Épülettervek/Hallgatói terv

Siófok vízi kapuja – Oláh Zsófia diplomamunka 

1/11

Déli homlokzat

Északi homlokzat

Koncepció

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Utcabútor

Metszet

?>
Déli homlokzat
?>
Északi homlokzat
?>
Koncepció
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Utcabútor
?>
Metszet
1/11

Déli homlokzat

Északi homlokzat

Koncepció

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Utcabútor

Metszet

Siófok vízi kapuja – Oláh Zsófia diplomamunka 
Épülettervek/Hallgatói terv

Siófok vízi kapuja – Oláh Zsófia diplomamunka 

2025.02.22. 09:18

Projektinfó

Szerzők:
Oláh Zsófia 

Földrajzi hely:
Siófok

Építészek, alkotók:
Oláh Zsófia 

Cég, szervezet:
Pécsi Tudományegyetem Műszaki És Informatikai Kar (PTE MIK)

SIÓFOKI HAJÓÁLLOMÁS TÖMBFEJLESZTÉSE ÉS ÚJ HAJÓTURISZTIKAI CSOMÓPONT

Tervezés éve:
2024

Bruttó szintterület:
1160 m2 m2

Stáblista

Konzulensek: dr. Veres Gábor, dr. Kokas Balázs

Letölthető dokumentumok:

A Diplomamunka célja Siófok hajóállomásának fejlesztése és a város vízi kapujának megteremtése. A kikötő ikonikus helyszíne a Balaton régiójának, ám az évek során infrastruktúrája és környezete elavult, csökkent a hajózás iránti érdeklődés. A fejlesztési koncepció alapja a modernizáció, miközben a kikötő újra méltó központi szerepet kap a város életében.

 

Gyerekkorom óta kötődöm Siófokhoz és a balatoni hajózáshoz, így személyesen is fontos számomra a helyszín. A terület problémái között szerepel a lepusztult épületek állapota és a hiányzó központi fogadóépület. Az új hajóállomás nemcsak a forgalomirányítást szolgálná ki, hanem kiállítótérként is bemutatná a balatoni hajózás történetét.

Látványterv
4/11
Látványterv

A diplomamunkám építészeti és gazdasági szempontokat figyelembe véve kínál megoldást a hajózás fellendítésére, hogy Siófok ismét méltó vízi kapuja legyen a Balatonnak.

Siófok a Balaton egyik meghatározó városa, amely történelmi és turisztikai szerepe révén kiemelt figyelmet érdemel. A város hajóállomása az elmúlt évtizedek során fokozatosan veszített korábbi jelentőségéből, mind infrastruktúrájában, mind funkcionális szerepében. Diplomamunkám célja a hajózás fellendítése a kikötő fejlesztésével és egy új hajóturisztikai csomópont létrehozásával. Tervezési koncepcióm középpontjában egy korszerű, városképbe illeszkedő hajóállomás kialakítása áll, amely egyszerre szolgálja a hajózási forgalmat és turisztikai célokat.

Tervezési helyszín és koncepció

A tervezés alapját a siófoki hajóállomás tömbjének alapos elemzése adta. Az építészeti és városképi szempontokat figyelembe véve megvizsgáltam a jelenlegi állapotot, és az értékmegőrzés és modernizáció szempontjából döntéseket hoztam. Több elavult épület, például a dolgozói szállás, nem illeszkedik a hajóállomás funkciójához, így ezek bontását javasoltam. Más épületeket, amelyek építészeti szempontból értéket képviselnek, felújításra terveztem.

Koncepció
3/11
Koncepció

A jelenlegi felszíni parkolók rontják a tér látványát, ezért ezek megszüntetését és egy parkolóház kialakítását javasoltam a Sió túloldalán. Ezzel a Krúdy sétány forgalma csökkenne, és a terület inkább egy gyalogosbarát promenáddá válna, amely kellemesebb környezetet biztosít a helyiek és a turisták számára.

Az új hajóállomás építészeti megközelítése

A tervezett épület nem csupán a hajózási forgalmat szolgálja ki, hanem kulturális és turisztikai szerepet is betölt. A forgalomirányító központ korszerű és megfelelő méretű munkahelyeket biztosít a Bahart alkalmazottai számára, míg a látogatók számára egy kiállítótér mutatja be a balatoni hajózás történetét. Az épület modern anyaghasználattal és karakteres formavilággal illeszkedik a vízparti környezetbe, miközben tiszteletben tartja a balatoni építészeti hagyományokat.

A tömegformálás során a hajók formavilágából merítettem ihletet: A hosszú hasábok, a ferde vonalvezetés, a körpillérek és az üveg alkalmazása. Két hasábból indult a tömeg, melyeket egymásra helyeztem, majd lecsaptam a déli oldalát, az ebből kapott tömegen így egy járható tető alakult ki, amely biztosítja a szép kilátást. A nagyobbik hasábot pedig elvágtam, így a funkciók el tudnak különülni és egy átjáró is létrejött. A körpillérek felidézik a hajókon megtalálható árbócokat, illetve a körablakokat. Az épület északi részén található konzolos terasz pedig feleleveníti a hajók orrát.

Látványterv
6/11
Látványterv

Az épület kialakításánál kiemelt figyelmet fordítottam a funkcionalitásra és a fenntarthatóságra. Az új hajóállomás egyaránt biztosítja a kényelmes utasforgalmat és a dolgozók megfelelő munkakörnyezetét. A várakozóterek átlátható, világos belső térrel rendelkeznek, míg az irányítóközpont ergonomikus munkaállomásokat biztosít a hajóforgalmat felügyelő személyzet számára.

Forgalomirányító épületrész: A forgalomirányító épületrész bejáratai a két épületrész közötti átjárón keresztül találhatók. Térburkolat váltással és utcabútorok elhelyezésével irányítom a látogatókat a bejáratok felé. A főbejárat modern, letisztult designnal és nagy üvegfelületekkel rendelkezik, hogy világos, barátságos légkört biztosítson. A váróterem, amely a Balatonra néz, kényelmes várakozást kínál az utasoknak. A jegypénztár és ügyfélszolgálat üvegfal mögött található, míg a mosdók egy zárt hasábban kaptak helyet. A dolgozói bejárat a hátsó és oldalsó részén található, és a munkatársak számára biztosít gyors hozzáférést az épülethez. Az emeleti irodák, mint a forgalomirányító, állomásfőnöki és kikötőüzemeltetési irodák a hajóállomás napi működését segítik. A dolgozóknak pihenőhely és mosdó is rendelkezésére áll.

Látványterv
7/11
Látványterv

Kulturális épületrész: A kulturális épületrészbe a főbejárattal szemben lehet bejutni, ahol a kiállítás jegyeit lehet megvásárolni. A Balatoni Hajótörténeti Kiállítás bemutatja a Balaton hajózásának történetét, a használt hajók sokféleségét, a hajóépítés technikáit és hagyományos vitorlásokat. Interaktív kijelzők és vetítőterem segítik a látogatók aktív részvételét. Az emeletre egy külső lépcsőn lehet feljutni, ahol egy közösségi tér és kávézó található. Itt a látogatók pihenhetnek, kávézhatnak, miközben élvezhetik a Balatonra nyíló kilátást, és akár ki is sétálhatnak a kilátóra.

A kikötő előtti tér új utcabútorokat kap, amelyek egyaránt szolgálják a kényelmes várakozást és a tér zöldfelületének növelését. A gyalogos közlekedést terelő elemként is funkcionálnak, finoman irányítva a forgalmat a hajóállomás és a sétány között. Az épület anyaghasználata a látszóbeton és fa elemek kombinációjával harmonizál a balatoni környezettel, míg a nagy üvegfelületek biztosítják a vizuális kapcsolatot a tóval.

Utcabútor
10/11
Utcabútor

A homlokzat anyagválasztásánál a balatoni építészet stílusát és anyaghasználatát figyelembe véve döntöttem a nagy üveghomlokzatok és a beton kombinálásáról. A kikötőépület homlokzatán a látszóbeton és üveg elegyítése modern, stílusos megjelenést biztosít. A látszóbeton tartós, erős és karbantartható anyag, míg az üveg függönyfal átláthatóságot és természetes fényt biztosít, miközben csodálatos kilátást nyújt a Balatonra. A két anyag kombinációja kontrasztot és egyensúlyt teremt, modern és elegáns homlokzatot eredményezve, amely harmonizál a tó környezetével. A nyugati homlokzat árnyékolását a fák lombkoronája biztosítja, de a nagy kánikulában mozgatható lamellák biztosítják a szükséges védelmet.

Látványterv
9/11
Látványterv

Összegzés

Siófok hajóállomásának fejlesztése kiemelkedő fontosságú a város turisztikai vonzerejének növelése szempontjából. A diplomamunkám célja egy korszerű, multifunkcionális épület megtervezése volt, amely nemcsak a hajóforgalmat segítené elő, hanem kulturális és közösségi szerepet is betöltene. Az átalakítások révén a város vízi kapuja újra a balatoni hajózás egyik meghatározó pontjává válhat, erősítve ezzel Siófok identitását és turisztikai vonzerejét.

 

/ Oláh Zsófia /
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.