/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Épületek/Irodaépület

Rácsos óriás

1/28

?>
?>
Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate
?>
Broadgate Tower
?>
201 Bishopsgate
?>
Broadgate Tower
?>
Broadgate Tower
?>
A Broad Street-i pályaudvar 1865-ben
?>
Új köztér
?>
Utcakép uborkával
?>
Főbejárat
?>
A régi pályaudvar emlékét őrző rácsos tartók
?>
Régi rács, új rács
?>
Rácsok játéka
?>
Űrbázis
?>
Barátságtalan együttélés - épülő belvárosi magasház
?>
Vasúti terület rehabilitációra várva
?>
Broadgate Tower
?>
Broadgate és Bishopsgate
?>
Az átrium üvegteteje
?>
Az átrium fákkal
?>
Az átrium fákkal
?>
Csomópont
?>
Broadgate Tower
?>
Ember és gép
?>
Broadgate Tower
?>
Broadgate Tower
?>
Broadgate Tower
?>
1/28

Rácsos óriás
Épületek/Irodaépület

Rácsos óriás

2009.10.02. 11:35

Projektinfó

Szerzők:
Ongjerth Hanna

Földrajzi hely:
London, Egyesült Királyság

Építészek, alkotók:
Skidmore Owings & Merill

Vélemények:
1

A londoni City harmadik legmagasabb felhőkarcolóját tervezte meg az amerikai Skidmore, Owings & Merill építésziroda. A 164 méter magas Broadgate Tower a felhagyott vasúti terület rehabilitációjának részeként épült fel • Ongjerth Hanna írása Vithalm Orsolya képeivel.

Márciusban adták át a londoni City harmadik legmagasabb épületét, a Broadgate Towert. Az új acélóriást és tizenkét emeletes testvérét, a 201 Bishopsgate-et 2005 októberében kezdték építeni.

 

Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate
2/28
Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate

Broadgate Tower
3/28
Broadgate Tower

201 Bishopsgate
4/28
201 Bishopsgate

Broadgate Tower
5/28
Broadgate Tower

Broadgate Tower
6/28
Broadgate Tower

 

 

A végeredmény igencsak megosztja a közönséget. Egyesek szerint előkelő helyet foglal el a világ öt legkevésbé szép épülete között. Rowan Moore brit építészeti kritikus szerint a torony - noha hozza az elvárható építészeti minőséget - nem próbál meg erényt kovácsolni különleges helyzetéből - a történelmi esetlegességek által formált telekalakításból, a City és a munkásnegyed East End találkozási pontjából, illetve abból a tényből, hogy egy sínrendszer fölött álló toronyegyüttesről van szó. A neves Skidmore, Owings & Merrill (SOM) tervezőiroda által megálmodott felhőkarcoló 164 méter magasan emelkedik a belváros fölé.

A Broad Street-i pályaudvar 1865-ben
7/28
A Broad Street-i pályaudvar 1865-ben

 

Új köztér
8/28
Új köztér

Utcakép uborkával
9/28
Utcakép uborkával

Főbejárat
10/28
Főbejárat

 

 

Kevesebb pályaudvar, több felhőkarcoló
A Liverpool Street pályaudvar sínei fölé épült Broadgate Tower utolsó, jelképteremtő eleme a nyolcvanas évek óta tartó Broadgate-rehabilitációnak. A folyamatosan bővülő üzleti negyed helyén 1986-ig a Broad Street-i pályaudvar működött. A második világháborúban súlyosan megsérült régi állomást soha nem állították rendesen helyre, idővel egyre rosszabb állapotba került. A Paul McCartneyt is megihlető, romos pályaudvart nyolcvanhat nyarán végül bezárták és lebontották. Mindössze a régi viadukt három öntöttvas rácsostartója őrzi a múlt emlékét a csillogó-villogó toronyházak tövében.

 

A régi pályaudvar emlékét őrző rácsos tartók
11/28
A régi pályaudvar emlékét őrző rácsos tartók

Régi rács, új rács
12/28
Régi rács, új rács

Rácsok játéka
13/28
Rácsok játéka

Űrbázis
14/28
Űrbázis

 

 

Az első néhány évben több cég is szerepet játszott a Broadgate negyed rehabilitálásában, a terület 2003 óta a British Land ingatlanfejlesztő vállalat tulajdonában van. Nevük megtalálható az Egyesült Királyság több üzletházának befektetői között, 2004-ben pedig megkapták a tervezési engedélyt a 122 Leadenhall Street Richard Rogers által jegyzett újjáépítésére is, amely várhatóan Nyugat-Európa egyik legmagasabb épülete lesz.

 



Barátságtalan együttélés - épülő belvárosi magasház
15/28
Barátságtalan együttélés - épülő belvárosi magasház

Vasúti terület rehabilitációra várva
16/28
Vasúti terület rehabilitációra várva



A Broadgate Tower építése valamivel időigényesebb volt, mint a hasonló méretű toronyházaké általában. Mivel vasúti sínek fölött folyt az építkezés, a közeledő vonatok miatt rendszeresen le kellett állítani a munkálatokat. A Broadgate Tower felhúzása a fejlesztés legnagyobb részéhez képest másfél évtizedet késett, ami leginkább a terület összetettségén múlott.

 

Broadgate Tower
17/28
Broadgate Tower

Broadgate és Bishopsgate
18/28
Broadgate és Bishopsgate

Az átrium üvegteteje
19/28
Az átrium üvegteteje

 

 

Amerikai álom
Az új felhőkarcolót tehát a chicago-i SOM tervezte. Nem ma kezdték a szakmát: 1936 óta terveznek magasépületeket, az ő kezük alól került ki többek között a Burj Dubai és a John Hancock Center is. Utóbbival rendszeresen összehasonlítják a Broadgate Towert – és valóban: jellegzetes, átlókkal keresztülhúzott, téglalapokra osztott acélmerevítésének köszönhetően valóban emlékeztet az egyébként két és félszer akkora „Big Johnra". A brit toronyház merevítéseinek fehér színe és a sötétebb kék üvegburkolat érdekes kontrasztot idéz elő a paralelogramma alakú épületen.

Az építtetők a több, mint 106 ezer négyzetméternyi belterületet főképp irodáknak szánták. A helyiségek tágasak, világosak. A finn KONE liftgyártó cégnek köszönhetően double-decker liftek segítik az épület 35 emeletének beutazását (az Egyesült Királyságban eddig egyedülálló módon).

 

 

Az átrium fákkal
20/28
Az átrium fákkal

Az átrium fákkal
21/28
Az átrium fákkal

Csomópont
22/28
Csomópont

Broadgate Tower
23/28
Broadgate Tower

Ember és gép
24/28
Ember és gép

Broadgate Tower
25/28
Broadgate Tower

Broadgate Tower
26/28
Broadgate Tower

Broadgate Tower
27/28
Broadgate Tower

 

A tervek szerint a Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate közötti sétányra éttermek, bárok, üzletek láncolata lesz felfűzve, ezzel is barátságosabb közelségbe hozva a természetüknél fogva meglehetősen rideg épületmonstrumokat. Tim Poell, a SOM építésze a részben fedett bevásárlósétányt a klasszikus Leadenhall Market modern változataként írta le.

Ongjerth Hanna

fotó: Vithalm Orsolya

Vélemények (1)
gramercy
2009.10.02.
14:37

kormá..never mind

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk