Egyéb cikkek

Zugló Sport- és Kulturális Központ városrendezési és építészeti ötletpályázata

1/13

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

Zugló Sport- és Kulturális Központ városrendezési és építészeti ötletpályázata
Egyéb cikkek

Zugló Sport- és Kulturális Központ városrendezési és építészeti ötletpályázata

2006.08.25. 12:10

III. díjban részesült pályamű építész: Erő Zoltán, Csapó Balázs Palatium Stúdió Kft. Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya sporaarchitects

III. díjban részesült a 2-es bírálati sorszámú pályamű
Építész: Erő Zoltán, Csapó Balázs Palatium Stúdió Kft.
Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya sporaarchitects
építész munkatárs: Várhidi Bence
látványterv: Erő Zsolt
tájépítészet: Balogh Péter István, Hómann János, s73
rendezési terv,forgalomtechnika: Szőke Tamás Teampannon kft.


 

Részletes bírálat

E pályamű alapvető értéke, hogy kedvezően mérlegelte a kiírásban megfogalmazott városrendezési és építészeti elvárásokra tett kérdéseket. Jól átgondolt, tiszta telepítési javaslatokat fogalmazott meg, mind a megfelelő térstruktúrák, mind a funkcionális rendteremtés vonatkozásában. Illeszkedik a helyszínen kialakult városi szövethez, beépítéséhez és zöldfelületi rendszeréhez. A tervezett új sportközpont megtartja a ZKSZT által meghatározott övezeti kereteket. Nincs szükség a beépítési mérték emelésére, illetve a zöldfelületi mutató korrekciójára. Kis mértékben módosította az építési helyeket, az építménymagasságokat csökkentette. A ZKSZT módosítási javaslat a benzinkútra övezetátsorolási javaslatot adott. A Rákospatak utca mentén növelte a Z-KP-XIV/RP övezet területét.

Közlekedési, forgalomtechnikai javaslatai:

A terület közúti kapcsolatát a Csömöri úttal párhuzamos telken belüli szervizúttal biztosítja, de ez csak a Bosnyák tér - Újpalota irányhoz kapcsolódik, az ellentétes forgalmi irányból a megközelíthetőséget nem ábrázolja. A tömegközlekedési kapcsolatokkal nem foglalkozik. A Miskolci út mentén tervezett parkoló megfelelő kialakítású, de közúti kapcsolata a benzinkúton keresztül kedvezőtlen. A parkolási mérleg a több kisebb felszíni parkoló mellett 312 férőhelyes mélygarázst tartalmaz, de erről terv nem készült.

A pályamű a kiírás feltételit színvonalasan oldotta meg.

A sportpályákat „U" alakban építi körül. A hangsúlyos, közönségforgalmú csarnokegyüttest az új városközpont közelében helyezi el, szépen megkomponált lejtős közpark közbeiktatásával. A Csömöri úttal párhuzamosan telepített labdarúgó pályát az eredeti helyén hagyja, mellette új háromszintes lelátósort épít (öltözők – szórakoztató sport – étterem stb.)
Amikor a nyári napközis tábort a csendes Németpróna utca mentén helyezi el, helyesen jár el. A zajos játékzóna a fedett terasz és a sportpályák menti játszókert irányába tájolt. Téli hasznosításra a terv nem tér ki. A szabadtéri pályák egységes, összefüggő rendszert képeznek, a kiírás feltételeit teljesítik. A terület legtávolabbi részén, a Miskolci út mentén helyezi el a teniszpályákat és teniszklubot.

A sportlétesítmények elhelyezése, területileg összefüggő rendszere, a Csömöri úti klubház ötletes, jó javaslat, hasonlóan az emeleti vívóterem és a földszinten lévő sportlőtérhez. Kedvezőtlen a fedett létesítmények nagy méretű üveghomlokzata és az épület földbe süllyesztett épületgépészeti javaslata.

Összefoglalva:
Az épületek telepítési rendszere, külső-belső térképzései sok hasznos gondolatot tartalmaznak, de a rendszerben rejlő térstruktúrák összehangolása újabb átgondolást igényel (csarnokterek előcsarnokainak összehangolása stb.). Az együttes fő gyalogosforgalma (közönségi – sportolói) a Csömöri út felől nem hangsúlyos, a bejáratok száma sok, széttagolt. Az ellenőrzési pontok megoldatlanok. A Németpróna utca teresedésére telepített játszótér lezárja a kis lakótelkek gépkocsi forgalmát, megengedhetetlen. A Rákospatak menti „ZÖLDSÁV" teraszos dombjai érdekes, szoborszerű látványt nyújtanak, nagyságrendjüket tekintve kissé túldimenzionáltak.

Tömegképzés: a csarnokterek összevonása jó gondolat. Kapcsolat a napközis táborral kissé merev. A lelátósor – szervizút – forgalmi rend és csarnokterek kapcsolata továbbgondolandó.

Formaképzése: a ferdén lecsapott tetősíkok, bonyolult felülvilágítók a pillanatnyi építészeti divatelemeket követik.

A pályamű szép telepítési és építészeti térstruktúrákat fogalmaz meg, néhány hiányossága esetleg korrigálható.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk