| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Középület

Zenefelhő – a Párizsi Filharmonikusok új épülete a Parc de la Villette-ben

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

Zenefelhő – a Párizsi Filharmonikusok új épülete a Parc de la Villette-ben
Épülettervek/Középület

Zenefelhő – a Párizsi Filharmonikusok új épülete a Parc de la Villette-ben

2008.03.18. 11:50

Projektinfó

Földrajzi hely:
Párizs, Franciaország

Építészek, alkotók:
Coop Himmelb(l)au, Wolf D. Prix, Dreibholz & Partner

Tervezés: Coop Himmel(b)lau, Prix, Dreibholz & Partner ZT GmbHFelelős tervező: Wolf D. Prix

Várostervezési koncepció
Geometria, funkció és szimbólum

Tervünk a helyszín geometriájára és erőterére kíván reagálni a Bernard Tschumi által tervezett Parc de la Villette raszterrendszerének a nagysebességű Périphérique átlós vonala általi feloldásával. A terv a Boulevard Serurier éles, infrastrukturális szögei és a park elmosódó szélei közti funkcionális lehetőségek között közvetít, miközben az új Place de la Philharmonie révén újraértelmezi a Porte de Pantin-nel kialakuló kapcsolat vizuális és hasznos funkcióját.

 

1/9

2/9

3/9

4/9

 

Külső és belső forma
Transzparencia és kommunikáció

Az új Philharmonie épületét áttetsző és elegáns fém- és üvegburkolat, valamint egy ún. „médiafüggöny“ borítja, amellyel dinamikus és emlékezetes „városkaput“ hoz létre a Párizst észak felől megközelítőknek, a Périphérique-kel párhuzamosan elhelyezve. Legyezőszerűen nyílik a szemközti parkra, amelynek egyben a déli lezárását is adja, amint az annak köztereire és a Prairie du Triangle-ra néző épületek csoportja által kialakított geometriához kapcsolódik. A kétfajta geometria találkozáspontja a toronyszerű előcsarnok, amely a Cité de la Musique átlójának vonalában áll, és amely eltéveszthetetlenül kijelöli a bejáratot a Place de la Fontaine aux Lions felől érkezők számára.

Az elegáns, áramló homlokzat a belső tereket dinamikusan változó formába burkolja, miközben utal azok funkciójára is. Az épület lényege ezzel már a külső térben megtapasztalható, ahogy az épület belsején keresztülvonuló látogatókat megfigyeljük. A belső térből egyértelmű látványkapcsolatokon át nyílik mód a külső tér szemlélésére, mellyel dinamikus városi kommunikáció jön létre a Périphérique-en elhaladók, a Philharmonie látogatói és a parkban sétálgatók között.

A külső és a belső terek kommunikációját és „tapasztalatcseréjét“ a Périphérique vonalán elhelyezett szenzoros, interaktív médiahomlokzat erősíti fel, amelynek segítségével az épületen belül zajló zenei eseményeket, mozgásokat és rendezvényeket a külső térben vizuális illusztrációkon keresztül lehet végigkísérni.

5/9

6/9

7/9

 

Fenntarthatóság
Dinamikus erők által megformált funkcionális szobor

Az új Philharmonie építészete oly módon alakított, hogy a fenntarthatóság elvei, az energiafogyasztás csökkentése, és a nem megújuló anyagok használatának minimalizálása megvalósulhasson.

A természetes szellőzés az akusztikus környezet igényeivel összehangolva és optimalizálva lényeges eleme az épület megformálásának. Az üvegburkolatba félig áttetsző, igen vékony fotovoltaikus elemek kerültek a napenergia hasznosítására.
A talajban elhelyezett, annak állandó hőmérsékletét kihasználó geotermikus csövek részt vesznek az épület fűtésében és hűtésében. Az épületben a passzív és az aktív rendszerek egyensúlyára törekedtünk, így az energiatakarékosság mellett megmaradt az épületben az optimális kényelem érzete.

 

8/9

 

Zenefelhő
A város és a természet közötti dinamikus kölcsönhatás által megformált épület a belső térben zajló kulturális eseményeket és élményeket a külső téren áthaladó nagyobb közönség felé is elérhetővé teszi egy folyamatosan változó „fény- és hangfelhőn“ keresztül.

szöveg és képek: Coop Himmel(b)lau


Tervezés: Coop Himmel(b)lau, Prix, Dreibholz & Partner ZT GmbH
Felelős tervező: Wolf D. Prix
Társtervező: Michael Volk
Tervező: Andrea Graser
Projekt koordinátor: Markus Prossnigg
Projektteam: Peter Grell, Jörg Hugo, Roberta Jiraschek, Rob Henderson, Matt Kirkham, Jens Mehlan, Anja Sorger, Ernst Stockinger
Asszisztensek: Jose Lima, Andreas Wachter
3D látványok: Jörg Hugo, Jens Mehlan
Makett: Edward Chapon

Megbízó: Association Philharmonie de Paris, Párizs

Szerkezettervek: B+G Ingenieure/ Bollinger and Grohmann GmbH, Frankfurt
Környezetvédelmi és energiakoncepció: Prof. Brian Cody, Berlin
Akusztika és színházterv: ARTEC Consultants, New York
Statika: INGEROP Courbevoie, Franciaország
Tűzvédelem és biztonság: Cabinet Casso & Cie, Párizs
Tájtervezés: Agence Ter, Párizs
Környezettervezés: BEHI-SA, Ramonville
Világítás: L`Observatoire International, New York
Médiahomlokzat: ART+COM AG, Berlin
Közlekedési konzulens: Rosinak & Partner, Bécs

Projektadatok
Telekméret: 22.052 m2
Alapterület: 29.800 m2
Bruttó alapterület: 12.590 m2

Pályázat: 2007. február
Építési költség: 118 millió EUR
Nagy koncertterem: 2400 ülőhely

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.