25 évvel ezelőtt két hallgató ötlete alapján indult útjára az alkotóhét, az egy hetes, adott feladatra koncentráló műtermi munka gyakorlata. Az akkori egyetemi közegben – melyet nekem is volt szerencsém élvezni – a frontális, tantermi oktatás dívott, műtermek csak eldugott, harmadik emeleti folyosókon, vagy a kollégium lépcsőfordulójában működtek, fél-illegális formában, többnyire ad hoc jelleggel szerveződve. Közös tervezési feladat elvétve, több napon át tartó, intenzív közös tervezési munka egyáltalán nem fordult elő. Halványan emlékszem egész napos zárthelyikre, amik megelőlegezték a későbbi dolgos hétköznapok hangulatát.
A nagybetűs életbe kikerülve aztán fordult a kocka – elhelyezkedni kizárólag nagy, állami tervezőintézetekben lehetett, ahol sokan szorongtunk egy szobában, és az újonnan érkezett, ifjú kolléga buzgó vonalhúzogatóként erősítette a csapatot. Aztán fordult a kocka, megszűnt az állami védőháló, és előbb-utóbb csakis egyéni stratégiákkal lehetett talpon maradni – a kollektivitás számos előnyével és hátrányával együtt háttérbe, illetve a képzésbe szorult. De egyelőre térjünk vissza a történelmi időkbe, a hagyományos műegyetemi keretek közé.
Az egyhetes, közös műtermi munka eretnek gondolata csakis olyanoknak juthatott eszébe, akik az akkor sem tágasabb bercsényis szobájukban zongorafedelet körülülve étkeztek. Abban a kitüntetésben lehetett részem, hogy olykor én is a kreatív lakosztály látogatója lehettem, Madzin Attila és Álmosdi Árpi vendégeként. Madzin Attila nevéhez a Teampannon építésziroda égisze alatt többek közt a SOTE új épülete, illetve az újpalotai SZTK felújítása fűződik, Álmosdi Árpád és felesége, Csendes Mónika pedig legutóbb a szolnoki Agórával, illetve a Mustármag óvodával öregbítették az Ártér Építész Műterem hírnevét – azaz a közösségi létformák és vonzataik ma sem idegenek tőlük. Régi kapcsolatunk ellenére azonban én is csak most, a 25 éves jubileum kapcsán tudtam meg, hogy az alkotóhét „feltalálása” is az ő érdemük.
A 25 évet ünneplő kiállítás egyszerre nyitány és záróakkord – az alkotóhét bevett gyakorlata mellett a közös tervezés és alkotás számos új formája is helyet kér az oktatásban – ezt jelzik az országszerte egyre szaporodó építő-táborok, workshopok, gyakorlati műhelyek. A BME is újításon gondolkodik, de ugyanakkor fontosnak tartotta, hogy a hallgatók munkája méltó keretek között, nagy nyilvánosság előtt, egy kari, közös rendezvény keretében legyen látható. A kiállítási installációt a hallgatók maguk tervezték és kivitelezték, építették fel a Bálna emeleti kiállítóterében, az üvegbúra alatt.
Az alkotóhét közös kari témája is kiemelt figyelmet érdemlő területre irányult: a mostanában annyiszor idézett, rejtett szinergiák működése folytán a Budai Várral kellett a hallgatóknak foglalkozniuk. A „Beavatkozás” mottó mellett a témavezető tanszékek- amelyek más-más évfolyam munkáját koordinálták – saját profiljukhoz illeszkedő szempontokat is adtak a feldolgozáshoz. A 11 résztvevő tanszéken kívül az Építész Szakkollégium is írt ki saját témát, méghozzá az egyik legizgalmasabbat: bútorépítő workshopot hirdettek, melynek eredményeképpen megtervezett padokat a Rajzi Tanszék asztalos műhelyében készítették el a hallgatók rohammunkában. A formatervezett, többnyire sík lapokból álló ülőalkalmatosságok jó szolgálatot tettek a többszáz kiállított munka labirintusában bolyongva.
A tanszékek többsége egy képpár formájában kért reakciót a saját hívószavára – az első évfolyamon a Rajzi Tanszék a színekre koncentrált, a másodévesek a Közép Tanszék plusz-mínusz mottójára alkottak. A z Urbanisztika Tanszék harmadéven az atipikus jelenségekre fókuszált, a Lakó Tanszék a némiképp megjegyezhetetlen yess less, more bore ésígytovább mottóval serkentette a gondolkodást. Az Ipar, Éptört, Kivitel Tanszékek tanulmány jelleggel dolgozták fel a vár építésének egyes fázisait, az Ábrázoló Tanszék utópisztikus Párhuzamos Univerzumokat hozott létre a jelentkező hallgatókkal. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az alkotóhét a húsvét folytán három naposra rövidült, így nagy volt a szórás a munkák színvonala között – az igényes tanulmánytól a szimpla gag-ig minden előfordult.
A bemutatott anyag azt is igazolni látszik, hogy a gyakorlati munkába a hallgatók több kreativitást és energiát fektetnek, mint a képalkotásba. A Szilárdságtan Tanszék Tensegrity programja során készült látványos szerkezetek a kiállítás legérdekesebb darabjait alkották. A hozzám hasonló tudatlanok számára: a tensegrity szerkezet elnevezése a tensile – integrity szavakból ered, a szerkezet lényege, hogy az valamely nyomott rúdból (fa vagy fém elem) és valamely csak húzást felvenni képes elemből: kötélből, vagy ponyva felületből áll. Hasonló szerkezetek megvalósítása egyébként nem része a nappali képzés programjának. Többek között Robert Buckmeister Fuller kísérletezett ilyen szerkezetekkel, amely húzott kötelek hálózatából, és köztük szeparált nyomott rudakból áll.
Ezen szerkezetek, vagy akár a padok létrehozása láthatóan jobban megmozgatta a hallgatók fantáziáját, mint a néhol elvont mottóknak megfelelő képpárok létrehozása. A különböző évfolyamok munkáit végignézve kirajzolódott az a tendencia, hogy a képzés során a kezdeti spontán asszociáció hogyan adja át a helyét egyfajta „építész” látásmódnak, holott az alkotóhéthez hasonló gyakorlatok eredendően épp az egyoldalú szakmai szemlélet oldását célozzák. A nagyszámú képpárt végignézve azonban szembeötlő volt, hogy habár a Rajzi Tanszék elsőéves munkái grafikai színvonaluk tekintetében esetleg alatta maradtak az idősebb hallgatók munkáinak, szemléletük frissessége azonban mégis azok fölé emelte őket. A legközelebb a Design Terminálban bemutatkozó anyag, illetve az alkotóhét gyakorlatának megújítására irányuló törekvések mottójául a kiállítás egyik tablóján olvasható sorokat érdemes megszívlelni: "ha másképp tekintünk a világra… elvonatkoztatva a meglévő tudásunktól, új képi dimenziók tárulnak fel előttünk."
Végezetül egy, a kiállítástól független, ám megfontolandó gondolat: az építészeti témájú tárlat Budapest panorámájával a háttérben azt a már többek által is megfogalmazott elképzelést igazolja, hogy a leendő Építészeti Múzeum lehetséges helyszíneinek latolgatásakor érdemes a Bálnára különös figyelmet fordítani.
Zöldi Anna
Az idei Alkotóhét BEAVATKOZÁS címmel a budai várhoz kapcsolódott. Kiemelt célja volt, hogy a Kar egy látványos, a nagyközönség számára érthető és élvezhető kiállításon megmutassa magát.
Az Alkotóhét programjai voltak:
Évfolyamtól függetlenül választható alkotóheti programok, tanszékenként max. 20 fős részvevő: