Épületek/Lakóépület

Piliscsabai családi ház

1/4

Mikó László: családi ház, Piliscsaba

?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
1/4

Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Piliscsabai családi ház
Épületek/Lakóépület

Piliscsabai családi ház

2000.12.04. 10:49

Projektinfó

Földrajzi hely:
Piliscsaba, Magyarország

Építészek, alkotók:
Nagy Iván, Mikó László

Az Év Háza 2000 építészeti pályázaton a Családi Ház fődíját és a Magyar Építész Kamara különdíját nyerte.Tervező: Mikó László

Az Év Háza 2000 építészeti pályázaton
a Családi Ház fődíját és
a Magyar Építész Kamara különdíját nyerte


Piliscsabai családi ház

Tervező: Mikó László

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
1/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
4/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
2/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
3/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba


Családi házak ritkán jelölnek ki "forradalmian" új építészeti irányokat, ha mégis, a legérdekesebbekkel előfordul, hogy az épület lakhatatlanná válik (például: P. Chareau - Maison de Verre), mert többé-kevésbé színpadszerű élettér jön létre, ahol a lakóknak állandóan szerepelniük kell(ene). Ez a díjnyertes lakóház nem tartozik ebbe a kategóriába, "igazságai" egyszerűek és megnyerően természetesek.

Közhely, de változatlan érvénnyel igaz, hogy "egy húron pendülő" építtető és építész nélkül nem születhet minőségi lakóház. Esetünkben a szerencsés egymásra találás, az összhang szembetűnő. A telek kiválasztása önmagában is dicséretes, a fasoros utca, a házat körülvevő gyönyörű fák idilli környezetet teremtenek. Az új épület a rossz műszaki állapotú régi helyére került, így a korábbi utcakép és a faállomány gyakorlatilag változatlan maradt.

Mikó László "klasszikus" építész (l. az idézetet), az általa tervezett lakóházat rendre törekvő visszafogottság, anyagszerűség és alkalmazkodókészség jellemzi. Papírmasé díszletek, divatosság és izzadságszagú geometrikus bravúrok helyett: műgond, érzékeny figyelem és kiérlelt részletek.

"A klasszikus szerző, aki úgy írja meg tragédiáját, hogy figyelembe vesz bizonyos számú szabályt, amelyeket ismer, szabadabb annál a költőnél, aki azt írja, ami eszébe jut, s közben rabszolgája olyan szabályoknak, melyekről nem is tud." (R. Queneau: Jelek, számok, betűk.)

A földszint + tetőteres befelé forduló főépületet földszintes melléképület (garázs, vendégszobák) egészíti ki a telekhatár mentén, az összekötő nyaktaggal együtt L alakú beépítést létrehozva. A funkcionális elrendezést elsősorban a lakókonyha közvetlen kertkapcsolata határozta meg, a többi helyiség ezt öleli körül. A ház kifelé kissé zárkózott (szigorú?) összhatása a telekbelsőben feloldódik, a nagyméretű, körívet követő üvegfelületen keresztül az étkező-konyha egybeolvad a pazar kerttel. Ugyanez megismétlődik az emeleten is, a szülői háló előtti terasz szó szerint benyúlik a gesztenyefa ágai közé.

Az alaprajzok logikusak, jól szervezettek. Nincsenek felesleges, túlméretezett terek, mindennek van helye. Óvatos kritika legfeljebb a lépcsőtér helyenkénti szűkösségét és a nappali természetes megvilágítását érheti. Az anyag- és színválasztás hivalkodásmentes és következetes. A homlokzatokon gondosan kiosztott téglaburkolat (remélhetőleg újra divatba jön), a Jamina cserép fedés natúrpácolású faszerkezetek és a szürke fémlemez (kiemelkedően gondos munka) harmonikus egysége példamutató. Az épület tervezése során munkatársként Nagy Attila és Ferdinánd Árpád építészek működtek közre.

Az egész épületet körüllengi a kezünkből állandóan kicsúszó, megfoghatatlan és nehezen tervezhető időtlenség.

"...bárcsak lehetséges volna egy én-en kívül fogant mű, amelyben túlléphetnénk a személyesség korlátain, nemcsak azért, hogy behatolhassunk a magunkéhoz hasonló többi én világába, hanem hogy megszólaltassuk azt, aminek nincs szava: az ereszen ülő madarat, a tavaszi és az őszi fát, a követ, a betont, a műanyagot." (Italo Calvino: Amerikai előadások.)

Nagy Iván

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Egy hely – A vizsolyi szeráf

2021.12.09. 13:25
00:06:38

Vizsoly neve ismert, ám leginkább Károlyi Gáspár magyar nyelvű teljes bibliafordításának nyomtatásával kapcsolatban említjük. Kevesen tudják, hogy református temploma középkori eredetű, azt pedig még kevesebb, hogy az épületben csodás freskók láthatók. Az Egy hely mai részében a szeráfot ábrázoló látványos falfestménnyel ismerkedhetünk meg.

Vizsoly neve ismert, ám leginkább Károlyi Gáspár magyar nyelvű teljes bibliafordításának nyomtatásával kapcsolatban említjük. Kevesen tudják, hogy református temploma középkori eredetű, azt pedig még kevesebb, hogy az épületben csodás freskók láthatók. Az Egy hely mai részében a szeráfot ábrázoló látványos falfestménnyel ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

Egy hely – a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum

2021.12.09. 13:22
00:06:40

A békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum nem csak a festőóriásnak állít emléket, de a város érdekes történetét is megismerhetik a látogatók. Az Egy hely legújabb része a nemrég újrarendezett állandó kiállítást mutatja be.

A békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum nem csak a festőóriásnak állít emléket, de a város érdekes történetét is megismerhetik a látogatók. Az Egy hely legújabb része a nemrég újrarendezett állandó kiállítást mutatja be.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk