/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Variációk egy témára - Kengo Kuma cukrászdája

2014.06.17. 12:33

Projektinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Sunny Hills bemutatóterem, Tokió

URL:
Kengo Kuma & Associates

Tervezés éve:
2012

Építés éve:
2013

Bruttó szintterület:
293 m2

Stáblista

vezető tervező: Kengo Kuma
tartószerkezet: Jun Sato Structural Engineering
generálkivitelező: Satohide Corporation
megbízó: SunnyHills Japan
helyszín: Minami Aoyama 3-10-20, Minato-ku, Tokió, Japán

A közelmúltban készült el Kengo Kuma koncepciója alapján a “Sunny Hills" tajvani cukrászat tokiói bemutatóterme. Élménybeszámoló és épületleírás elsőkézből, a Távol-Keletről Várhelyi Judittól.

Japánban a Sunny Hills ismert márka, hiszen az ananásszal töltött édesség közkedvelt omiyage, vagyis utiajándék néven; helyi barátainknak tőlünk is ezt kérték, amikor néhány éve Tajpeibe látogattunk. Nemrég elmentem megnézni a bemutatótermet és már reggel, nyitás előtt tekintélyes sor állt előtte. A népszerűség részben az ingyenes kóstolónak tudható be, de a sztárépítész neve és a feltűnő, azonnal ismertté vált homlokzat felbecsülhetetlen értékű reklámot biztosított a cégnek.

A bemutatóterem Tokió elegáns Aojama negyedében, lakóházak között áll, alig néhány száz méterre a luxusbutikokkal szegélyezett Omoteszandó úttól, ahol Herzog & De Meuron Prada butikja és Kuma egyik legsikeresebb terve, a Nezu Múzeum is található.

A homlokzatot felhőként burkoló farács félreismerhetetlenül azonosítja az épületet. Az egymásba kapcsolódó lécek csomóponti kialakítása hasonló a hagyományos, favázas, papír tolóajtóhoz, de a merőleges csatlakozást Kuma harmincfokos szögben elfordította. A keskeny, 6x6 cm-es keresztmetszetű elemek térbeli összekapcsolásával alakul ki a homlokzat. A csatlakozás konstrukciós módszerét az építész korábban a Csidori bútorcsalád és a Kjúsú szigetén található Dazaifu Starbucks kávéház projektek során kísérletezte ki, de a rácsszerkezetet Kuma teljesen másképpen alkalmazza a két épületen.

A korábban épült, egyszintes kávéház a Dazaifu Tenmangu szentély felé vezető, forgalmas bevásárlóutcán áll, jobbról-balról beszorítva nála magasabb szomszédai közé. A lécek kifelé meredeznek, mint a sündisznó tüskéi, megidézve a shinto szentélyek tetején látható, V-alakú csigi pallókat. Az átlós szerkesztésű, vízszintes irányulású faszerkezet sodrása befelé húz a kávéházi térbe. Az épület tulajdonképpen egy doboz, amit a farács, mint díszítőelem tesz izgalmassá, dinamikussá. Érdekesség, hogy a külső-belső rácsokhoz állítólag összesen öt kilométer hosszú faanyag került beépítésre.

A “Sunny Hills" bemutatóterem esetében a rács három oldalról öleli körül az épületet, amely saroktelken áll. A lécek által kirajzolt rombuszok felfelé, az égre mutatnak, ezzel kicsit megnyújtva a háromszintes, zömök tömeget. A bejárati szinten kis belső kert kapott helyet, ezen át vezet fel a lépcső az emeletre, a bemutatóterembe. Itt, egy nagy asztalnál szolgálják fel a vendégeknek a kóstolót: a nevezetes ananászos süteményt, egy csésze tajvani oolong tea kíséretében. A második emeleten különszoba és kiszolgálóegységek találhatók és innen vezet a külső lépcső a tetőteraszra, ami azonban, sajnos, nem látogatható.

Ennek az épületnek a története egyike azoknak a ritka eseteknek, amikor az építész és a megrendelő szellemisége egymásra talált, mert a megbízó a cég szellemiségét képviselő, tradicionális módon megmunkált, természetes anyagok használatát írta elő. Így a költséges és munkaigényes szerkezet alkalmazása nem ütközött ellenállásába. Az ilyen találkozásokból rendszerint valami egyedülálló születik; ez az épület sem kivétel ez alól.

Várhelyi Judit

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk