| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Variációk egy témára - Kengo Kuma cukrászdája

1/0
Hirdetés
1/0
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Variációk egy témára - Kengo Kuma cukrászdája

2014.06.17. 12:33

Projektinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Sunny Hills bemutatóterem, Tokió

URL:
Kengo Kuma & Associates

Tervezés éve:
2012

Építés éve:
2013

Bruttó szintterület:
293 m2

Stáblista

vezető tervező: Kengo Kuma
tartószerkezet: Jun Sato Structural Engineering
generálkivitelező: Satohide Corporation
megbízó: SunnyHills Japan
helyszín: Minami Aoyama 3-10-20, Minato-ku, Tokió, Japán

A közelmúltban készült el Kengo Kuma koncepciója alapján a “Sunny Hills" tajvani cukrászat tokiói bemutatóterme. Élménybeszámoló és épületleírás elsőkézből, a Távol-Keletről Várhelyi Judittól.

Japánban a Sunny Hills ismert márka, hiszen az ananásszal töltött édesség közkedvelt omiyage, vagyis utiajándék néven; helyi barátainknak tőlünk is ezt kérték, amikor néhány éve Tajpeibe látogattunk. Nemrég elmentem megnézni a bemutatótermet és már reggel, nyitás előtt tekintélyes sor állt előtte. A népszerűség részben az ingyenes kóstolónak tudható be, de a sztárépítész neve és a feltűnő, azonnal ismertté vált homlokzat felbecsülhetetlen értékű reklámot biztosított a cégnek.

A bemutatóterem Tokió elegáns Aojama negyedében, lakóházak között áll, alig néhány száz méterre a luxusbutikokkal szegélyezett Omoteszandó úttól, ahol Herzog & De Meuron Prada butikja és Kuma egyik legsikeresebb terve, a Nezu Múzeum is található.

A homlokzatot felhőként burkoló farács félreismerhetetlenül azonosítja az épületet. Az egymásba kapcsolódó lécek csomóponti kialakítása hasonló a hagyományos, favázas, papír tolóajtóhoz, de a merőleges csatlakozást Kuma harmincfokos szögben elfordította. A keskeny, 6x6 cm-es keresztmetszetű elemek térbeli összekapcsolásával alakul ki a homlokzat. A csatlakozás konstrukciós módszerét az építész korábban a Csidori bútorcsalád és a Kjúsú szigetén található Dazaifu Starbucks kávéház projektek során kísérletezte ki, de a rácsszerkezetet Kuma teljesen másképpen alkalmazza a két épületen.

A korábban épült, egyszintes kávéház a Dazaifu Tenmangu szentély felé vezető, forgalmas bevásárlóutcán áll, jobbról-balról beszorítva nála magasabb szomszédai közé. A lécek kifelé meredeznek, mint a sündisznó tüskéi, megidézve a shinto szentélyek tetején látható, V-alakú csigi pallókat. Az átlós szerkesztésű, vízszintes irányulású faszerkezet sodrása befelé húz a kávéházi térbe. Az épület tulajdonképpen egy doboz, amit a farács, mint díszítőelem tesz izgalmassá, dinamikussá. Érdekesség, hogy a külső-belső rácsokhoz állítólag összesen öt kilométer hosszú faanyag került beépítésre.

A “Sunny Hills" bemutatóterem esetében a rács három oldalról öleli körül az épületet, amely saroktelken áll. A lécek által kirajzolt rombuszok felfelé, az égre mutatnak, ezzel kicsit megnyújtva a háromszintes, zömök tömeget. A bejárati szinten kis belső kert kapott helyet, ezen át vezet fel a lépcső az emeletre, a bemutatóterembe. Itt, egy nagy asztalnál szolgálják fel a vendégeknek a kóstolót: a nevezetes ananászos süteményt, egy csésze tajvani oolong tea kíséretében. A második emeleten különszoba és kiszolgálóegységek találhatók és innen vezet a külső lépcső a tetőteraszra, ami azonban, sajnos, nem látogatható.

Ennek az épületnek a története egyike azoknak a ritka eseteknek, amikor az építész és a megrendelő szellemisége egymásra talált, mert a megbízó a cég szellemiségét képviselő, tradicionális módon megmunkált, természetes anyagok használatát írta elő. Így a költséges és munkaigényes szerkezet alkalmazása nem ütközött ellenállásába. Az ilyen találkozásokból rendszerint valami egyedülálló születik; ez az épület sem kivétel ez alól.

Várhelyi Judit

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.