Épületek/Örökség

Sakk-matt – A Nádasdy-kastély új kiállítása

1/24

A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila

?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
Arthus Sanderson mókusmintás tapétája a kastély gyerekszobájában. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Pazirik Stúdió által készített makett. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
Joseph Nash The Mansions of England in The Olden Times című mintakönyve ma lapozgatható formában van ott a kastély könyvtárában. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
Az említett reggeliző az átjáró végében. Fotó: Gulyás Attila
?>
Az Ősök csarnokának eredeti portréi között fekete fehér nyomatik jelzik Thék Endre faburkolatába illesztve, hogy nem minden festmény nyomára sikerült rábukkanni a háború óta. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A hajdani ebédlő mögötte pedig (az immáron) mindenki Nagy szalonja. Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
?>
A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila
1/24

A nádasdladányi Nádasdy-kastély felújítása a Nemzeti Kastélyprogram keretében, Generál tervező: TSPC, Építészet: Bicske Építő Kft., Belsőépítészet: PH-IDEA Bt., Fotó: Gulyás Attila

Sakk-matt – A Nádasdy-kastély új kiállítása
Épületek/Örökség

Sakk-matt – A Nádasdy-kastély új kiállítása

2021.12.21. 17:59

Projektinfó

A nádasdladányi Nádasdy-kastély új kiállítása

Tervezés éve:
2018

Építés éve:
2020-2021

Stáblista

Megbízó:

Nemzeti Kastélyprogram és Nemzeti Várprogram – Virág Zsolt miniszteri biztos

NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. – Glázer Tamás ügyvezető
 

Generál tervező: TSPC Kft., Kádár Mihály okl. építészmérnök

Építész tervező: Bicske Építő Kft.

Felelős tervező: Ónodi Szabó Lajos okl. építészmérnök

Építész munkatársak: Fáy Piros, Jakus Péter, Ónodi Szabó Ákos, Sámsondi Kiss Gergő

Kiállítás kurátora: Bányai Balázs történész

Felelős belsőépítész tervező: PH-IDEA Bt. Porubszky Helga

Műemléki épületkutatás és régészet: Fülöp András, MMA-MÉM MDK

Műemlék-felügyelő: Fejér Megyei Kormányhivatal Székesfehérvári Járási Hivatala, Vaszkó Ildikó

Kertépítészet: Garten Studio Kft., Szloszjár György

Tartószerkezetek: Aninger Judit

Épületgépészeti tervezés: Vörös Tamás, Farkas Tamás

Villamosság: Máté József

Külső közművek: Dobos Szabolcs

Rehabilitációs szakmérnök: Pandula András

Tűzvédelem: engedélyezési terv: Csuba Bendegúz; kiviteli terv: Kováts Róbert

Műszaki ellenőr: Bendik Viktória

Kivitelező fővállalkozó: Magasházi János létesítményfelelős, Molnár Gábor építésvezető

Építész konzulens: Wittinger Zoltán

Kerttörténeti kutatás: Klagyivik Mária

Múzeumpedagúgus szakértő: Princz Diána

Műtárgybeszerzés: Fehér Nóra

Műtárgykölcsönzés: Palástiné Simonffy Krisztina, D. Barabás Mária, Szabados katalin, Fitos Gábor, Illy-Frankó Mónika, Böhm Martin

Műtárgy resgtaurálás felügyelete: Dalos  Viktória, Sztojanovits Márton, Tuzson Eszter

Marketing és turisztikai igazgató: Sztojanovits Kristóf

Létesítményvezető: Balaton Balázs

Kiállítási szakértők: Demeter Zsófia, Gosztola Annamária, Wisnovszkyné hajdi Márta

Kiállítási koncepció, terv: Bányai Balázs, Wisnovszkyné Hajdi Márta

Kiállítási tervek: Porubszky Helga

Kiállítás építés: Imre Zita Enikő, Kaposi Gábor, Nagy Attila, Mikoláné Fekete Mária

Kiállítási arculat és grafikai tervezés: Pazirik Kft. - Eperjesi Gábor Hasenauer Rajmund, Kincses Endre, Kiss Csenge, Kontár Emese, Pethő Lili

3D rekonstrukció: Balogh András, Czudel Marcell, Maróti Zoltán, Menyhárt Gábor, Mihályi Zsolt, Szabó Bence, Szakonyi Balázs

Filmrendező: Balogh András, Szakonyi Balázs (Pazirik Kft.), Hajnal Ödön (Digitális Legendárium)

Animátorok, videóvágók, hang: Dózsa-Juhász Máté, Gál Tamás, Jámobr Emese, Madarász Dominik, Méhes Gábor, Szauer Dániel (Pazirik Kft.) Szűcs Levente, Komporday Tamás, Perness Norbert (Digitális Legendárium), Szkárosi Márk (Inton Audio)

Fotó, videó: Gál Tamás, Gódi Attila, Kovács Zoltán, Madarász Dominik, Méhes Gábor, Szauer Dániel

3D fotogrammetria, 3D szkennelés, virtuális túra: Sandó Norbert

Építéstörténeti makett: Pazirik Kft. - Balogh András, Kovács Géza, Szabó Bence

Dosszié:

A Nemzeti Kastélyprogram és Nemzeti Várprogram keretében idén Tata, Bajna, Füzérradvány, Sümeg és Mosonmagyaróvár mellett átadták a nádasdladányi Nádasdy-kastély teljes felújítását és kiállítását is.  A historizáló épület kivételt jelent stílusát és otthonosságát tekintve egyaránt műemléki állományunkban, de napjaink és a program többi kastélyélményei között is unikálisnak mondható felújítása.

A műemlék építészeti felújítását a NÖF Nemzeti Örökségfejlesztési Nonprofit Kft. koordinálta, generál tervezője a TSPC Kft. volt Kádár Mihály vezető tervezővel, az építészeti tervezésért pedig a Bicske Építő Kft. felelt Ónodi Szabó Lajos vezetésével. Honlapunkon e munka történetét Molnár Ádám részletesen bemutatta, akkoriban a kiállítás azonban még nem volt kész, úgyhogy most a teljesen elkészült állapotokat vagyunk hivatottak véleményezni. A tárlat határozottan indít: a Nádasdy név az ország egyik legősibb családját takarja, tagjai évszázadokon át koronahű nemesek és több esetben a legmagasabb közjogi tisztségeket betöltő személyek voltak. A fehér vásznon akkor esett folt, mikor Nádasdy Ferenc (1623-1671) kompromittálódott a Wesselényi-féle összeesküvésben és  nyilvánosan lefejezték 1671. április 30-án, amelyhez vagyonelkobzás is társult.

Joseph Nash The Mansions of England in The Olden Times című mintakönyve ma lapozgatható formában van ott a kastély könyvtárában. Fotó: Gulyás Attila
12/24
Joseph Nash The Mansions of England in The Olden Times című mintakönyve ma lapozgatható formában van ott a kastély könyvtárában. Fotó: Gulyás Attila

De miért e 17. századi véres esemény a kiindulópontja egy két évszázaddal későbbi, fényűző kastély kiállításának? A jelenlegi épület előzménye a „sárladányi", 1730-as években emelt barokk udvarház volt, amelyet Nádasdy Lipót 1851-ben vásárolt meg. Fia, Nádasdy Ferenc volt az, aki Linzbauer István építészt kérte fel egy olyan épület megtervezésére, amely a vendégeket tudatosan emlékezteti nevük dicsőségére.

Mert ezt a nevet, és hasonlóképpen a családi vagyont újra kellett építeni az 1671-es eseményt és vagyonelkobzást követően, az épület neogótikus, a Tudor-kort megidéző stílusa pedig tulajdonképpen e középkori eredetet és ősiséget hivatott hangsúlyozni. Mint az Sisa József tanulmányából ismert, Joseph Nash „The Mansions of England in The Olden Times" című mintakönyve megtalálható volt a Nádasdyak könyvtárában, minden bizonnyal belőle ihletődött Linzbauer is, de Pray György 1764-es Annales regnum Hungariae… írása nyomán is élt egy hiedelem arról, hogy a család angliai eredetű1, így ez is a stílus motivációjának tekinthető. Gróf Zichy Ilonával egybekelve, Nádasdy Ferenc gróf tehát a család új nemzedékének központját álmodta meg a tervezővel, és bár négy gyermekük született, az ifjú feleség nem élte meg a kastély felépülését. Linzbauer az özvegy gróf kérésére a falakba szőtte Ilona emlékét, de további tragédia, hogy maga az építész is elhunyt 1880-ban, s a legdíszesebb belső tereket már Hauszmann Alajos fejezhette be.

Mégse vegyük el a reflektorfényt Linzbauertől még, hiszen a kastély kifinomult elosztása az ő nevéhez köthető. Van valami az alaprajzi elrendezésben, – amelynek logikája természetesen a korstílusból is következik – ahol nem feltétlen a hidegen reprezentatív enfilade térkapcsolatok dominálnak: a szalonok és téli kertek szenzuálisan és egyben praktikusan következnek, az Ősök csarnoka pedig a Nagy szalon sarkának „szerény" ajtaja mögül bukkan elő roppant súlyos látványával, amely így meglepetésként lobbantja be a látogató lelkét.

Az Ősök csarnokának eredeti portréi között fekete fehér nyomatik jelzik Thék Endre faburkolatába illesztve, hogy nem minden festmény nyomára sikerült rábukkanni a háború óta. Fotó: Gulyás Attila
15/24
Az Ősök csarnokának eredeti portréi között fekete fehér nyomatik jelzik Thék Endre faburkolatába illesztve, hogy nem minden festmény nyomára sikerült rábukkanni a háború óta. Fotó: Gulyás Attila

Thék Endre asztalosműhelyének elképesztő részletei és Jungfer Gyula kovácsoltvas csillárjai, falikarjai között nehéz megszólalni. Főleg, hogy a Nádasdyak portréi – köztük a Fekete bég Nádasdy II. Ferenc is követi tekintetével az embert. A II. világháború alatt Nádasdyné Radó Mária volt az, aki elfalazta e festményeket, amelyek enélkül szinte biztosan nem élték volna túl az 1945 elején beköltöző német katonák ittlétét. Így viszont igen, mégis akadt olyan kép, amely nem került elő a kutatások során. Ezt a kevés darabot a kiállítás fekete-fehér nyomatokkal helyettesítette, amely narratív és nem is zavaró, sőt, inkább elgondolkodtatja a látogatókat a festmények kalandos históriáján, amelyek több mint hét évtized után teljesen restaurálva kerültek vissza eredeti helyükre.

A privát terek mai atmoszférája épp úgy a mai felújítók érdeme, mint Linzbaueré: ez az első napjainkban felújított kastély, ahol azt érzem, nem csupán egy nemesi család reprezentatív megnyilvánulásáról van szó, hanem tényleg egy hajdani otthonról. Elég csak egy percet merengeni a háló toronyszobájának kilátásán, (és a tényen, hogy a korban szokatlan módon a gróf és felesége egy közös hálószobán osztoztak), az aulát körülölelő kisebb szobák rendszerén, vagy az olyan esetlegességen, hogy a reggeliző a két szárnyat összekötő átjáróban lett elhelyezve kijárattal a kertbe.

Az említett reggeliző az átjáró végében. Fotó: Gulyás Attila
14/24
Az említett reggeliző az átjáró végében. Fotó: Gulyás Attila

Ám most térjünk a tárlatra, amelynek kurátora Bányai Balázs volt. Kortól, nemtől, szakmától függetlenül elmondható, hogy a látogatókat egyaránt lenyűgözik azok a technikai megoldások, ahogyan egy nagy volumenű épületegyüttest fenntartottak a régi korokban. Szemléletes videókkal vezetnek be olyan egyedi megoldásokba, amelyek nem feltétlenül működtek hasonlóan más egykorú kastélyok esetében. Ilyen például a nádasdladányi fűtési rendszer, ahol a pince falazatában találtak rá azokra az üregekre, melyekben konkrétan még ott álltak és részben állnak ma is az eredeti öntöttvas kazánok. Az üregbe falazás azért volt hatásos, mert a fűtőtest és a fal közötti szűk légrésben nagyobb mennyiségű levegő melegedett fel, gyorsabban alakult ki hőáramlás, a meleg pedig így nagyobb intenzitással jutott felfele a szobákba. A pincében megmaradt a kazánok tőzeg fűtőanyag szállítását is segítő csille sínpárja és annak alagútja – de a sort folytatni lehetne a kastély világítási rendszerén át (amelynek ritkamód eredeti tervrajza is megőrződött) a hajdani beszélőcső-rendszerig.

A Virág Zsolt miniszteri biztos, művészettörténész által vezetett Nemzeti Kastélyprogram keretében egyre több a rendhagyó, újító installáció típus is azon terekben, ahol nem történeti enteriőr kerül valamilyen formában visszaállításra (pl. a Limes Model füzérradványi kastély homlokzatáról készített domborműve a Pazirik Informatikai Kft. installálásával). Ezúttal egy 3D nyomtatással készült litofánia makett nyújt már önmagában érdekes „művészeti alkotást", amely szintenként informál arról, milyen tevékenységek zajlottak a kastély egyes tereiben, és milyen feladatai adódtak a személyzetnek a különféle helyiségekben. A kiszolgálók életére amúgy is nagy hangsúlyt fektet a kiállítás, ahhoz viszont rengeteg kutatói munka volt szükséges, hogy a nézők elé tárhassanak egy hiteles néhány perces animációs filmet arról, mit is csinált pontosan a komornyik, a nevelőnő vagy éppen az úgynevezett „várnagy".

A belsőépítészeti felújítás több szempontból érdekfeszítő: a replika ülőgarnitúrákat és kortárs berendezési tárgyakat Porubszky Helga belsőépítész tervei alapján készítették el. A tapéták is az ő választásai voltak. Az archív képeken egyértelműen látszódik, hogy a falak és drapériák mintáit William Morris stílusa ihlette. Bár bizonyítottan nem lehet tudni, hogy valóban az ő termékeiről volt-e szó, a felújítás során tényleg a ma is működő manufaktúra ezen korszakból származó eredeti mintáit rendelték meg, a gyermekszobában pedig a szintén  angol Arthus Sanderson által indított tapétamárka mókusmintás terméke látható. A terekben korabeli bútorok kaptak helyet, a berendezés munkájában nagy érdeme van Wisnovszkyné Hajdi Mártának, a kastély korábbi létesítményfeleősnek is, aki a tervezővel és a kiállítás berendezésének kivitelezőivel folyamatosan együttműködött. A miliő tökéletes, amit tovább tetéz, hogy a szobákban egy-egy sakkfigura alakú vezető-installáción (Nádasdy Tamás a magyar sakktörténelem jeles alakja volt) különféle archív felvételeket mutatnak meg az adott helyiségről, így képet kapunk milyen tárgykultúra létezett eredetileg a térben, amelyben épp állunk.

Arthus Sanderson mókusmintás tapétája a kastély gyerekszobájában. Fotó: Gulyás Attila
7/24
Arthus Sanderson mókusmintás tapétája a kastély gyerekszobájában. Fotó: Gulyás Attila

A Kastélyprogram eddigi munkáiban a 21. század és a hagyományosabb múzeumi szemlélet kisebb-nagyobb amplitúdóval, különböző arányokban volt egymás mellett jelen: volt, hogy a két szemlélet egyenragú volt, más esetben pedig, ahol kevés forrás és kevés eredeti tárgy segítette az enteriőr rekonstrukciókat, inkább a modern kiállítási technológia és a multimédiás eszközök domináltak. Nádasdladány azért érdekes, mert az inga inkább a múlt felé billent, a 21. század más kastélyhoz képest itt visszahúzódik. Egy olyan kiállításról van szó, ahol a vendég tulajdonképpen korabeli vendégnek érezheti magát. A Nagy szalon nem kiállítás, hanem „mindenki szalonja". Itt leülhetünk a bútorokra, zongorázhatunk, átülhetünk egy kávéra a gyönyörűen rekonstruált téli kertbe, melynek archív felvételek alapján, de immáron thermo üvegekkel újjáépített faszerkezete lenyűgöző, nyári napokon pedig teljesen kinyitható a park felé.

A hajdani ebédlő mögötte pedig (az immáron) mindenki Nagy szalonja. Fotó: Gulyás Attila
22/24
A hajdani ebédlő mögötte pedig (az immáron) mindenki Nagy szalonja. Fotó: Gulyás Attila

Az ötlet innovatív és szinte zavarba ejtő: először idegenkedik ugyan az ember lehuppanni a történeti terek kanapéira, de persze a szemérmesség hamar elillan. (Utána pedig nem sok kedvünk van már más miliőben élni.) De minden hasonló gag a hely szellemét erősíti a nézőben: a 19. századi fürdőszoba rekonstrukciója, a könyvtár és a nagyszalon sűrű vizuális kavalkádja, a gyönyörű égbolt a bástya sziluettű óratorony tetején, avagy a Nádasdy-címerrel ékeskedő harang is – ilyen az, amikor egy kastély az évtizedek romlásából és porából tényleg újra élményt képes adni a jelennek – élményt építészeti és minden más értelemben.

 

Pleskovics Viola

 

Sisa József: A nádasdladányi Nádasdy-kastély, in: Művészettörténeti Értesítő 2000/1-2.sz., 21; 24.o.

 

A cikk a műemléki fejlesztést lebonyolító NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft.-vel együttműködésben született. Az együttműködés a szerzői szöveget nem befolyásolta. Az elmúlt időszak kastélyfelújításairól írt kritikáinkat, híreinket az alábbi dossziéban találják. (x)

Vélemények (1)
Pákozdi
2021.12.21.
19:41

Nagyon szép, köszönet érte. Ünnepek után megnézzük.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk