Ötletpályázat indul a Nagykörút jövőjéről
Fontos mérföldkőhöz érkezett a Nagykörút tervezése: a lakossági vélemények, illetve a szakmai- és civil szervezetekkel tartott egyeztetések nyomán meghatározott jövőképre építve közösségi ötletpályázat indul a körút újratervezésére.
A Fővárosi Önkormányzat még 2020 őszén indított átfogó tervezési folyamatot a Nagykörút megújítása érdekében, melynek célja egy komplex, szakmai párbeszéden és széles körű bevonáson alapuló program kidolgozása. A program célja, hogy a Nagykörút ne egyfajta „városi autópályaként" funkcionáljon, hanem egy karakteres, élhető városi tengely legyen, ahol egyszerre jó lakni, közlekedni, vásárolni, enni-inni, boltot üzemeltetni és felfedezni. Néhány évtizeddel ezelőtt a Nagykörút még gyalogosbarát volt, pezsgő élettel, de a túlzott motorizáció következtében kevésbé kellemes környezetté vált, a korábban itt virágzó üzleteknek pedig a plázák építése lett a veszte.
Mivel számos esetben előfordult már, hogy egy projekt tervezése előtt nem zajlott le megfelelő kommunikáció és nem kérdezték meg az ott lakókat tapasztalataikról, illetve igényeikről, így az eredményben jelentkező hibák kijavítása nehézségekbe ütközött, vagy lehetetlennek bizonyult. Ezért a Nagykörút jövőjét érintő tervezési folyamat első lépéseként a Fővárosi Önkormányzat online kérdőívben kérdezte a budapestieket a Nagykörút jelenlegi helyzetéről, arról, hogy az itt közlekedő, lakó vagy épp bevásárló emberek milyen problémákat látnak és miért szeretik a Nagykörutat, illetve milyen jövőképet képzelnek el a körútnak? A kérdőívben több mint 4200-an mondták el véleményüket a Nagykörút megújításával kapcsolatban, melynek eredményei, valamint a civil- és szakmai szervezetekkel tartott workshopok fontos kiindulási alapot jelentettek a jövőkép kialakításakor. A végleges program kapcsán természetesen nem azonnali, nagyszabású beavatkozásokra kell számítani, a nagykörút rehabilitációja a következő évtized meghatározó projektje lesz.
A rehabilitációnak, a Nagykörút vonzóvá tételének fontos lépése az út zöldítése, mely első sorban fasorok telepítésével oldható meg. Ez nem csak esztétikusabbá tenné a Nagykörutat, de a zajszint és a por csökkentéséhez, illetve a levegőminőség javulásához is hozzájárulna. A pezsgő utcai élet visszaállításához búcsút kell venni az itató jellegű kocsmák sorától, és át kell adni a helyet a minőségi szolgáltatásokat nyújtó üzleteknek és kvalitásos vendéglátóipari egységeknek, melyek magasabb presztízsűvé teszik az utat, ám mindenki számára elérhetők. Mivel a Nagykörút ugyanúgy Budapest építészetileg koherens, nagyszabású tengelye, mint az Andrássy út, értékeinek megőrzése fontos, így rehabilitációjára nagy szükség van. Emellett persze közlekedési jellegének megtartása is fontos szempont, nem lehet róla teljesen elterelni az autókat és tisztán átadni a tömegközlekedésnek és a biciklistáknak, de az élhető környezet kialakítása miatt az autóforgalmat csökkenteni kell.
Tervezd meg a Nagykörút jövőjét! – közösségi ötletpályázat indul
Annak érdekében, hogy a Nagykörút újratervezésébe minél többen be tudjanak kapcsolódni, a Fővárosi Önkormányzat közösségi ötletpályázat keretében várja a szakemberek és az érdeklődő lakosság fejlesztési javaslatait egy zöld, hangulatos és élhető Nagykörúttal kapcsolatban. A pályázaton olyan konkrét ötleteket, terveket várnak, melyek a Nagykörút teljes pesti oldalát, vagy akár egy-egy kiválasztott szakaszát érintik.
A beérkezett javaslatok közül a szakmai zsűri által kiválasztott, kiemelkedően színvonalas vagy innovatív ötleteket a pályázókkal való közvetlen egyeztetést követően beépítik a fejlesztési programba, mely várhatóan 2021 őszén készül el. A zsűri által legjobbnak tartott ötletek pénzdíjban is részesülnek, összesen 700.000 Ft értékben. E mellett valamennyi díjazott pályamű szerzője meghívást kap egy közös tervezői workshopra, ahol közvetlenül is bekapcsolódhat a program kidolgozásába. A teljesen nyitott pályázaton bárki részt vehet, nincs korlátozás. A zsűri kiválasztásánál fontos szempont volt a nagyobb változatosság, hogy ne csak a Fővárosi Önkormányzat képviselői, de különböző vállalkozások és egyéb jelentős budapesti szereplők is részt vehessenek a döntési folyamatban, melyben így többféle szempont is érvényesülhet. A zsűrizésbe természetesen a Nagykörút mentén fekvő öt, érintett kerületet is bevonják.
Nekem a Nagykörút… – történetíró pályázat indul
A Nagykörút megújításához nem csak technikai kérdésekkel, hanem az emlékeinkkel is foglalkozni kell – ezért a Budapest Brand történetíró pályázatot indít, melyben most vagy egykor a körúton lakó, ide vásárolni, dolgozni, kikapcsolódni járó budapestiek történeteire kíváncsi.
A pályázatra 200-2000 karakter hosszúságú személyes történeteket várnak, melyek a Nagykörúthoz kapcsolódnak. A 10 legjobb pályamű szerzői Budapest Restart Card városkártyát kapnak ajándékba, mely a klasszikus Budapest Card minden szolgáltatása mellett kedvezményes szállodai szolgáltatást, valamint ingyenes fürdő és strand belépőt tartalmaz. E mellett a legjobb történetek megjelennek az enbudapestem.hu oldalon, valamint bekerülnek a Városháza Kiadó gondozásában idén karácsonyra készülő képeskönyvbe, mely a Nagykörút több mint 120 éves történetét mutatja be.
A pályázatokról további információ itt található.
Forrás: Sajtóközlemény
Szerk.: Paár Eszter Szilvia
06:57
"A pezsgő utcai élet visszaállításához búcsút kell venni az itató jellegű kocsmáktól" Mi az, hogy itató jellegű kocsma? Sajnos a Nagykörúton valóban megszűnt a boltok nagy része, a plázaépítéseknek köszönhetően, de helyettük éttermek nyíltak. A körút kezdett visszatérni egy emberbarát, sétáló közterülethez, de a felesleges biciklisávok kialakításával,-amit alig használ egy-két biciklis-(a képpel ellentétben), most a leszűkített gépkocsisávon csak araszolnak, pöfékelnek a kocsik sokkal jobban szennyezve a levegőt, mint korábban.
14:10
@Reki: "amit alig használ egy-két biciklis-(a képpel ellentétben), most a leszűkített gépkocsisávon csak araszolnak, pöfékelnek a kocsik sokkal jobban szennyezve a levegőt, mint korábban." Ez nincs így! Sokan használják a kerékpársávot, de erre vannak konkrét mérések. Szerintem a buszok és a teherautók (a szélesebb járművek) behajtását kellene megtiltani, akkor elférne két keskenyebb sáv a keskenyebb, de simább kerékpársáv mellett.