Közélet, hírek

Röviddel halála előtt kapta meg Frei Otto a Pritzker-díjat 2015-ben

1/18

Frei Otto, forrás: plus.google.com

Pritzker díj, forrás: e-epites.hu

Multihalle, 1970-1975, forrás: smdarq.net

Multihalle, Bundesgartenschau Mannheim, 1975, forrás: printerest

Hall at the International Garden Exhibition, 1963, Hamburg, fotó: Atelier

Diplomatic Club Heart Tent, 1980, Riyadh, Saudi Arabia, fotó: Atelier

Atelier Warmbronn, Cooling Tower, 1974, forrás:

Casabella 301, 1966, forrás: rndrd

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Grain silos, forrás: printerest

Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest

Olimpiai Park München, 1968-1972, forrás: inhabitat.com

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

?>
Frei Otto, forrás: plus.google.com
?>
Pritzker díj, forrás: e-epites.hu
?>
Multihalle, 1970-1975, forrás: smdarq.net
?>
Multihalle, Bundesgartenschau Mannheim, 1975, forrás: printerest
?>
Hall at the International Garden Exhibition, 1963, Hamburg, fotó: Atelier
?>
Diplomatic Club Heart Tent, 1980, Riyadh, Saudi Arabia, fotó: Atelier
?>
Atelier Warmbronn, Cooling Tower, 1974, forrás:
?>
Casabella 301, 1966, forrás: rndrd
?>
Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967),  forrás:
?>
Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967),  forrás:
?>
Grain silos, forrás: printerest
?>
Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest
?>
Olimpiai Park München, 1968-1972, forrás: inhabitat.com
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress
1/18

Frei Otto, forrás: plus.google.com

Pritzker díj, forrás: e-epites.hu

Multihalle, 1970-1975, forrás: smdarq.net

Multihalle, Bundesgartenschau Mannheim, 1975, forrás: printerest

Hall at the International Garden Exhibition, 1963, Hamburg, fotó: Atelier

Diplomatic Club Heart Tent, 1980, Riyadh, Saudi Arabia, fotó: Atelier

Atelier Warmbronn, Cooling Tower, 1974, forrás:

Casabella 301, 1966, forrás: rndrd

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Grain silos, forrás: printerest

Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest

Olimpiai Park München, 1968-1972, forrás: inhabitat.com

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

Röviddel halála előtt kapta meg Frei Otto a Pritzker-díjat 2015-ben
Közélet, hírek

Röviddel halála előtt kapta meg Frei Otto a Pritzker-díjat 2015-ben

2015.03.12. 15:45

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Chicago, Amerikai Egyesült Államok

Cég, szervezet:
Pritzker Építészeti Díj

Építészek, alkotók:
Frei Otto (1925-2015)

Dosszié:

Frei Otto, a látnoki képességű építész 89 éves korában, 2015. március 9-én hunyt el. A Pritzker-díj zsűrije még halála előtt odaítélte neki a díjat, és a díjat támogató alapítvány elnöke, Tom Pritzker személyesen is találkozott vele otthonában, a Stuttgart közeli Warmbronnban.

Frei Otto egy építész volt, egy jövőt előre látó ember, egy utópista, egy ökológus, a könnyű anyagok felhasználásának úttörője, a természeti erőforrások védelmezője és egy olyan személy, aki nagylelkűen együttműködött többek között építészekkel, mérnökökkel és biológusokkal.

Frei Otto, forrás: plus.google.com
1/18
Frei Otto, forrás: plus.google.com

Frei Otto kapta a 2015-ös Pritzker Építészeti Díjat, jelentette be Tom Pritzker. Pritzker úr a díjat támogató Hyatt Alapítvány elnöke és igazgatója. Pritzker úr elmondta: "A zsűri számára világos volt, hogy véleményük szerint Frei Otto karrierje példaként szolgál az építészek generációinak és a hatása a jövőben is érezhető lesz. Halálhíre rendkívül szomorú és a díj történetében példátlan. Hálásak vagyunk, hogy a zsűri akkor ítélte a díjat oda neki, amikor még életben volt. Szerencsére a zsűri döntése után a díj képviselői elutaztak Otto úr lakhelyére és találkozni tudtak Otto úrral, hogy közöljék vele a hírt. Az idei, május 15-én Miamiban rendezendő Pritzker díj átadó ünnepségén az ő életét és időtlen munkásságát fogjuk ünnepelni."

Frei Otto lett a Pritzker díj 40. díjazottja, és akik közül a második, aki német származású.  

A Pritzker építészeti díj zsűrije idén Frei Ottot választotta díjnyertesnek, majd röviddel ezután a díj igazgatója elutazott Frei Otto németországi, Stuttgart melletti Warmbronnban található otthonába és stúdiójába, hogy személyesen adja át a hírt. Mikor megtudta, hogy ő kapta a Pritzker díjat, Otto Frei a következőket mondta: "Nagyon boldog vagyok, hogy megkaphattam a Pritkzer díjat, és nagyon köszönöm ezt a zsűrinek és a Pritzker családnak. Soha nem tettem semmit azért, hogy megnyerjem ezt a díjat. Az építészet területén az motivált, hogy olyan újfajta épületeket tervezzek, amelyek segítik a szegényeket, különösen természeti katasztrófák után. Mi lehet ennél örömtelibb számomra, mint megnyerni ezt a díjat? Amennyi időm még hátra van, azt arra fogom használni, hogy folytassam a megkezdett munkát, amely az emberiség segítése. Ön most egy nagyon boldog embert lát maga előtt."

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
14/18
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest


Frei Otto holisztikus szempontból közelített az építészethez: együtt dolgozott környezetvédőkkel, biológusokkal, mérnökökkel, filozófusokkal, történészekkel, természettudósokkal, művészekkel és más építészekkel. Frei Otto mint kiváló tanár és szerző, úttörő szerepet töltött be a modern könnyűszerkezetek különböző felhasználási területekre való bevezetésében. Ezen szerkezeteket gazdaságossági és környezettudatos jellemzőik miatt kedvelte. Hitt az anyagok hatékony és felelős felhasználásában, és abban, hogy az építészetnek a természeti környezetre csak minimális beavatkozást szabad gyakorolnia. Otto Frei egy utópista volt, aki mindig hitt abban, hogy az építészet mindenki számára egy jobb világot hozhat létre.   

Szemben a nehéz, kő-szerű anyagokat, oszlopokat és kőművesmunkát előnyben részesítő építészettel, amelyet a nemzetiszocialisták annyira kedveltek abban a Németországban, amelyben Frei Otto felnőtt, munkája során könnyed alkotásokat hozott létre, amelyek nyitottak voltak a természet és a természetes fény felé. Nem hierarchikus, hanem demokratikus szerkezeteket tervezett, amelyek alacsony költségűek, energia-hatékonyak, és néha csak ideiglenes felhasználásra tervezettek voltak.

Legjobban ismert munkái a müncheni Olimpiai Park főbb sportlétesítményeinek tetőszerkezetei, amelyet az 1972-es nyári olimpia során használtak (amelyet a Behnisch + Partner irodával és másokkal közösen hozott létre), az 1967-es Expo német pavilonja, a németországi Hannoverben rendezett Expo 2000 japán pavilonja (Shigeru Bannal közösen, aki a Pritkzer Építészeti Díj 2014-es nyertese), egy sor sátorszerkezet a 1950-es években rendezett Német Szövetségi Kiállításokra, de ismertek Közép-Keleten létrehozott munkái is.

A Pritzker Építészeti Díj zsűrijének elnöke, Lord Peter Palumbo a következőket mondta: "Az idő nem vár senkire. Amennyiben bárki kétségbe vonná ezt az aforizmát, akkor Frei Otto-nek, a modern építészet titánjának tegnapi halála, néhány héttel 90. születésnapja, illetve a Pritkzer Építészeti Díj májusi átadása előtt egy szomorú és sokkoló példaként szolgálhat annak igazságtartalmára. Hiánya mindenhol érződni fog, ahol az építészet művészetét gyakorolják ezen a bolygón. Kozmopolita volt. A hatása terjedni fog azok által, akik ismerik, de azok által is, akik nem. A Frei név szabadságot jelent, olyan szabadságot és olyan felszabadultságot, mint ahogy a madár repül, vagy ahogyan a madarak boldog ívben fel- és leszállnak. Nem korlátozva a múlt dogmáitól, olyan lenyűgőzően gazdaságos vonalvezetéssel és valószínűtlen mérnöki munkával, amelyet csak el lehet képzelni, amelynek segítségével a forma és funkcionalitás házasságának az általunk belélegzett levegő láthatatlanságát és az általunk észlelt természet szépségét kölcsönözte."

Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest
12/18
Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest

A 2015-ös Pritzker díj nyertesét kiválasztó zsűri a következő személyekből állt: az elnök, Lord Palumbo építészeti pártfogó, a Serpentine Galériák kurátorainak elnök emeritusa, Nagy-Britannia Művészeti Tanácsának volt elnöke, és a Tate Galéria Alapítvány volt elnöke; Alejandro Aravena az Elemental építésze és igazgatója a chilei Santiagoból; Stephen Breyer az USA Legfelsőbb Bíróságának bírája, Washington, D.C.-ből; Yung Ho Chang építész és oktató Pekingből; Kristin Feireiss építészeti kurátor, író és szerkesztő Berlinből; Glenn Murcutt építész és a 2002-es Pritzker díj nyertese Sydney-ből; Richard Rogers építész és a 2007-es Pritzker díj nyertese Londonból; Benedetta Tagliabue építész és az EMBT Miralles Tagliabue igazgatója Barcelonából; és Ratan N. Tata, a Tata Sons elnök emeritusa, Tata holding az indiai Mumbaiból. Martha Thorne, az IE School of Architecture & Design Külkapcsolatokért felelős társdékánja Madridból, a díj igazgatója.

A 2015-ös díjátadóra 2015. május 15-én kerül sor Miami Beach-en a New World Centerben, amelyet az 1989-es Pritkzer díj nyertese, Frank Gehry tervezett. Ez az első alkalom, hogy a díjátadónak Miami ad otthont. A díjátadót élőben közvetítik a PritzkerPrize.com weboldalon.

forrás: sajtóanyag

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.