Helyek/Infrastruktúra

Színes villamosokat színes kocsiszínbe!

1/30

Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor

?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
?>
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
1/30

Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor

Színes villamosokat színes kocsiszínbe!
Helyek/Infrastruktúra

Színes villamosokat színes kocsiszínbe!

2018.06.07. 15:23
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Takács Ákos, CÉH

Budapest villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem: Budafok kocsiszín

URL:
CÉH

Tervezés éve:
2013

Építés éve:
2017

Stáblista

megbízó: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság

az Építtető által megbízott mérnök: Mérnök: Eco-Tec Kft – Utiber Kft konzorcium
projektvezető: Kuzma László (ECO-TEC), Rozsy Gábor (UTIBER)

üzemeltető: BKV Zrt.
projektvezető: Nagy István, Bohunka Gábor, Székely András, Jakab Péter

vállalkozó: STR Építő Korlátolt Felelősségű Társaság
projektvezetők: Fekete Tamás, Borzási Károly
előkészítő mérnökök: Vedress Dóra, Kispál Károly
építésvezetők: Bogyó Csaba, Gembiczki József, Niziolek Norbert, Láposi Tibor, Bucsi Krisztián, Kalmár Péter, Dr. Kispéter Gábor, Jancsek Sándor 

generáltervező: FŐMTERV Zrt.
projektvezető: Suteu Edith Vasút-Felsővezeték Iroda teamvezető

tervezői művezetés, tervmódosítások, megvalósulási terv generáltervező: CÉH Zrt.
projektvezető: Takács Ákos Kreatív Iroda vezető, vezérigazgató-helyettes

vágánytervező: Szűr Árpád (FŐMTERV Zrt.
felsővezeték-tervező: Suteu Edith, Takács Péter (FŐMTERV Zrt.)
technológia tervező: Ladjánszki Balázs (FŐMTERV Zrt.)
BKV egyenáram tervező: Somogyi Attila (FŐMTERV Zrt.)
áramvisszavezetés: Somogyi Attila (FŐMTERV Zrt.)
váltóállítás és jelzőberendezés: Ladjánszki Balázs (FŐMTERV Zrt.)
távközlés tervező: Tarcsi László (FŐMTERV Zrt.)
épületgépészet: Pilz Norbert, Kovács Roland (KIPTERV Zrt.)
tartószerkezet: Bencze Zoltán (CÉH zRt.), Oborzil Géza (FŐMTERV Zrt.), Kerényi Dénes (Qualiplan Kft.) ( III.csarnok ), Kisely Tamás, Varga T. Klára (FŐMTERV Zrt.)
acélszerkezet, gyártmányterv: Méri Tamás  (Ta-Da Kft.)
zajvédő fal: Varga T. Klára (FŐMTERV Zrt.)
közmű genplán: Kisely Tamás (FŐMTERV Zrt.)
vízellátás-csatornázás: Szép Attila, Hatvani Tünde (FŐMTERV Zrt.)
gázellátás: Czikó Miklós (FŐMTERV Zrt.)
organizáció: Papp Zoltán (FŐMTERV Zrt.)
útépítés – forgalomtechnika: Sipos Gábor (FŐMTERV Zrt.)
fakivágás, növénytelepítés: Grábner Balázs (Korzó Stúdió)
áramátalakító: Vincze Árpád (EVITESZ Kft.)
tűzvédelem: Dr. Csizmadia Zoltán (VIGILIO Kft.), Pukánszky Gabriella (NOKESY Kft.)
kamera és kisfeszültség: Kármán József 

Biztonsági és egészségvédelmi terv: Veres Dóra biztonsági és egészségvéd.koordinátor

épületvillamosság: Göndics Zoltán (FŐMTERV Zrt.), Piatkó Tamás (WTF Kft.)
tér- és közvilágítás: László Dezső (FŐMTERV Zrt.)

építész tervezők: Takács Ákos (CÉH zRt.)
építész munkatársak: Annus Zsuzsanna, Földes Dalma, Kovács Eszter, Tyuskay Anna, Bartus Tamás, Király Szabolcs, Németh Imre Zoltán (CÉH zRt.) 

MÉD:

Üde színfoltként újult meg a Budafok Kocsiszín, amely szakított a hagyományos közlekedési-ipari épületek világával és kilépett a megszokott téglaarchitektúrából. A Takács Ákos és a CÉH Zrt. tervezte kocsiszín markánsabban igyekszik idomulni a benne karbantartott modern villamosok világához. Bán Dávid írása. 

A Fehérvári úton – mióta világ a világ – mindig is végigzötyögött valami. Eleinte HÉV-ek, majd villamosok csilingeltek kifelé a Lágymányosról, a Móricz Zsigmond körtérről Budafok, Nagytétény, korábban még Budaörs, Törökbálint felé is. Az út képéhez mindig is hozzá tartozott a kötött pályás közlekedés, hangulatához pedig a zötyögés. Néhány évvel ezelőtt még majd kidobta ülőhelyéről - a villamos barátok nagy bánatára - mára a forgalomból kivont, jól ismert Ganz UV villamosok középső pótkocsijának fapadján ülőket a robogás. Azóta a pálya is megújult, a jármű állomány is kicserélődött.

A Fehérvári úti villamos közlekedés néhány éve egy újabb, jelentős modernizáción esett át, amely most ért az utolsó állomásához. A túlnyomórészt Európai Uniós forrásból megvalósult Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztési projekt I. ütemének keretében új színfoltként bukkantak fel a főváros utcáin a spanyol CAF típusú villamosok, amelynek jelentős része a budai fonódó vonalon közlekedik. Az alacsonypadlós villamosokhoz igazodva számos megállót, peront kellett átépíteni, megfelelő magasságba helyezni és rámpákkal ellátni, hogy a szerelvényeket akadálymentesen is meg lehessen közelíteni. A program keretében a megújult megállóhelyek is egyfajta egységes arculatot kaptak.

 

Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
29/30
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor

 

Mára már a zötyögés eltűnt, de a hosszú villamosozás élménye megmaradt a Fehérvári úton. A végén pedig egy új színfolt jelent meg: az utat valamelyest – szimbolikusan is – lezáró, méretes élénksárga idomok kandikálnak ki a panelházak hosszú egyenes sorából. Az egyszínű háztömeg végén üde jelenség a teljesen megújult Budafok Kocsiszín. Az említett járműbeszerzési projekt elemeként ugyanis megújult három, a CAF villamosokat befogadó kocsiszín. Míg a pesti Hungária és a Száva csak részlegesen, főképp műszaki szempontból újult meg, - hogy ott megfelelő módon lehessen karbantartani és tisztítani az új szerelvényeket, - addig Budafokon a korábbi épület legnagyobb részének elbontása, és egy teljesen új kocsiszín felhúzása mellett döntöttek.

A Budafok Kocsiszínt eredetileg a külvárosokba tartó HÉV szerelvények számára építették még 1899-ben, a korszak ismert téglaarchitektúrájú közlekedési épületek stílusában, akárcsak a főváros többi hasonló közlekedési műhelyépületét. Az eredetileg szóló – egy kocsis - járművek befogadására és karbantartására épült kocsiszínt azután az igények változásával igyekeztek fejleszteni, így többször bővítették. 1963 óta a HÉV-ek helyett a villamosoknak ad otthont, majd az ötven éve megalakult BKV kötelékébe került. Állapota azonban egyre rosszabb lett, valamint a vágánykiosztás is egyre kevésbé volt alkalmas a mindennapi megfelelő járműkiadásra. A legfőbb probléma, hogy a kocsiszínbe a fővonalról közvetlenül egy, a belvárossal átellenes irányú vágány csatlakozott be, így minden egyes ki- és beállásnál a villamosoknak állandóan irányt kellett váltani, s fenntartani a forgalmat. A telepen belüli mozgás is korlátozott volt, így a mostani felújításnál egy lényegesen átfogóbb problémára kellett megoldást találni. Éppen ezért és az épület meglehetősen rossz állapota miatt a telep legnagyobb részének elbontása és egy új épületegyüttes megépítése mellett döntöttek, egyben újra kívánták rajzolni a vágányhálózatot.

 

Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
30/30
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor

 

2013-ban a FŐMTERV vezette konzorcium megkezdte a generáltervek elkészítését, amely munkában már a kezdetektől fogva részt vett a CÉH Zrt. is. Három évvel később a tervek módosítását, a kivitelezéshez kapcsolódó tervezői művezetést is a CÉH Zrt. végezte.

Az épület végső építészeti arculata már Takács Ákos nevéhez fűződik. Elképzeléseik szerint, ha már bontani kellett, illetve lehetőséget kaptak egy új kocsiszín megalkotására, akkor a modern járművekhez egy modern épület dukál elvet kívánták érvényesíteni, amely megoldás még mai is ritkán jelenik meg a hazai közlekedési építészetben. Erre talán legmarkánsabb példa a Hajnal Zsolt tervezte pusztaszabolcsi vasúti járműjavító üzem, amelyet a svájci Flirt típusú vonatok beszerzésével egy időben, azok karbantartására rendelt meg a MÁV.

 

 

Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
19/30
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor

 

A budafoki beruházás evolúciója számos hullámvölgy után jutott el a most átadott és a villamosok által is birtokba vett 21. századi megoldásig. Hiszen az elsődleges tanulmányok eredményeként felmerül az is, hogy a meglévő út- és villamoshálózat, a vasút és a lakónegyed által körbezárt, semelyik irányban sem bővíthető telek alapvetően alkalmatlan az adott igények szerinti kocsiszín elhelyezésére. Majd az első tervek alapján egy egyszerűbb, dobozjellegű építmény került volna a telekre, végül az önkormányzat, a BKK, a BKV és a CÉH Zrt. tervezői egybehangzó véleménye szerint Budafok többet érdemel, a cél egy karakteres épület, és amennyire a lehetőség engedi, egy szélesebb tereprendezés megvalósítása.

Budafokon, ahogy a műfajból adódik, az elsődleges építészeti és térkialakítási szempontokat a műszaki követelmények diktálták. A folyamatosan változó műszaki paraméterek, illetve az azokhoz tartozó, meglehetősen szigorú szabályozások nem könnyítették meg az építésztervező és a kivitelező dolgát. A megrendelői igények szerint szűk helyen sok villamost kellene tárolni és azokat megfelelően, a telepen belül, a fővonal különösebb akadályozása nélkül mozgatni. Menet közben merültek fel olyan szempontok, hogy a külső tároló vágányok egy része fedett legyen, valamint az is, hogy az eredeti elképzelés szerinti három villamos típus helyett négyet tudjon befogadni és karbantartani a kocsiszín (az egy kocsiból álló szerelvények – a CAF, a hannoveri és a Ganz CSMG – mellett a két kocsis Tátrákból is telepítenek ide jó néhányat), amely jelentős újragondolásokat igényelt.

 

Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
9/30
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor

 

A meglévő épületek nagy részének elbontása – csak a 3. csarnok, valamint a területen álló, a kocsiszínnel egyidős szolgálati épület maradt meg – és a vágányok felszedése után kezdték a vonalhálózat újrarajzolását. Az eddig csak egy irányból bejárható kocsiszín a belváros irányába is közvetlen bejáratot kapott, a területen pedig olyan üzemi vágányhálózatot sikerült lerakni, hogy a szerelvények mozgatása a telepen belül, a külső fővonal zavarása nélkül megoldható legyen. Maga a kocsiszín pedig valóban karakteres, messziről jól kivehető arculatú lett. A számos kompromisszum mellett a tervező CÉH Zrt. és a kivitelező Strabag rugalmas együttműködése eredményeként egy újszerű, a szó szoros és átvitt értelmében is színes épület született. A már említett tervezői elképzelés értelmében az épület úgy kukkant ki a Fehérvári útra, mintha hatalmas, sárga villamosok állnának párhuzamosan a különböző vágányokon. Az alapvetően világos tónusú épület nagy felületeken, a villamosok színével azonos sárga színárnyalatú fémborítást kapott. Ezek foglalják magukba az üzemi funkciókból adódó nagyméretű nyílászárókat, kapukat, amelyeket nosztalgikus elképzelésből a BSzKRt villamoskocsikra emlékeztető bordó színt kaptak. A 3-3 vágányt befogadó, egymással lényegében összenőtt 1. és 2. számú üzemcsarnok mindkét végfalán pedig polikarbonát lemezeket alkalmaztak, amelynek célja, hogy minél több fényt eresszenek át mindkét irányban. Hiszen így – valamint a tetőbevilágítókon keresztül – az üzemcsarnokok kellő mennyiségű természetes fényt kapnak. További szempont volt, hogy a külvilág számára is látható legyen, hogy egy ilyen jellegű üzemben éjszaka is lázas munka folyik, a villamosok „nemcsak alusznak", hanem készülnek a másnapi forgalomra.

A két üzemcsarnok 5 vágánya alatt végig szerelőakna húzódik, felül pedig speciális pódiumot kellett építeni, hogy mind a négy javítandó villamos típus tetejét megfelelően el lehessen érni. A színpadtechnikához hasonlatos módon, felülről belógatott, a villamosok teljes hosszában végnyúló pódiumokat úgy képezték ki, hogy azok oldalról zárhatóak legyenek és szerelés esetén a megfelelő elemek az adott szerelvénytípushoz pontosan illeszkedve kapcsolódjanak (a szigorú szabályozás szerint a pódium és a villamos teteje között legfeljebb 2 centiméteres rés maradhat, a szerelvények tetőelrendezése pedig típusonként változó). A 6. vágányon egy zárt jármű mosó- és szárítórendszert alapítottak ki, alatta lefolyó ráccsal, mellette víztisztító rendszerrel. A műhelyekkel és raktárakkal kiegészített, zárt üzemcsarnokokhoz az egyik irányban háromszintes szolgálati épület – benne portaszolgálat, öltözők, szociális helyiségek, oktatótermek és diszpécserközpont –, a másikban a fedett külső vágányok csatlakoznak. Mindkét elemben megjelennek az üzemcsarnok karakterisztikus jegyei, a sárga burkolatok, illetve néhány helyen visszaköszönnek a polikarbonát felületek is.



Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor
14/30
Budafok Kocsiszín - építész: Takács Ákos - fotó: Varga Zsombor

 

A telep eredeti építészeti elemeiből megmaradt kocsiszín töredéket igyekeztek korhű módon rekonstruálni. Ott a nosztalgia villamosok számára egyfajta látványkocsiszínt terveznek a későbbiekben, amit a villamos-barátok nyílt napokon időről-időre bejárhatnak majd. Az új vágányhálózat között szigetszerűen maradt meg a szintén korabeli szolgálati lakóépület, amelyet a kocsiszín alapításával egy időben a HÉV saját dolgozói számára épített. Az épület ugyan megtartotta jellegzetes – szintén téglaarchitektúrájú – karakterisztikáját, benne jelenleg is lakásokat találunk, azonban hosszabb távon új funkciót képzelnek el benne. A mai kocsiszín két elemet tartott meg tehát a múltból, azokhoz pedig igyekszik is a megfelelő funkciót hozzárendelni. A mai villamosokat azonban már egy új, színes épület szolgálja ki, amely üde frissességgel ugrik ki a Fehérvári út szürkeségéből, és amely ébresztőként hat a mellette zötyögő villamoson bóbiskolók számára.

Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk