Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Helyek/Infrastruktúra

Újra a Tervtanács előtt a 4-es metró Móricz Zsigmond körtéri állomása és felszíni rendezési koncepciója

1/4

Hirdetés
?>
?>
?>
?>
1/4

Újra a Tervtanács előtt a 4-es metró Móricz Zsigmond körtéri állomása és felszíni rendezési koncepciója
Helyek/Infrastruktúra

Újra a Tervtanács előtt a 4-es metró Móricz Zsigmond körtéri állomása és felszíni rendezési koncepciója

2005.06.20. 08:45

Projektinfó

Szerzők:
Szentpéteri Márton

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Dosszié:

A Tervtanácson a legkomolyabb vita az aluljárókkal kapcsolatban, illetve a felszíni gyalogos forgalom tervezett átalakításával kapcsolatban alakult ki.

Korábban tudósítottunk már a Fővárosi Tervtanács "monstre" 4-es metró napjáról, ahol a tíz állomás gyakorlatilag egy-egy napirendi pontnak felelt meg, így sokszor a teljes koncepció is csak vázlatosan érvényesülhetett Erő Zoltánék prezentációjában. Akkor a Tervtanács arra kérte a tervezőket, jelesül Gelesz Andrást, hogy a Móricz Zsigmond körtér terveit gondolják újra. E kérés folyományaként láttatható a június 8-i Tertvatanács újabb napirendi pontja. Ne gondolja azonban senki, hogy a szakmai vita nyugvópontra jutott volna, ez a komplex projekt annál sokkal bonyolultabb kérdéseket vet fel, minthogy rövid úton végleges szakmai döntéseket lehetne hozni. Minderre szerkesztőségünk figyelmét Erő Zoltán is felhívta, aki ugyanakkor azt is jelezte, hogy a legutóbbi Tervtanács óta is gőzerővel folyik a munka tovább, s úgy két héten belül várható definitív válasz a felmerült kérdésekre. Az ügyre tehát még visszatérünk.



A Tervtanácson a legkomolyabb vita az aluljárókkal kapcsolatban, illetve a felszíni gyalogos forgalom tervezett átalakításával kapcsolatban alakult ki. András István opponenciájában mindjárt fölhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy a gondok a 2002-es KSzT-ből származnak, hiszen minden aluljáróellenes szakmai vélemény ellenére a Móriczon végül is számos olyan aluljáró épült, amiről ma már bátran állítható, hogy fölösleges beruházás volt.

Schneller István, Budapest főépítésze, a Tervtanács során igen intenzíven támadta az "aluljárók városának" vízióját, s a most kialakításra javasolt metróállomás aluljárójának a hosszanti gyalogos forgalom előtti megnyitása ellen emelt szót, akárcsak az opponens. Schneller összefoglalójában azonban megadta magát a jelenlévők szakmai érvei mellett, s a következőképp összegezte a Tervtanács véleményét:

  1. több fényt kell biztosítani a felszínről az állomáson;

  2. a kétkijáratos sémát kell továbbgondolnia a tervezőknek;

  3. a gyalogos közlekedést a hosszanti aluljáróban biztosítani kell, de az agora-funkciókkal szemben csupán dohányáru, virágos, és újságos boltok telepítése támogatható.

A közlekedési koncepciók részletes vitája nem eredményezett mást, minthogy a Tanácsnak el kellett ismernie, a kérdésben nem tud megnyugtató álláspontot kialakítani. Ugyancsak a Tervtanács hatáskörén kívülálló tényező a 6-os villamos végállomásának, a legendás "huroknak" az átalakítása, hiszen az a BKV Rt. hatáskörébe tartozik, azzal azonban a teremben mindenki egyetértett, hogy ez a döntés megkerülhetetlen szükséglet ahhoz, hogy értelmes térrendezési verzió születhessék meg a XI. kerület e fontos csomópontjában. Schneller zárómondatában Dévényi Tamás felvetését ismételte meg, amennyiben felhívta a figyelmet arra, hogy az új aluljáró megtervezése nem tekinthet el a korábban tulajdonképp értelmetlenül megépült aluljárók arculatától.



A Tervtanácsról tudósító újságíró minden tekintetben elégedett lehetett azzal, milyen komolyan veszik jeles építészeink a metró ügyét. Egy dolog azonban rendkívül zavaró volt. Ez pedig a több hozzászólásban is artikulálódó hajléktalan-ellenes hangvétel. A sok szempontból jogos aluljáró-ellenes urbanista szemlélet egyik aduásza a hajléktalanok szidása, mintha minden esetben ők tehetnének arról, hogy a társadalom perifériájára kerültek. A közterek újraértelmezését hangoztató nájmódi szellemi trendek nem éppen ilyen attitűdöt tükröznek mostanában a nagyvilágban. Megdöbbentő, ahogy Eltér István, a Magyar Építész Kamara elnöke, "ki a hajléktalanokkal az aluljárókból!", vagy "ne legyen ez tervezési kérdés!" jelszavakkal szól indulatosan hozzá a vitához. Mindeközben a korábbi körtéri aluljárók új funkciójának spontán agyviharában senkinek sem jut eszébe az a humánus megoldás, hogy hajléktalanszállóvá alakítsuk azokat, s ne múzeummá, avagy földalatti plázává.

SzeM

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.