Tervezésoktatás a Széchenyi István Egyetem Építészmérnöki Karán
Bodrossy Attila írásának II. része
Elkészítettük a képzési reform első vázlatát, mely a tantárgyakat három alapterületre bontja és az összes megszerezhető 300 kreditpontot is felosztja az 50 tantárgy között
Tanterületek | ||||
Tantárgy | Félév | Kredit | ||
I. TERVEZÉS ÉS FORMÁLÁS | ||||
1. | Szabadkézi rajz és formaismeret | 1-6 | 2f 2f 2f 2f 2f 2f | 18 |
2. | Bevezetés a tervezésbe | 1 | 2v | 2 |
3. | Térkompozició | 1-2 | 3f 3f | 6 |
4. | Lakóépülettervezés | 1-3 | 4v6f 6f | 19 |
5. | Kis dolgok tervezése | 1 | 2f | 3 |
6. | Város és tér | 1 | 3v | 3 |
7. | Várostervezés elmélet | 1 | 3v | 3 |
8. | Középületek | 1-3 | 4v6f 6f | 19 |
9. | Tervezéselmélet | 1-3 | 2v2v2v | 9 |
10. | Kert- és tájtervezés | 1-2 | 2v3f | 4 |
11. | Technológiai épületek | 1-2 | 5f5f | 10 |
12. | Belső terek | 1-2 | 2v2v | 4 |
13. | Komplex tervezés | 1-2 | 5v7f | 12 |
14. | Az építészet nyelve | 1 | 3v | 3 |
15. | Építészkritika | 1 | 3v | 3 |
16. | Tenderterv, kiírás, építésvezetés | 1 | 2v | 2 |
17. | Diplomaterv | 1 | 16 | 30 |
I. Összesen: 150 | ||||
II. TECHNIKA ÉS TECHNOLÓGIA | ||||
1. | Ábrázoló geometria | 1 | 3f | 3 |
2. | Műszaki ábrázolás | 1 | 3v | 3 |
3. | Épületfizika | 1 | 2v | 2 |
4. | Szilárdságtan | 1-2 | 3v3s | 6 |
5. | Számítástechnika | 1-2 | 2f2f | 6 |
6. | Építőanyagok, anyaghasználat | 1-2 | 3v3v | 6 |
7. | Épületszerkezettan | 1-7 | 4v 4v 4v 4v 4v 4v 4s | 28 |
8. | Tervdokumentáció rendeltetése, tartalma | 1 | 2v | 2 |
9. | Közgazdaságtan | 1-2 | 2v2v | 4 |
10. | Menedzsment ismeretek | 1 | 2v | 2 |
11. | Tartószerkezetek, szerkezettervezés | 1-2 | 4v4v | 8 |
12. | Építéskivitelezés | 1-2 | 3v3v | 2 |
13. | Épületgépészet | 1 | 2v | 2 |
14. | Ökológia alapjai | 1 | 2v | 2 |
II. Összesen: 78 | ||||
III. BÖLCSÉSZETI ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK | ||||
1. | Szociológia | 1 | 2v | 3 |
2. | Filozófia | 1 | 2v | 3 |
3. | Jogi ismeretek | 1 | 2v | 3 |
4. | Európai tanulmányok | 1 | 2v | 3 |
5. | Informatika | 1 | 2v | 3 |
6. | Történelem | 1 | 2v | 3 |
7. | Gazdaságtörténet – ökonómia | 1 | 2v | 3 |
8. | Médiaelmélet | 1 | 2v | 3 |
9. | Design történet | 1 | 3f | 3 |
10. | Reklámgrafika | 1 | 3f | 3 |
11. | Információelmélet | 1 | 2v | 3 |
12. | Építészettörténet | 1-6 | 2v 2v 2v 2v 2v 2s | 18 |
13. | Művészettörténet | 1 | 3v | 3 |
14. | Modernizmus és irányzatai | 1 | 3v | 3 |
15. | Kompozició zenében, festészetben, táncban | 1 | 2v | 3 |
16. | Városépítés történet | 1 | 3v | 3 |
17. | Matematikai gondolkodás | 1 | 2v | 3 |
18. | Építési jog | 1 | 2v | 3 |
19. | Építésigazgatás | 1 | 2v | 3 |
III. Összesen: 72 | ||||
I+II+III. Összesen: 300 |
Jelmagyarázat: V: kollokvium; f: folyamatos számonkérés; s: szigorlat
A kreditpontokból látható a célkitűzés, a cca 25%-os „mérnökség". Összeállítani persze könnyebb, mint megvalósítani, személyi és anyagi feltételeit megteremteni. Mégis le kell írni a végcélt, mert közbenső célokat kitűzni csak ennek ismeretében lehet és szabad.
Összefoglalásul álljon itt Czigány Tamás most beadott egyetemi docensi pályázatának utolsó fejezete:
„Feladatom, feladatunk
Egy új, versenyképes, magas színvonalú egyetemi építészoktatás megteremtése és az UNESCO-UIA Charta alapkövetelményeinek való megfeleltetése.
Hátrányunk:
A hagyomány, mint háttér és az ebből fakadó, falakat is átható szellemiség hiánya.
Előnyünk lehet:
Az építész oktatás, a képzési koncepció és tanrend elfogulatlan, kevesebb kötöttségtől mentes újrafogalmazása és a kis létszámú képzés adta műhelyoktatás lehetősége.
A közeljövő megvalósítandó feladatai:
- Az építészoktatás személyi, tárgyi és anyagi feltételeinek javítása.
- Az alap, a szakmai és a kiegészítő tárgyak színvonalának folyamatos emelése és a tárgyak közötti összhang megteremtése az építészeti oktatás sajátosságainak figyelembevételével.
- A műteremoktatás megteremtése.
- A társintézményekkel való kapcsolatok építése, közös programok szervezése (pl. alkotóhét)."
Végezetül köszönetet szeretnék mondani a tervezés oktatásban résztvetteknek, résztvevőknek névsoruk közlésével:
Bors András, Horváth Sándor, Rosta S. Csaba, Czigány Tamás, Józsa Mária, Sándor János, Czirják Ágnes, Katona István, Szaksz Vince, Deák Tamás, Kuslits Tibor, Szalánczy Gábor, Eke Zsolt, Molnár Jenő, Takács Attila, Fábián Edit, Németh Iván, Tóth Györgyi, Fodróczy József, Páll Anikó, Varga F. István, Galambos Miklós, Papp Lukács, Golda János, Pintér Péter.
Vagyis 26 építész, ami jelentős szám, és szeretnénk ha tovább nőne. Ausztriai tapasztalatunk, hogy a fővároson kívül csak ott és csak akkor jött létre jó építészet, ahol színvonalas egyetemi szintű építész képzés indult (Korábban Grazban, mostanság Innsbruckban). Addig ugyanis érvényesült a főváros elszívó hatása. Nem kevéssé becsvágyó célunk tehát a színvonalas építészképzés, melyet néhány év múlva talán „Gyõri Iskolának" fognak hívni.
Bodrossy Attila
Épülettervezési tanszékvezető