Épületek/Középület

Szárnyaló képzelet – Lengyel Repülési Múzeum, Krakkó

1/14

Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Dariusz Rutkowski

?>
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Dariusz Rutkowski
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
?>
1/14

Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Dariusz Rutkowski

Szárnyaló képzelet – Lengyel Repülési Múzeum, Krakkó
Épületek/Középület

Szárnyaló képzelet – Lengyel Repülési Múzeum, Krakkó

2011.06.08. 14:35

A világ egyik legnagyobb repülési múzeuma és repülőgépparkja Krakkóban található.  Az Osztrák-Magyar Monarchia légiereje számára  1912-ben épített reptér műemléki épületeiben, hangáraiban, kifutóin úgy helyezték el a több mint 200  repülőt, mintha azok bármelyik pillanatban újra szárnyra kelhetnének. Hogy ez a páratlan gyűjtemény méltó főépületet kaphasson, 2005-ben nemzetközi tervpályázatot írtak ki, melyet végül a német Pysall Architekten nyert meg.

Előtörténet
A Muzeum Lotnictwa egyike a világ legnagyobb repülőmúzeumainak. A kiállítás Rakowice-Cyzyny-ben, Krakkó régi, történelmi repülőterének műemléki épületeiben kapott helyet. Ez volt az első lengyel földön létrehozott repülőtér, melyet 1912-ben építettek az Osztrák-Magyar Monarchia légiereje számára. 2005-ben írtak ki tervpályázatot az új főépület kialakítására – ez volt az első nemzetközi pályázat építészek részére Lengyelország EU-csatlakozását követően, melyet végül a Pysall Architekten német építész iroda meg.

 

 

Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Dariusz Rutkowski
1/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Dariusz Rutkowski

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
2/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
3/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
4/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

 

A múzeum
A repülés eszméje, a hely szelleme, a történelmi repülőtér szerkezete – a Repülési Múzeum új épülete ezeket az intellektuális horgonypontokat vette alapul, és egyesítette egy lenyűgöző, emblematikus szerkezetben. A régi hangárok határozzák meg az alaprajz modulrendszerét (60x60 m), illetve a magasságot is (12 m). Ebből a modulrendszerből fejlődtek ki az arányok – kivágva és hajtogatva, akárcsak egy papírrepülő esetén, míg végül megszületett a nagy szerkezet – és a betonból készült háromszögletű szárnyak, melyek mégis olyan könnyedek, mint egy szélkerék vagy propeller lapátja. A szárnyak mérete és tájolása három különböző funkciót követve alakult ki. 4500 négyzetméter hasznos terület áll rendelkezésre a három szinten, ahol a kapcsolódó terek biztosítjanak megfelelő tájékozódást a látogatók számára.

Az épületbe való belépéskor a látogató eldöntheti, hogy a hatalmas, 3D mozit is magába foglaló oktatási szárnyba megy, vagy egyenesen a repülőgépek kiállítóterébe indul. Az épületszárnyak nagyvonalúan üvegezettek, minden irányba felnyílnak, így a kiállítás vizuális kapcsolatban áll a környezetével, valamint rálátást biztosít a kültéren bemutatott repülőkre. Az északi szárnyban a gépeket egyáltalán nem elzárva tartják, sokkal inkább úgy tűnik, mintha  csak  az időjárástól óvnák őket, és bármikor ki lehetne velük gurulni a kifutópályára. Az első emeleten kapott helyet a 150 fős konferenciaterem, egy könyvtár, multimédia helyiség, valamin a kiállítótérre néző étterem bárral.

Az adminisztráció irodái a második szinten találhatóak, ahonnan panoráma nyílik a parkra, a kiállításra vagy a körablakokon át az egykori repülőtérre. Az új repülési múzeum nem „házként" jelenik meg, hanem mint funkcionálisan expresszív építészeti szobor.

 

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
5/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
6/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
7/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

 

 

Energiatakarékosság
Fő elv volt a fenntarthatóság az egyszerűség és redukció által. A különböző hőmérsékletű zónák kialakítása, természetes szellőzés és a napfény intenzív használata minimalizálja az energiaigényt, míg a természetes és szépen öregedő, patinásodó anyagok alkalmazása csökkenti a környezetre gyakorolt hatást és a fenntartási költségeket. Az építészeti kialakítás mindhárom szárnyban a természetes szellőzésre támaszkodik. Csupán a mozi és a nagyelőadó kap levegőutánpótlást és légelszívást egy levegő-talaj hőcserélő segítségével, ami elősegíti, hogy télen meleg, nyáron hideg levegő jusson a térbe. Az épületszárnyak a használatuktól függően eltérően temperáltak: 20°C-ot biztosítanak az irodákban, 18°C van az oktatási részben és  15° C a fő bemutatótérben. Ezt összehasonlítva egy olyan rendszerrel, ami mindenhol 20°C-os hőmérsékletet teremt, fűtésienergia-megtakarítás akár 40 % is lehet ezekben a 10 m magas, nagyjából 10,250 m³-es tömegekben. A betonfalak nagy hőtárolóképessége és a természetes szellőzés teszi lehetővé, hogy a nyári éjszakákon az épületek lehűljenek.

Az északi tájolás és a 200 m²-es hatalmas ajtó biztosítja, hogy a kiállítás folyamatosan átszellőzzön, így nyáron sincs szükség légkondicionálásra. Túl azon, hogy a homlokzatok és nagy felülvilágítók nagyszerűen kihasználják a természetes napfényt, egy energiahatékony világítási rendszert is kiépítettek az egész létesítményben, melyen belül az energiatakarékos lámpákat mozgásérzékelőkkel kombinálták. A krakkói Arup International készítette a gépsézeti és villamosterveket csakúgy, mint a statikát.

 

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
8/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
9/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
10/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

 

 

Repülőgéppark
A korábbi taxiállomáson egymás mellett sorakoznak a repülőgépek, egészen a kifutóig. Az autentikus megjelenítés szinte feledteti a látogatóval, hogy ezek „csak" kiállítási darabok. A reptér mellett található nyolc műemléki épületben és hangárban lehet a különösen értékes darabokat megtekinteni. Az épületekben a repülés történetének egyes állomásait és területeit is bemutatják, a kiállítótér a  szabadba kinyúlik  a széles betonösvények segytségével, s így ad lehetőséget kiegészítő szabadtéri bemutatók rendezésére. A berlini ST raum a. tájépítészei tervezték meg a hat hektáros repülőgéppark kialakítását. A dizájn a meglévő épületeket a régi fasorok és az új, ligetes ösvények együttes segítségével köti össze az új létesítményekkel. A repülés történetén egy séta vezet minket végig. A házak között kanyargó út időt ad a látogatóknak a sok felgyűlt élményt feldolgozására, hogy képesek legyenek újabb információkat befogadni.

 

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
11/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
12/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

Repülési Múzeum, Krakkó -  építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko
13/14
Repülési Múzeum, Krakkó - építészet: Pysall Architekten, fotó: Jakub Pierzchala, Marcin Przybylko

 

 

Gyűjtemény
A gyűjtemény több mint 200 repülőt, repüléstöténeti tárgyat, műszaki dokumentumot, történelmi fotót, eredeti állapotban megőrzött múlt századi gépet és sok, a hidegháborúból származó orosz repülőt tartalmaz. Ezenkívül a múzeum 80 darabos, az úttörőkorból származó motorkiállítása egyike a világ legnagyobb, és műszaki szempontból legérdekesebb gyűjteményének.

Justus Pysall  
Pysall Architekten


Justus Pysall
Miután 1989-ben megszerezte diplomáját, Pysall Londonba ment, ahol három évig dolgozott a Foster Associates irodájában. 1990-től 1992-ig tanársegédként  adott előadásokat a London Architectural Associationnél, és ezzel egy időben épült meg első munkája a londoni East Enden. Ezt követően Párizsban dolgozott Jean Nouvel irodájában, egészen saját berlini irodája 1993-es megalapításáig.

Justus Pysall többek között Brazíliában, a Sao Paulo-i építészkaron, a frankfurti Deutsches Architektur Museumban, a berlini TU-n, a hamburgi IBA Laborban és a krakkói Centre of Architecture Mangghaában tartott előadásokat.

Tagja a Berlini Építész Szövetségnek, az AIV-nek, a BDA Berlin testületének, a Stiftung Baukulturnak és a Német Környezettudatos Építés Tanácsának (DGNB).

Az utóbbi időben valósulnak meg a Pysall Architects olyan munkái, mint a Lengyel Repülési Múzeum Krakkóban, Berlin új nemzetközi repülőterénél kialakítandó üzleti negyed városrendezési terve, egy fenntartható város tervezése  Kínába vagy a LTD_1 irodaház Hamburgban. Az építésziroda már számtalan díjat és elismerést tudhat magáénak, például a japán Asakura- és Kajima-díjat, a  BDA Hamburg-díjat 2008-ból, a 2010 legjobb irodaházának járó díjat, 2010 legjobb építészeinek díját és a DGNB Arany Tanúsítványát.


Museum of Aviation and Aviation Exhibition Park

építész tervezők: Justus Pysall, Peter Ruge, Bartlomiej Kisielewski, Katarzyina Ratajczak, Mateusz Rataj, Alicja Kepka-Guerrero
tartószerkezet, épületgépészet, épületvillamosság: ARUP International, Krakkó
tájépítészet: ST rauma., Berlin
generáltervező: Pysall Architekten (korábban Pyall-Ruge Architekten)

tervezés éve: 2005-2008
kivitelezés éve: 2008-2010
bruttó szintterület: 4504 m2
telekterület: 6,19 hektár
építtető: Museum Lotnictwa Polskiego
befektető: Urzad Marszalkowski Wojewodztwa Malopolskiego
bruttó beruházási költség: 13 Mio Euro

Vélemények (2)
racsostarto
2011.06.10.
06:44

Nagyon szép ! Látszik rajta , hogy nem egy magyar építész adaptációja több újságból összekutyulva...

Pákozdi Imre
2011.06.08.
20:21

A központi kiállítócsarnok eszméletlenül szép, igazi, építészeti telitalálat. A függesztett lépcső, az üvegfal, a lehajtott betonfödém... Kár, hogy az amúgy ugyancsak nagyon profi fényképész ügyet sem vet a repülőgépekre :-), pontosabban azok kiállítási módjára. Mert azért - akár még a főépületet is - ezek, nem pedig az előadótermek indokolják.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk