Egyéb cikkek

Szigetszentmiklósi általános iskola

1/13

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
?>
1/13

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola
Egyéb cikkek

Szigetszentmiklósi általános iskola

2009.04.02. 09:24

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Vékony Péter

"Az iskola közösségi tér a város számára: nyitott, ugyanakkor saját intim világgal bír. A játszóterek, zöldfelületek és park a városlakóké és a tanulóké tanítás után." A Nirmana Építésziroda díjazásban nem részesült pályaműve a szigetszentmiklósi iskolapályázaton, felelős tervező: Vékony Péter.

Díjazásban nem részesült
28. sz. pályamű
Nirmana Építésziroda Kft.
vezető tervező: Vékony Péter

 

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
1/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
2/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
3/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
4/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
5/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
6/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
7/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
8/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
9/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
10/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
11/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana
12/13
Szigetszentmiklósi általános iskola, Nirmana

 

Részlet a műleírásból

„az embereket nevelni lehet, s más egyebet nem is lehet kezdeni velük, csak nevelni és tanítani"
Márai Sándor: Kassai őrjárat

Az épített környezet ismertetése, helyszín
A tervpályázati kiírás alapján a város egy korszerű nevelési központ programját vázolja fel, amely az egész város, sőt talán a környező települések igényeit is képes kiszolgálni.

Összességében az építési telek nem igazán ideális adottságai (gázvezeték, elektromos kiváltások, az utak és területek szabályozatlansága és állapota) és a program nem állnak ellentmondásban egymással.

Az építési telek
Szigetszentmiklós város kertvárosias környezetében helyezkedik el. A telek jelenleg mezőgazdasági művelés alatt áll. Tájolása északnyugat-délkeleti, az oktatási és sportkomplexum telepítése lehetséges, de nem ideális.

A telek nyugati sarkát egy nagynyomású gázvezeték „vágja" le. Az elektromos légvezetékek föld alá telepítése megoldható. A környező épületek jellemzően magastetősek és egyszerű kivitelűek. Egységes utcaképről nem lehet beszélni. Inspiráló középület a tervezési terület közvetlen közelében nem található.

Telepítés
A négyzethez közelítő telekforma geometriai méretei több telepítési lehetőség felvetését tették szükségessé. A tájolás északnyugat – délkeleti. (Ez a sportpályák szempontjából nem ideális, de nem is kedvezőtlen.) A futópályák elhelyezésekor a +/- 20 százalékos eltérés az É-D-i iránytól tartható. Valamennyi lehetséges telepítési alternatíva elemzése után döntöttünk az általunk helyesnek vélt a megoldás mellett. Ez a telepítés a komplexumot három fő elemre bontja. Ezek:
- oktatási szárnyak
- óvoda
- sportcsarnok
A kiírás szerint az iskola, a zeneiskola és a sportcsarnok egy funkcionális egységben helyezkedik el. A sportcsarnokot, a könyv- és adattárat, a hangversenytermet, a konyha-éttermet, a sport és szabadidő egységeket és létesítményeket, valamint az illemhelyeket az iskolás népesség és a felnőtt lakosság közösen használja.

Építészet
Az iskola tervezésekor mint közösségi teret fogalmaztuk meg a létesítményt. Nyitott, ugyanakkor saját intim világgal bír. Építészeti gondolatként a nevelés lehető legideálisabb külső és belső környezetét és a terek és közterületek kapcsolatát emelnénk ki. Az iskola és óvoda telkének egy része egyértelműen a gyermekek és oktatóik privát területe, ahol a szülők és a városlakók, vendégek és vendéglátók is egyben. Másik része, a játszóterek, zöldfelületek és park a városlakóké és a tanulóké tanítás után. A mai oktatásra jellemző teljesítménycentrikus magatartás ellenpontjaként olyan tereket hoztunk létre, ahol az oktatási időn kívül is szívesen tartózkodnak a tanulók és tanáraik. Második otthon? Bizonyos értelemben igen, de mindenképpen csak (!) második.

Egy kisváros komfortérzetét jelentősen javíthatja a nevelési komplexum (pl. a lokális értékek gazdagodása miatt), ugyanakkor első megközelítésben csak egy burok, amelyen belül valódi tartalom születhet.

Épületszerkezetek általános ismertetése

Az iskola monolit vasbeton vázas rendszerű épület vázkitöltő falazattal. A kitöltő falazat pl. NF Porotherm 38-as kerámia falalazó blokk.

A födémek és a merevítő falak szintén monolit vasbeton anyagúak. Az attikafalak a födémekkel együtt kerülnek kivitelezésre és szintén vasbetonból készülnek. A délnyugati szárny teljes egészében vasbetonból készül az egykarú lépcsőkkel együtt. Az óvoda falas rendszerű, monolit vasbeton födémmel, amely a tetőhajlást követi. A fénykürtők fa szerkezetűek, a tetőszerkezet részei.

Az épületek extrém vastag, vakolható ásványgyapotot, vagy OPEN hőszigetelést kapnak min. 10 cm vastagságban.

Az iskola és általában a lapostetős részek PVC tetőszigetelést kapnak. Az óvoda szekunder tetőszerkezetét titáncink lemezzel borítanánk.

Az épületek külső héja a gazdaságossági szempontok alapján festett vakolat, törtfehér színben, földszínnel „törni" nem szerencsés. A lábazat max. 40 cm mészkő. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.