Épülettervek/Hallgatói terv

A befejezetlenség szépsége: a Magyar Szentföld – Megváltás templomának rehabilitációja

1/25

Térképek a huszadik század első feléből // forrás maps.arcanum.com

Korábbi tervváltozatok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011

Megvalósulási tervrajzok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011

A templom építése után néhány évtizeddel // forrás: Fáy Dániel – Ellentmondások mű-emléke kőből és betonból In. Arc' 2000/5.

Központi tér változása // forrás: Építéstörténeti Tudományos Dokumentáció

Robbantott axonometria a tervezési terület rétegeiről

Helyszínrajz

Alaprajz / M 1:100

Hossz- és keresztmetszet / M 1:100

Belső homlokzatok / M 1:100

Jellemző metszetek / M 1:50

Látszóbeton homlokzati részlet és beforgatott metszet / M 1:20

Fa homlokzatburkolatú homlokzati rész és beforgatott metszet / M 1: 20

Kerengő jellemző homlokzata és beforgatott metszete / M 1:20

Látvány a nagy alkotótérhez kapcsolódó fedettnyitott térből

Látvány a kisebb alkotótérből

Látvány a kerengőben

Jellemző keresztmetszet csomóponti megoldásai

Egy meglévő kápolna padlóburkolata és falnézetei / M 1:20

Egy meglévő kápolna tere, látvány és részletek

Új épületrész (közösségi tér) belső tere, padlóburkolat és falnézetek

Új épületrész belső tere, makettfotó és részletek

Makettfotó a kerengő és a torzó viszonyáról

Makettfotó a kerengő (új épületrészek) és a torzó kapcsolatáról és a kialakuló kertről

Hossz- és keresztmetszet / M 1:100

?>
Térképek a huszadik század első feléből // forrás maps.arcanum.com
?>
Korábbi tervváltozatok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011
?>
Megvalósulási tervrajzok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011
?>
A templom építése után néhány évtizeddel // forrás: Fáy Dániel – Ellentmondások mű-emléke kőből és betonból In. Arc
?>
Központi tér változása // forrás: Építéstörténeti Tudományos Dokumentáció
?>
Robbantott axonometria a tervezési terület rétegeiről
?>
Helyszínrajz
?>
Alaprajz / M 1:100
?>
Hossz- és keresztmetszet / M 1:100
?>
Belső homlokzatok / M 1:100
?>
Jellemző metszetek / M 1:50
?>
Látszóbeton homlokzati részlet és beforgatott metszet / M 1:20
?>
Fa homlokzatburkolatú homlokzati rész és beforgatott metszet / M 1: 20
?>
Kerengő jellemző homlokzata és beforgatott metszete / M 1:20
?>
Látvány a nagy alkotótérhez kapcsolódó fedettnyitott térből
?>
Látvány a kisebb alkotótérből
?>
Látvány a kerengőben
?>
Jellemző keresztmetszet csomóponti megoldásai
?>
Egy meglévő kápolna padlóburkolata és falnézetei / M 1:20
?>
Egy meglévő kápolna tere, látvány és részletek
?>
Új épületrész (közösségi tér) belső tere, padlóburkolat és falnézetek
?>
Új épületrész belső tere, makettfotó és részletek
?>
Makettfotó a kerengő és a torzó viszonyáról
?>
Makettfotó a kerengő (új épületrészek) és a torzó kapcsolatáról és a kialakuló kertről
?>
Hossz- és keresztmetszet / M 1:100
1/25

Térképek a huszadik század első feléből // forrás maps.arcanum.com

Korábbi tervváltozatok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011

Megvalósulási tervrajzok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011

A templom építése után néhány évtizeddel // forrás: Fáy Dániel – Ellentmondások mű-emléke kőből és betonból In. Arc' 2000/5.

Központi tér változása // forrás: Építéstörténeti Tudományos Dokumentáció

Robbantott axonometria a tervezési terület rétegeiről

Helyszínrajz

Alaprajz / M 1:100

Hossz- és keresztmetszet / M 1:100

Belső homlokzatok / M 1:100

Jellemző metszetek / M 1:50

Látszóbeton homlokzati részlet és beforgatott metszet / M 1:20

Fa homlokzatburkolatú homlokzati rész és beforgatott metszet / M 1: 20

Kerengő jellemző homlokzata és beforgatott metszete / M 1:20

Látvány a nagy alkotótérhez kapcsolódó fedettnyitott térből

Látvány a kisebb alkotótérből

Látvány a kerengőben

Jellemző keresztmetszet csomóponti megoldásai

Egy meglévő kápolna padlóburkolata és falnézetei / M 1:20

Egy meglévő kápolna tere, látvány és részletek

Új épületrész (közösségi tér) belső tere, padlóburkolat és falnézetek

Új épületrész belső tere, makettfotó és részletek

Makettfotó a kerengő és a torzó viszonyáról

Makettfotó a kerengő (új épületrészek) és a torzó kapcsolatáról és a kialakuló kertről

Hossz- és keresztmetszet / M 1:100

A befejezetlenség szépsége: a Magyar Szentföld – Megváltás templomának rehabilitációja
Épülettervek/Hallgatói terv

A befejezetlenség szépsége: a Magyar Szentföld – Megváltás templomának rehabilitációja

2024.09.30. 15:43
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest II., Hűvösvölgy

Építészek, alkotók:
Mantuano Eszter

Cég, szervezet:
BME Középülettervezési Tanszék

A Magyar Szentföld – Megváltás templomának rehabilitációja (diplomaterv)

Stáblista

Témavezető: Szabó Levente DLA

Épületszerkezettan konzulens: Détári György DLA

Tartószerkezet terv. konzulens: Dr. Sajtos István

Építéskivitelezés konzulens: Tőkés Balázs DLA

Épületgépész konzulens: Zoltán Attila

Dosszié:

MÉD:

Mantuano Eszter diplomamunkája Molnár Farkas jól ismert hűvösvölgyi templomtorzójának revitalizációját tűzi ki célul. Az épületet befejezetlennek hagyja, ugyanakkor új kulturális funkcióegyüttest teremt a ma elhagyatottan álló mű újrakontextualizálásával.

 

MÚLT – JELEN

Molnár Farkas egy méltán híres, a 20. század első felében alkotó, modern magyar építész, akit elsősorban villaépületeiről és különböző folyóiratokban és napilapokban megjelent írásairól ismerünk. Élete végén azonban egy olyan épület tervei kerültek ki a kezei közül, melyek valamiféle szellemi feszültségben állnak a korábbi munkáival. Ez a formailag és talán szellemi értelemben is egyedülálló munka, a Molnár-életmű utolsó, máig befejezetlen alkotása: a Magyar Szentföld – Megváltás temploma. Gondolkodásom során az épület 85 éves múltjából inspirálódva arra keresem a választ, hogy miképpen válik ma is aktuálissá a hűvösvölgyi lombok mögött megbúvó, elfeledett torzó jelentése, üzenete és anyagi valósága.

Romos és elhagyatott állapota ellenére – vagy éppen ezeknek köszönhetően – olyan különleges kulturális és építészeti értékkel rendelkezik, amelyeket szerintem érdemes észrevenni, leporolni és újra aktuálissá, élővé varázsolni.

Korábbi tervváltozatok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011
2/25
Korábbi tervváltozatok // forrás: Ferkai András – Molnár Farkas, Terc, 2011

FUNKCIÓ

Az erős formai megjelenéssel és mély szellemi tartalommal bíró torzót vizsgálva kerestem a saját válaszomat, a személyes hozzáállásomat ebben a feszültséggel és ellentmondásokkal teli kérdésben. A dilemma feloldását számomra a változás megengedése jelenti, az, hogy ne próbáljam meg befejezni a befejezetlent. Ezt a változást a környezetből inspirációt merítő művészet, és az alkotás folyamata képes legjobban megjeleníteni.

Helyszínrajz
7/25
Helyszínrajz

A területre beköltöző összművészeti alkotóközpont és kiállítótér megfelelő szabadsággal kezeli a kötött formai- és szellemi rendszert, ezzel a weimari bauhaus-os életből inspirálódva ad új életet a területnek. Az alkotás folyamatának kulcsfontosságú része a mű kiállítása, amely a művészeti alkotáson keresztül teremt lehetőséget az alkotó és a befogadó közötti. Ezt a szerepet tölti be az egykori Szentföld templom, amely a kiállítótereknek ad otthont, ezzel az elhanyagolt épület ismét a terület központi elemévé válik.

MAGATARTÁS

A terv az épített és természeti környezetre egyaránt megőrzendő értékként tekint, célja, hogy ezeket az elemeket továbbírja és egy-egy megmaradó utalással emlékeztessen a múlt jelentőségére. Ilyen érték a területen található természetvédelmi emléktölgy, az egykori Szénássy villa, valamint a Fachwerkes lakóépület, amelyek mind a hely identitásának részét képezik.

Az erős karakterű torzó mellett többféle tervezői megközelítés is elképzelhető, számomra azonban már a tervezés korai szakaszában világossá vált, hogy a lehető legjobban el szeretnék húzódni a meglévő épülettől, és ezzel a gesztussal – fizikai és szellemi értelemben vett – teret biztosítani az egykori templomépületnek. Így alakult ki a tárgyszerű új épület, mely a telekhatáron helyezkedik el. Keretként fogja közre és határolja le a meglévő épületeket.

Robbantott axonometria a tervezési terület rétegeiről
6/25
Robbantott axonometria a tervezési terület rétegeiről

A tető tartószerkezete a vasbeton pillérekből és a merevséget biztosító, sarkokon elhelyezkedő, egymással szöget bezáró vasbeton falakból álló rendszer. A pillérek által kialakuló kerengő – a szakrális (elsősorban kolostor) építészet jellemző formai eleme - köti össze az eltérő terek sorozatát.

A terep lejtését követő tető bizonyos helyzetekben betömörödik, itt alakulnak ki zárt terek, melyeket szerelt falak határolnak. A fedett-nyitott terek a zárt terekhez kapcsolódva jönnek létre. A terep lejtéséhez, adottságaihoz igazodik a járófelület is, ott alakulnak ki lépcsők, ahol a környezet ezt indokolttá teszi.

Látvány a nagy alkotótérhez kapcsolódó fedettnyitott térből
15/25
Látvány a nagy alkotótérhez kapcsolódó fedettnyitott térből

A látogatók nem egy frontális útvonalon közelítik meg a területet, hanem egy felfedezésre ösztönző útvonalon keresztül. A kertbe lépve is folytatódik ez a bolyongás, a különböző téri helyzetekből nézve mindig más téri összefüggések tárulnak fel a látogatók számára.

ANYAGHASZNÁLAT

Az épületek látszó vasbeton szerkezete a templom hangulatára reflektál. A beton mellett megjeleik még az épületeken a fa homlokzatburkolatként, valamint a növényzet, amely vizuális lehatárolásként is funkcionál. E három anyag eltérő módon viszonyul az idő múlásához: míg a vasbeton lassan öregszik, a fa természetes öregedése az időbeli változás finom, de folyamatos jeleit hordozza. Ezzel szemben a növényzet gyors, ciklikus változása akár napról napra megfigyelhető.

Látvány a kerengőben
17/25
Látvány a kerengőben

VÉGEZETÜL

Ha a templom megépült volna, a magyar templomépítészet egy kivételes épülettel gazdagodott volna, de így, befejezetlen állapotában talán egy még érdekesebb helyzet elé állítja a kortárs építészetet és az építészetről gondolkodókat.

Központi tér változása // forrás: Építéstörténeti Tudományos Dokumentáció
5/25
Központi tér változása // forrás: Építéstörténeti Tudományos Dokumentáció

Az épület rétegei – legyenek azok könnyen vagy nehezebben felismerhető értékek – egy olyan összetett rendszert alkotnak, amely számtalan értelmezési és tervezési lehetőséget hordoz magában, ezzel ösztönözve az építészeti gondolkodás továbbfejlesztését.

/ Mantuano Eszter /

főbb források:

Molnár Farkas: Terra Santa, 1938 (szentföldi jegyzetfüzet)

Ferkai András: Molnár Farkas. Budapest: TERC Kft., 2011

Molnár Éva: Szubjektív emlékezés Molnár Farkasra. Budapest: N&n galéria Alapítvány, 2004

Harsányi István: Magyar Szentföld Megváltás templom építéstörténeti tudományos dokumentációja, 2016-17

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.