A Grimshaw Architects nyerte a londoni Waterloo pályaudvarra kiírt pályázatot
Az Architects´ Journal számolt be a Waterloo Pályaudvarra kiírt nyilvános pályázat nyerteséről, amely a Grimshaw Architects; ezzel megbízást kaptak a Lambeth Tanácstól a pályaudvar és környékének stratégiai újragondolására. Az Európa egyik legnagyobb és legforgalmasabb pályaudvarának elemzése júniusig kell elkészüljön.
A Grimshaw Architects tervei alapján újul meg nemcsak a budapesti Nyugati, hanem a londoni Waterloo pályaudvar is. Az irodát azzal bízták meg, hogy a környező közterületekkel és regenerációs projektekkel való kapcsolatokat erősítse, valamint "javítsa és támogassa a tágabb értelemben vett gazdaságot és közösségeket". Az átalakítás koncepcióinak egyik fontos eleme, hogy a szén-dioxid kibocsátás zéró vagy pozitív kell, hogy legyen, és egy reálisan megvalósítható stratégián kell alapulnia; egy "jelentős" kereskedelmi fejlesztési eleme továbbá az állomás fölötti területre való építkezés is.
A Grimshaw által 2012-ben a helyszínre készített korábbi terv a közlekedés javítása érdekében egy új földszinti előcsarnok kialakítását és a peronok északabbra, a meglévő első emeleti előcsarnokba történő meghosszabbítását javasolta. Az állomás alatt található alagsori terek jelenleg egy graffitifalnak, rendezvényhelyiségeknek, különböző műszaki szolgálatoknak és egy gördeszkaparknak adnak otthont.
A Grimshaw már ennél korábban is tervezett erre a területre; az 1993-as Waterloo International Terminal Mies van der Rohe-díjat kapott, a RIBA elnöke pedig az év épületének választotta. A terminál azóta bezárt, az Eurostar járatok 2007-ben a St. Pancrasra költöztek, de öt peronját újra megnyitották a belföldi járatok számára a Weston Williamson + Partners által végzett, 800 millió font értékű felújítás részeként, amely három évvel ezelőtt fejeződött be. A jelenlegi főpályaudvar épületeit 1907 és 1922 között építették, és a London and South Western Railway főépítészei, JW Jacomb-Hood és AW Szlumper tervezték. A komplexumhoz tartozik egy James Robb Scott által tervezett, bonyolult utcai és csarnokhomlokzat is.
A közlekedési csomópont egyes részeinek jegyzékbe vételére irányuló pályázatot John Penrose korábbi örökségvédelmi miniszter 2010-ben elutasította, de a Scott által tervezett Victory Arch bejáratot, amelyen Charles Whiffen szobra látható, 2002-ben II. fokozatú jegyzékbe vették. A Robinson Kenning and Gallagher Architects egy évtizeddel ezelőtt egy új, első emeleti erkélyt készített, amely az állomás kiskereskedelmi helyiségeit szolgálja ki.
Az új projekt - amelyet a Network Rail, a South Bank Employers Group, a WeAreWaterloo és a South Bank BID támogat - célja, hogy egyszerűsítse az átszállási útvonalakat a kapacitáskorlátokkal küzdő állomáson belül, és egyúttal javítsa a környező környezetet, amely jelenleg "nem vonzó, és zavaros lehet a navigáció".
A megbízás kapcsolódási területe a környezet nagy területeit foglalja magában, beleértve az Avery Associates által tervezett BFI Imax-ot, a Lower Marsh helyi főutcát és a déli, jelenleg átépítésre kijelölt területeket a St. Thomas kórház mellett.
A szerződés odaítéléséről szóló hirdetmény szerint a Grimshaw nyertes ajánlatát 343 166 fontra értékelték - a legalacsonyabb ajánlatot benyújtó csapat 339 412 font, a legmagasabb pedig 416 644 font volt.