Nézőpontok/Kritika

Panama, Panama, Panama!

1/26

Lehetetlen találkozások

Az art deco bánya kies részletei

Tetszetős részletmegoldások

Maszekolás

Üveghegyi zsáner

Ülj le, ha mersz!

Csomópont-varázs 1.

Csomópont-varázs 2.

Csomópont-varázs 3.

Minden egybevág

Zsúrkocsik a térben

Willkommen in der DDR!

NDK-lábazat

Száz milliárd 1.

Száz milliárd 2.

Száz milliárd 3.

Oszloprendetlenség

Zaha hadba indul!

Salamon temploma

Elment már a hajó!

A zsúfoltság varázsa

Művészetek Palotája?!

Kulturális Maginot-vonal

Finom részletek...

?!

?>
Lehetetlen találkozások
?>
Az art deco bánya kies részletei
?>
Tetszetős részletmegoldások
?>
Maszekolás
?>
Üveghegyi zsáner
?>
Ülj le, ha mersz!
?>
Csomópont-varázs 1.
?>
Csomópont-varázs 2.
?>
Csomópont-varázs 3.
?>
Minden egybevág
?>
Zsúrkocsik a térben
?>
Willkommen in der DDR!
?>
NDK-lábazat
?>
Száz milliárd 1.
?>
Száz milliárd 2.
?>
Száz milliárd 3.
?>
Oszloprendetlenség
?>
Zaha hadba indul!
?>
Salamon temploma
?>
Elment már a hajó!
?>
A zsúfoltság varázsa
?>
Művészetek Palotája?!
?>
Kulturális Maginot-vonal
?>
Finom részletek...
?>
?!
?>
1/26

Lehetetlen találkozások

Az art deco bánya kies részletei

Tetszetős részletmegoldások

Maszekolás

Üveghegyi zsáner

Ülj le, ha mersz!

Csomópont-varázs 1.

Csomópont-varázs 2.

Csomópont-varázs 3.

Minden egybevág

Zsúrkocsik a térben

Willkommen in der DDR!

NDK-lábazat

Száz milliárd 1.

Száz milliárd 2.

Száz milliárd 3.

Oszloprendetlenség

Zaha hadba indul!

Salamon temploma

Elment már a hajó!

A zsúfoltság varázsa

Művészetek Palotája?!

Kulturális Maginot-vonal

Finom részletek...

?!

Panama, Panama, Panama!
Nézőpontok/Kritika

Panama, Panama, Panama!

2005.03.24. 23:00

A Művészetek Palotája.

Régóta tudjuk, az "ártatlan szem" elmélete téves, az ember ugyanis főként azt látja, amit tudni vél a látott dolgokról. Aki nem tudja, milyen ma a világépítészet színvonala kies kis hazánk határain túl, és aki nem tudja, milyen panamák megtestesülése a március 15-én átadott Művészetek Palotája, akár még szépnek is tarthatja azt.

A Narancs olvasói azonban jól tudják, hogy a Millenniumi Városközpontban felépült új kultúrerőmű tulajdonképpen nem más, mint a mindenkori politika és egyes pénzembereink - jelesül Demján Sándor, avagy a "becsületes építőmester" - nagyravágyásának építészeti inkarnációja, az adófizetők pénzén mindmáig tisztázatlan körülmények között épült gőgös monstrum (l. erről részletesen Az ördög a részletekben, MANCS, 2005. január 13.). Panama, Panama, Panama, ezt jelenti ezúttal a bűvös PPP-konstrukció, melyet nem kevés eufémizmussal a köz- és magánszféra együttműködésének (ti. public private partnership) becéznek a beruházók. Olvasóink többsége ugyanakkor azt is tudja, hogy a Soroksári úton magasodó cifra palota finoman fogalmazva is igen csak messze áll attól, hogy a kortárs világépítészet attrakciói közé soroljuk, noha hemzseg a nemzetközi építészetből ellopott részletektől, közelébe nem jön például Peter Cookék grazi, vagy Frank O. Gehry bilbaói múzeumának, avagy Los Angeles-i filharmóniájának; köszönő viszonyban sincs, mondjuk, Toyo Ito Sendai Mediatheque-jével. Nem látni benne mást, mint egy újabb elszalasztott lehetőséget, s ily módon fővárosunk, sőt, országunk új szimbólumát, amennyiben jelképezi rohamos lemaradásunkat Európától, s a világ fejlettebb régióitól!

A helyszínre HÉV-vel, vagy villamossal érkezőt elsőként a megalomán épület sivatagi körülményekhez illő, "military" terepszínei ejtik zavarba, melyek egyébként, szó se róla, remekül rímelnek az épületegyüttes óriás erődöt, avagy gigászi harckocsit imitáló - természetesen a területi rendezési terv megkötéseitől is ambivalenssé lett - tömegalakításával. Mintha bizony a honi kultúra Maginot-vonalánál állna az egyszeri szemlélő, akképp fest a háromosztatú palota - a Fesztiválok Háza, a Nemzeti Hangversenyterem és a Ludwig Múzeum együttese - kívülről. Nyomban igazat is kell adnom Peter Eisenmannak, úgy tűnik, valóban elérkezett a terror korának építészete, hiszen a Zoboki Gábor megálmodta épületegyüttes tömegében ugyan kimondottan hivalkodó, ám - minden nagy üvegfelület ellenére - mégis csak egy a transzparenciát elutasító, introvertált épület, mintha bizony a külvilágtól, ha tetszik, a nyilvánosságtól való félelem járná át falait. Nem kevésbé jellemzi introverzió a palota hátsó, a Lágymányosi híd felé eső homlokzatát sem. Itt ugyanakkor nyoma sincs semminő reprezentációs igénynek, a sűrű ablakkiosztás láttán zord kórházak, s börtönök sejlenek fel emlékezetünkből, avagy régimódi irodasilók, netán a kaminonos logisztikai központok és a nájmódi outletek világa.

A palota a belépőnek sem kínál kiegyensúlyozottabb látványt. A belső terek - a színháztermet, a hangversenytermet, s a múzeumi kiállítóteret nem számítva - zegzúgosak, a közlekedés szinte áttekinthetetlen, a gyalogosok "áramlása" (flow) a közönségforgalmi részekben rosszul megoldott, az enteriőr tele van funkciótlan, porfogó "nem-helyekkel" (non-place), mindenütt tombol ugyanakkor a tervezői önmérsékletet mellőző "mindent bele" eklektika. A benti kulisszákról kialakult összbenyomás tehát kifejezetten nyugtalanító, lázálomszerű térélménnyel szolgál, s nemigen érteni, egy ekkora hodályba, hogy-hogy ilyen kevés, a tágasság illúziójával szolgáló tér szorult valójában?

Nyilván az alaprajzi redundanciák, a funkcióismétlődések felelősek ezért egyfelől, amelyért pedig másfelől főként a politikai csűrcsavar miatt amőbaszerűen alakuló, folyton újraszabott intézményi koncepció. Az sem igen lehet ugyanakkor kérdéses, hogy az épületegyüttes léptéke meghaladja azt a szintet, amellyel a hazai tervezők jól tudnának bánni, s amelyet a tervezőirodák logisztikai értelemben kezelni tudnának, másként nehezen volna magyarázható, hogy a Fonte bútoráruház Zobokija miként is számíthatta el magát most ennyire. Hacsak nem arról van szó, hogy a nemzetközi gyakorlattól távol álló, tulajdonképpen "meghívásos" jellegű pályázat nem generált kellő versenyhelyzetet, s nem érvényesíthette a nyilvánosság kontrollját sem kellőképp.

A színház, a hangverseny-terem és a múzeum három tömbje mint három építés alatt álló hajó a dokkban, úgy ékelődik a hatalmas befoglaló tömbbe, mindez azonban a számtalan oszlop és áloszlop, lépcső, galéria és mellvéd zavarba ejtő erdeje miatt olybá tűnik, mintha az ácsolt állványzat is velünk maradt volna a palotában. Ez a tudatos káoszélmény még csak-csak elfogadható volna, ha nem párosulna a néhai maszekolós építési vállalkozó összehordta talmi sokszínűséggel, a budoáros csip-csup anyaghasználat megoldhatatlan kivitelezési problémáival! Mert menjünk csak közelebb a falakhoz, s alig találunk ízlésesen megoldott anyagtalálkozásokat. Csillámló gránitra zöld bársony szalad, s mindezt szegélyezi, mondjuk, egy kis mészkőlapocska, vagy bambuszlécek. Másutt a bambusz burkolat kartontapétával, réz szegélylécekkel, vörös posztóval, s kéklő márványlapokkal fut össze, csoda, ha a kivitelezés katasztrofális? A színházterem és a hangversenyterem hangcsapdáiban tetszetős kék falikárpit-költeményen akad meg a szemünk, amely azonban - közelről jól látszik! - kicsiny mozaikokból áll, melyeknek sarkai már most felkunkorodnak a ragasztott felületekről. Ugyancsak figyelemre méltóak a bambuszfedte oszlopok fehér, DDR-design lábazatai, vagy a korlátok csomópontjai, melyek egyike sem felel meg a legelemibb szakmai elvárásoknak sem.

De nem érdemes tovább sorolni, minden olyan itt, mintha húsz éve épült volna, s immár lestrapált állapotában fogadná a látogatókat. Egyedül talán a hangversenytermet érheti a legkevesebb kritika, melyről úgy hallik, akusztikai értelemben is csak jót mondanak róla. A terem - a magasból alászálló, s az összhatástól jócskán elütő sárkányforma hangvetőt nem számítva - valóban józan, a főként komolyzenei eseményekhez méltó arculattal bír, benne a Jovánovics György tervezte színes diffúzorok, s az amúgy nyers alaptónusú fa és bambusz burkolatok jól harmonizálnak. Mindez azonban nem feledteti az épületegyüttes egészére jellemző honneckeri elefántiázist, a belső terek nyújtotta zűrzavart, melyről úgy tudni, Zoboki és a belsőépítészek közötti komoly nézeteltérések miatt csak még erőteljesebbé vált a kivitelezés során.

 

Lehetetlen találkozások
1/26
Lehetetlen találkozások

Az art deco bánya kies részletei
2/26
Az art deco bánya kies részletei

Tetszetős részletmegoldások
3/26
Tetszetős részletmegoldások


Maszekolás
4/26
Maszekolás

Üveghegyi zsáner
5/26
Üveghegyi zsáner

Ülj le, ha mersz!
6/26
Ülj le, ha mersz!


Csomópont-varázs 1.
7/26
Csomópont-varázs 1.

Csomópont-varázs 2.
8/26
Csomópont-varázs 2.

Csomópont-varázs 3.
9/26
Csomópont-varázs 3.


Minden egybevág
10/26
Minden egybevág

Zsúrkocsik a térben
11/26
Zsúrkocsik a térben

Willkommen in der DDR!
12/26
Willkommen in der DDR!


NDK-lábazat
13/26
NDK-lábazat

Száz milliárd 1.
14/26
Száz milliárd 1.

Száz milliárd 2.
15/26
Száz milliárd 2.

Száz milliárd 3.
16/26
Száz milliárd 3.


Oszloprendetlenség
17/26
Oszloprendetlenség

Zaha hadba indul!
18/26
Zaha hadba indul!

Salamon temploma
19/26
Salamon temploma

Elment már a hajó!
20/26
Elment már a hajó!


A zsúfoltság varázsa
21/26
A zsúfoltság varázsa


Művészetek Palotája?!
22/26
Művészetek Palotája?!

Kulturális Maginot-vonal
23/26
Kulturális Maginot-vonal

Finom részletek...
24/26
Finom részletek...


?!
25/26
?!

 
A cikk - Kulturális Maginot-vonal címmel - megjelent a Magyar Narancs 2005. március 16-i számában.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.