Épülettervek/Hallgatói terv

Szálcement betonszőttes népi motívumokkal

1/19

helyszín tanulmány

jelmeztervezés tanulmány

Tömegalakítás tanulmány

Homlokzat tanulmány

helyszín

Téma

alaprajz

metszet

homlokzat

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Mészáros Krisztina

?>
helyszín tanulmány
?>
jelmeztervezés tanulmány
?>
Tömegalakítás tanulmány
?>
Homlokzat tanulmány
?>
helyszín
?>
Téma
?>
alaprajz
?>
metszet
?>
homlokzat
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
?>
Mészáros Krisztina
?>
1/19

helyszín tanulmány

jelmeztervezés tanulmány

Tömegalakítás tanulmány

Homlokzat tanulmány

helyszín

Téma

alaprajz

metszet

homlokzat

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Mészáros Krisztina

Szálcement betonszőttes népi motívumokkal
Épülettervek/Hallgatói terv

Szálcement betonszőttes népi motívumokkal

2010.02.25. 06:33

Hogyan élne és dolgozna ideális esetben egy jelmeztervező, ha a jelmeztervezés itthon divatos és megbecsült szakma lenne. Mészáros Krisztina diplomatervében a kecskeméti kézműves közösségbe illeszti azt a házat, amely kívül-belül megidézi a jelmezek színes, káprázatos világát.

Fantáziám és érdeklődésem már kislány koromban vonzott a színházba, operába, a csupa titokkal, sejtelmekkel teli színpadi világhoz. Mi lehet a jelmezek, a maszkok, a néhol félelmet, borzongást, máskor izgalmas örömöket, vidámságot takaró színes, kontrasztos álruhák mögött? A történetek persze a darab végére mindig felfeslettek, de máig él bennem annak a vibráló világnak titokzatos volta. Hogyan készülnek, kik készítik ezeket az öltözeteket, milyen titokzatos műhely ad otthont a gyönyörű kellékek komponálásához?

 

helyszín tanulmány
1/19
helyszín tanulmány

jelmeztervezés tanulmány
2/19
jelmeztervezés tanulmány

Tömegalakítás tanulmány
3/19
Tömegalakítás tanulmány

Homlokzat tanulmány
4/19
Homlokzat tanulmány

helyszín
5/19
helyszín

Téma
6/19
Téma

alaprajz
7/19
alaprajz

metszet
8/19
metszet

homlokzat
9/19
homlokzat

 

 

Olyan helyszínt kerestem ezért, ahol a gyerekkor fantáziája és a felnőtt ismerete, tudása ötvöződhet, konkrét testet ölthet. Kecskeméten, a belváros és az óváros határán találtam egy pici beépítetlen saroktelket. Egyik oldalon a hagyományos mezővárosi Zimay utca határolja, másik oldalon a már félig a belvároshoz tartozó Simonyi utca. A Homoki dombi utcák a kézműveseknek adtak otthont: található itt keramikus, képkeretező, bőrdíszműves, hangszerkészítő. A Simonyi utcán át a mozgalmas központ  életébe jutunk: kávézó, kocsma, pizzéria, gyorsétterem, éjjel-nappali.

A városban élénk színházi élet is folyik. Itt élt és dolgozott a reformkor nagy drámaírója, Katona József. A róla elnevezett színház egyik kulturális központja a városnak. A pezsgő színházi élet hamar kinőtte a kis színházat, s megnyitotta a kapuit a Kamara-színház és az Üzemszínház is. Az őket kiszolgáló mesterségekben viszont szűkölködik, ezért éreztem helyénvalónak itt egy jelmeztervező házat.

Tájékozódtam a szakma sajátosságairól és a tervezőműhelyek életéről. Hazánkban, mint minden kézműves mesterség, ez is háttérbe szorult. A mai jelmeztervezők a divattervezőkkel szemben, kis garzonokban alkotnak. A zsúfoltan berendezett műhelyek ritkán válhatnak tanodává, a pályakezdők nehezen tudnak gyakorlatot szerezni, mesterektől tanulni.

A funkciók a térben hamar megtalálták helyüket. A régi céhes házakhoz hasonlóan süllyesztve helyeztem el a műhelyt, a magasföldszintre került a galériás kiállítótér,  a padlástérbe pedig egy kis lakás a jelmeztervezőnek. A tömegformálást nehezítette a háromszög alakú telek. A zárt beépítésből kiszakítottam a tömeget, a még formálódó épületmag köré – segítségül - egy maszkot húztam.

 

 

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
10/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
11/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
12/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

 

A jelmez és a maszk jelentését szerettem volna beemelni tervem építészeti koncepciójába. Az álarc segített beilleszkedni a környezetbe, felvette az utca körvonalait, s magas térfalként védte a belső világot. Kezdetben a mag – a fehér beton héjjal ellentétben – egy színes üvegdoboz volt, melyben a különböző funkciók a galériákon kaptak helyet. A maszk mögé merészkedő látogatók a kiállító galériáról beláthattak mind a műhely, mind a jelmeztervező életébe. A túl nagyvonalú gesztusok miatt viszonylag kevés hasznos alapterület maradt, s a terv életszerűsége is kérdéses volt. A funkciók racionalizálása alatt a belső mag folyamatosan nőtt. A két tömeg közötti átmeneti terek szűkültek, átalakultak közlekedőkké. A három oldali rés külön bejáratot jelölt ki a három funkciónak. A padlástéri lakás belakta az alatta lévő földszinti területeket, lépcsői belülre kerültek. A szobák az utcára nyílhattak. Az összeszűkült kiállító galéria elérte a héjat, s egy lépcsővel összekapcsolódott a műhelyszinttel.

A tervező műhelyekben jellemzően egy tervező dolgozik. Őt segíti két, három varró, illetve egy-két szabó. A tevékenységek -  ha egy térben is, de - jól elkülönülnek, nem zavarják egymást. Jelen esetben a műhelyt a tágas süllyesztett szinten helyeztem el. Az udvar felől egy rámpával érkeztetem a dolgozókat. Az ablak mellett sorakoztattam fel a varró és szabó asztalokat. Az utca felől a belátást tejüveggel nehezítettem. Fontos szerepe van a szabókhoz, és varrókhoz is közeli öltöztető saroknak. Kiemelt helyet kap a tárgyaló, ahol a tervező a ház középpontjában, az átriumban mutathatja be terveit, munkáit. Nagy üvegfelülettel nyit a hátsó kert felé.

A galérián elhelyezett kiállítótér közvetlenül a Simonyi- Zimay utca sarkáról érhető el, mely lépcsővel közvetlenül kapcsolódik a műhelyhez is. A lakás félig rejtve, a Zimay utcáról nyílik. A földszinti nappali konyhát ajtó választja el a kiállítótértől, padlásterében sorakoznak a hálók, amelyek az erkély magas mellvéd maszkja mögött bújnak meg.

 

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
13/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
14/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
15/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
16/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina
17/19
Maszka – A jelmeztervező háza - Mészáros Krisztina

 

 

Néhány gondolat a szerkezetről
A maszk falak réteges szerkezetekké finomodtak. A vasbeton és a függönyfalas háttérszerkezeteket egy szálcement burkolattal öltöztettem fel. A vasbeton falakat tömör-, az üvegfelületeket perforált lapokkal takartam el. A perforáció népi motívumokat rejt. A nagyobb lyukak pixelekként rajzolják a mintát, a kisebb lyukak homogénebbé teszik a felületet. A Zimay utcán ugyanez a minta felnagyítva jelenik meg. Míg a kiállítótér felől szövetté sűrűsödnek a lyukak, addig a lakótér előtt ablakméretűvé nőnek. A fehér színt tudatosan választottam: a hagyományos fehér falak semlegességükkel hangsúlyozzák a színes jelmezeket. Így vált láthatóvá, hogy a maszk izgalmas belső világot takar.

Mészáros Krisztina


Maszka – A jelmeztervező háza

Mészáros Krisztina
18/19
Mészáros Krisztina

építész konzulens: Hőnich Richárd
statikus konzulens: Pintér Imre
épületszerkezet konzulens: dr. Hunyadi Zoltán
épületvillamossági és gépész konzulens: dr. Zöld András
építés kivitelezés konzulens: dr. Gyulay Judit
opponens: Zsuffa Zsolt

Vélemények (1)
mB
2010.03.02.
18:20

Nagyon szép terv - és nagyon izgalmas a téri világa. Egyszerű eszközöket használ, de a néhány elem találkozásából, az áthatásokból egy elég összetett, (így két dimenzióban mindenképpen) bonyolult - és rafinált, okos - térstruktúra jön ki. Jó sokáig el lehet kalandozni a tereiben, izgalmas felfedezőútra indulni benne.

Gratulálok!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.