| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Irodaépület

Rendszer a káoszban

1/26

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC   Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
1/26

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

Rendszer a káoszban
Épületek/Irodaépület

Rendszer a káoszban

2010.09.01. 13:31

Az Aquincumi híd környékén nagyon vegyes kép jellemzi a városi szövetet. Tima Zoltán új irodaépülete fegyelmezett horizontális és vertikális vonalaival a nyugalmat testesít meg ebben a kavalkádban, a kikötő irányából nézve a GTC Metro Irodaház – Budapest Bank Székház a növényzet mögé rejtőzik a helyenként felbukkanó zöldes homlokzati elemek segítségével.

Az utóbbi 5-10 évben az észak-pesti városrész legfontosabb üzleti negyedévé váló, egyre kijjebb tolódó Váci út menti beépítések, a rozsdaövezetek, korábbi ipari területek funkcionális átértékelődése, valamint a még zárványszerűen meglévő kertvárosias lakóterületek sajátos helyzetet teremtenek. E kavalkádot a későbbiekben majd csak fokozzák az északi vasúti híd mellé épülő Aquincumi híd lehajtói, amelyek a területet körbefogva, számottevő forgalomnövekedést is okoznak.

 

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
1/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
2/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

 

GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
3/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
4/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
26/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
5/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
6/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
7/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
8/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

 

Meg kell jegyezni, hogy az Árva utca és a Gács utca közötti lakóterület már a ’boldog békeidőkben’ sem volt csendes környék. A jelenlegi TESCO áruház helyén az Angyalföldi Textilgyár, a Duna parton a Ganz hajógyár, villamos remíz és az esztergomi vasút határolta a telepet. És bár az idetelepülő új funkciók (áruházak, irodaházak) önmagukban csöndesebbek, az idevonzott gépkocsiforgalom miatt a jövő ezen a környéken nem a lakóházaké.

Ezt a minőségi- vagy talán inkább mennyiségi váltást ismerte fel a 2005-ben elfogadott új szabályozás. A korábbi lakóterületek intézményi övezetbe kerültek, igaz- a 300-500 m2-es telekméretekre tekintettel- csak alacsony szintterületi mutatóval. A terület Váci út felőli oldalán lévő épületek egy része már korábban bontásra került, és itt a szabályozás - mind szintterületben, mind építménymagasságban - erőteljesebb beépítést enged.

 

 

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
9/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
10/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
11/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
12/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
13/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
14/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
15/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
16/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
17/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
18/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

 

 

A Toborzó udvart délnyugatról körülölelő teleksort a Váci úttól a jelenleg meglehetősen igénytelenül elkerített P+R parkoló választja el. Ez utóbbi geometriai elhelyezkedése az új beépítéssel, majd később az Aquincumi híd megépültével változni fog. Meglehetősen sajátos a Gács utca helyzete, mert a déli oldalán épült TESCO áruház parkolójának kihajtó sávjai közvetlenül az utca nyomvonala mellé kerültek. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az utca keleti részét az oda épült házak lakói fizikailag (vaskapuval) lezárták, lehetetlenné téve a vasút irányába való átközlekedést.

A szinteket kiszolgáló 2-2 közlekedőmaghoz összesen négy darab lift tartozik. A közös lépcsőelőterekből az emeleteken, szintenként elektromos helyiség és mozgáskorlátozottak számára is használható WC helyiség nyílik. Az irodákban dolgozók igényeit részben ezek, részben a bérelt területeken belül kialakított WC-mosdócsoportok kell, hogy kiszolgálják. A földszinti közterületre nyíló homlokzati felületeken üzletek és bemutatótermek helyezkednek el. Az irodaépület főbejárati előcsarnoka visszafogottan elegáns. Az I. ütemben épülő épület alatti háromszintes mélygarázs a tervezett II. ütemhez tartozó gépkocsi parkolási igényt is kielégíti, lehetővé téve a II. ütem alatti - fajlagosan igen költséges, ugyanakkor geometriája miatt gazdaságtalan - többszintes mélygarázs elhagyását.

 

 

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
19/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
20/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC   Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
21/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC  Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
22/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
23/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
24/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás
25/26
GTC Metro Irodaház - Tima Stúdió, fotó: Bujnovszky Tamás

 

A rendkívül összetett telekforma, valamint a keleti oldalon szomszédos alacsony lakóépületek miatti magassági korlátozás szinte gúzsba köti az épület elhelyezési lehetőségeit. A kialakult épülettömeg két egymással fedésben lévő, változó magasságú „toronyépületből", és az azokat összekötő, valamint a keleti oldalon kiegészítő, alacsonyabb testből áll. A különböző „viselkedésű" tömegek homlokzati megjelenése pregnánsan eltér. A hátsó „toronyépület" esetében az idézőjel mindenképpen indokolt, hiszen a II. ütem megépülése után tömegarányai alapvetően változnak meg, Váci úttal párhuzamos falként zár, térfalat képez. A Gács utca sarkán álló magasabb tömegelem a sarok helyzetet is hangsúlyozó építészeti gesztus.

Az épület alaprajzi rendszere a fentiekből következő tiszta szerkesztésre épül. A földszinten és az első emeleten észak déli irányban átnyitott (kétszintes) előcsarnok, az épület északi oldalán lévő passzázs az egyszerű tájékozódást, a P+R parkoló szorításában lévő épület könnyebb megközelítését szolgálja. A KSZT-ben előírt észak-déli összeköttetés is itt, vagy a keleti oldali árkádon keresztül valósulhat meg.

Az emeleti szintek irodaterei az épület geometriája és kedvező méretei miatt jól megvilágítottak, a homlokzati osztásrendnek köszönhetően alaprajzi kialakíthatóságuk flexibilis. A padlótól a mennyezetig futó ablakok hatása a belső terekben igen kedvező. A 6-7-8. emeleti irodaterületekhez, a lépcsőződő épületforma miatt nagyméretű teraszok csatlakoznak.

Tima Zoltán


GTC Metro Irodaház – Budapest Bank Székház
Budapest XIII., Váci út – Gács utca

vezető tervező: Tima Zoltán
építész munkatársak: Szőke Marianna, Nagy Borbála
szakági tervezők:
építész kiviteli tervek: Malata Gyula - MRX Kft.
Budapest Bank belsőépítészet: DVM Design
épületszerkezetek: Horváth Sándor, Schreiber Gábor - Pataky és Horváth Kft.
statikus tervező: Dobráter Béla           
mélyalapozás tervező: DUNAPLAN’91 Bt.
épületgépész tervező: Oltvai András - Oltvai Gépész Stúdió Kft.
elektromos tervező: Máramarosi András, Ritzl András   
közmű tervező: Kádár László - KádárKomplex Kft.
környezetrendezés: Mohácsi Sándor - S73 Kft. 
nyílászáró konzulens: Dömötör Álmos

fotó: Bujnovszky Tamás

generáltervező: Tima Stúdió, KÖZTI Zrt.

tervezés éve: 2007 - 2009
kivitelezés éve: 2008-2010
bruttó szintterület: 18.500 m2
építtető: GTC Magyarország Ingatlanfejlesztő Zrt.
generálkivitelező: MARKET Zrt.

Vélemények (1)
sponcsak
2010.09.01.
13:58

Bar amikor a terveket lattam a neten, voltak kételyeim, de igy felépulve kifejezetten tetszik. Harmonikus, nem monoton és foleg nagyvaroshoz méltoan MAGAS!, nem pedig valami foldszintes szétterulo bénasag. + Az ablakokat sem felejtette el a tervezo. ;-)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.