Emberek/Interjú

Revitalizáció a márka védelmében - kultúra a Zsolnay-gyárban

1/15

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/15

Revitalizáció a márka védelmében - kultúra a Zsolnay-gyárban
Emberek/Interjú

Revitalizáció a márka védelmében - kultúra a Zsolnay-gyárban

2005.03.11. 22:35

Interjú Komor Istvánnal, a Zsolnay Örökség Kezelő Kht. igazgatójával.

Interjú Komor Istvánnal, a Zsolnay Örökség Kezelő Kht. igazgatójával

Pécs egyik legjelentősebb városi léptékű terve a Zsolnay gyár revitalizációja és kulturális hasznosítása. Az épületegyüttes jelen pillanatban még az ÁPV Rt. tulajdonában van, és a Zsolnay Örökség Kht. kezeli, de folynak tárgyalások a városi tulajdonba kerüléséről. Az átalakítás tanulmánytervét a Kht. és Rádóczy (f) László (Pécsépterv) készítette. A Kht. igazgatóját a gyár helyzetéről és az új elképzelésekről kérdeztük.

Éf: Hogyan képes a Zsolnay gyár lépést tartani a megváltozott vásárlói igényekkel? Mennyire alakult át, épült le a termelés az elmúlt tizenöt évben?

KI: A porcelánipar világméretű válsága nem kerülte el a Zsolnay gyárat sem. A Zsolnay Porcelángyár a hetvenes években még a város egyik legnagyobb munkáltatója volt. Kétezer ember dolgozott itt, míg manapság kevesebb, mint négyszáz, és ezzel arányosan lecsökkent a termelés is. Fontos tudni a gyárról, hogy a termelésnek négy fontos termékcsoportja van-volt: a porcelán edény és díszmű, a pirogránit, az eozin és a porcelán szigetelő. A közelmúlt egyik szomorú fejleménye, hogy a negyedik termékcsoport gyártása megszűnt, és a termelés csak a márkanevet leginkább hordozó három termékkörre szűkült.
 





Éf: Mire vezethető vissza a válság?

KI: Véleményem szerint ennek három oka van. Egyrészt megjelentek alternatív technológiák. Ha az ember bemegy egy szupermarketbe, már nemcsak porcelánból vehet tányért, hanem pl. préselt üvegből is, ami a porcelán talán legnagyobb konkurenciája. A másik nagy probléma, hogy az a világ, amit a porcelán megtestesített, egy kicsit kiment a divatból. A vizuális kultúra túllépett rajta, és a porcelánkultúra ezt az ízlésváltozást nem tudta követni. Arról nem is beszélve, hogy a porcelán korábban "kincs" volt, egyértelműen az értékes műtárgyak közé lehetett sorolni.

Éf: Mi a harmadik tényező? Szertefoszlott a varázs?

KI: A porcelángyártás mindig különleges ipar volt, nagyon speciális termelési feltételeket és ismereteket igényelt. Ez egy titkos dolog volt, tele legendákkal és misztikummal. Aztán eloszlott a lila köd, rengeteg gyártó jelent meg a piacon, főként Délkelet-Ázsiában, ahol nagyon korszerű technológiával, olcsó munkaerővel dömpingmennyiségben gyártanak porcelántárgyakat. Tehát a harmadik ok a kiéleződött konkurenciaharc. A válság természetes következménye, hogy a gyártás térben is összezsugorodott, az épületek, amiket a termelés korábban belakott, kiürültek. És ezzel elérkeztünk a Zsolnay Örökség Kezelő Kht. feladatához, ami általában véve egy szimpla ingatlankezelési tevékenység: a kiürült épületek állagmegóvása, újrahasznosítása. Azonban itt nem egyszerű házakról van szó. Ezek a házak egyfajta referenciaként is szolgáltak az itt készülő termékeknek, tehát az itteni épületdíszeket rendre beépítették az épületekbe. Nagyon igényes, elegáns, szép házak születtek, a hazai ipartörténet kimagasló értékei, amelyek műemlékek is.

Éf: Mióta létezik a Zsolnay Örökség Kht., mióta védik az épületegyüttest?

KI: 1999 augusztusa óta létezik a Kht., én októberben kerültem ide, az épületek 2000 áprilisa óta számítanak műemléknek. Azért született meg a Kht., mert a tulajdonosok számára is világossá vált, hogy az akkori cég vagyonát már nemcsak a termelési kapacitások jelentik, hanem az ingatlan is. A meghatározó épületek nagyjából az 1860-as és az 1930-as évek között épültek. Az üres vagy kevésbé hasznosított épületek tetemes részét képviselik a cég vagyonának, tehát az ezekkel való foglalatoskodás egyre inkább közel olyan súlyú tevékenység, mint maga a termelés. Az ingatlangazdálkodásban ma már az a gyakorlat, hogy a termelőtevékenységet folytató cég és az ingatlant tulajdonló cég két külön jogi személy. Ha ez a két dolog egy kézben van, akkor a műszaki és a gazdasági menedzsment uralja a döntéseket, és az ingatlanok ügyét alárendelik a termelés és a profitszerzés rövidtávú érdekeinek. Holott a tulajdonosnak hosszútávon elemi érdekei fűződnek ahhoz, hogy azt a teret, amiben egy konkrét termelőtevékenység zajlik, használható állapotban megőrizze. A termelőtevékenység konkrét és konjunktúrafüggő, az ingatlan univerzális és kevésbé kitett a napi konjunktúrának. Erre remélhetőleg kitűnő példa lesz egyszer majd az is, amit a Zsolnayban szeretnénk: a gyár épületeit megőrizzük, és a kivonuló termelés helyett új tevékenységeket honosítunk meg. Egyfajta látványos ipartörténeti park kialakítására gondolunk. Ez számtalan esetben megvalósult már szerte Európában.

Éf: Bár Magyarországon még nagyban folyik a küzdelem a rozsdazónák problémájának megoldására, és kevés a megvalósult példa - azok is elsősorban Budapesten lelhetők fel.

KI: Persze, mert az ipari műemlékekkel nagyon sok probléma van. Egy templom vagy egy középület fekvése többnyire városközponti a szó átvitt értelmében is. Egy öreg gyár esetében nem olyan egyértelmű, hogy meg kell óvni. Pedig, ha az ember körülnéz, ezeknek a régi épületeknek a homlokzatai és a szerkezetük is nagyon igényes, ezek ugyanúgy az örökkévalóságnak épültek, mint a templomok. Szembe kell nézni azzal, hogy vége az ipar klasszikus korának, és valamit kezdeni kell az örökséggel.





Éf: A Zsolnay-gyár szerencsés helyzetben van a fekvése miatt, a belváros határán. Milyen koncepciót dolgoztak ki a rehabilitációra? 

KI: A Zsolnay-ingatlan a belváros északkeleti kapuja. A terület a város legfontosabb tengelye, a 6-os út és a város történeti tengelye, a Felsővámház utca által bezárt ékben fekszik. Ez gyakorlatilag a város sétáló utcájának, a Király utcának a folytatása. Ahogy a város terjeszkedett, úgy került a gyár belvárosi pozícióba, így mindig szem előtt van, és ezért az újrahasznosításnál tipikusan belvárosi funkciókban is lehet gondolkodni. A gyár másik szerencséje az, hogy Pécsett kultikus tartalmak kapcsolódnak hozzá. Pécs a modern korban a Zsolnay-termékek révén szerzett világhírnevet, így a felújításhoz, újrahasznosításhoz markáns közérdekek is tapadnak.

Éf: Milyen konkrét rehabilitációs elképzelések születtek, és milyen új funkciók kerülnének ide?

KI: Mielőtt a konkrétumokra térnénk, hadd időzzek még el az általánosságoknál. A Zsolnay Örökség Kht. is a Zsolnay Cégcsoport tagja. Ennek következtében az újrahasznosítás tekintetében csak olyan funkciók, építészeti megoldások jöhetnek szóba, amelyek nem sértik a márka legfontosabb hordozójának, a termelésnek az érdekeit. Természetesen a válságjelek ellenére csakis olyan folyamatok megindításán munkálkodunk, amelyek egy egységes Zsolnay jövőkép megvalósulását szolgálják. A másik alapelv, hogy a revitalizációt a Zsolnay Cégcsoport saját forrásaiból nem tudja finanszírozni, ezért van szükség külső források bevonására. Végül az is egy fontos elvi tétel, hogy a revitalizáció akcióterülete nem korlátozódik a gyár területére. Természetes módon tartozik az újrahasznosítandó épületek közé a városi tulajdonú "Zöld Ház", amit a pécsiek csak DoZsó néven ismernek, és a Zsolnay család mauzóleuma is.

És most a konkrétumok: abban mindenki egyetért, hogy a védett épületeket, parkokat, kerti építményeket lehetőleg eredeti formájukban kell helyreállítani. E tekintetben már több szép eredményünk is van. A célhoz vezető úton megtett apró lépésekként már sikerült néhány épületrészt helyreállítanunk. A funkciók területén már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Jelenleg az látszik biztosnak, hogy a telken a múzeumi, művészeti felsőoktatási, vendéglátó funkciók telepedhetnek meg, és közvetlenül bérbeadással hasznosítható területek is kialakulnak.

Éf: Az alapelvek között említette a városi ingatlanok bevonását, és korábban is beszélt a városi beágyazottságról. Milyen a Város és a Kht. kapcsolata, mit gondolnak a Városházán ezekről az elképzelésekről?

KI: Amikor hivatalba kerültem, és az utca-házszámon túl már mást is tudtam a munkahelyemről, az egyik első feladatomnak tekintettem a kapcsolatkeresést a városvezetéssel. A kezdetektől nyilvánvaló volt, hogy városi részvétel és támogatás nélkül nincs esély a program megvalósítására. Teljesen nyilvánvaló találkozási pont a Zsolnay-örökségbe tartozó, de városi tulajdonú két épület. Nagy örömmel fogadták a kezdeményezésünket, amely az épületek egységes koncepció szerinti felújítására és hasznosítására irányult. Egyébként sok pécsinek sincs fogalma arról, hogy milyen belső világot rejtenek a gyár falai. A legutóbbi időszak eredményei, hogy a keleti városrész rehabilitációjának nagy városi projektjében a Zsolnay revitalizáció kiemelt helyet kapott, és valóságos népmesei fordulat, hogy az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyeréséért benyújtott pécsi pályázat a fejlesztési elképzelések egyik központi témájaként épp a Zsolnay revitalizációt jelölte meg. Különös pikantériája még a Város-Zsolnay kapcsolatnak az a közismert városi ambíció, ami a cégcsoport megszerzésére irányul.

Éf: A kulturális célú beruházások fenntartása ma rendkívül nehéz kérdés. Mi van a fenntarthatósággal, a megtérüléssel?

KI: Erre vonatkozóan sok számítást végeztünk. A park működésének egyik forrása a 150.000 látogató által fizetett belépődíj. De emellett, ahogy arról már korábban is beszéltem, számítunk a bérbeadható épületrészekből, a vendéglátóhelyekből származó bevételekre is. E két forrás számításaink szerint elég a park fenntartására. Az itt megrendezhető akciók, programok tekintetében pedig a nonprofit finanszírozási technikákat alkalmazhatjuk: pályázatok, szponzorok. Szerintem még a nyereséges működés sem elképzelhetetlen.

Éf: Mekkora a projekt büdzséje?

KI: Az eddigiek azt mutatják, hogy ez összességében egy tízmilliárd forint nagyságrendű beruházás. Az északi terület (DoZsó, ipartörténeti múzeum, Sikorski-ház és a mauzóleum) revitalizálása kb. 4 milliárd forint, de akkor még nem számoltunk a déli területtel és a termelő ingatlanokkal kapcsolatos beruházásokkal, esetleg új épület(ek) költségeivel.

Éf: Milyen forrásokból várható, hogy ez a pénz befolyik?

KI: Természetesen az EU-tól. Épp a Város együttműködése teszi lehetővé, hogy az új NFT forrásaira számíthassunk. Addig elég dolgunk lesz az előkészítéssel.

szerző: Somlyódy Nóra (interjú + képek)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.