Közélet, hírek

Röviddel halála előtt kapta meg Frei Otto a Pritzker-díjat 2015-ben

1/18

Frei Otto, forrás: plus.google.com

Pritzker díj, forrás: e-epites.hu

Multihalle, 1970-1975, forrás: smdarq.net

Multihalle, Bundesgartenschau Mannheim, 1975, forrás: printerest

Hall at the International Garden Exhibition, 1963, Hamburg, fotó: Atelier

Diplomatic Club Heart Tent, 1980, Riyadh, Saudi Arabia, fotó: Atelier

Atelier Warmbronn, Cooling Tower, 1974, forrás:

Casabella 301, 1966, forrás: rndrd

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Grain silos, forrás: printerest

Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest

Olimpiai Park München, 1968-1972, forrás: inhabitat.com

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

?>
Frei Otto, forrás: plus.google.com
?>
Pritzker díj, forrás: e-epites.hu
?>
Multihalle, 1970-1975, forrás: smdarq.net
?>
Multihalle, Bundesgartenschau Mannheim, 1975, forrás: printerest
?>
Hall at the International Garden Exhibition, 1963, Hamburg, fotó: Atelier
?>
Diplomatic Club Heart Tent, 1980, Riyadh, Saudi Arabia, fotó: Atelier
?>
Atelier Warmbronn, Cooling Tower, 1974, forrás:
?>
Casabella 301, 1966, forrás: rndrd
?>
Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967),  forrás:
?>
Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967),  forrás:
?>
Grain silos, forrás: printerest
?>
Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest
?>
Olimpiai Park München, 1968-1972, forrás: inhabitat.com
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress
?>
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress
1/18

Frei Otto, forrás: plus.google.com

Pritzker díj, forrás: e-epites.hu

Multihalle, 1970-1975, forrás: smdarq.net

Multihalle, Bundesgartenschau Mannheim, 1975, forrás: printerest

Hall at the International Garden Exhibition, 1963, Hamburg, fotó: Atelier

Diplomatic Club Heart Tent, 1980, Riyadh, Saudi Arabia, fotó: Atelier

Atelier Warmbronn, Cooling Tower, 1974, forrás:

Casabella 301, 1966, forrás: rndrd

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Frei Otto és Rolf Gutbrod, German Pavilion “Expo ‘67” in Montreal, (1965-1967), forrás:

Grain silos, forrás: printerest

Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest

Olimpiai Park München, 1968-1972, forrás: inhabitat.com

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: hectorsanjose.wordpress

Röviddel halála előtt kapta meg Frei Otto a Pritzker-díjat 2015-ben
Közélet, hírek

Röviddel halála előtt kapta meg Frei Otto a Pritzker-díjat 2015-ben

2015.03.12. 15:45

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Chicago, Amerikai Egyesült Államok

Cég, szervezet:
Pritzker Építészeti Díj

Építészek, alkotók:
Frei Otto (1925-2015)

Dosszié:

Frei Otto, a látnoki képességű építész 89 éves korában, 2015. március 9-én hunyt el. A Pritzker-díj zsűrije még halála előtt odaítélte neki a díjat, és a díjat támogató alapítvány elnöke, Tom Pritzker személyesen is találkozott vele otthonában, a Stuttgart közeli Warmbronnban.

Frei Otto egy építész volt, egy jövőt előre látó ember, egy utópista, egy ökológus, a könnyű anyagok felhasználásának úttörője, a természeti erőforrások védelmezője és egy olyan személy, aki nagylelkűen együttműködött többek között építészekkel, mérnökökkel és biológusokkal.

Frei Otto, forrás: plus.google.com
1/18
Frei Otto, forrás: plus.google.com

Frei Otto kapta a 2015-ös Pritzker Építészeti Díjat, jelentette be Tom Pritzker. Pritzker úr a díjat támogató Hyatt Alapítvány elnöke és igazgatója. Pritzker úr elmondta: "A zsűri számára világos volt, hogy véleményük szerint Frei Otto karrierje példaként szolgál az építészek generációinak és a hatása a jövőben is érezhető lesz. Halálhíre rendkívül szomorú és a díj történetében példátlan. Hálásak vagyunk, hogy a zsűri akkor ítélte a díjat oda neki, amikor még életben volt. Szerencsére a zsűri döntése után a díj képviselői elutaztak Otto úr lakhelyére és találkozni tudtak Otto úrral, hogy közöljék vele a hírt. Az idei, május 15-én Miamiban rendezendő Pritzker díj átadó ünnepségén az ő életét és időtlen munkásságát fogjuk ünnepelni."

Frei Otto lett a Pritzker díj 40. díjazottja, és akik közül a második, aki német származású.  

A Pritzker építészeti díj zsűrije idén Frei Ottot választotta díjnyertesnek, majd röviddel ezután a díj igazgatója elutazott Frei Otto németországi, Stuttgart melletti Warmbronnban található otthonába és stúdiójába, hogy személyesen adja át a hírt. Mikor megtudta, hogy ő kapta a Pritzker díjat, Otto Frei a következőket mondta: "Nagyon boldog vagyok, hogy megkaphattam a Pritkzer díjat, és nagyon köszönöm ezt a zsűrinek és a Pritzker családnak. Soha nem tettem semmit azért, hogy megnyerjem ezt a díjat. Az építészet területén az motivált, hogy olyan újfajta épületeket tervezzek, amelyek segítik a szegényeket, különösen természeti katasztrófák után. Mi lehet ennél örömtelibb számomra, mint megnyerni ezt a díjat? Amennyi időm még hátra van, azt arra fogom használni, hogy folytassam a megkezdett munkát, amely az emberiség segítése. Ön most egy nagyon boldog embert lát maga előtt."

Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest
14/18
Olimpia Stadion, München, 1968-1972, forrás: printerest


Frei Otto holisztikus szempontból közelített az építészethez: együtt dolgozott környezetvédőkkel, biológusokkal, mérnökökkel, filozófusokkal, történészekkel, természettudósokkal, művészekkel és más építészekkel. Frei Otto mint kiváló tanár és szerző, úttörő szerepet töltött be a modern könnyűszerkezetek különböző felhasználási területekre való bevezetésében. Ezen szerkezeteket gazdaságossági és környezettudatos jellemzőik miatt kedvelte. Hitt az anyagok hatékony és felelős felhasználásában, és abban, hogy az építészetnek a természeti környezetre csak minimális beavatkozást szabad gyakorolnia. Otto Frei egy utópista volt, aki mindig hitt abban, hogy az építészet mindenki számára egy jobb világot hozhat létre.   

Szemben a nehéz, kő-szerű anyagokat, oszlopokat és kőművesmunkát előnyben részesítő építészettel, amelyet a nemzetiszocialisták annyira kedveltek abban a Németországban, amelyben Frei Otto felnőtt, munkája során könnyed alkotásokat hozott létre, amelyek nyitottak voltak a természet és a természetes fény felé. Nem hierarchikus, hanem demokratikus szerkezeteket tervezett, amelyek alacsony költségűek, energia-hatékonyak, és néha csak ideiglenes felhasználásra tervezettek voltak.

Legjobban ismert munkái a müncheni Olimpiai Park főbb sportlétesítményeinek tetőszerkezetei, amelyet az 1972-es nyári olimpia során használtak (amelyet a Behnisch + Partner irodával és másokkal közösen hozott létre), az 1967-es Expo német pavilonja, a németországi Hannoverben rendezett Expo 2000 japán pavilonja (Shigeru Bannal közösen, aki a Pritkzer Építészeti Díj 2014-es nyertese), egy sor sátorszerkezet a 1950-es években rendezett Német Szövetségi Kiállításokra, de ismertek Közép-Keleten létrehozott munkái is.

A Pritzker Építészeti Díj zsűrijének elnöke, Lord Peter Palumbo a következőket mondta: "Az idő nem vár senkire. Amennyiben bárki kétségbe vonná ezt az aforizmát, akkor Frei Otto-nek, a modern építészet titánjának tegnapi halála, néhány héttel 90. születésnapja, illetve a Pritkzer Építészeti Díj májusi átadása előtt egy szomorú és sokkoló példaként szolgálhat annak igazságtartalmára. Hiánya mindenhol érződni fog, ahol az építészet művészetét gyakorolják ezen a bolygón. Kozmopolita volt. A hatása terjedni fog azok által, akik ismerik, de azok által is, akik nem. A Frei név szabadságot jelent, olyan szabadságot és olyan felszabadultságot, mint ahogy a madár repül, vagy ahogyan a madarak boldog ívben fel- és leszállnak. Nem korlátozva a múlt dogmáitól, olyan lenyűgőzően gazdaságos vonalvezetéssel és valószínűtlen mérnöki munkával, amelyet csak el lehet képzelni, amelynek segítségével a forma és funkcionalitás házasságának az általunk belélegzett levegő láthatatlanságát és az általunk észlelt természet szépségét kölcsönözte."

Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest
12/18
Frei Otto, metamorfosis, forrás: printerest

A 2015-ös Pritzker díj nyertesét kiválasztó zsűri a következő személyekből állt: az elnök, Lord Palumbo építészeti pártfogó, a Serpentine Galériák kurátorainak elnök emeritusa, Nagy-Britannia Művészeti Tanácsának volt elnöke, és a Tate Galéria Alapítvány volt elnöke; Alejandro Aravena az Elemental építésze és igazgatója a chilei Santiagoból; Stephen Breyer az USA Legfelsőbb Bíróságának bírája, Washington, D.C.-ből; Yung Ho Chang építész és oktató Pekingből; Kristin Feireiss építészeti kurátor, író és szerkesztő Berlinből; Glenn Murcutt építész és a 2002-es Pritzker díj nyertese Sydney-ből; Richard Rogers építész és a 2007-es Pritzker díj nyertese Londonból; Benedetta Tagliabue építész és az EMBT Miralles Tagliabue igazgatója Barcelonából; és Ratan N. Tata, a Tata Sons elnök emeritusa, Tata holding az indiai Mumbaiból. Martha Thorne, az IE School of Architecture & Design Külkapcsolatokért felelős társdékánja Madridból, a díj igazgatója.

A 2015-ös díjátadóra 2015. május 15-én kerül sor Miami Beach-en a New World Centerben, amelyet az 1989-es Pritkzer díj nyertese, Frank Gehry tervezett. Ez az első alkalom, hogy a díjátadónak Miami ad otthont. A díjátadót élőben közvetítik a PritzkerPrize.com weboldalon.

forrás: sajtóanyag

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.