Épületek/Lakóépület

Piliscsabai családi ház

1/4

Mikó László: családi ház, Piliscsaba

?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
?>
Mikó László: családi ház, Piliscsaba
1/4

Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Piliscsabai családi ház
Épületek/Lakóépület

Piliscsabai családi ház

2000.12.04. 10:49

Projektinfó

Földrajzi hely:
Piliscsaba, Magyarország

Építészek, alkotók:
Nagy Iván, Mikó László

Az Év Háza 2000 építészeti pályázaton a Családi Ház fődíját és a Magyar Építész Kamara különdíját nyerte.Tervező: Mikó László

Az Év Háza 2000 építészeti pályázaton
a Családi Ház fődíját és
a Magyar Építész Kamara különdíját nyerte


Piliscsabai családi ház

Tervező: Mikó László

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
1/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
4/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
2/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba

Mikó László: családi ház, Piliscsaba
3/4
Mikó László: családi ház, Piliscsaba


Családi házak ritkán jelölnek ki "forradalmian" új építészeti irányokat, ha mégis, a legérdekesebbekkel előfordul, hogy az épület lakhatatlanná válik (például: P. Chareau - Maison de Verre), mert többé-kevésbé színpadszerű élettér jön létre, ahol a lakóknak állandóan szerepelniük kell(ene). Ez a díjnyertes lakóház nem tartozik ebbe a kategóriába, "igazságai" egyszerűek és megnyerően természetesek.

Közhely, de változatlan érvénnyel igaz, hogy "egy húron pendülő" építtető és építész nélkül nem születhet minőségi lakóház. Esetünkben a szerencsés egymásra találás, az összhang szembetűnő. A telek kiválasztása önmagában is dicséretes, a fasoros utca, a házat körülvevő gyönyörű fák idilli környezetet teremtenek. Az új épület a rossz műszaki állapotú régi helyére került, így a korábbi utcakép és a faállomány gyakorlatilag változatlan maradt.

Mikó László "klasszikus" építész (l. az idézetet), az általa tervezett lakóházat rendre törekvő visszafogottság, anyagszerűség és alkalmazkodókészség jellemzi. Papírmasé díszletek, divatosság és izzadságszagú geometrikus bravúrok helyett: műgond, érzékeny figyelem és kiérlelt részletek.

"A klasszikus szerző, aki úgy írja meg tragédiáját, hogy figyelembe vesz bizonyos számú szabályt, amelyeket ismer, szabadabb annál a költőnél, aki azt írja, ami eszébe jut, s közben rabszolgája olyan szabályoknak, melyekről nem is tud." (R. Queneau: Jelek, számok, betűk.)

A földszint + tetőteres befelé forduló főépületet földszintes melléképület (garázs, vendégszobák) egészíti ki a telekhatár mentén, az összekötő nyaktaggal együtt L alakú beépítést létrehozva. A funkcionális elrendezést elsősorban a lakókonyha közvetlen kertkapcsolata határozta meg, a többi helyiség ezt öleli körül. A ház kifelé kissé zárkózott (szigorú?) összhatása a telekbelsőben feloldódik, a nagyméretű, körívet követő üvegfelületen keresztül az étkező-konyha egybeolvad a pazar kerttel. Ugyanez megismétlődik az emeleten is, a szülői háló előtti terasz szó szerint benyúlik a gesztenyefa ágai közé.

Az alaprajzok logikusak, jól szervezettek. Nincsenek felesleges, túlméretezett terek, mindennek van helye. Óvatos kritika legfeljebb a lépcsőtér helyenkénti szűkösségét és a nappali természetes megvilágítását érheti. Az anyag- és színválasztás hivalkodásmentes és következetes. A homlokzatokon gondosan kiosztott téglaburkolat (remélhetőleg újra divatba jön), a Jamina cserép fedés natúrpácolású faszerkezetek és a szürke fémlemez (kiemelkedően gondos munka) harmonikus egysége példamutató. Az épület tervezése során munkatársként Nagy Attila és Ferdinánd Árpád építészek működtek közre.

Az egész épületet körüllengi a kezünkből állandóan kicsúszó, megfoghatatlan és nehezen tervezhető időtlenség.

"...bárcsak lehetséges volna egy én-en kívül fogant mű, amelyben túlléphetnénk a személyesség korlátain, nemcsak azért, hogy behatolhassunk a magunkéhoz hasonló többi én világába, hanem hogy megszólaltassuk azt, aminek nincs szava: az ereszen ülő madarat, a tavaszi és az őszi fát, a követ, a betont, a műanyagot." (Italo Calvino: Amerikai előadások.)

Nagy Iván

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A FÓTI PLÉBÁNIATEMPLOM // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:51
00:07:54

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

A fóti Szeplőtelen Fogantatás-templom különleges helyet foglal el a magyar építészettörténetben. Legkvalitásosabb romantikus épületünk, és európai viszonylatban is kiemelkedően magas színvonalat képvisel. Érdekessége, hogy Ybl Miklós első önálló alkotása, minőségét tekintve mégsem különbözik a későbbi épületektől, az építész azonnal főművet alkotott.

Épületek/Örökség

MÁTYÁSFÖLD // Egy hely + Építészfórum

2021.07.16. 15:47
00:07:04

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a mátyásföldi villanegyedbe kalauzoljuk nézőinket. Az egykori vadászterületen 1887-ben alapított település kezdetben a nyaralni vágyó pesti úri közönséget vonzotta. A terület arculatát nagyban meghatározza Paulheim József építészete, aki legalább 50 villát, valamint a templom és a későbbi gimnázium épületét is tervezte. 

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk