Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Épülettervek/Hallgatói terv

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Unger Márk diplomaterve

1/15

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Helyszínrajz – Terv: Unger Márk

?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Helyszínrajz – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Alaprajz – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Metszetek – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Metszetek – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Északnyugati homlokzat – Terv: Unger Márk
?>
Szob-NSzob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Északkeleti homlokzat – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
?>
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
1/15

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Helyszínrajz – Terv: Unger Márk

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Unger Márk diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Unger Márk diplomaterve

2022.03.18. 19:22

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szob, Magyarország

Építészek, alkotók:
Unger Márk

Cég, szervezet:
BME Urbanisztika Tanszék

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza

Tervezés éve:
2021

Stáblista

Intézmény:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építészmérnöki Kar, Urbanisztika Tanszék

Tervező:
Unger Márk

Építész konzulens:
Varga Imre

Épületszerkezettani konzulens:
Dr. Perlakiné Dr. Patkó Csilla

Tartószerkezeti konzulens:
Vető Dániel

Épületgépészeti konzulens:
Gyurcsovics Lajos

Építéskivitelezési konzulens:
Rostás Zoltán

Letölthető dokumentumok:

A Szob és Márianosztra között húzódó, eredetileg a környéki bányászathoz kapcsolódóan épített vasútvonal a turisták számára nyitottan a mai napig üzemel. Azonban működése nem gazdaságos, illetve a környező parti sáv is sok lehetőséget rejt. Unger Márk diplomatervében a terület elképzelt revitalizációjának első lépésével foglalkozott. 


Történeti áttekintés

A IX. század második felében, az ipari forradalom második hullámának hatására jelentősen megnövekedett a terméskő iránti kereslet, ami a Szob és Márianosztra községek határában található Csák hegyben működő kőbányák ipari szintű művelésének robbanásszerű fejlődését eredményezte. A kövek szállítása a Dunán teherhajókkal történt, de a nyersanyag bányákból a zúzóművekhez és az átrakodókhoz való eljuttatása nem volt egyszerű feladat. A szobi iparvasutat Szob és Márianosztra között 1893-ban kezdték építeni.

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Helyszínrajz – Terv: Unger Márk
1/15
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Helyszínrajz – Terv: Unger Márk

Bár a 90-es évekre a teljes vonalon megszűnt a forgalom, a teljes pusztulástól az erdei vasút sikeresen megmenekült: ma turisták vehetik igénybe és utazhatnak vele a két település között. Működése azonban nem gazdaságos, a fennmaradáshoz szolgáltatásainak fejlesztésére lenne szükség.

A szobi telephely értékes és kiváló helyzeti energiával rendelkező ingatlanainak a település integrált fejlesztési stratégiájával összehangolt átalakítása, és a szolgáltatások körének bővítése felfelé ívelő pályára állíthatná a méltatlan állapotban lévő erdei vasutat és önmagát generáló folyamatként megindulhatna az Ipoly folyó partjának revitalizációja.

 

Tervezett funkció

A tervezési helyszín a Szob-Nagybörzsönyi Erdei Vasút szobi telephelye, amely az Ipoly folyó partjának közelében található ipari terület számos használaton kívüli, romló állagú épülettel, amelyek hasznosítása nem lehetséges. Található azonban a helyszínen több, építészeti és történeti értéket is képviselő épület.

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Alaprajz – Terv: Unger Márk
2/15
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Alaprajz – Terv: Unger Márk

A tervezési program beilleszthető egy tágabb koncepcióba, amelynek gerincét ezen épületek felújításával és egy folyóparti sétány kiépítésével egy új, zöld rekreációs- és szolgáltatósáv adja. Hasonló, jól kivitelezett projekteket az országban számos helyen találni, melyek közül a legismertebb talán a budapesti Kopaszi-gát revitalizációja, de a szobihoz hasonló léptékűek közül megemlítendő az attól nem is olyan messze található zebegényi kezdeményezés. Utóbbi az elmúlt évek kis léptékű, de hatalmas helyi jelentőségű fejlesztéseinek kiváló példája, a helyzet pedig a szobihoz egészen hasonló: a folyópart, a mellette húzódó kerékpárút, és az ingatlanok adottak; a terület rendezésével és érzékeny, még csak nem is túl költséges építészeti beavatkozásokkal a korábban pusztuló, kihasználatlan terület felkapott rekreációs zónává változtatható, amely a szolgáltatásokat magához vonzva törvényszerűen önfenntartó fejlődésnek indul.

Mivel egy nemzetközi kerékpárút és egy népszerű vízitúra-útvonal mellett, frekventált helyen található, az épületet érdemes a szélesebb közönség felé is nyitottá tenni: erre jó megoldás lehet egy kisebb vendéglátóegységet (büfét) magába foglaló kerékpáros pihenő, amely a fenntartó számára plusz bevételi forrást is jelentene.

Ameddig az épület közösségi tereiben kisebb csoportos foglalkozások, előadások, összejövetelek folyhatnak, az iroda helyet biztosít a szervezettel kapcsolatos adminisztratív és operatív feladatok ellátására, a vendégtérben pedig túrázókat lehet fogadni, és meg lehet ismertetni őket az erdei vasút szolgáltatásaival, működésével.

 

Helyszíni adottságok

A tervezési helyszín a meglévő, romló állapotú fűtőház és a folyó, illetve a folyó partját követő kerékpárút által közrefogott terület. A szomszédos épületből fejlesztés után kiváló interaktív kiállítótér válhatna, egy új, hasonló léptékű épülettel pedig bővülhetne a kisvasutat üzemeltető szervezet által nyújtott szolgáltatások köre, és az irodájuk is hozzá méltóbb helyet kapna.

Az építési hely közvetlenül a kerékpárút mellett került kijelölésre, ami számos lehetőséggel jár, és kedvező perspektívába helyezi a terület fejlődését. A folyón a vízitúrázók forgalma jelentős, a helyszín tehát nem félreeső, és valószínű, hogy az első szolgáltatások megjelenése a folyópart ezen szakaszán nagy érdeklődést generálna.

 

Építészeti koncepció

A tervezett épület tehát több funkciót is magába foglal, ugyanakkor cél az egységes külső megjelenés, és környező épületekre, a hely történetére való reflektálás.

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
8/15
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk

A leendő erdei vasút háza egy tömeget alkot, amely a szomszédos fűtőház nyeregtetőinek ritmusára válaszol, de attól kissé elhúzva, elmozdítva, hogy minden irányban lehetőséget adjon a kisebb-nagyobb teresedések érvényesülésére, és egyúttal kijelölje a bejáratot, a látogatók számára feltűnő és hívogató legyen. Ezt a logikát követve a régi és az új épületek között egy keskeny átmeneti tér alakul ki, aminek a hasznosítása a tervezési feladat kulcsfontosságú eleme.

Az épület belül alapvetően két funkcionális egységre oszlik: a mindenki számára nyitott „vendégtér"-re és a zárt közösségi tér/iroda komplexumra. A funkcionális és térhasználatbeli különbség a belső terek kialakításában is látványosan jelentkezik. A vendégtérben a tartószerkezet az építészeti megjelenés fontos eleme. Ezek ritmusa az épület teljes további megformálását is döntően befolyásolja.

A falazott épületrész lyukarchitektúrája a vendégtérben megkezdett raszterre reflektál. Az átmeneti tér gerendakiosztása kiterjeszti ezt a ritmust az épület környezetére, itt a fény-árnyék hatásoknak is nagy jelentősége van. Az építészeti koncepció hangsúlyos eleme a burkolt tető. A homlokzatra és a tetőre is ugyanaz a szálcement nagyelemes burkolat kerül.

Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk
14/15
Szob-Nagybörzsönyi erdei vasút háza – Látványterv – Terv: Unger Márk

Az épület longitudinális jellege, a tömegek elmozdításának dinamikája, és szerkezetben felfedezhető ritmusok használhatók a vasúttal kapcsolatos asszociációk felébresztésére, de az építészeti eszközökkel megfelelően egyensúlyozva ez az utalás nem lesz túl direkt.

Az anyaghasználat is szorosan kapcsolódik a helyhez. A belső és külső terekben is karakteresen megjelenő beton és fa gerendák erősítik az épület kapcsolatát a szomszédaival, de azoktól jelentősen el is tér például a homlokzatburkolatában. Szükséges ugyanis a környezetbe illesztés mellett a különbségek hangsúlyozása, a történeti rétegek felfejthetőségének megtartása.

Az épület környezetének fejlesztése szintén megoldandó feladat volt. A telken belüli közlekedés és az újonnan létesülő funkciók összehangolásával jól működő települési alközpont is létrejöhet.

Unger Márk

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk