/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Viták a balsorsú torony körül

1/2

Harmon Hotel Las Vegas

?>
Harmon Hotel Las Vegas
?>
1/2

Harmon Hotel Las Vegas

Viták a balsorsú torony körül
Közélet, hírek

Viták a balsorsú torony körül

2010.11.26. 13:17

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Foster + Partners

Földrajzi hely:
Las Vegas, Egyesült Államok

Heves harcok dúlnak Las Vegas-ban egy, a Foster + Partners által tervezett és majdnem kész hotel felrobbantása vagy visszabontása körül. Az érintettek egymásra mutogatnak, tervezési és építési hibákat emlegetnek, közben pedig várják a bíróság döntését.

A Las Vegas CityCenter együttesében álló, 62000 m2 alapterületű hotelt lebontják – legalábbis a brit sajtó szerint. Az épületet a Foster + Partners iroda tervezte az Adamson Associates Architects céggel együttműködve, ám a tartószerkezetet már nem régen „leírta" Bobby Baldwin, a Citycenter vezérigazgatója, a társaság „legnagyobb csalódására".

Harmon Hotel Las Vegas
1/2
Harmon Hotel Las Vegas

Bár a külső munkálatokkal már 2009-ben elkészültek, a Harmon Hotel azóta üresen, bírósági harcok kereszttüzében áll, állítólag a „kivitelezhetőség hiánya" miatt. Az ütemezés szerint 2010 végén nyitották volna meg, a tervek szerint a Harmon Hotelben 400 luxus vendégszobát és lakosztályt, 1600  m2 konferenciateret és egy Frederic Fekkai fodrász-szalont alakítottak volna ki. Az épületváz szerkezeti elégtelensége felett dúló intenzív viták sorozatát mostanra reklámcélokra használták fel, Las Vegas-i plakátokkal teleaggatva az erőteljesen tükröző üveghomlokzatot.

A World Architecture News amerikai tudósítója, Sharon McHugh 2009. februárjában úgy nyilatkozott, hogy a torony tetejéről 21 emeletnyi öröklakást lebontanak, magasságát ezzel 49 szintről 28 szintre csökkentve. Azt remélik, hogy az impozáns ARIA Resort és Casino, a CrystalsTM üzletközpont, valamint a Mandarin Oriental Hotel és Spa által övezett, immár  „törpévé" tett épület kapuként - átjáróként fog szolgálni a Citycenter együttese számára; ez a vízió még megvalósulhat.

A nagy hűhó egy évvel ezelőtt kezdődött, amikor felfedezték, hogy a Perini Building Company kivitelező cég  alvállalkozója, a Pacific Coast Steel a ház 15 emeletén rosszul építette be az acél merevítéseket. Később kiderült, hogy egy harmadik társaság, egy szakértői csoport – a Converse Consultants – figyelmen kívül hagyta ezeket a hibákat és 62 jelentést hamisított meg öt hónapon keresztül. A dologba belekevert ellenőrző személyek tanúsítványait visszavonták vagy felfüggesztették.

A jelenlegi állás szerint elég nagy a zűrzavar a Harmon Hotel jövőjét illetően, mivel a The Sunday Times brit újság tudósításában „a fejlesztők múlt héten megállapodtak arról, hogy előkészítik az épület felrobbantását és újra kezdik az egész munkát", míg a The Las Vegas Sun helyi hírportál szerint  „a Perini (a fővállalkozó) fenntartja nyilatkozatát, mely szerint a szerkezet megerősíthető." A Fox 5 News úgy tudja, hogy „bármilyen beszélgetés a Harmon felrobbantásáról egészen addig elhamarkodott, amíg a bíróság döntést nem hoz arról, hogy ki hibázott – amelyre várhatóan valamikor 2012-ben kerülhet sor."

Amikor a World Architecture News megkereste a Foster + Partners irodát, így informáltak minket: „a megbízó hivatalosan nem tájékoztatta az irodát  a bontásról. A megépíthetőséggel kapcsolatos kérdések a szerkezettervezők terveire hivatkoznak, nem a Foster + Partners iroda rajzaira. A F+P nem kíván részt venni a hivatalos vitákban." Ez az állítás ellentmond a The Sunday Times cikkében megjelenteknek, amely azt sugallja, hogy „Foster tervei hozzájárultak a kudarchoz", amely vádat a cég vadul tagad.

A felelősség másra hárításának lehetünk a tanúi, mivel a fővállalkozó Perini Buliding Company elnöke, Craig Shaw néhány hónappal ezelőtt nyilvánosságra hozott egy nyilatkozatot, amely szerint  „a Perini kitart azon álláspontja mellett, hogy a tervezési hibák hozzájárultak a Harmon Hotel szerkezeti következményeihez, valamint a tervezett és engedélyezett statikai rajzok egy része tartalmazott olyan merevítő acél elemeket, amelyeket nem lehetett a tervek szerint beépíteni."

A Halcrow Yolles szerkezettervező cég mérnökei nem kívántak válaszolni a sajtó feltett kérdéseire.

World Architecture News

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk