Közélet, hírek

Tónus a Vonal mentén: a "Helyi Kontraszt"

1/18

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/18

Tónus a Vonal mentén: a
Közélet, hírek

Tónus a Vonal mentén: a "Helyi Kontraszt"

2003.10.27. 10:42

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Méhes Balázs (1949-2012)

Nézeteim az első tónuslépcsőről 

Kulcs-szavak:
Elemi folt, felület-követő vonalháló, határsáv, környezeti belemetsződés, képsík-mozaik, kerület-követő felderítés, köztes tónus, figyelmünk fókusza, szerkezeti alapvonal-háló, tónus-kezdemény, tónus-lépcső, tónus-váltó, vonalháló-réteg, vonalfél-szomszédság, vonalmenti ellentét-pár.

Ez az írás az építészeti szabadkézi rajz alap-tónusozásáról kialakult véleményemet mutatja be. Sokféle úton közelíthető meg eredeti célkitűzésünk - a mélység látszatának hű kifejezése. Mindenki másképpen árnyékol. A rajzolási sorrend is szubjektív fogalom. Szeretném megismertetni az olvasókat az én megközelítésemmel.

A tónusozás célja, avagy a vonalas kifejezés határai

Tónusok révén a mélységi hatás látszatát növeljük, miközben a vonalrajz részleteit gazdagítjuk. A tónus világos és sötét mezők ritmusos váltakozása. A szélsőséges fehér és feketék között az átmenetek szürkéi helyezkednek el. A legvilágosabb és legsötétebb mezők között eltérő világosságú tónuslépcsők feszülnek.

Vegyük például a hó-taposó "Pisten-Bully" traktor hernyótalpának a nyomát! Tiszta vonallal rajzolva ezt a részletet, a terep csíkos felszíne érthetetlen "vonalkódnak" tűnik mindaddig, amíg barázdái el nem érik a felület peremét. A metszék már vonalasan is értelmes. A recézett domborzat pozitív és negatív henger-formái köztes mezőben csak tónusozással jeleníthetők meg. A gyakorlatban ez úgy fest, hogy a fénnyel átellenes palást-oldalt önárnyékkal választjuk el a megvilágított sávtól. Az árok peremét pedig a vetett árnyék és önárnyék közé szorított reflexfény csíkja érzékelteti.

 
1. ábra: A tisztavonalas kifejezés határai.
A metszet vonalasan is értelmes marad.
A köztes mező kinagyítva csupán vonalkódnak látszik.
Felületi plasztikát csak hozzáadott tónus révén
(itt: önárnyék, reflex-fény, vetett-árnyék) fejezhetünk ki.
 

A tónusozásnak köszönhetően a tárgyak és környezetük részleteződnek, a térsíkok tagozódnak. Megismerjük a távolságokat és a fényviszonyokat. A felületek gazdagodnak, az anyag-fajták elkülönülnek. Tónus-különbségeik révén a színekre is utalást tehetünk.

Ceruza-rajzon a tónusokat hártyaszerű vonalháló-rétegekből állítjuk össze. A tónushártyák képzelt rétegeződését szemlélteti a 2. ábra.

 
2. ábra: Tónus-hártyák rétegeződése.
A rétegeket hengerekre csévélt fóliák képviselik.
Az asztallap peremén: tisztavonal.
Az asztal lapján: szerkezeti alapvonal-háló.
A hengerek szövege a következő: Előtónus (felületosztás, anyagjelölés);
Alaptónus ("Helyi Kontraszt"); Köztes tónus (árnyékok és fények); Felső tónus (térsíkok); Kiegészítő tónus (színek tónuskülönbsége).
 
 

A tónusozás sokrétű felépítményéhez szilárd alapra van szükségünk. Illusztrációm szerint a szerkezeti alapvonal-háló egyféle "asztal", amely a tónusozás áttetsző fóliáit hordozza. Az egyes rétegek időnként felcserélődnek - időrendben és a síkban is szinte folyamatos az átfedés.

Az előkészítés tisztavonalas fázisa nemcsak a tárgy-kontúrokat és a "környezeti belemetsződéseket" tartalmazza, hanem az árnyék- és fényhatárokat, az anyag- és szín-váltásokat is! A tónusozáshoz tehát minden jelentősebb tónusváltás határvonalára szükségünk lesz. Egyébként absztrakt "vonalat" is azért látunk, mert eltérő tónusú foltok határát észleljük. Az elő-tónushoz sorolom a vonalas felület-osztásokat és az anyagjelöléseket. Gyakran előfordul, hogy elő-tónusozás közben az osztások bizonyos mezőkben annyira besűrűsödnek, hogy az már szinte árnyékolásnak hat.

Tanulmányom az alaptónussal, mint vonalmenti tónus-különbséggel foglalkozik.

A "Helyi Kontraszt" megközelítése - Árnyékok a székláb körül

Vizsgáljuk meg a székláb önárnyékos oldalának azt a részletét, ahol az önárnyék a vetett-árnyékkal találkozik! Az önárnyék a tárgyon belül van. A vetett-árnyék a környezethez tartozik. Az érintkezési szakaszon - az eddig egységesen sötétnek vélt - képsík-mozaik belső határsávja külső szomszédjához képest világosabbnak látszik.

A kezdők hajlamosak egyetlen megfigyeléssel elintézni a tónusozás többlépcsős folyamatát, amikor csak a tárgyon belül vetik össze a megvilágított oldalt az árnyékban levővel. Típushibának számít az önárnyékos tárgy-oldal azonnali, teljes besatírozása. A főtéma kidolgozása során a környezethez tartozó tónusok helyi hatásait is mérlegelnünk kell.

3. ábra: Székláb-példa. Árnyékok találkozása 
 

Az alaptónus megvalósításának lépései

Felfogásom szerint a tónusozást a "helyi kontrasztok" megfigyelésével, vagyis a vonalmenti ellentét-párok helyszíni feltérképezésével érdemes indítanunk.

A helyi kontraszt kivitelezése úgy történik, hogy a képsík-mozaikok határaira összpontosítunk. "Figyelmünk távcsövét" ráirányítjuk az első mező kerületének egy-egy szakaszára. A vonalmenti tónus-különbségek megállapítása érdekében a vonalháló többi részét ideiglenesen kitakarjuk. (Alkalmas demonstrációs eszközünk erre pl. egy lyukas CD-lemez is.) A célterület kontúrvonalát "kerület-követő felderítéssel", azaz oldal-kihagyás nélkül követjük. A kérdéses határsávot annyira kinagyítjuk, hogy figyelmünk fókuszában csak egyetlen, kurta vonal-szakasz maradjon. Ekkor a szemügyre vett kontúrvonal a "megfigyelés körét" kettéosztja.

A mező-felek szomszédsági viszonyban vannak. A vonal két oldalát vonalfél-szomszédságnak (vonalmenti ellentét-párnak) neveztem el. Feladatunk most e szomszédságok összehasonlítása világossági szempontból. A tónusozás kezdetén, ideiglenesen, a helyi különbségeket végletekben állapítjuk meg. Minden képsíkbeli vonalnak két oldala van. Eldöntendő az a kérdés, hogy melyik oldal a sötétebb? Valamelyik oldal-félnek feltétlenül győznie kell a sötét-világos viadalában! Az esetek döntő többségében egyértelműen kiválasztható a sötét oldal. Ahol van vonal, ott tónus-különbség is adódik.

Megfigyelésünk eredményét "tónus-kezdeménnyel" rögzítjük. Az egyszerűség kedvéért eleinte csupa szélsőséges értékekkel dolgozunk. A fél-oldal vagy teljesen "világos", vagy egészen "sötét"! Az átmenetek szürkéit későbbi vonalháló-rétegek fokozataival nyerjük majd. Fehér papíron dolgozva, a világos oldal egyelőre maradjon üresen! Legnagyobb kontraszt a "semmi" és a "valami" között feszül. Kétoldali, azonos "szürke" ugyanis kioltaná egymást, s a kontraszt-hatás megszűnne.

Ezután a tónus-kezdemények összehangolása következik. A világos és sötét végleteket szürke-skálák révén kötjük össze, vagyis megfelelő átmeneteket képezünk. Ceruza-technikában az első vonalréteg kontúrral párhuzamos sorozatként jelenhet meg. Az eredeti határvonal belesimul a sötétebbik oldal-félbe.

A "helyi kontraszt" elvét más technikákban is eredményesen alkalmazhatjuk.

4. ábra: Felületkövető vonalháló (tus-technika)
Tus-rajznál a helyi kontrasztot létrehozó, első vonal-sorozat a mező-határtól "elfelé", arra merőlegesen is elindítható.
A további vonalrétegek itt akár derékszögben is találkozhatnak.
A vonalkázás irányának gondos megválasztásával közvetlenül kifejezhetjük a felületek térbeli helyzetét. "Felületkövetés" esetén ugyanis a tónusozás vonalhálója az esésvonalakat vagy a rétegvonalakat követi. Közelebbről ez azt jelenti, mintha a felületre merőleges metszősík nyomán keletkező metszésvonallal párhuzamos vonalakkal tónusoznánk.
 

A megfigyelések száma

A legelső képsík-mozaikhoz tartozó "helyi kontrasztok" meghatározásához legalább annyiszor kell odanéznünk, ahány oldalú síkidom a kérdéses mező. A megfigyelések számát a kapcsolódó kontúrok tovább növelik, hiszen ezek a szomszédos területeket újabb zónákra tagolják. A sarkokba torkolló mezőhatárok egyszeresen számítanak. Duplán veendők viszont az oldalakba befutó keretvonalak. Ekkor ugyanis az eredeti határhoz többféle képsík-mozaik kapcsolódik, amelyeknek világosságát előbb egymástól is el kell különíteni. Képletben kifejezve:

Msz = k+2Kvél+Kvs

  • ahol Msz = a megfigyelések száma,
  • k = a képsík-mozaik kerületének oldalszáma,
  • Kvél = az oldalba metsző keretvonalak száma,
  • Kvs = a sarkokba futó keretvonalak száma.

Fenti összefüggés csak a legelső képsík-mező esetére igaz, mivel a kapcsolódó mezők körüljárásakor egyre több ismétlődéssel találkozunk. A vonalmenti ellentétek felderítésének zöme az első, központi képsík-mozaikra esik. Mint megannyi döntés (korábban feltett összehasonlító kérdéseinkre) szaporodnak a tónus-kezdemények! Végül az adatok füzére összeér, s az alap-tónusozás helyszíni szakasza − a helyi kontrasztok megállapításával − lezárul.

5. ábra: Hatékonyság-vizsgálat.
A vonalmenti ellentétek felderítésének zöme az első, központi képsík-mozaikra esik. (A mozaikok sorszáma alatt zárójelben szerepel az adott mezőhöz tartozó megfigyelések száma.) A mellékelt hasáb-példa szerint a Helyi Kontraszt-megfigyelések kilenc tizede - a mezők össz-mennyiségét kerek egésznek véve - az első ötödben lezajlik.
 

Hasáb-példa

A megfigyelések számára szerkesztett képletet kövessük az alábbi példán (6-10. ábrák)!

Végezzük el a helyi kontraszt kerület-követő felderítését először az oszlop önárnyékos oldalán! A mellékelt rajz szerint a választott képsík-mező kerületéhez kettő darab, oldalélbe metsző keretvonal ("környezeti belemetsződés") tartozik.

 

Kvél = 2

 

A vizsgálandó mező oldalainak száma (k) = 4
A sarkokba futó keretvonalak száma (Kvs) = 6

 

Körbejárva a mezőt, összeszámolhatjuk, hogy első képsík-mozaikunk határsávjainak megfigyeléséhez összesen 4+2x2+6 = 14 db "odapillantás" szükséges.

6. ábra: Az önárnyékos hasáb-oldal (mint első képsík-mozaik) környezetével kontrasztba állítva.
 
7. ábra: Fókuszálás.
Az első képsík-mozaik kerületét követve felderítjük a helyi világos- és sötét-ellentéteket. Figyelmünk fókuszát szakaszosan a kinagyított vonal-részletre irányítjuk. 
 
8. ábra: Döntés.
A határsávokat összehasonlítjuk, majd sorra bejelöljük a sötét fél-oldalak helyét. A vonalmenti ellentétek egyértelmű megállapítása érdekében a háló többi részéről átmenetileg nem veszünk tudomást.
 
9. ábra: Átmenetek.
A képsík-mozaikon belül kialakult szélsőséges tónus-kezdemények között átmeneteket képzünk. Lehetséges variációk: S/S, V/V ill. S/V, V/S. Szaggatott vonal jelzi az átfordulások képzelt tengelyét.
 
10. ábra: Kiterjesztés.
A tónus-kezdeményeket kiterjesztjük a közeli kerethatárokig ill. a "virtuális tónusváltókig", amelyek mentén az ellentétek átfordulnak.
Kialakulnak az átellenes "sakktábla-mezők".
 
 

Gyakorlati tanácsok a ceruzás tónus-lépcsőkhöz

A ceruzarajz fejlesztése idején a vonalháló-rétegeket szaporítjuk, a kimaradt közöket kiegészítjük, a szélsőségek között pedig átmeneteket képezünk. A vonal-sorozatok irányát is ekkor csoportosíthatjuk (pl. söprű-alakú foltokban). Elrendezzük vonalközöket, rendbe szedjük az átfedéseket. Tisztázzuk a folt-határokat, eldolgozzuk a réteg-határokat. Így alakul egyedi alkotássá a tónusrajz!

A téma belső logikáját követve, foltról-foltra (pontosabban: térsíkról-térsíkra haladva) gondosan nézzük át vonal-sorozatainkat! Szempontjaink a következők:

  • A vonalak minősége (a vonalak helye, vastagsága, hossza, iránya, tömöttsége, pereme, folytatólagossága, szomszédjától való távolsága; a vonalak köze),
  • A vonal-rétegek száma (a folt mint "seprű" alakja és határai, a rétegeződések átfedése, a foltok egymásba-olvadása, a szomszédságok viszonya, a vonal-sorozatok iránya s ezek egymással bezárt szöge, stb.)

Árnyékfolton belül gyakran találunk fényt. Az árnyékos mezőket csak fokozatosan sötétítsük! Helyi kontrasztos megfigyeléseink nyomán elindított, rövid vonal-sorozatainkat (vagyis a "tónus-kezdeményeket") a kidolgozás során a köztes tónusok szürkéivel rendezzük össze. Egy-egy mező belseje az átmenetek felrakása után szinte mindig világosabb marad, mint a perem-területek. A rajzlap széleinek részleges sötétítése tovább növeli a mélységi hatást. Különítsük el egymástól a fényes és az árnyékos zónákat! Külön fázisban járjuk körül újra a fényeket (ezt nevezzük fényvadászatnak).

A vonalréteg-hálók számának felső határát a vonalak között megőrzendő legkisebb távolság határozza meg. A tónusozás egyik eredményeként a kontúrok beleolvadnak valamelyik vonalfél-oldal tónusába.

A helyszíni tónusozás döntő hányada a (pillanathoz és nézőponthoz kötött) helyi kontrasztok vázlatos rögzítésével telik. Véleményem szerint a vonalmenti tónuskülönbségek lelkiismeretes feltárása a természet után készítendő látvány hitelességének egyik záloga. A kidolgozás gyakran emlékképekből táplálkozik - megfigyeléseink jegyzet-szerű tónus-kezdeményeit utólag összefésüljük. Ekkorra a helyszíni hatások közül biztonsággal kiszűrhető a lényeg, s összegezhetjük a téma szempontjából valóban fontos dolgokat.

11. ábra: Ceruza- rétegek.
A vonalhálók iránya, kihagyások, a vonalak köze.
(Önarckép-részlet Chateloy-ból, 1976)
 

Összefoglalás

A "helyi kontraszthoz", mint vonalmenti tónushoz a vonalas szerkezeti felépítés után, de még az általános tónusozás előtt folyamodunk. A főtéma kidolgozása során a környezethez tartozó tónusok helyi hatásait is mérlegelnünk kell. Figyelmünk fókuszát szakaszosan ráirányítjuk a kontúrok határsávjaira. A vizsgálandó képsík-mozaik belső világossági viszonyait ("kerület-követő felderítéssel") szomszédaiéhoz viszonyítjuk.

Ahol van vonal, ott tónus-különbség is adódik. Fény és árnyék kölcsönhatásukban érvényesül. ("Nincsen hegy völgy nélkül.") Tónus-rajzunkon a fényeket árnyékok kísérik, a sötét részeket világosabb foltok zárják körül. Átellenes képsík-mozaikok azonos tónusú sávjai a közös határ mentén pontban találkoznak, miképp a sakktábla-mezők.

A tisztavonalas, "fehér grafika" a vonalháló mentén először csupán szélsőséges, világos-sötét ellentét-párokkal mélyül. Később a képsík-mozaikon belül a már korábban feltérképezett tónus-végletek közé átmeneteket illesztünk. A felületek, anyagok, térsíkok és színek eltérő világossági fokozatait további tónusrétegekkel mutathatjuk be.

Fogalom-magyarázó kisszótár

Elemi folt: A tónusozott képsík-mozaik legkisebb összetevője. Alakja közel háromszög. Mindegyik elemi folt egy "éles" peremből és két halványabb szegélyből áll. Az elemi folt éles peremével illeszkedik a kontúrvonalra. Az éles perem és a tompa oldalak között a világossági skála kezdeti átmenetei érvényesülnek. Így a tónus-kezdemény is "elemi folt".

12. ábra: Elemi folt (tónus-kezdemény) figyelmünk fókuszában.
 

Felület-követő vonalháló: a vonalkázás iránya párhuzamos a felületre merőleges metszősík nyomán keletkező metszésvonallal.
Határsáv: A kontúrvonalakat kétfelől szegélyező, eltérő világosságú mezők
Képsík-mozaik: A vonalrajz kontúrokkal határolt mezője. Az előkészítő tisztavonalas háló nemcsak a tárgy- és a környezet keretvonalait tartalmazza, hanem az árnyék- és fényhatárokat, az anyag- és színváltásokat, tükröződéseket, valamint minden egyéb jelentős határvonalat, amely tónus-váltást jelez (12. ábra).

13. ábra: A hasáb-példa szétbontása képsík-mozaikokra.
Összességük kiadja a teljes képfelületet. Kezdő mozaiknak a központi, önárnyékos tárgy-oldalt választottam. 
 
Kerület-követő felderítés: a kiválasztott képsík-mozaik kerülete mentén haladva, a határsáv belső felét szakaszosan összehasonlítjuk a külső vonal-fél világosságával.
Kontúrvonal: A képsík-mozaikokat egymástól elválasztó vonal, amely mentén átellenes tónus-különbség keletkezik.
Környezeti belemetsződés: A főtéma térbeli helyzetére utaló vonal, amely a tárgy-kontúrba látszólag belevág, s annak tagolásával már a tisztavonalas előkészítés idején nagyban hozzájárul a pontos szerkezeti felépítéshez.
Köztes tónus (szürke-skála): A vizsgált képsík-mozaikon belüli helyi kontrasztokat rögzítő, szélsőséges tónus-kezdemények összehangolására szolgáló átmenet.
Helyi kontraszt: Vonalmenti tónus-különbség.
 
14 ábra: A Helyi Kontraszt illusztrációja.
(E. Saarinen: A Nagy Iv. Jefferson-emlékmű és kilátó St.Louis-ban, Missouri, USA) A kontrasztos környezetbe állított keret saját tónusa elsötétül ott, ahol háttere kivilágosodik.
 
Figyelmünk fókusza (a megfigyelés köre): A "helyi kontraszt" megvalósítása során egy-egy képsík-mozaik kerületére összpontosítunk. A határ-menti tónus-különbségek megállapítása érdekében a vonalháló többi részét ideiglenesen kitakarjuk. A célterület kontúrvonalát "kerület-követő" felderítéssel követjük. Úgy fókuszáljunk, hogy a "megfigyelés körében" csak egyetlen, kurta vonal-szakasz maradjon! Általános, "T"-csomóponthoz ezért legalább három db megfigyelési kör tartozik! A kérdéses határsávot kinagyítjuk. Ekkor a szemügyre vett kontúrvonal a "megfigyelés körét" egy világos és egy sötét félre osztja.
 
15. ábra: Figyelmünk fókusza (A "megfigyelés köre").
Kísérletképpen az egyéb részleteket átmenetileg egy lyukas tárcsával takarjuk ki.
 

Rejtett tónus-váltó: képzelt határ ellentétes tónus-kezdemények között. Köztes tónusok révén ezen a szögfelező-szerű virtuális vonalon fordulnak át az azonos képsík-mozaikon belül csatlakozó szélsőségek.

16. ábra: Pontozva a rejtett tónusváltók,
amelyek mentén az azonos képsík-mozaikon belül szélsőséges tónusok (szürke skálák révén) átfordulnak.
 
Sakktábla-effektus: Szomszédos képsík-mozaikok azonos tónusai a határ mentén, átellenesen, csak pontban érintkezhetnek, különben eltűnne a vonal.
 
17. ábra: Sakktábla-effektus.
Helyezzük el ujjunkat a lap szélén úgy, hogy a környezet fekete-fehér oszása éppen keresztezze!
Világos háttér előtt ujjunk sötétnek, sötét háttér előtt világosnak látszik.
Az ellentétes tónusú háttér-mezők a tárgykontúron belüli tónust is váltásra kényszerítik.
 

Tisztavonal-háló: A szerkezeti felépítés eszköze, amely a tárgykontúrokon kívül a környezet lényeges határvonalait is (a "környezeti belemetsződéseket") magába foglalja. Ide soroljuk az árnyék- és fényhatárokat, az anyag- és színváltásokat is, továbbá minden egyéb vonalat, amely tónusváltást jelez.
Tónus-kezdemény: A vonalmenti "Világos vagy Sötét?" összehasonlítás eredményét rögzítő elemi folt, amely a figyelem fókuszába redukált vonal-szakasz sötét oldalfelére éles határával illeszkedik, attól elfelé pedig elhalványul (vö. 12. ábra).
Tónus: relatív világossági fokozat, ami szomszédjához képest érvényesül.
Vonalfél-szomszédság: A megfigyelés körébe koncentrált vonal két oldala. Első tónuslépcsőben feladatunk ezeknek a szomszédságoknak világossági összehasonlítása. A helyi különbségeket ideiglenesen végletekben állapítjuk meg. ("A vonal melyik oldala a sötétebb?") Ahol van vonal, ott lesz egyértelmű tónus-különbség is.
Vonalháló-réteg: Felfogásom szerint a tónusos távlati kép hártya-szerű rétegekből tevődik össze. A szerkezeti felépítés tisztavonal-hálója az a biztonságos alap, amelyre a különböző tónus-rétegek és végül a színek ráépülhetnek. Tónusozó eszköztáram első helyén szerepel a "helyi kontraszt", amely a vonalmenti tónus-különbségek megfigyelésén alapul. Közbülső helyet foglal el az "árnyékok és fények" állomása. A levegő-perspektíva módosításait külön térsík-tónusokkal vehetjük figyelembe. A színek tónus-különbségeinek érzékeltetése pedig további rétegek bevetését igénylik.     

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.