Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Prizma és Magtár - ipari műemlék újrahasznosítása rézzel

1/11

A bejárat a két szárnyat összekötő központi lépcsőházra nyílik

?>
A bejárat a két szárnyat összekötő központi lépcsőházra nyílik
?>
A folyópart a munkálatok megkezdése előtt...
?>
…és a befejezés után
?>
…és a befejezés után
?>
A régi és az új összefonódása
?>
A régi és az új összefonódása
?>
A régi és az új összefonódása
?>
Az ipari jelleget megőrző belső tér
?>
Az ipari jelleget megőrző belső tér
?>
Az ipari jelleget megőrző belső tér
?>
1/11

A bejárat a két szárnyat összekötő központi lépcsőházra nyílik

Prizma és Magtár - ipari műemlék újrahasznosítása rézzel
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Prizma és Magtár - ipari műemlék újrahasznosítása rézzel

2012.04.20. 08:40

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Pollard Thomas Edwards architects, Schmidt Hammer Lassen

Vélemények:
4

Letölthető dokumentumok:

Hogyan lehet a 21. századi igényeket figyelembe véve új életet adni a régi épületeknek, az eredeti értékek megőrzésével? A kelet-londoni Abbey Road Riverside magtárának bronzzal borított bővítménye drámai állásfoglalás, mégis ízléses átépítés – a régi és az új harmonikus összefonódása, amely a Schmidt Hammer Lassen iroda koncepciója alapján, a Pollard Thomas Edwards architects tervei szerint valósult meg.

A kelet-londoni Roding Valleyben található Abbey Road Riverside műemléki védelem alatt álló területen a helyi védettségű magtár hosszú ideig gazdátlanul és elhagyatottan állt, sürgetővé vált átfogó helyreállítása és újbóli hasznosítása. 2009-ben kapott építési engedélyt a Schmidt Hammer Lassen (SHL) iroda terve, amely egy új, kreatív ipari negyedet vázolt fel a volt magtár és maláta-csíráztató épületeinek bevonásával.

 

A bejárat a két szárnyat összekötő központi lépcsőházra nyílik
1/11
A bejárat a két szárnyat összekötő központi lépcsőházra nyílik

A folyópart a munkálatok megkezdése előtt...
2/11
A folyópart a munkálatok megkezdése előtt...

…és a befejezés után
3/11
…és a befejezés után

 

 

Visszafogott beavatkozás

Az épületegyüttes térhasználatának optimalizálására, az SHL teveinek továbbfejlesztésére a Pollard Thomas Edwards architects (PTEa) nyerte el a megbízást.  A tervezés során mind a régi, mind pedig az új elemek esetében gondot fordítottak az eredeti karakter és a műemléki vonások megőrzésére.  Alapos javítási és állagmegőrzési munkálatokra volt szükség, ám ezeket a lehető legvisszafogottabban, finoman beavatkozva végezték. A felújított magtár bronz borítású bővítésében kapott helyet a fejlesztő és kivitelező Rooff vállalat székhelye, illetve több más kreatív és üzleti vállalkozás. A Rooff fenntartható építési megoldásokat alkalmazott, hogy a legkedvezőbb költségvetéssel a legmagasabb szintű munkakörnyezetet teremtse meg.

 

…és a befejezés után
4/11
…és a befejezés után

A régi és az új összefonódása
5/11
A régi és az új összefonódása

A régi és az új összefonódása
6/11
A régi és az új összefonódása

A régi és az új összefonódása
7/11
A régi és az új összefonódása

 

 

A bővítés formája és megjelenése nem írja át az eredeti épület történelmiségét, hangulatát az erőteljes nyeregtetős alak határozza meg. Az új anyagok, mint a figyelemreméltó bronz panelek kontrasztot képeznek a meglévő részekkel. A bejárat közvetlenül a két szárnyat összekötő lépcsőházra nyílik, mely a modern anyagok, színek és világítás használatával gondosan komponált ellenpontja a műemléknek. A betérő közönség számára könnyen megközelíthető, életet adó szíve az épületnek, továbbá egy magasban futó híddal együtt összekapcsolja a régi és az új részt.

 

Az ipari jelleget megőrző belső tér
8/11
Az ipari jelleget megőrző belső tér

Az ipari jelleget megőrző belső tér
9/11
Az ipari jelleget megőrző belső tér

Az ipari jelleget megőrző belső tér
10/11
Az ipari jelleget megőrző belső tér

 

 

A megújulás katalizátora

A magtár megújulása és a látványos, bronzzal borított új bővítés egy hosszabb felújítási terv első fázisának része, amely ösztönzi a további munkálatokat, a Roding folyó partjának teljes rendezését. Az egy projektben megvalósított tervezési és műemléki törekvések elismeréseként a ház 2011-ben kereskedelmi kategóriában elnyerte a World Architecture News Awards díjat.

Írta: Pollard Thomas Edwards architects

építészek: Pollard Thomas Edwards architects
koncepcióterv: Schmidt Hammer Lassen
rézmunkák kivitelezője: Roles Broderick Roofing Ltd
felhasznált réztermék: TECU Bronze
fotók: Tim Crocker

Interjú Chris Hodson és Andrew Stokes, a Pollard Thomas Edwards architects tervezőmunkatársa beszélgetnek a projektről és a bronzzal borított bővítésről.

CH: Hogyan alakult ki a prizma formájú bővítés terve?

AS: Kezdetben az SHL céggel együtt modelleztük a tömegeket és a tereket, kialakítottuk a formát a bevilágítás és a napvédelem elvei szerint.

CH: Miért a bronzot választották a bővítés burkolatának?

AS: Az SHL első javaslata korten acél volt, de azt a réz patinázódása és vízhatlansági megfontolások miatt lecseréltük a megbízó kérésére. Ezután megvizsgáltuk a réz, a bronz és a sárgaréz lehetőségét, amelyek közül végül a bronzot választottuk. A terv törekvése egy részleteiben és összképében is modern megjelenésű bővítésre irányult, mely drámai kontrasztot képez a meglévő műemlékkel, és egyben alkalmazkodik is környezetéhez a bronz, mint nagy múltú építőanyag használatával.

CH: Az anyag színének változását figyelembe vették?

AS: A patinázódás szintén kulcskérdés volt, mert a tető és a ferde fal jól látható, és az időjárásnak különbözőképpen kitett, így eltérő módon is nemesedik. Megtudtuk továbbá, hogy a bronz rövid- és középtávon enyhébben és egyenletesen patinázódik.

CH: Fontosak voltak a fenntarthatósági és környezetvédelmi megfontolások?

AS: Igen, határozottan. A rézhez hasonlóan a bronznak is igaz és bizonyított fenntarthatósági erényei vannak, mindemellett kivételes tartóssága és hosszú élettartama, sőt tény, hogy gyakorlatilag nem igényel karbantartást és teljes egészében újrahasznosítható.

CH: Hogyan alakították ki a kellően részletes homlokzatburkolati tervet?

AS: Modelleztük a különböző burkolati rajzolatokat, a panelek alakját és méretét, továbbá a függőleges, a vízszintes és a ferde illesztéseket. Az épület alakja háromdimenziós tervezést tett szükségessé, mert a tető valójában egy ferde fal. Ezek a modellek segítettek megérteni a főbb elemek, például ablakok, tetőablakok és az esőcsatornák összjátékát a változatos formájú és méretű fémpanelekkel.

A modellek abban is segítettek, hogy megteremtsük a prizma alak egységességét úgy, hogy minden homlokzaton hasonló megjelenést biztosíthassunk nem csak a burkolás vonalvezetésében, hanem a tömeg formálásában, az ablakok és bevilágítók részletképzésében is, mely utóbbiak inkább ablakok a tetőn, mint hagyományos értelemben vett felülvilágítók.

CH: Mennyire elégedett a kész bronz burkolattal?

AS: Nagyon tetszik a végső megvalósítás. A bronz szépen patinásodik, az élek, ablaktokok és a síkok találkozásai részleteiken is tiszták és egyenesek. A vízszintesen futó panelek és az azokat megtörő függőleges illesztések követik az ablakok véletlenszerű kiosztását és méretezését. A panelek leheletnyi hullámzása oldja a bővítés harsogóan új megjelenését, mely a patinázódással még inkább finomodik, történelmi érzetet kelt. A különböző anyagok csatlakozásainak, az illesztések részleteinek a rézmunkák kivitelezőjével együttesen kidolgozott terve és a gondos kivitelezés megtérült az épület látványában.

Vélemények (4)
Pákozdi Imre
2012.04.23.
19:43

Ez tényleg nagyon klassz. Formák, jelleg, hangsúlyok és színek merész továbbgondolása minden sallang, ornamentális vagy alaktani firlefranc nélkül. A tervező durván és gazul a nyers tömegmodellből csinált házat és jól tette. Talán csak a csillogása talmi egy kicsikét, de sebaj. Viszont az az a pajkosan oldalára fordult hajóroncs ott előtte, a folyón... Ha az nem porlad és korhad ott száz éve, akkor egyáltalán nincs is ott :-)))

FenyvesiHK
2012.04.23.
21:15

@Pákozdi Imre: Nagyon érdekelne, hogy konkrétan milyen kreativ és egyéb üzleti vállalkozás kapott helyet a megújult épületegyüttesben. Ha jól sejtem magtárból iroda vagy efféle lett? A magtárakkal egy óriási baj van, a belmagasság. Bár a fotókból nem lehet pontosan tudni, vajon Londonországban is a mi magtárainkhoz hasonló szintmagasságokat alkalmaztak-e az eredeti funkciónál, érdekelne ezt a problémát hogy oldották meg az újjáépítésnél.(Új rétegek,esetleg új födém?) Volna nálunk is megmentendő szép magtárépület, de ettől a problémától mindig lepattan a befektető. Amúgy nagyon szép a ház, milyen sokat számít egy jól eltalált burkolati struktúra és szín.

FenyvesiHK
2012.04.24.
12:07

@FenyvesiHK: jajistenem ebből mit lehetne kihozni... muemlekem.hu/muemlek?id=4560

sponcsak
2012.04.23.
17:25

Wow, tokéletes bovités, 10/10.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk