Egyéb cikkek

Szentendre Dunakorzó környezetalakítása

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Szentendre Dunakorzó környezetalakítása
Egyéb cikkek

Szentendre Dunakorzó környezetalakítása

2007.06.08. 11:02

Megvételben részesült 9. bírálati sorszámú pályamű vezető tervező: Szakács Barnabás

Megvételben részesült 9. bírálati sorszámú pályamű
vezető tervező: Szakács Barnabás
társtervezők: Jakab Csaba építészet, Szabó Gábor tájépítészet és partvédelem, Rédly László árvízvédelem
munkatársak:  Czermann Katalin, Tóth Eszter tájépítészek, Hajnal Petra építész

 

 

Részletes bírálat: 

A pályamű bátor módon tesz javaslatot az árvízvédelmi töltésnek a Duna irányába történő jelentősebb mértékű kiszélesítésére, ezzel a mai Duna-korzó lényeges kibővítésére, átalakítására. Kár, hogy az így keletkezett tér felhasználására nem ad meggyőző javaslatot, ami a költséges kibővítést kellően indokolná.


A Korzó északi részén kialakítani javasolt kikötő ötlete egyéni, a korzóval való kapcsolata megfelelő, a Duna-korzó életének északi irányba való bővítését teszi lehetővé. Ugyanakkor a kikötő túldimenzionált, túlságosan ráépül a vízfelületre és a Duna vízszintjének több méteres ingadozását a kikötő kialakítás nem veszi figyelembe. A kikötő-szigeten kialakításra javasolt sétány jó léptékű.


A nagyfelületű partszakaszt nem sikerült megfelelően tagolni , annak mérete nem Szentendre belvárosához igazodó léptékű. A kelet nyugati növeléssel nem sikerült új értéket teremteni, csupán nagyobb felületet. Mégis előnye a tervnek, hogy felismerte, hogy a partszakasz hosszanti tengelyességét nem elég longitudinálisan sávozni, szükséges a partra merőlegesen is tagolni, a hosszanti jellegét megtörni, oldani. Kár, hogy e felismerés nem párosult a tagolással keletkezett felületeknek megfelelő mikro-léptékű kezelésével, kialakításával. A Lázár cár tér kialakítása túlságosan sok elemet tartalmaz, ötletet halmoz. Szentendre léptékéhez a megnövekedett parti terület bemutatott kialakításával nem sikerült igazodnia, a terv javasolt terei, gesztusai és méretei nehezen illeszthetők bele az óváros szűk utcáinak és tereinek világába, attól idegen környezetet hoznak létre, ugyanakkor önálló élete sem biztosított.


A Művelődési Ház udvarának köztérré alakítása nem kellően indokolt elképzelés, bár ezáltal a Duna parti kapcsolat megoldott lehetne, ám itt is problémát jelent az így keletkezett tér kezelése, ami nem áll arányban az intézményi udvar megnyitása miatt keletkező problémákkal. A világítósorral kialakított tér ötlete nem elegendő, gyakorlatilag megszűnteti a belsőudvart, így a Művelődési Ház udvarának intimitása megszűnik. ,A cserébe kapott lépcsős térsor viszont csak kötetlen, adhoc rendezvények megtartására alkalmas, hisz keresztezi a városi térsort. A többi elemhez (feltöltés, kikötő) hasonlóan az épületekhez is ez a terv nyúl a legbátrabban, talán túlságosan is sok bontást, átépítést javasol, mint például a fedett folyosóra felvezető - az épület karakterétől idegen - lépcső.


A különféle árvízvédelmi elemek kombinált felhasználása ötletes, a látképileg fontosabb területekre javasolt mobil gát mellett a jelenlegi töltés megtartásával is számol, ugyanakkor ez az elképzelés vízügyi szempontból is elfogadható, a kiírásoknak megfelel, miközben a fenntarthatósága, üzemeltetési költsége a vegyes kialakításnak köszönhetően a benyújtott pályaművek középmezőnyébe sorolja. Meg kell azonban jegyezni, hogy a védvonal eltolása miatt kialakuló új feltöltés a vízügyi szakértők szerint árvízvédelmi szempontból kevésbé biztonságos.


Környezetvédelmi szempontból a nagy mértékű, 25-30 méter széles feltöltés képzése nem áll arányban a terv által nyújtott előnyökkel, ugyanakkor a meglévő növényanyag ligetes telepítéssel való kiegészítése jó elképzelés. A tervezett partsávon a kordonra nevelt, nyírt hársfák gondolata Szentendrétől idegen.


Közlekedési szempontból a terv megfelel a kiírásnak, látszik, hogy átgondoltan kezeli a korzó forgalmi rendezésének kérdését. A forgalom szelektív korlátozása összhangban van a terv többi elképzelésével, a kerékpárút külön vezetése kiváló, bár a gyalogos forgalomtól való vizuális elválasztása szerencsés lenne. A gyalogos útvonalak vezetése, kialakítása kellő figyelmet fordít az akadálymentes közlekedésre. A terv megfelelően kezeli a nem kívánt forgalom elzárását és parkoltatását, a kialakítandó paletta elképzelése jó, a parkolóhelyek száma megfelelő, a kiszolgáló épület kissé aluldimenzionált.


A jachtkikötő jó elképzelés, azonban közlekedési kapcsolata nem kidolgozott, mérete túldimenzionált, nem illeszthető ebbe a felújítási idő és érték intervallumba.


A tervnek részértékei vannak, a feladat egészét azonban nem sikerült helyesen megragadnia, elsősorban léptékével nem illeszkedik Szentendréhez, nem találta meg a város és a vízpart kölcsönkapcsolatát.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.