező: Göbölyös Kristóf

Belsőépítész munkatársak: Kovács Csaba, Dobó Magdi, Fehér Ibolya
Elektromos tervező: Hungaroprojekt Mérnökiroda Kft., Rajkai Ferenc
Gépész tervező: Temesvári Tervező Kft., Temesvári László, Sztasák Zoltán, Nagy József
Akusztikai tervező: Constans 2000 Bt., Mnyerczán György
Elektroakusztikai tervező: AV Control Kft., Járfás Zoltán
Üveg tervező: Bolyki Bence
Lebonyolító: MOL Rt., Barts J. Balázs, Egyed Zoltán
Generál kivitelező: Hérosz Rt.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.