| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Vöröslő zenedoboz Debrecenben

1/30

tervezési helyszín

tervezési helyszín

19. századi kataszteri térkép

Burgundia és Csapó utcasarok

Burgundia és Blaháné utca sarok

helyszín szabályozási terve

felülnézet

földszinti alaprajz - tervező: Bató Blanka

a tömegábrák alaprajzokkal együtt értelmezhetőek - tervező: Bató Blanka

1. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka

2. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka

3. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka

Burgundia utca felőli homlokzat - tervező: Bató Blanka

Blaháné utca felőli homlokzat - tervező: Bató Blanka

m1-m1 metszet - tervező: Bató Blanka

m2-m2 metszet - tervező: Bató Blanka

m3-m3 metszet - tervező: Bató Blanka

m4-m4 - tervező: Bató Blanka

zenetár - tervező: Bató Blanka

homlokzatból kiugró vörös doboz - tervező: Bató Blanka

próbaterem - tervező: Bató Blanka

billentyű terem

kilátás a Blaháné utcára - tervező: Bató Blanka

lépcsőtér - tervező: Bató Blanka

külső látvány - tervező: Bató Blanka

esti látvány - tervező: Bató Blanka

jazz koncert - tervező: Bató Blanka

rock koncert - tervező: Bató Blanka

ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka

ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka

?>
tervezési helyszín
?>
tervezési helyszín
?>
19. századi kataszteri térkép
?>
Burgundia és Csapó utcasarok
?>
Burgundia és Blaháné utca sarok
?>
helyszín szabályozási terve
?>
felülnézet
?>
földszinti alaprajz - tervező: Bató Blanka
?>
a tömegábrák alaprajzokkal együtt értelmezhetőek - tervező: Bató Blanka
?>
1. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka
?>
2. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka
?>
3. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka
?>
Burgundia utca felőli homlokzat - tervező: Bató Blanka
?>
Blaháné utca felőli homlokzat - tervező: Bató Blanka
?>
m1-m1 metszet - tervező: Bató Blanka
?>
m2-m2 metszet - tervező: Bató Blanka
?>
m3-m3 metszet - tervező: Bató Blanka
?>
m4-m4 - tervező: Bató Blanka
?>
zenetár - tervező: Bató Blanka
?>
homlokzatból kiugró vörös doboz - tervező: Bató Blanka
?>
próbaterem - tervező: Bató Blanka
?>
billentyű terem
?>
kilátás a Blaháné utcára - tervező: Bató Blanka
?>
lépcsőtér - tervező: Bató Blanka
?>
külső látvány - tervező: Bató Blanka
?>
esti látvány - tervező: Bató Blanka
?>
jazz koncert - tervező: Bató Blanka
?>
rock koncert - tervező: Bató Blanka
?>
ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka
?>
ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka
1/30

tervezési helyszín

tervezési helyszín

19. századi kataszteri térkép

Burgundia és Csapó utcasarok

Burgundia és Blaháné utca sarok

helyszín szabályozási terve

felülnézet

földszinti alaprajz - tervező: Bató Blanka

a tömegábrák alaprajzokkal együtt értelmezhetőek - tervező: Bató Blanka

1. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka

2. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka

3. emeleti alaprajz - tervező: Bató Blanka

Burgundia utca felőli homlokzat - tervező: Bató Blanka

Blaháné utca felőli homlokzat - tervező: Bató Blanka

m1-m1 metszet - tervező: Bató Blanka

m2-m2 metszet - tervező: Bató Blanka

m3-m3 metszet - tervező: Bató Blanka

m4-m4 - tervező: Bató Blanka

zenetár - tervező: Bató Blanka

homlokzatból kiugró vörös doboz - tervező: Bató Blanka

próbaterem - tervező: Bató Blanka

billentyű terem

kilátás a Blaháné utcára - tervező: Bató Blanka

lépcsőtér - tervező: Bató Blanka

külső látvány - tervező: Bató Blanka

esti látvány - tervező: Bató Blanka

jazz koncert - tervező: Bató Blanka

rock koncert - tervező: Bató Blanka

ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka

ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka

Vöröslő zenedoboz Debrecenben
Épülettervek/Hallgatói terv

Vöröslő zenedoboz Debrecenben

2017.05.02. 12:41
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen

Építészek, alkotók:
Bató Blanka

Music Center

Tervezés éve:
2017

Bruttó szintterület:
2841 m2

Stáblista

tervező: Bató Blanka

építész konzulens: Kovács Péter DLA
tartószerkezeti konzulens: Bogdándy Béla
épületszerkezettani konzulens: Erdőhegyi Zsolt
épületgépészeti konzulens: Szodrai Ferenc opponencia: Pecsenye Béla


A diplomamunka a Debreceni Egyetem Műszaki Karán készült. 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Rocksuli, zenészekkel teli próbatermek, karcos gitár riffekkel vagy éppen improvizatív jazz játékkal betöltött koncertterem - és mindez egy helyen. Lehetséges volna? Bató Blanka diplomamunkájában egy ilyen könnyűzenei központot álmodott meg.

Diplomamunkám témája egy könnyűzenei központ létrehozása volt Debrecen belvárosában a városmagot átszelő körút mellett. A helyszínválasztás szempontjából meghatározó volt a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola valamint a leendő Komolyzenei hangversenyterem közelsége, mivel a tervezett épület ezt, egy Könnyűzenei egységgel kiegészítve, komplex „Zenei Központot" hoz létre a belvárosban. A tervezési helyszín egy csonkolt, városszöveti sebhely, melyet a körútépítés óta még nem tudott begyógyítani a város. Oromfalak, szabálytalan telekhatárok, a hatsávos út túloldalán többszintes panellakások sora töri meg a belváros képét. Közelebbről vizsgálva kiderül, hogy az útbővítés miatt a telek új szabályozási nyomvonalon áll, a beépítési magasság meghatározott, zártsorúan beépítendő, a közvetlenül mellette lévő földszintes lakóépületek beépítési vonala szintén levágott.


tervezési helyszín
2/30
tervezési helyszín




Program

A Más-Mozaik Szociokulturális Egyesület 1989 óta működteti a debreceni Rocksulit, mára több mint húsz fős tantestületté és több száz fiatalt befogadó intézménnyé nőtte ki magát. A Rocksuli Debrecenben megadta a lehetőséget a kortól és képzettségtől független zeneoktatásra, diákjainak létszáma évről évre nő. Az elmúlt két évtizedben kilencszer költözött az iskola, jelenleg az Ifjúsági házban működik, mely még mindig nem a megfelelő hely, hiszen nem erre a célra lett kialakítva. A rossz akusztika megnehezíti az oktatók és diákok helyzetét, ezért az elsődleges feladat egy akusztikailag jól működő zeneiskola tervezése volt, mely mind önmagán belül, mind a külső környezetétől jobban izolált egységekből áll.

Másodsorban olyan zenei komplexum létrehozása volt a cél, melyben az oktatáson kívül helyet kap egy koncertterem is, ahol a hallgatók kamatoztathatják megszerzett tudásukat, gyakorolhatnak, koncerteket tarthatnak sőt, találkozhatnak a hazai könnyűzenei élet szereplőivel. Változatos, sokszínű zenei élet alakulhat itt ki, legyen szó jazz, rock vagy alternatív zenekarok koncertjéről. A sokszínűség erősítése mellett, a stúdiók és próbatermek megjelenésével az önfenntarthatóságot biztosítom. A Rocksuli is üzemeltet jelenleg egy pár négyzetméteres stúdiót, és van egy kicsi próbatermük is, ahol a hallgatók a féléves fellépésekre próbálhatnak, de ezt kinőtték. Továbbá, ha a stúdiókban már befutott zenészek veszik fel hanglemezeiket, lehetőség nyílik a még kezdők és a már profik közötti kommunikációra.

A zenei élet egy zárt világ. Az utca embere csak a koncerteken találkozhat zenészekkel, ezért szerettem volna nyitni a zenekedvelők, a zenét "csak" hallgatók felé, így került a programba a zenetár - zenei könyvtár - hanglemezekkel, kottákkal, bakelit lejátszókkal, folyóiratokkal, könyvekkel. Nem elhanyagolható szempont a zenei könyvtár diákok zenei kulturális művelődésében betöltött szerepe sem. Az igényes könnyűzene létrehozásához elengedhetetlen a zenekultúra megismerése.


zenetár - tervező: Bató Blanka
19/30
zenetár - tervező: Bató Blanka


Koncepció

A koncepció alapja a koncertterem központi helyzete. A színpad és backstage működése, a vendégek közlekedése, a ruhatárak, mosdók, büfék akadálytalan megközelítése koncert közben a legfontosabb tényezők. A koncerttermet a kiszolgáló funkciók kubusai veszik körbe. Az előadói közlekedés a színpad mögött teljesen el van választva. A függőleges közlekedést biztosító egység a koncertterem kubusaiból kinőve hajlik fel a tűzfalra, üvegtestként kivágva a tömegből, így biztosítva a megfelelő bevilágítást. A felső szintek helyiségei szintén kubusként viselkednek a faltartók között eltolt falaikkal, helyiségei befelé fordulnak az utca zajától és egymástól "elhangolva". Ezek bevilágítását a II. szinten üvegtetővel lezárt fénykutak, a III. szinten nyitott bevilágító udvarok adják.

A kiszolgáló funkciók minden szinten egységesen a backstage fölötti sávba kerültek. A faltartók között eltolt kubusok előtt kiteresedések jöttek létre, melyek a kommunikáció, pihenés, közösségi élet színterei lehetnek. Ezt egészítik ki a homlokzatból kiugró vörös kubusok a faltartó mellett végigfutó sávban. A homlokzatra egy építészeti fémszövet háló került, melynek az árnyékolás mellett fő célja az arculatképzés. A megtört, fémesen csillogó síkok kiemelik a környezetéből az épületet, a vörös kubusok felületének áttetsző ritmusa zeneiséget ad neki.


Belsőépítészeti koncepció

A koncertteremben a színpad egy része fix, a többi mobil. A fix részre egy tolható fal került, e mögül lépnek a közönség elé az előadók. A falat eltolva könnyen fel- és le lehet pakolni a színpadról. A mobil fal továbbá a vetítéseknek is megfelelő hátteret biztosít. A színpad fölött akusztikai álmennyezet van. Mivel a színpad egy része mobil rendszerű, így bármilyen színpadkialakítás lehetséges. A színpad fölötti légtérbe egy optikai álmennyezetet terveztem be, rácsostartókkal a reflektorok fogadására. Az optikai rács fölött fut az egész koncerttér gépészeti elszívásának csőrendszere is. A koncerttér körüli doboz-sávban, az álmennyezetbe rejtve spotlámpák és a befújás elemei vannak.

A befelé forduló próbatermek bevilágító udvarában és a fénykutakban acéltálcában helyezett japán juhárfák állnak. Az acél növénytartó tálcákra szerelt betonlapokra le lehet ülni. A mesterséges megvilágítás az akusztikai álmennyezetbe van szerelve. Az álmennyezet nélküli folyosók megvilágítása a födémről lefüggesztett végigfutó csöveken elhelyezett lámpákkal történik, ezek kábelezése is a csőben fut végig.


ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka
29/30
ilyen is lehet... - tervező: Bató Blanka




Az akusztika fontos szerepet kapott a tervezés során. A tantermekben akusztikai válaszfal fut végig a vasbeton faltartók mellett, melynek felületére akusztikai gipszkarton lapok kerülnek. A stúdiók válaszfalára akusztikai szivacs került. A fénykutak akusztikailag is elvágják egymástól a nyitott udvarokat. A termek egységesen fehér színűek, a perforáció ad struktúrát a felületeknek. A burkolat egységesen antracit szürke műgyanta. A lépcsőkorlát panel eleme a külső skin fémszövet anyagával azonos. A földszinti közlekedők burkolata csiszolt beton, illetve vörös műgyanta. A kubusok az egész épületben vörösen jelennek meg. A földszinti koncerttermet körbeölelő sávban a vörös kubusok oldalai a koncertterem felé irányulnak, összeszűkülve az utcai homlokzat felé. A bejáratnál az üveghez "feszülő" dobozok elé hirdetőtábla van belógatva, melyre az aktuális koncertek plakátjai kerülnek.

Bató Blanka


Részlet az opponenciából

A tervezett épület a feladatra erős, rockos megoldást nyújt, rendkívűl körültekintően, gondosan feldolgozva. Az épületkülső provokatív, nagyon erőteljes, intenzív. A nagy elemekkel dolgozó fémszövet, "bőr homlokzat" látszólag szigorú szerkesztési szabályok nélkül, csak a műszaki standardek mentén szerkesztett, még szokom a gondolatot, de hova ha egy rock-sulira ne?
A belső funkciók csoportosítása logikus: az alsó szint a koncerteké, illetve a közösségi élet színtere, az első emelet csendesebb, a fölső szintek a műhelymunkáé. A fénykutak és szintváltások oldják a szigorú harántváz korlátait, a szerkesztés kihasználja a faltartók szabadságát.

A feszes szerkesztésű épület így mégis nagy, szabad tereket ölel át. A mono-, bikróm szerkesztés a kánonon belüli, erős, sok belső design-lehetőséget kínál. Egy kis gitár-futamot maga a koncertterem szolgáltat. A választott építészeti megoldás által kihívott műszaki probléma-özönnel férfiasan küzdött Blanka: diplomaterv szinten felül is kerekedett rajtuk. A látványtervek közölnek sok emóciót, és sok magabiztosságot.

A kihívásokat nem kerülő, szép, korrekt, alapos munkát elfogadásra javaslom!

Pecsenye Béla

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.