Emberek/Interjú

10+1 – Ritter Dániel

1/17

Ritter Dániel – fotó: Mohai Balázs

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – rajz: Ritter Dániel

Sasadi családi ház – tervező: MCXVI Építészműterem – vezető tervező: Herczeg László – építész munkatárs: Ritter Dániel – fotó: Batár Zsolt

Duna Aréna – tervező: Napur Architect – belsőépítészet: MCXVI Építészműterem – forrás: Napur Architect

Új Nemzeti Galéria – tervező: SANAA – forrás: Liget Budapest

Új Közlekedési Múzeum – tervező: Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannonnal

Meghívásos tervpályázat – építészet: Finta Sándor, Ritter Dániel, Szilágyi Norbert, Nagy Mercédesz Erika, Cser Petra – látvány: Vági Bence

Új-Zéland tervpályázat – építészet: Balázs Mihály DLA, Ritter Dániel

Cruz de Ferro, Spanyolország

Kintsugi

MTA kutatócsoport munka közben

?>
Ritter Dániel – fotó: Mohai Balázs
?>
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron
?>
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron
?>
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron
?>
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron
?>
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron
?>
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron
?>
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – rajz: Ritter Dániel
?>
Sasadi családi ház – tervező: MCXVI Építészműterem – vezető tervező: Herczeg László – építész munkatárs: Ritter Dániel – fotó: Batár Zsolt
?>
Duna Aréna – tervező: Napur Architect – belsőépítészet: MCXVI Építészműterem – forrás: Napur Architect
?>
Új Nemzeti Galéria – tervező: SANAA – forrás: Liget Budapest
?>
Új Közlekedési Múzeum – tervező: Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannonnal
?>
Meghívásos tervpályázat – építészet: Finta Sándor, Ritter Dániel, Szilágyi Norbert, Nagy Mercédesz Erika, Cser Petra – látvány: Vági Bence
?>
Új-Zéland tervpályázat	– építészet: Balázs Mihály DLA, Ritter Dániel
?>
Cruz de Ferro, Spanyolország
?>
Kintsugi
?>
MTA kutatócsoport munka közben
1/17

Ritter Dániel – fotó: Mohai Balázs

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – rajz: Ritter Dániel

Sasadi családi ház – tervező: MCXVI Építészműterem – vezető tervező: Herczeg László – építész munkatárs: Ritter Dániel – fotó: Batár Zsolt

Duna Aréna – tervező: Napur Architect – belsőépítészet: MCXVI Építészműterem – forrás: Napur Architect

Új Nemzeti Galéria – tervező: SANAA – forrás: Liget Budapest

Új Közlekedési Múzeum – tervező: Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannonnal

Meghívásos tervpályázat – építészet: Finta Sándor, Ritter Dániel, Szilágyi Norbert, Nagy Mercédesz Erika, Cser Petra – látvány: Vági Bence

Új-Zéland tervpályázat – építészet: Balázs Mihály DLA, Ritter Dániel

Cruz de Ferro, Spanyolország

Kintsugi

MTA kutatócsoport munka közben

10+1 – Ritter Dániel
Emberek/Interjú

10+1 – Ritter Dániel

2023.02.03. 17:00

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Ritter Dániel

Dosszié:

"Azt gondolom, nincs új régi nélkül. Ami most réginek tűnik, az egyszer nagyon új és valószínűleg kortárs volt. Számomra a régi mindig egy tapasztalat, ami formálja az újat." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Ritter Dániel építésszel készítettünk interjút.

Ritter Dániel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Középülettervezési Tanszékén diplomázott 2016-ban, konzulense Hőnich Richárd DLA volt. Diplomamunkáját a Média Építészeti Díja Közönségdíj Terv kategória finalistái közé választották. Közvetlenül az egyetem után az MCXVI Építészműteremben kezdett el dolgozni, ahol a Duna Aréna belsőépítészetében és egy sasadi lakóház tervezésében működött közre. A későbbi években olyan irodák magyar partnereként dolgozott, mint a Pritzker-díjas japán SANAA vagy a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro. 2018-tól a BME Építőművészeti Doktori Iskolában folytatta tanulmányait Balázs Mihály DLA témavezetése mellett, doktori disszertációjának címe: Személyes hibajegyzék. Tervezőirodai munkája mellett több magyar és nemzetközi pályázat és lakóépület fűződik a nevéhez. Első megépült, önálló tervezését – Julcsi és Andris otthona  – BigSEE Architecture Awarddal díjazták a szlovéniai Ljubljanában, valamint Building of the Year 2022 díjra jelölte az épületet az Archdaily szakmai portál. Építészeti tevékenysége mellett  jelenleg a Magyar Tudományos Akadémia Tanulási környezet kutatócsoportjának tagja.

Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron
2/17
Julcsi és Andris otthona – építész: Ritter Dániel, Dombi Alajos – fotó: Lality Áron

Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?

Hely. Közösség. Dráma.

Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely? 

Van egy hely Spanyolországban, a Cruz de Ferro. Az egyszerű vaskereszt tövében elhelyezett több ezer kavics a zarándokok erőfeszítéseit jelképezik. Számomra szakrális hely, nem vallási értelemben, hanem inkább legbelül.

Cruz de Ferro, Spanyolország
15/17
Cruz de Ferro, Spanyolország

Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?

Azt gondolom, nincs új régi nélkül. Ami most réginek tűnik, az egyszer nagyon új és valószínűleg kortárs volt. Számomra a régi mindig egy tapasztalat, ami formálja az újat. Például a Julcsi és Andris otthona esetében is igaznak gondolom ezt. Az új épület magán hordozza a régi házak elrendezését és a tornác fontosságát, azonban megjelenése nagyon mai.

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb? 

Már ezalatt a néhány év alatt is nagyon izgalmas feladatok találtak meg, legyen szó akár egy pályázatról, akár egy nagyobb horderejű munkáról, így kicsit nehéz a választás. Büszke vagyok rá viszont, hogy a magyar kultúra szempontjából két olyan meghatározó épület tervezésében vehettem részt, mint az Új Nemzeti Galéria vagy az Új Közlekedési Múzeum. Remélem, egyszer láthatom őket megépülni.

Új Nemzeti Galéria – tervező: SANAA – forrás: Liget Budapest
11/17
Új Nemzeti Galéria – tervező: SANAA – forrás: Liget Budapest

Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek? 

Nem érzem magam sikeresnek, inkább azt gondolom, hogy vannak jó pillanataim néha. Az érték mércéje számomra a használói öröm. Ha a megbízóm évekkel később is felhív, vagy például látom a gyerekeket szaladgálni az általunk tervezett terekben. Számomra ez sokkal fontosabb, mint bármilyen díj vagy elismerés.

Sasadi családi ház – tervező: MCXVI Építészműterem – vezető tervező: Herczeg László – építész munkatárs: Ritter Dániel – fotó: Batár Zsolt
9/17
Sasadi családi ház – tervező: MCXVI Építészműterem – vezető tervező: Herczeg László – építész munkatárs: Ritter Dániel – fotó: Batár Zsolt

Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben? 

Tervező építészként mindig a hibátlan állapotot keressük, a tökéletes megoldást, a legjobb válaszokat. A doktori disszertációmban ezzel szemben a hiba és a tökéletlenség alternatív értelmezésével foglalkoztam a kortárs építészetben. Azt kutattam, hogy ez a két alapvetően negatív jelentéstartalommal bíró fogalmat, hogyan lehet pozitívan értékelni egy perfekcionista világban, különösképpen ma, egy olyan korban, amikor bizonytalan a belső értékekhez való viszonyunk. Ezt a paradoxont leginkább talán a japán kultúrában megtalálható kintsugival tudnám szemlélteni. A kerámiaművészetnek ez az ága a megcsorbult, eltört tárgyaknak ad új értelmezést: a tört elemeket gyanta alapú ragasztóval ragasztják össze, és a javított felületre lakkban elkevert aranypor kerül. A módszer ezáltal nem elfedi a hibát, hanem hangsúlyozza azt. A hiba kiemelésére használt nemesfémmel a törés többé nem egy sajnálatos esemény, hanem jelentősége felértékelődik, hozzáadott értékké válik.

Kintsugi
16/17
Kintsugi

Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?

A tanulási környezettel foglalkozó kutatócsoportunk négyéves kutatói támogatást nyert el a Magyar Tudományos Akadémiánál. Rendkívül izgalmas feladat ez számomra, hiszen olyan kiváló szakemberekkel dolgozhatok együtt, mint Dr. Gyarmathy Éva szakpszichológus vagy Dr. Tamáska Máté építészetszociológus. A 21. századra a pedagógiának és pszichológiának kifejezetten nagy diverzitással kell megküzdenie a szakemberek szerint, mert egyre több a gyors fejlődésű gyerek, miközben növekszik a tanulásban lemaradók aránya is. Így célunk a tanulmányi kudarcok megelőzése a tanulási környezet átalakításával, amik háromféleképpen valósulnak meg: pedagógiai-pszichológiai, digitális-informatikai és téri-építészeti minőségben. 

MTA kutatócsoport munka közben
17/17
MTA kutatócsoport munka közben

Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?

Azt, hogy közös a célunk.

Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál? 

Murakami Haruki A határtól délre, a naptól nyugatra című könyve szerintem csodálatosan bemutatja a japán emberek kultúráját, így mindenkinek szívesen ajánlanám. Jacques Tati filmjét a Mon Oncle-t javasolnám minden kollégának, mert rajongunk a modern építészetért, de fontos az önkritika. Ha pedig zene, akkor Ludovico Einaudi minden mennyiségben jöhet, főleg munka közben.

Meghívásos tervpályázat – építészet: Finta Sándor, Ritter Dániel, Szilágyi Norbert, Nagy Mercédesz Erika, Cser Petra – látvány: Vági Bence
13/17
Meghívásos tervpályázat – építészet: Finta Sándor, Ritter Dániel, Szilágyi Norbert, Nagy Mercédesz Erika, Cser Petra – látvány: Vági Bence

Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen? 

Az elmúlt években volt szerencsém közelről figyelni a SANAA és a DS+R vezetői tervezőinek építészeti gondolkodását. Lenyűgöző számomra, hogy milyen odafigyeléssel, alázattal és energiával foglalkoznak egy-egy projekttel a legmagasabb szinten is, heti vagy akár napi rendszerességel. Így most nem is mondanék más építészt, viszont megemlíteném Piet Oudolf tájépítészt. Szerintem egy zseni.

Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?

Serena Di Giulianóval.

Duna Aréna – tervező: Napur Architect – belsőépítészet: MCXVI Építészműterem – forrás: Napur Architect
10/17
Duna Aréna – tervező: Napur Architect – belsőépítészet: MCXVI Építészműterem – forrás: Napur Architect

Szerk.: Sütöri Laura

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.