Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

1/12

1/12

24 tantermes iskola - Budaörs
Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

2007.01.11. 11:00

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

Díjazásban nem részesült 18. sorszámú pályamű - Mérték Építészeti Stúdió Vezető építész tervező(k): Dr. Komjáthy Attila vezető tervező, Fábián László tervezőtárs, Rudnai Eszter tervezőtárs - Mérték Építészeti Stúdió

Díjazásban nem részesült 18. sorszámú pályamű - Mérték Építészeti Stúdió
Vezető építész tervező(k):
Dr. Komjáthy Attila vezető tervező, Fábián László tervezőtárs, Rudnai Eszter tervezőtárs - Mérték Építészeti Stúdió
Szakági tervezők:
Szabó Gábor
vezető tervező - Tér-Team Mérnök Kft.
Donáczi Péter vezető tervező - Pond Kft.
Pavlics Károly vezető tervező - Treffterv Mérnök Iroda Kft.
Balázs Judit vezető tervező - Artvill
Munkatársak:
Czettl Orsolya, Lukács Zsombor, Lukács Dávid, Hess Nóra Mérték Építészeti Stúdió

 


 

   

Részletes bírálat:
Telepítés

A hosszanti téglány tömegű fő tömböt pályázó a Hársfa u. mentén helyezi el, az erre merőleges tornatermi tömböt a D-i új utca mentén. Mindkét tömeggel határozott térfalat képez, mely kedvezően jelöli ki az utcák vonalát, a Hársfa u.-i szépen felel a majdan szemben épülő uszodára. A bejáratokat jól szervezi: a pincében kialakított parkolókat és a gazdasági helyiségeket a telek É-i oldaláról közelíti, a főbejárat az épület súlypontjába kerül. Ez utóbbinak nagyon szép megoldása az emeleti téglatestet alátámasztó törtvonalú földszint által létrehozott teresedés. A szabályozási terv szerint meghatározott zöldfelületi mutatót nem teljesíti (37%), ezt sem a terv, sem pályázó nem indokolja.

Építészet
A tervezési programot egy teljesen alápincézett, P+F+2 szintszámú épületben helyezi el. A teljes alápincézettség, tekintettel a terület igen kedvezőtlen geotechnikai adottságaira – nevezetesen a felszín közeli agresszív talajvízre -, jelentős többletköltséget eredményez. A műszaki problémákat még súlyosbítják és a beruházás költségeit tovább növelik az épület alól kitüremkedő szervetlen pincerészek.

Az épület főbejáratának és gazdasági bejáratának helyét jól választja meg, szétválasztásuk is megfelelő.

Az egyszintes, amorf formájú, de lényegében lineáris aula nagyobb rendezvények befogadására nemigen alkalmas. Mind az étterem, mind pedig a konyha alulméretezett. Az étteremben a két tagozat elkülönítése nincs megoldva. Különösen zavaró, hogy a földszinten kialakított tanári szobákat közvetlenül a konyha-étterem mellé telepíti. A mintegy 5,5 m belmagasságú aula (szintkülönbség 6,0 m) miatt a földszinti kis alapterületű helyiségek is ezt a belméretet követik. Ez egyrészt mind a beruházás, mind az üzemeltetés szempontjából gazdaságtalan, másrészt a kisméretű helyiségekben nem kívánatos térarányt eredményez.

A tantermeket egy közel 6,0 m magas lábakra állított, közel 110 m hosszú, kétszintes középfolyosós kubusban helyezi el. Bár gondoskodik egy-egy oldalsó zsibongóról a közösségi tér belső hangulata sivár, a folyosó végi ellenfény igencsak zavaró. A középfolyosó használhatóságát tovább rontják az öncélú, formalista áttörések okozta indokolatlan szűkülések is.

A tornaterem zavartalan megosztott használata nincs biztosítva, az öltözőblokkban az utcai és sportcipős forgalmat nem választja el egymástól.

A technika terem pincébe rejtése elfogadhatatlan.

Tömegformálása és térképzése érzéketlen, nem általános iskola léptékű. A tornaterem építészeti megfogalmazása erőltetett.

Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
Érdekes lábon álló homlokzatú épület, amely nem igazán illik általános iskolához. A pinceszinten találhatók az öltözők és a tornacsarnok. A technika terem pincében való elhelyezése nem szerencsés. Az aula érdekes alakú, akár kiállítások megrendezésre is alkalmas. A földszint nem praktikusan elrendezett helységeket tartalmaz. Az ebédlő szépen elkülönül az oktatási szintértől, de a megközelítése egy nagyon szűk, megtört folyosón keresztül történik. A tanárik közvetlenül az ebédlők mellett kerültek elhelyezésre messze a tantermektől, nem kapcsolódnak az adott tagozat szintjéhez. Az első és második emeleten vannak a tantermek, köztük pedig a szaktantermek. Praktikusabb lenne az azonos tagozatú gyerekeket egy szintre helyezni, és akkor tisztább lenne a tagozatok szétválasztása.

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk