Közélet, hírek

Nyilvános monologizálás

1/6

Dr. Bachman Zoltán

Skardelli György és a moderátor Oskó Judit

Sáros László

Fegyverneky Sándor országos főépítész

Eva M. Amichay felszólalása

Finta József monológja

?>
Dr. Bachman Zoltán
?>
Skardelli György és a moderátor Oskó Judit
?>
Sáros László
?>
Fegyverneky Sándor országos főépítész
?>
Eva M. Amichay felszólalása
?>
Finta József monológja
1/6

Dr. Bachman Zoltán

Skardelli György és a moderátor Oskó Judit

Sáros László

Fegyverneky Sándor országos főépítész

Eva M. Amichay felszólalása

Finta József monológja

Nyilvános monologizálás
Közélet, hírek

Nyilvános monologizálás

2007.04.16. 10:35

Egésznapos építészeti fellépés-sorozat keretében többnyire pesszimista, érzelgős, a szakma problémáira alig-alig reflektáló szónoklatokat hallgathattunk végig a Construma Nemzetközi szakkiállítás konferenciáján.

Az érzelmi megközelítés nem volt meglepő, hiszen a két részre tagolt konferencia első etapja a Construma szakkiállítás április 12-i napján a kissé fellengzős „Értelem és érzelem az építészetben" címet viselte. A vitaindító előadást Vadász Györgyre bízták, aki szenvedélyesen, személyes életéből és irodalmi, bibliai idézetekből építette fel mondandóját. Konkrétumok híján, metaforákkal teletűzdelt beszéde csupán utalásszerűen érintette az építészetet, illetve az építészetben rejlő érzelmi motivációkat. Szándékosan tette ezt, ahogyan fogalmazott: „Az építészet számomra szerelem. A szerelméről pedig nem beszél az ember."
Ekkor már sejthetővé volt, hogy itt bizony vita nem fog kibontakozni. Az ebben a blokkban megtartott kiselőadások mindegyike személyes, az előzőekre egyáltalán nem, vagy alig reagáló monológok hosszú sorából állt.

 

Az egyórás ebédszünetet követő „Építészet és társadalom" címet viselő blokk jóval izgalmasabbnak ígérkezett. Reményeink hamar szertefoszlottak.
Finta József ugyanis előre megírt szövegét olvasva, rendkívül pesszimista, a társadalmat lekezelő, a jövőt siralmasnak feltüntető helyzetet vázolt. Az akadémikus szerint az építészet és a társadalom semmilyen párbeszédben nincs egymással. A vizuális alulképzettséget az oktatási rendszerünk egyik legsúlyosabb hibájának látja. Ezzel valószínűleg nagyon sokan egyetértünk. Évek óta tényként kezelik a szakemberek, hogy a gyerekek az óvodában még igen sok időt töltenek rajzolással, legózással, de később elvesztik az érdeklődésüket. Finta József az építészet és társadalom közötti szakadék erősödését látja, a komoly építészeti szaklapok hiátusában, ma csupán „giccses, satnya lapok vannak" a piacon. Nem tisztem az építészeti lapok ilyetén osztályozása, azt azonban nem értem, hogy a „komoly" építészeti szaklapok mennyiben szólnának a nagyközönséghez, mennyiben alakulna ki párbeszéd, vagy inkább az építészekhez szólna, megerősítve a - számomra túldramatizált- építészet és társadalom egymásnak feszülését. Finta szerint jól példázza a társadalom és az építészet egymásnak feszülését a Nemzeti Színház ügye. Azaz, míg az építész szakma teljes mellszélességgel elítélte, addig az emberek „vándoroltak csodálni" a színházat. Nem tudhatjuk, hogy az emberek miért álltak kígyózó sorokban a Nemzetinél. Kevésbé valószínű, hogy magát az épületet csodálták. Sokkal reálisabb az a magyarázat, hogy hosszas huzavona után felépült egy színház, amire az emberek, talán pont a politikai csatározások miatt kíváncsiak voltak. Miért lenne baj, hogy az ebben a városban élők elmentek és megnéztek egy épületet, amit annyi vita előzött meg? Pontosan a Nemzeti kapcsán került a közbeszédbe az építészet, és az embereket valóban érdekelte, hogy hol, mennyiből és milyen épületben kap majd helyet az ország elsőszámú színháza.

 

Fegyverneky Sándor, országos főépítész már jóval optimistább felszólalásában azt hangsúlyozta, hogy párhuzamos igazságok vannak. Felhívta a hallgatóság figyelmét azokra a civil kezdeményezésekre, amilyen például a Gödör, vagy a fiatal építészek által létrehozott, izgalmas Kortárs Építészeti Központ.

A közönség soraiból Eva M. Amichay kemény kritikával illette a felszólalókat. Csakúgy, mint mi, a városgazdász is a vitát, a problémák felszínre hozását hiányolta.Nem a politikától kéne mindig várni a megoldást, hanem egy adott közösségnek kellene valamit tennie."- fogalmazott.

szöveg és képek: Biczó Gabriella 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.